2021-02-07, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Har quetiapin,melatonin venlafaxin och lyrica utskrivet. D jag haft en del problem med smnen p sistone s fick jag en karta mirtazapin av en polare. Att det r okej att blanda lyrica och venlafaxin vet jag men hur r det med kombinationen quetiapin och mirtazapin? Hittar ingen fakta om det s verkar inte vara s vanlig kombination r det farligt eller r det lugnt?
Jadu...mnga mediciner du har, nd har du smnproblem? Visste du man kan lsa de utan piller? Finns otroligt bra knep fr att kunna somna, sova konstant under natten samt sova utvilad o lnge. Genom att ha rutiner, vet du vad rutiner r fr ngt?

Om du vill sova anvnd dig utav rutiner. Mediciner ska skriva ut till folk dr det pverkar ens dagliga liv negativt som ex. jobbanskningar - prata infr folk, vara blyg mm.; d kan man anvnda sig av medicin men tyvrr nr man fr medicin s blir det inga psykiatriska samtalsterapi utan bara snackar om autism o adhd vilket ej r mina besvr, lol.
Citera
2021-02-07, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ayatollah-Khamenei
Jadu...mnga mediciner du har, nd har du smnproblem? Visste du man kan lsa de utan piller? Finns otroligt bra knep fr att kunna somna, sova konstant under natten samt sova utvilad o lnge. Genom att ha rutiner, vet du vad rutiner r fr ngt?

Om du vill sova anvnd dig utav rutiner. Mediciner ska skriva ut till folk dr det pverkar ens dagliga liv negativt som ex. jobbanskningar - prata infr folk, vara blyg mm.; d kan man anvnda sig av medicin men tyvrr nr man fr medicin s blir det inga psykiatriska samtalsterapi utan bara snackar om autism o adhd vilket ej r mina besvr, lol.

Ah jag vet men det var inte riktigt det som var frgan
Citera
2021-02-07, 22:48
Medlem
Vonrecklinghausens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Har quetiapin,melatonin venlafaxin och lyrica utskrivet. D jag haft en del problem med smnen p sistone s fick jag en karta mirtazapin av en polare. Att det r okej att blanda lyrica och venlafaxin vet jag men hur r det med kombinationen quetiapin och mirtazapin? Hittar ingen fakta om det s verkar inte vara s vanlig kombination r det farligt eller r det lugnt?

Mjligen en adderande sedativ effekt vilket ocks verkar vara din nskan, s kr p!
Citera
2021-02-12, 00:39
Medlem
Vallasands avatar
Hur borde man g till vga fr att sluta g p denna medicin? Borde jag kontakta min lkare fr att f hjlp, eller borde jag trappa ned sjlv/g cold turkey?
Citera
2021-02-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Hur borde man g till vga fr att sluta g p denna medicin? Borde jag kontakta min lkare fr att f hjlp, eller borde jag trappa ned sjlv/g cold turkey?

Mnga lkare pstr att den gr att sluta med rakt av eller gra en snabb utsttning. Verkligheten ser annorlunda ut och mnga p ntet kmpar med att stta ut denna.
Jag skulle rekommendera att du provar dig fram lite. Vet inte vilken dos du ligger p? 30 mg?
Den r effektiv som smnmedel i sm doser ocks vilket underlttar utsttning.
Citera
2021-02-24, 21:45
Medlem
Har gtt p Mirtazapin 15mg i ca. 2 mnader totalt. Har bara brjat m smre psykiskt ven fast medicinen i sig ftt mig somna NGOT lttare. Skulle ni sga att jag kan sluta helt med tanke p att jag bara kkat medicinen i 8 veckor eller behver jag trappa ut ven under s kort tid? Tar som sagt 15 mg till kvllen fr smn.
Citera
2021-02-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Har gtt p Mirtazapin 15mg i ca. 2 mnader totalt. Har bara brjat m smre psykiskt ven fast medicinen i sig ftt mig somna NGOT lttare. Skulle ni sga att jag kan sluta helt med tanke p att jag bara kkat medicinen i 8 veckor eller behver jag trappa ut ven under s kort tid? Tar som sagt 15 mg till kvllen fr smn.

Individuellt. Jag hade knt efter lite.
Kr 7,5 mg varannan dag.
Citera
2021-02-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Individuellt. Jag hade knt efter lite.
Kr 7,5 mg varannan dag.
Grym du r! Snabbt svar!

Jag pbrjade faktiskt att ta halva tabletter redan igr, ikvll har jag inte tagit nn n. S jag kr varannan dag 7.5 mg som du skrev. Vrt ett frsk om inte annat. Borde ju vara betydligt lttare och lindrigare symptom om man nu fr ngra efter att bara kkat den i 8 veckor.
Citera
2021-02-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Grym du r! Snabbt svar!

Jag pbrjade faktiskt att ta halva tabletter redan igr, ikvll har jag inte tagit nn n. S jag kr varannan dag 7.5 mg som du skrev. Vrt ett frsk om inte annat. Borde ju vara betydligt lttare och lindrigare symptom om man nu fr ngra efter att bara kkat den i 8 veckor.

Haha brukar haja till nr jag ser mirtazapintrden. Har mnga mnga rs erfarenhet av den hr drogen i olika doser och har nog lst det mesta som gr om den p ntet. Det skumma r att vissa kan ta den i hgre doser i ett par r sedan sluta utan strre bekymmer. Andra kan ta den kort tid i lgre doser och fr brutal utsttning. Jag t den i ca 7 r och fick trappa ut i 2 r med smflisor p slutet. Den r en riktigt stark antihistamin och jag fick vrldens klda, illamende och noll aptit.

Bra att du provar dig fram jag tror du kan sluta relativt smrtfritt. Det strsta bekymret r vl om du utvecklat ett psykisk beroende av sjlva insomningen med den. Det kan knnas lustigt och bli som en sprr fr vissa att helt pltsligt lgga sig utan att ta en tablett.
Citera
2021-05-25, 19:13
Medlem
Hur r den antidepressiva effekten p Mirtazapin? Om man ex jmfr med ssri?
Mste man upp i nn srskild dos fr antidepressiva effekt?
Och hur r det med ngestdmpning? Vissa sger att den r bttre i lgre doser medans andra fr bttre ngestlindring i hgre doser.
Nn som har lite koll?
Citera
2021-05-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Hur r den antidepressiva effekten p Mirtazapin? Om man ex jmfr med ssri?
Mste man upp i nn srskild dos fr antidepressiva effekt?
Och hur r det med ngestdmpning? Vissa sger att den r bttre i lgre doser medans andra fr bttre ngestlindring i hgre doser.
Nn som har lite koll?

30 mg br man upp i mot depression och r lite mer aktiverande i de doserna. Lgre doser funkar mest fr smn och ngestproblematik.
Det r en mycket svr medicin att sluta med s tnk ver insttning noga.
Citera
2021-05-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
30 mg br man upp i mot depression och r lite mer aktiverande i de doserna. Lgre doser funkar mest fr smn och ngestproblematik.
Det r en mycket svr medicin att sluta med s tnk ver insttning noga.
Har slutat med dom tidigare utan ngra som helst problem. Nog en av de lttaste mediciner att stta ut faktiskt enligt mig. Nog vldigt individuellt det dr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in