2021-05-25, 10:48
Medlem
Ang citatet vid medicinvagnen, "jag hoppas hon är död", är inte konstigt, även om det är ett jävligt klantigt uttalande.

När SD slagit LW sönder och samman, så tog han hennes mobil samt mordvapnet och cyklade iväg, samt gjorde sig av med grejerna. Hem och spola av sig. SEN droh han till HD och berättade vad han gjort.

SD var inte hundra på att LW faktiskt var död, men på fråga från HD säger han kanske att "jag tror det".

Ovanstående skulle förklara både HDs tidiga vetskap om försvinnandet samt hennes uttalande till sin chef.

Att SD på fm också säger till sin chef att det kommer bli dåliga löpsedlar i Örebro, visar också att han vet exakt vad som hänt.
Citera
2021-05-25, 10:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Absolut spontant och oskyldigt ur mordsynpunkt. Hon verkar inte tro att LW är i någon verklig fara öht.
Mot bakgrund av HD:s och JG:s snack om en sjuk/galen LW "som man aldrig vet vad hon tar sig till" ligger det väldigt nära till hands att anta att HD kanske tror att LW håller sig undan på flit för att störa/hindra den stundande USA-resan.

Vilket knappast är någon slump. SD har minst sagt legat i med sin hjärntvätt av samtliga sina offer, alla har en bild av varandra som går helt i linje med SD:s agenda.

Ja nåt sånt. Det blir ju lätt så när det ljugs hej vilt o hittas på historier. Det är där man lägger innebörden av otro.
Citera
2021-05-25, 10:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så upplever jag hennes uttalande också.

Inte tror jag att någon som just varit med och dödat någon skulle uttala dom orden så. Inte heller tror jag att någon som vet att ens man dödat någon för bar timmar sedan säger så. Inte ens om honhar hört, vet att SD skulle ha misshandlat Lena allvarligt, men inte vet om det slutade med döden skulle säga så.

Dels pekar det ju finger rakt mot en (att man är den som önskar den som är död eller nästan är död, döden), men också tror jag inte att HD är så empatilös, att hon menar det riktigt från sitt hjärta.

Det finns några saker som jag inte håller med de flesta om i tråden, så jag sticker ut huvudet nu.

1. jag misstänker att chefen, MT trots att hon verkar vara ett mycket pålitligt vittne, tar fel på tiden när uttalandet gjordes. Och nej, jag tror absolut inte att hon ljuger.

Mina antaganden stöder jag på att MT vittnesmål är gjort sent, 31/10-18. Det är hela 4,5 månader efter mordet.

A149/515:

HD pratar här om att det är pappan som ringt runt till dom som känner henne. Lenas pappa visste inte om att Lena var försvunnen, och han kände inte dom som kände Lena. Han har inte ringt alls, det har däremot UW gjort.
Det som MT tar upp i förhöret är ju ganska exakt det som UW berättat till SD.

UW kontaktade SD kl-- 10:57:10 om att Lena var försvunnen.
SD skriver till HD ----kl 11:06:38 "Noa ringde i morse och undrade om jag visste var Lena var. De skulle uppvakta A*ron, men hon var ej hemma."
HD skriver sedan till SD kl 11:44:09 "Oj". Det är då HD får ha sin mobil på jobbet, vid lunch.

(Från ett av mina tidigare inlägg, kopierat in):
Så:
Kl 11:06 får HD veta av SD.
SD: de skulle uppvakta Aron----- MT: fanns barn i huset, ett av barnen fyller år
SD: Nu skrev Uffe, ville ha kontaktuppgifter till dom hon brukar cacha med----MT: Hanna berättade att Lenas pappa hade ringt runt till dom som känner Lena

Innan dess har vi enligt FUP inga uppgifter om samtal mellan WD och HD. HD var redan på jobbet när N*a ringde W och N*a uppger själv att han enbart frågade efter SDs nummer. Till SD ringer N*a vid 06:59:01. Utredningen borde ju veta om WD har ringt/messat HD? Och varför skulle inte WD eller HD säga något om samtalet i förhör? För HD får väl många frågor om hur hon vet att Lena är försvunnen. Vad hade varit bättre än att säga att hon fått det där samtalet?

Däremot ringer WD sin pappa SD senare på morgonen vid 08:08 , kanske då för att fråga vad det handlade om?

Trots att MT verkar ge et trovärdigt vittnesmål, så är min tanke ändå att det efter så lång tid kan ha smugit sig in små minnesfel.

I det här lägaet är min tro att HD inte alls vet något om att Lena är död, inte heller om att något allvarligt har hänt henne.

Min övertyglese är att HD uttrycker att hon hoppas att Lena är död, är som du säger väldigt spontant. HD är förbannad på Lena som återigen smyger sig in i deras äktenskap. HD har ju sagt att hon också kunde ha tankar på att Lena "försvunnit" för att förstöra deras USA resa, att den inte blir av. Men samtidigt ser man att hon ändå har tankar på att det faktiskt kan ha hänt något allvarligt.

För säkerhets skull återupprepar jag att jag inte tror att MT ljuger. Jag tror absolut på att HD yttrat orden, men det vid ett tillfälle som är senare; efter sms:et med SD vid 11:06.

MT:

Precis. Precis.
Citera
2021-05-25, 11:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Det finns så mycket som är off med SD, men en av de saker som på något sätt sammanfattar honom är vad han gör med en tårta. Jag vet inte riktigt vems tårta, och inte heller i vilket sammanhang - om jag har vetat det så har jag glömt det just nu - men vidrigt är det i alla fall. Står det "Andreas" på tårtan? Förvisso har det redan ätits av tårtan, vilket säkert skulle kunna vara SD:s finfina försvar, men det är så helt utanför vad man tänker att man ska göra med en tårta.
Om man inte heter SD.

Bild från video 149/365, förklaring till vad som händer i videon 149/343
HD "låter full i skratt" när hon tillfrågas om hon "känner igen det här". Hon måtte ha varit i chock.
Citera
2021-05-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag menar det som fick både UW och N*oa mfl att reagera på SD redan tidigt där. Samt de spekulationer och evtl fakta som kom fram väldigt tidigt i tråden om detta triangeldrama. SD (och HD) var på Flashbackarnas radar tidigt. Och de hade inte JG:s insyn.
Där nånstans uppstod kanske JG:s känsla för vad som kan ha hänt. Speciellt efter att SD varit inne på två förhör och att mordet liksom kom från "ingenstans".

Jag tror inte jag kan svara på fler frågor om hur JG kände sig eller varför. Hans ord får tala för sig själva där han beskriver ett par anledningar till att han ringer polisen. Har inget annat att gå på.

LW:s son ringde (på grund av att det typ var den konstigaste han kände) SD tidig morgon och UW sms:ade några timmar senare för att få lite tips. Detta fick JG reda på av SD på eftermiddagen.

Tråden spekulerade tidigt ang SD. Det var spekulationer som Du skriver, JG var den som kände de inblandade. Vid den tiden, varför tänker inte JG... vilka stollar? Hur kan de misstänka mina vänner, jag känner de här och vet bättre.
Vad han hade på fötter för att tipsa om sin vän (HD) det hade knappast med några bilnycklar att göra.
Han verkade vara riktigt orolig så tidigt... undrar varför fortfarande. Vem tänker så om sina vänner utan anledning. SD:s kontakt med LW var ca 1.5 år bort... när första avslöjande kom.

SD hade varit inne på två förhör och frisläppt, vad JG då borde tänka är, som jag ser det, att det är pga deras tidigare bråk (inte vad som spekulerats här i tråden).
Citera
2021-05-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det finns så mycket som är off med SD, men en av de saker som på något sätt sammanfattar honom är vad han gör med en tårta. Jag vet inte riktigt vems tårta, och inte heller i vilket sammanhang - om jag har vetat det så har jag glömt det just nu - men vidrigt är det i alla fall. Står det "Andreas" på tårtan? Förvisso har det redan ätits av tårtan, vilket säkert skulle kunna vara SD:s finfina försvar, men det är så helt utanför vad man tänker att man ska göra med en tårta.
Om man inte heter SD.

Bild från video 149/365, förklaring till vad som händer i videon 149/343
HD "låter full i skratt" när hon tillfrågas om hon "känner igen det här". Hon måtte ha varit i chock.

Nu när Du tar upp tårta kommer jag och tänka på en bild som SD tagit på en tårta med en stor kniv instucken. Var det inte något i bakgrunden... en skärm med en bild?

Någon som kommer ihåg? Om jag kommer ihåg rätt... var bilden före eller efter mordet på LW?

Mitt minne är att jag tyckte att det var osmakligt.

Tillägg: Jag har inte sett videon Du hänvisar till... kanske är det samma tårta jag skriver om?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-05-25 kl. 11:27.
Citera
2021-05-25, 11:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror att JG i grunden har ett starkt rättspatos, kanske rent av är en bra man, men att han är totalduperad och manipulerad av SD. Kanske även av HD, som i JG har en axel att luta sig mot när hon är skör (som hon verkar bli så fort hon möter det vi övriga kallar Livet. Lite motstånd.)
Det tror inte jag.
Han är antagligen ganska laglydig men det beror på att han är ängslig och orolig för allt och tycker att det är läskigt att bryta mot lagen på egen hand.
Mycket lättpåverkad och angelägen om att stå på de starkas sida, dvs dem han uppfattar som ledarfigurer.
Han är en fegis som aldrig skulle våga ställa upp för någon som är svag och behöver hjälp.

Med andra ord är han den mest ynkliga figur man kan tänka sig.
Citera
2021-05-25, 11:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon visste inte då att LW var död.
HD kanske visste att LW var misshandlad men inte om hon hade hunnit dö eller inte.
Citera
2021-05-25, 11:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang citatet vid medicinvagnen, "jag hoppas hon är död", är inte konstigt, även om det är ett jävligt klantigt uttalande.

När SD slagit LW sönder och samman, så tog han hennes mobil samt mordvapnet och cyklade iväg, samt gjorde sig av med grejerna. Hem och spola av sig. SEN droh han till HD och berättade vad han gjort.

SD var inte hundra på att LW faktiskt var död, men på fråga från HD säger han kanske att "jag tror det".

Ovanstående skulle förklara både HDs tidiga vetskap om försvinnandet samt hennes uttalande till sin chef.

Att SD på fm också säger till sin chef att det kommer bli dåliga löpsedlar i Örebro, visar också att han vet exakt vad som hänt.
Här ligger du troligen mycket nära sanningen med dina spekulationer.
Citera
2021-05-25, 11:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu när Du tar upp tårta kommer jag och tänka på en bild som SD tagit på en tårta med en stor kniv instucken. Var det inte något i bakgrunden... en skärm med en bild?

Någon som kommer ihåg? Om jag kommer ihåg rätt... var bilden före eller efter mordet på LW?

Mitt minne är att jag tyckte att det var osmakligt.

Tillägg: Jag har inte sett videon Du hänvisar till... kanske är det samma tårta jag skriver om?

Han verkar ha något emot tårtor...
Nej det är inte samma. Det som händer med "min" tårta är följande:

"F 1: Det här är en sekvens som Stefan, skickar till Lena, han har en tårta, han tar en, ros från
tårtan, han lägger sin, sin snopp på den här tårtan, och stoppar tillbaka den på tårtan, känner
du igen den här, det här?
H: Nej (låter full i skratt)"
(149/343)
Citera
2021-05-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
LW:s son ringde (på grund av att det typ var den konstigaste han kände) SD tidig morgon och UW sms:ade några timmar senare för att få lite tips. Detta fick JG reda på av SD på eftermiddagen.

Tråden spekulerade tidigt ang SD. Det var spekulationer som Du skriver, JG var den som kände de inblandade. Vid den tiden, varför tänker inte JG... vilka stollar? Hur kan de misstänka mina vänner, jag känner de här och vet bättre.
Vad han hade på fötter för att tipsa om sin vän (HD) det hade knappast med några bilnycklar att göra.
Han verkade vara riktigt orolig så tidigt... undrar varför fortfarande. Vem tänker så om sina vänner utan anledning. SD:s kontakt med LW var ca 1.5 år bort... när första avslöjande kom.

SD hade varit inne på två förhör och frisläppt, vad JG då borde tänka är, som jag ser det, att det är pga deras tidigare bråk (inte vad som spekulerats här i tråden).

Ja men det är kanske just att han känner dem bra som gör att han fattar att nåt inte står rätt till? Han vet ju att SD varit ihop med henne och att det varit bråkigt med HD om diverse.

Sen är han ju inne på att media och Flashback hänger ut den ena och den andra (SD:s dörr fotas till tidningen osv) så han står väl mitt i skiten där och vet varken ut eller in.

Det var väl nåt också om att han undrade varför han inte blivit kontaktad än trots att han tagit kontakt med polisen eller hur det nu var? Han som svarade hos polisen sa att ansvarig utredare skulle höra av sig så han kunde vara lugn. Eller iaf försöka vara lugn...

Han verkar lite om sig och kring sig denne JG, på gott och ont, så att han alls hör av sig till polisen och på detta yviga sätt är nog inte att betrakta som konstigt. Det börjar nog gå upp för honom vad som har hänt. Det har gått några dagar där.

Han menar att bilnyckeln var en av anledningarna till att han var oroad över deras inblandning även om det kanske inte var huvudanledningen. Tyckte att HD prackade på honom den infon. Likt TB tyckte det blev lite väl mycket med blodsexet där osv trots att hon inte intresserat sig för utredningen...

Sen var Flashback på tidigt och ringade in "problemet".

Inlägg #13. 17/5 kl 23:27.

"Den här mannen är fortfarande gift men dom har separerat och ”frun” bor I närheten av dessa två. Svartsjukedrama?"

Alltså ungefär samma tid, om inte innan, som JG ringer polisen och pratar om detta triangeldrama på samma gata osv. Nåt är han ju på spåren. Och så även Flashback där.

17/5 kl.23:56:
"Hittat bild på fb på försvunna kvinnan tillsammans denna man ca 2 år gammal (han som är gift men precis separerat)."

Och sen är det full fart på diskussionerna morgonen efter då att NA(?) skrivit om att den misstänkte hade lämnat landet osv osv.

Så lite hade ju JG att gå på då ej insatta människor även de kopplade SD till detta snarast infon fanns tillgänglig om LW:s identitet.
Citera
2021-05-25, 11:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så ska ett inlägg i debatten se ut. Jag har också varit inne på att man måste kalkylera med att det vittnesmålet inte stämmer. Medicinvagn i al ära men slänger man in alla andra fakta så återstår i princip det faktum att HD skulle veta om att LW är död. Och det sätter en del ljus på uttalandet att hon skulle stå där "direkt" på morgonen och önska LW död inför chefen och så att säga dra igång radarn big tajm. Jag har ju skrivit tidigare att det antagligen var detta vittnesmål, ihop med något annat "bevis" som i princip fick HD häktad. Att tiden inte stämde med när hon bör ha vetat om försvinnandet alltså.

Det är inga försvarstal från min sida. Tvärtom så tycker jag att hon borde ha tagit sitt ansvar och berätta allt hon vet. Men det är skillnad på att känna till mordplaner, delta i mord, skydda brottsling efter mord genom att ljuga eller dölja eller bara ha hamnat i en jäkla soppa med en sån som SD vid rodret. Likt så många gånger förut när han varit i farten.

Jag tror inte heller att MT hade en aning om hur viktigt hennes vittnesmål skulle bli ur just den aspekten: tidpunkten då hon tänker sig att HD yttrar orden.

Men lägg märke till hur och vad MT säge om hur hon tänker ut tidpunkten:

A 149/516:

"Sjuksköterskorna på avdelningen börjar dela medicin ca kl. 07:30 vilket gör att M*aria tänker
att klockan måste ha varit mellan 07:30 till 08:00 då de hade samtalet som pågick i ca 5
minuter. H*anna befann sig vid tid för samtalet utanför M*arias kontor, hon hade ställt
medicinvagnen där och delade mediciner då de möttes. Det var inga fler personer med vid
samtalet.
"

Hon kopplar alltså ihop vad som har sagts med just medicinvagnen.
Det kan iofs verka en bra koppling, som sätter tidpunkten.

Nu vet jag inte hur noggrant man ska tolka hennes ord, dvs kanske man inte kan värdera orden exakt ordagrant, men just den här kopplingen med medicinvagnen kan göra att där blir det en felaktig minnesbild.

Observera att jag inte PÅSTÅR att hon minns fel.

Jag tänker att man kan minnas fel.
Kopplingen medicinvagnen, kan få mig att tänka att hon ser framför sig HD och medicinvagnen. En bild som hon kan ha fått från andra tillfällen. Det här föhöret är ju många månader efter försvinnandet.

Kopplingen medicinvagnen, kan hon ha gjort för att tänka ut vid vilken tidpunkt det var samtalet skedde på, snararare är att hon vet att det var på morgonen.

Jag kan ju själv säga att jag varit bergsäker på tidpunkter eller händelser, och när jag sedan fått se en bild eller ett meddelande förstår att jag kopplat ihop två händelser i mitt minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in