2021-05-25, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är en annan sak, men att säga att jag "tonar ner HDs roll", kräver att det finns en roll att tona ner. Den "rollen" ser jag inte lika tydligt som du. Jag tycker att HD är väldigt otydlig och svår att tyda.

Här fattar jag inte om du pratar om mig eller dig själv?
Ja, jag tycker att HD beter sig suspekt, men jag håller inte öppet krig mot henne. Det är väl du som gör det?
Eller fattar jag dig fel här?

Hur som helst, anser jag att det är viktigt att föröka se vad som är vad. och försöka tolka det utifrån de uppgifter vi har. Vi tolkar olika, men jag tycker också att du ibland drar in tolkningar på ett för mig alltför grovhugget sätt. Te x det nedan.

Du skriver:
"[i][...]Åter till tisdag då LW försvinnit varav ressugna HD säger att " det är så typiskt att det ska hända nu när vi ska åka utomlands, nu ska väl Stefan sitta och oroa sig för vart hon
är hela resan".

Jag kan inte riktigt förstå varifrån/hur du gör den tolkningen att HD gör ett antagande att Lena är död när hon pratar med MT 15 maj?

Kanske jag missuppfattar något?

Jo, det är klart att man kan ha en åsikt utan att ha något beslutsstöd för det. Det är väl inte det som är frågan.

Vet inte om jag förstår den här meningen riktigt.
Men jag uppfattar det som att du abolut har behov av vad andra tycker, annars skulle du väl inte så hårt ifrågasätta mig? Dvs ifrågasätta varför (som du tycker) endast bryr mig om att försvara HD (vilket är en grov feltolkning av dig) och anklaga mig för att enbart skriva inlägg för att stöja HD (vilket jag abslut inte anser vara sant)?

Vilket jag inte tror att nästan någon annan i tråden har en annan åsikt om.

Du har absolut hittat intressanta vinklingar om HD, även om många redan har varit uppe i tråden många gånger under årens lopp.

Min tolkning av HD är i vissa (stora) delar mycket annorlunda än din tolkning, i andra lika.
Citat:
För mig är HD något av en gåta. Och inget är svart eller vitt.
Du har satt henne i nisch manipulerad och hjärntvättad. Ett offer. Allt hon gör beror på att SDs tankar är planterade.

Jag ser nåt annat och håller öppet för mer inblandning.
.
För övrigt är hon gravt egocentrerad och oetisk på jobbet ang det du citerade från mig.
Bryr sig noll om LWs oroliga barn.

Håller du med?
Citera
2021-05-25, 13:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Oj, jag hoppas att jag skrev rätt?
Du får rätta mig om jag slarvade här.

Tiöllägg:

Det var väl lite betoning på orden " obetänksamt", vilket förstås var mitt eget ordval.
Jag ber om ursäkt. Borde förstås varit noggrannare, vill inte använda dig eller någon annan på det här felaktiga sättet.

Det är så bra så. Jag har aldrig lagt värst mycket substans vid vad HD el JG hävt ur sig vid ett eller anant tillfälle, men mer på magkänsla än analys kanske. Det har liksom ändå hängt i luften då. Att befinna sig i direkt anslutning till stormens öga kan leda till märkvärdigheter. Vilket förvisso kan vara intressant att reda i som så. Mördaren kan sen kanske inse vad det skulle innebära, i den här vägen, att involvera henne, men inte att inte göra det. Blixten slår ner och det blir omvälvande. Det är inte riktigt vad man borde häva ur sig när man fördelar mediciner och småpratar med sin chef, men chefen, som ju tydligen känner till affären då redan, uppfattar det som att HD lättar på trycket lite, och i brist på en annan verbaliserbar vision med snarlik ontologisk tyngd. Eller så.
Citera
2021-05-25, 14:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har satt henne i nisch manipulerad och hjärntvättad. Ett offer. Allt hon gör beror på att SDs tankar är planterade.

Jag ser nåt annat och håller öppet för mer inblandning.
.
För övrigt är hon gravt egocentrerad och oetisk på jobbet ang det du citerade från mig.
Bryr sig noll om LWs oroliga barn.

Håller du med?

Ja, din sista mening håller jag med om, att hon genom att inte säga något om Lenas barn (vad vi vet) är inte sympatiskt och inte heller empatiskt.

Det är nog det de flesta skulle tänka, att det är hemskt för barnen. Och vad som kan ha hänt Lena. Det oavsett om man är förbannad på någon, har jag mycket svårt att se att man önskar någon död på riktigt.

Jag håller också öppet för inblandning.

Du övertolkar mig när du skriver att jag anser att allt HD "gör beror på att SDs tankar är planterade. "

För min del är jag inte alls lika klar över HDs del i det hela. Det kan vara allt från noll till att hon har varit aktiv i i någon del. Allt utom att hon har stått bakom planket.

Men mest tror jag på att hon inte varit aktiv på något sätt, utan förstår på något lan vad som har hänt. Men det kan faktiskt vara så att hon är så manipulerad att hon tror på SD, och tror att polisen är enögd, och att polisen usla utredning har gjort honom till den misstänkte.

Om hon har gjort något, då tror jag att det är på SDs initiativ, genom manipultaion. Jag tror att SD har "förstört" HD precis som han gjort med Lena.

Jag ser HD inte alls lika "svart" som du.
Citera
2021-05-25, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är så bra så. Jag har aldrig lagt värst mycket substans vid vad HD el JG hävt ur sig vid ett eller anant tillfälle, men mer på magkänsla än analys kanske. Det har liksom ändå hängt i luften då. Att befinna sig i direkt anslutning till stormens öga kan leda till märkvärdigheter. Vilket förvisso kan vara intressant att reda i som så. Mördaren kan sen kanske inse vad det skulle innebära, i den här vägen, att involvera henne, men inte att inte göra det. Blixten slår ner och det blir omvälvande. Det är inte riktigt vad man borde häva ur sig när man fördelar mediciner och småpratar med sin chef, men chefen, som ju tydligen känner till affären då redan, uppfattar det som att HD lättar på trycket lite, och i brist på en annan verbaliserbar vision med snarlik ontologisk tyngd. Eller så.

Det är väl just det, att du ofta har en bra magkänsla, kloka tankar om hur och varför människor agerar som de gör.
Citera
2021-05-25, 14:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är i samtalet till polisen han säger "kroppen", uppenbarligen är han redan då övertygad eller vet om att hon är död.
Någon han inte kan ha en aning om såtillvida han inte är inblandad på något vis.
Ingen annan som var orolig över Lena frågar om "kroppen".

Källa?
Citera
2021-05-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jaaa PW är säkert superduperjävig. Kör på ett par varv om PW.
Och om HD och hennes kille och hur hon ljuger för SD istället för att vara helt öppen med den relationen osv.

Ja alltså det är nog du som skrivit mest om person. Du har avverkat halva Psykologilexikon snart i din beskrivning av hur kass HD är i alla lägen.
Jag har skrivit mer baserat på de polisanställdas dokumenterade insats här. Eller bristen på dokumentation i vissa fall då.

Jag tror din svaghet är att du läser in just att jag försöker tona ner SD:s roll. Jag förstår att du inte ser det på annat sätt för att du kan helt enkelt inte. Du saknar den förmågan som andra har som kanske ser att även om han är djävulens företrädare på jordens så bör uppgifter som har med hans person och annat att göra gärna vara hyfsat sanningsriktigt.

Och du vill få det till att jag är inne på dråp emellanåt skulle göra att jag tonar ner hans våld. Det är ju mycket möjligt att det var just så det gick till. Gräl, handgemäng, eskalerat våld. Alltså helt i linje med hur det sett ut vid just två tidigare tillfällen.

I bilen.

När hon ville kramas och han slet sig loss och de började "slåss".

Den förklaringen ligger nära till hands. Så ett dråp eller inte så är hon ju död på ett eller annat sätt.
Och du glömmer att jag faktiskt skrev att han kan ha fått henne medvetslös med ett "spontant" tillhygge men att sen ha tagit sig hem för att hämta säg ett domkraftskaft och då av rädsla för att misshandeln ska uppdagas har ihjäl henne.

Så du får börja sätta dig in lite mer i hur huvudpersonerna här funkar och även kanske visa lite intresse för vad andra skriver och varför så ska du se att polletterna börjar ramla ner till slut.

Vad menar du med det fetade, vill du utveckla?
Ville Lena kramas i bilen och de började slåss?
Mordet är ett gräl?
Citera
2021-05-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ur NAs artikel om Sundsvallseventet i November, 2018

Eventet lockade omkring 1000 deltagare. Innan startskottet på aktiviteten blev deltagarna enligt reglerna inlåsta i en stor lokal.

– Det bjöds på kaffe och bullar under tiden vi var inlåsta. Inne i lokalen var den här mannen som misstänks för mordet på Lena. Plötsligt ropade han "Vad fan glor ni på? , säger ett vittne till NA.

Flera inne i lokalen ska ha reagerat på händelsen. En av dem svarade att det inte var någon som tittade på honom. "Fine", ska 44-åringen ha svarat.

Enligt uppgift ska han sedan ha gått runt i lokalen. Flera av deltagarna ska ha känt sig provocerade av mannens uppträdande. Tävlingsdeltagarna ska ha varit inlåsta med den misstänkte mördaren i över en timmes tid.

– Det här tävlingsmomentet innebär att vi måste låsa lokalerna. Naturligtvis har vi säkerhetsrutiner för om det skulle uppstå en brand eller liknande, men annars gäller strikt att ingen får gå in eller ut, säger Peter Höglund, säkerhetsansvarig på eventet.

Många är rädda för honom eftersom han är misstänkt för mord. Det var väldigt obehagligt när han gick runt där i lokalen
Enligt vittnet kände många inne i lokalen Lena Wesström när hon var vid liv. De visste även att 44-åringen är misstänkt för mordet.

– Jag själv försöker undvika honom. Många är rädda för honom eftersom han är misstänkt för mord. Det var väldigt obehagligt när han gick runt där i lokalen. Flera sa åt honom att sluta men han svarade bara att "Jag visste inte att man inte får gå så nära någon", säger vittnet.

Situationen inne i lokalen ska ha hållit på under ungefär tio minuter. Det eskalerade när 44-åringen enligt vittnet påbörjade en hetsig diskussion med en av deltagarna.

– De hamnade i luven på varandra. Den misstänkte mördaren knuffade mannen, som försvarade sig genom att knuffa tillbaks. Sedan tog den misstänkte tag i mannen, som höll upp händerna för ansiktet för att skydda sig, säger vittnet.

Det var en dispyt mellan två män. När jag kom dit för att reda ut det hela ville de att vi skulle kalla på polis
Flera personer inne i lokalen ska då ha gått emellan och särat de båda männen. Polisen kallades till platsen.

– Det var en dispyt mellan två män. När jag kom dit för att reda ut det hela ville de att vi skulle kalla på polis. Polisen var här och pratade med de inblandade. De tog upp en anmälan och var här i kanske en halvtimme. Jag vet inte alls vad bråket handlade om, säger Peter Höglund.

Händelsen inne i lokalen beskrivs av vittnet som obehaglig och många ska ha tagit illa vid sig.

– Det är så oerhört tragiskt eftersom det dessutom var alla helgons dag. Vi var många där som kände Lena Wesström. Det kändes väldigt sorgligt eftersom hon egentligen skulle ha varit med.

Vittnet har inte lämnat några uppgifter om händelsen till polisen men uppger att hon gärna berättar om händelsen även för dem.

Jag vet att många är rädda i Örebro för att prata med polisen om mordet. Jag önskar att alla som har uppgifter att lämna till polisen gör det. De måste lösa det här. Det är viktigt att det blir ett avslut på den här förskräckliga historien.

Tack...Här visas ju klart och tydligt hur han är som person! Jösses vilken människa!
Citera
2021-05-25, 14:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är väl just det, att du ofta har en bra magkänsla, kloka tankar om hur och varför människor agerar som de gör.

Tack, nötknäppare. Man klarar sig förresten rätt långt på magkänsla i den här tråden.
Citera
2021-05-25, 14:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skillnaden (från oss tråddeltagare) är att JG reagerade redan den 18/5 -18. Han hade varken förhör eller FUP tillgodo vid den tiden. Varifrån fick han sin känsla att allt inte stod rätt till som Du skriver?

SD mörkade att han fortsatt hade kontakt med LW så inget han visste om. Det han visste var LW:s anmälan och efter det valde JG att inte umgås med LW.

Var kom hans "känsla" ifrån om inte från HD?

Man ringer inte polisen och tipsar om sina vänner utan anledning i närtid... så ser jag på det.

Han visste om hur LW terroriserat HD. Han kanske var orolig för att LW kontaktat HD irl, för att hindra USA-resan, och att HD hade fått nog. Kanske låst in henne i en garderob t.ex.?
Citera
2021-05-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vad menar du med det fetade, vill du utveckla?
Ville Lena kramas i bilen och de började slåss?
Mordet är ett gräl?

Gärna. När jag skulle kolla upp det som du skrev om att JG pratat om en kropp så snubblade jag igen över den korrespondens där LW beskriver hur de börjat bråka och slåss då han vill slita sig ur hennes grepp. Då hon menar att han komemr ha skitont i ryggen efteråt.

Sen har vi grälet i bilen, det inspelade grälet som eskalerade till våld av ett eller annat slag.

Så då menar jag att det är möjligt att eftersom deras gräl urartat inte bara de här gångerna men då dokumenterat med nån form av våld i de två exemplen så kan det som hände 14/5 ha sin grund i det. Men jag menar inte att det är så. Men pressad lär SD ha varit de dagarna så varför skulle våldet ligga längre bort då än i de två exemplen kan man undra?
Senast redigerad av Avel 2021-05-25 kl. 14:39.
Citera
2021-05-25, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tror du är inne på rätt spår här angående J.

Han reagerade antagligen med någon form av bestörtning av utvecklingen.
Liksom H blev han chockad.
Och chocken "väckte" honom.
Skapade tvivel och rannsakan.
Han ville också hjälpa polisen av den enkla anledningen att han ansåg sig ha kunskap
om möjliga scenarion.
Som han dock HOPPADES på var fel.

I detta ögonblick tycker jag att J visar en sund sida!
Och inte alla skulle göra som han gjorde.
Inte alla "vågar" göra så mot vänner.
Han gjorde rätt-även fast det smärtade.

Och jag upplevde också att han rannsakade sig själv gentemot L-till en början efter
försvinnandet och därefter.

Vad som senare händer med honom är däremot mer märkligt.
Liksom H.

Ja, JG visar på en sund sida.
Men jag tror att han är otroligt lojal också, och det blir väldigt ambivalent.

Han döljer ju t ex det hemska faktum att han känner till att det funnits tankar på att döda familjen från SDs håll. Det avslöjar han i ett samtal med SD, där han "råkar" vara avlyssnad.

JG är också hemma hos SD i hans hus, med ficklampa på.
Jag är inte helt säker på att det bara beror på att han är orolig för att grannarna ska se honom. Men det kan också vara så.

Det kanske mest anmärkningsvärda är vä raderingarna han gör i sin mobil mitt under förhör.
Det kan också bero på JGs svaga nerver, men kan synas väldigt vågat att gå till den ytterligheten, om det inte var så att han hade något olagligt i den.

Så JG kan vara en helt sund person, med nerverna på utsidan vilket gör honom till ett perfekt offer för SDs manipulation. Lojal och trogen.

Men han kan också vara en person som har visa sidor som gör att han går över vissa gränser, inte alltid så ärlig. Det har ju fuskloggats osv.

Mest lutar jag åt att JG, även han har tagit skada av SDs behandling och utnyttjande. Och att JG precis som LW har tappat kompasen. Han har låtit sig förföras av en person som verkar vara en rolig och lättsam person har använt honom för sina egna syften.

Därför blir JG, precis som HD svår att tolka och begripa sig på, även om han är lättare på något sätt. Han uttrycker ju iaf känslor (vilket jag ser väldigt lite av med HD). Yvig, som han beskrivs av flera i tråden tycker jag passar bra.
Citera
2021-05-25, 14:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack, nötknäppare. Man klarar sig förresten rätt långt på magkänsla i den här tråden.

Ja, så är det ju.
Även det en klok insikt.

Vi har nästan inget svart på vitt.
Det är och förblir tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här