Ja det handlar om grundskola men också högre utbildning. Och som vi vet har intresset för högre utbildning ökat under pandemin. Denna rapport gjordes tidigt i pandemin i april 2020. Då viste man inte att intresset skulle öka så stort för att utbilda sig. När det gäller högre utbildning så har fler elever sökt och man utvidgar skolorna. Detta gör att vi med stor säkerhet kommer se ett ökat lärande under pandemin och inte ett minskande.
När det gäller grundskolan och temporära stängningar och distans undervisning så har de lång tid kvar i skolan och om de nu har förlorat lärande så har de många år att ta igen det. Framtiden behöver inte vara så mörk för dessa elever. Men vi föräldrar kanske behöver stötta lite extra.
Jag tror att vi kommer se att pandemin blev en period av ökat lärande och inte minskat. Även om man inte trodde så i början av pandemin. Men jag förstår att vi har olika syn på framtiden och möjligheten för lärande. Jag tror att den driftig elev inte låter sig hindras av en pandemi i denna klass utan använder sig av situationen för ökat lärande istället för minskat, vilket vi också se tendenser till redan nu.
I denne rapporten har vi tatt sikte på å vurdere kostnadene av dette tiltaket gjennom hele utdanningssystemet, dvs. fra barnehage til universitets- og høyskolesektoren.
https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/hva-koster-det-a-stenge-utdanningssektoren
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Det handlar inte om hur många som utbildar sig bara utan om vad dom lär sig när dom utbildar sig.
Det rapporten handlade om framför allt var en akut stängning av grundskolan och därav minskat lärande.
Ja, du är ju super negativ nu. Klart att om fler utbildar sig så blir det ett större lärande. Men det tror inte du?
Och nej det handlade inte bara om grundskolan. Utan rapporten handlar om hela utbildningsystemet och då även universitets- og høyskolesektoren. Så varför vill ni räkna bort den ur rapporten?
Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Barn på mellan- och högstadiet söker sig inte till andra utbildningar om deras vanliga skola är stängd fattar du väl.