2021-02-07, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Har quetiapin,melatonin venlafaxin och lyrica utskrivet. Då jag haft en del problem med sömnen på sistone så fick jag en karta mirtazapin av en polare. Att det är okej att blanda lyrica och venlafaxin vet jag men hur är det med kombinationen quetiapin och mirtazapin? Hittar ingen fakta om det så verkar inte vara så vanlig kombination är det farligt eller är det lugnt?
Jadu...många mediciner du har, ändå har du sömnproblem? Visste du man kan lösa de utan piller? Finns otroligt bra knep för att kunna somna, sova konstant under natten samt sova utvilad o länge. Genom att ha rutiner, vet du vad rutiner är för ngt?

Om du vill sova använd dig utav rutiner. Mediciner ska skriva ut till folk där det påverkar ens dagliga liv negativt som ex. jobbansökningar - prata inför folk, vara blyg mm.; då kan man använda sig av medicin men tyvärr när man får medicin så blir det inga psykiatriska samtalsterapi utan bara snackar om autism o adhd vilket ej är mina besvär, lol.
Citera
2021-02-07, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ayatollah-Khamenei
Jadu...många mediciner du har, ändå har du sömnproblem? Visste du man kan lösa de utan piller? Finns otroligt bra knep för att kunna somna, sova konstant under natten samt sova utvilad o länge. Genom att ha rutiner, vet du vad rutiner är för ngt?

Om du vill sova använd dig utav rutiner. Mediciner ska skriva ut till folk där det påverkar ens dagliga liv negativt som ex. jobbansökningar - prata inför folk, vara blyg mm.; då kan man använda sig av medicin men tyvärr när man får medicin så blir det inga psykiatriska samtalsterapi utan bara snackar om autism o adhd vilket ej är mina besvär, lol.

Ah jag vet men det var inte riktigt det som var frågan
Citera
2021-02-07, 22:48
Medlem
Vonrecklinghausens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Har quetiapin,melatonin venlafaxin och lyrica utskrivet. Då jag haft en del problem med sömnen på sistone så fick jag en karta mirtazapin av en polare. Att det är okej att blanda lyrica och venlafaxin vet jag men hur är det med kombinationen quetiapin och mirtazapin? Hittar ingen fakta om det så verkar inte vara så vanlig kombination är det farligt eller är det lugnt?

Möjligen en adderande sedativ effekt vilket också verkar vara din önskan, så kör på!
Citera
2021-02-12, 00:39
Medlem
Vallasands avatar
Hur borde man gå till väga för att sluta gå på denna medicin? Borde jag kontakta min läkare för att få hjälp, eller borde jag trappa ned själv/gå cold turkey?
Citera
2021-02-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Hur borde man gå till väga för att sluta gå på denna medicin? Borde jag kontakta min läkare för att få hjälp, eller borde jag trappa ned själv/gå cold turkey?

Många läkare påstår att den går att sluta med rakt av eller göra en snabb utsättning. Verkligheten ser annorlunda ut och många på nätet kämpar med att sätta ut denna.
Jag skulle rekommendera att du provar dig fram lite. Vet inte vilken dos du ligger på? 30 mg?
Den är effektiv som sömnmedel i små doser också vilket underlättar utsättning.
Citera
2021-02-24, 21:45
Medlem
Har gått på Mirtazapin 15mg i ca. 2 månader totalt. Har bara börjat må sämre psykiskt även fast medicinen i sig fått mig somna NÅGOT lättare. Skulle ni säga att jag kan sluta helt med tanke på att jag bara käkat medicinen i 8 veckor eller behöver jag trappa ut även under så kort tid? Tar som sagt 15 mg till kvällen för sömn.
Citera
2021-02-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Har gått på Mirtazapin 15mg i ca. 2 månader totalt. Har bara börjat må sämre psykiskt även fast medicinen i sig fått mig somna NÅGOT lättare. Skulle ni säga att jag kan sluta helt med tanke på att jag bara käkat medicinen i 8 veckor eller behöver jag trappa ut även under så kort tid? Tar som sagt 15 mg till kvällen för sömn.

Individuellt. Jag hade känt efter lite.
Kör 7,5 mg varannan dag.
Citera
2021-02-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Individuellt. Jag hade känt efter lite.
Kör 7,5 mg varannan dag.
Grym du är! Snabbt svar!

Jag påbörjade faktiskt att ta halva tabletter redan igår, ikväll har jag inte tagit nån än. Så jag kör varannan dag 7.5 mg som du skrev. Värt ett försök om inte annat. Borde ju vara betydligt lättare och lindrigare symptom om man nu får några efter att bara käkat den i 8 veckor.
Citera
2021-02-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Grym du är! Snabbt svar!

Jag påbörjade faktiskt att ta halva tabletter redan igår, ikväll har jag inte tagit nån än. Så jag kör varannan dag 7.5 mg som du skrev. Värt ett försök om inte annat. Borde ju vara betydligt lättare och lindrigare symptom om man nu får några efter att bara käkat den i 8 veckor.

Haha brukar haja till när jag ser mirtazapintråden. Har många många års erfarenhet av den här drogen i olika doser och har nog läst det mesta som går om den på nätet. Det skumma är att vissa kan äta den i högre doser i ett par år sedan sluta utan större bekymmer. Andra kan äta den kort tid i lägre doser och får brutal utsättning. Jag åt den i ca 7 år och fick trappa ut i 2 år med småflisor på slutet. Den är en riktigt stark antihistamin och jag fick världens klåda, illamående och noll aptit.

Bra att du provar dig fram jag tror du kan sluta relativt smärtfritt. Det största bekymret är väl om du utvecklat ett psykisk beroende av själva insomningen med den. Det kan kännas lustigt och bli som en spärr för vissa att helt plötsligt lägga sig utan att ta en tablett.
Citera
2021-05-25, 19:13
Medlem
Hur är den antidepressiva effekten på Mirtazapin? Om man ex jämför med ssri?
Måste man upp i nån särskild dos för antidepressiva effekt?
Och hur är det med ångestdämpning? Vissa säger att den är bättre i lägre doser medans andra får bättre ångestlindring i högre doser.
Nån som har lite koll?
Citera
2021-05-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Hur är den antidepressiva effekten på Mirtazapin? Om man ex jämför med ssri?
Måste man upp i nån särskild dos för antidepressiva effekt?
Och hur är det med ångestdämpning? Vissa säger att den är bättre i lägre doser medans andra får bättre ångestlindring i högre doser.
Nån som har lite koll?

30 mg bör man upp i mot depression och är lite mer aktiverande i de doserna. Lägre doser funkar mest för sömn och ångestproblematik.
Det är en mycket svår medicin att sluta med så tänk över insättning noga.
Citera
2021-05-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
30 mg bör man upp i mot depression och är lite mer aktiverande i de doserna. Lägre doser funkar mest för sömn och ångestproblematik.
Det är en mycket svår medicin att sluta med så tänk över insättning noga.
Har slutat med dom tidigare utan några som helst problem. Nog en av de lättaste mediciner att sätta ut faktiskt enligt mig. Nog väldigt individuellt det där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in