2021-05-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Oroväckande utveckling på UK nu, fallen ökar rejält, Är det den Indiska varianten som spökar!?

Verkar vara bra drag i den indiska..

”Antalet fall av den indiska mutationen har mer än fördubblats i England sedan förra veckan, skriver Sky News. Enligt nya siffror ökade den från 3 535 till 6959.
Storbritanniens hälsominister Matt Hanckock säger att den indiska varianten sprider sig snabbt och att den nu utgör mer än hälften, kanske till och med så mycket som tre fjärdedelar, av alla nya covid-19 fall.
De områden i England som har flest fall av den indiska varianten är Bolton, Bedford och Blackburn samt tätorten Darwen.”

Källa: Sky
Citera
2021-05-27, 21:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Nu vinklar du nog siffrorna till din fördel här. Influensan har vissa år skördat uppåt 4000 liv i Sverige, exempelvis 1994. Detta trots att man inte mätte antalet döda lika frenetiskt som nu. År 2020 hade vi väl ca 6000 döda utöver det normala (medelålder 82 för covidfall), trots befolkningsökning mm. Det känns inte riktigt som 10ggr högre va? Dessutom låg standardiserad överdödlighet på 3% då man väger in hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Jättefarligt...

Det är inte vad jag kunnat läsa mig till. Du får gärna ange en källa till att det dör 4000 personer i influensa i Sverige på ett år. Sedan ska du komma ihåg att de 15000 döda vi har haft i Sverige är MED restriktioner och rekommendationer om hemarbete osv. Vad hade hänt om vi inte hade haft det? Kanske hade vi haft 40 eller 50 tusen döda?
Citera
2021-05-27, 21:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi har också ett visst skydd mot årsinfluensan eftersom de flesta av oss haft den i en eller annan form. Därför slår den inte lika hårt mot befolkningen i stort.

Influensan är inte att leka med egentligen, men barn klarar den fint (och vi har haft infektioner av den sedan barnsben).

Många barn blev väl allvarligt sjuka av asiaten och hong-kong varianten när de härjade på sin tid. Vintern 1968/1969 ska ha varit jobbig för många barn. Vet inte hur många som strök med, men det finns det säkert siffror på.
Citera
2021-05-27, 21:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

”Antalet fall av den indiska mutationen har mer än fördubblats i England sedan förra veckan, skriver Sky News. Enligt nya siffror ökade den från 3 535 till 6959.
Storbritanniens hälsominister Matt Hanckock säger att den indiska varianten sprider sig snabbt och att den nu utgör mer än hälften, kanske till och med så mycket som tre fjärdedelar, av alla nya covid-19 fall.
De områden i England som har flest fall av den indiska varianten är Bolton, Bedford och Blackburn samt tätorten Darwen.”

Man får ju en obehaglig känsla av att Astras vaccin kanske inte fungerar så bra på den varianten och då riskerar det ju att skita sig rätt ordentligt, eftersom britterna till stor del förlitat sig på det vaccinet. Då tänker jag att det bara är en tidsfråga innan skiten sprider sig i Sverige också.
Citera
2021-05-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Oroväckande utveckling på UK nu, fallen ökar rejält, Är det den Indiska varianten som spökar!?

Varför är det en oroande utveckling?

Dom har haft 2-3.000 fall nu i två månader.

Det är inte konstigt eftersom inte alla är vaccinerade.
Citera
2021-05-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Varför är det en oroande utveckling?

Dom har haft 2-3.000 fall nu i två månader.

Det är inte konstigt eftersom inte alla är vaccinerade.

Kanske ska lägga till.

Under förutsättning att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom/död på den indiska varianten.
Citera
2021-05-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Biter vaccinet på den indiska?

Är dessa 6959 vaccinerade med båda doserna?
Citera
2021-05-27, 21:29
Medlem
Israel har UNDER 50 fall (!!) per dag nu....Haft det ett tag.
Citera
2021-05-27, 21:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många barn blev väl allvarligt sjuka av asiaten och hong-kong varianten när de härjade på sin tid. Vintern 1968/1969 ska ha varit jobbig för många barn. Vet inte hur många som strök med, men det finns det säkert siffror på.
Den är jobbig. För mig var den betydligt värre än Covid när jag insjuknade i den för kanske 5 år sedan nu.

Grejen med Covid är, som jag ser det, att den slår så ojämnt och oberäkneligt. Dessutom vet vi ännu inte långtidseffekterna, även om de inte tycks vara särskilt jävliga utom för några stackare med otur.

Hur som haver, så lär inte nuvarande strategi fungera i längden. Möjligen är tanken att massvaccinera nu för att så många som möjligt ska ha ett grundskydd, vilket stöds av viss forskning. Det är också en sak som på sina håll varnas för, att vaccinerna snarare skulle försvåra insjuknade i en ny mutation än hjälpa. Där om tvista de lärde.

Summan av kardemumman blir i min värld att det är en chansning vi ser, men bättre att verkligt insatta och kunniga får informera om olika risker och sedan komma med rekommendationer än den här märkliga masspsykosen vi ser från olika håll.
Citera
2021-05-27, 21:32
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Man får ju en obehaglig känsla av att Astras vaccin kanske inte fungerar så bra på den varianten och då riskerar det ju att skita sig rätt ordentligt, eftersom britterna till stor del förlitat sig på det vaccinet. Då tänker jag att det bara är en tidsfråga innan skiten sprider sig i Sverige också.
Det verkar ju som att den Indiska varianten trivs i värmen också vilket är oroväckande.
Citera
2021-05-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi behöver ta hänsyn till hur många färre än ett normalår som dött av andra orsaker än Covid. Det är inte helt enkelt att räkna på detta.

Sant, jag håller med om att det är svårt att räkna fram en rättvis bild av hur farligt covid är. Men att påstå att det är 10 ggr farligare än influensa sätt till antal bekräftat döda AV respektive sjukdom är en överdrift oavsett hur man räknar. Framför allt om man tar hänsyn till hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Jag kan köpa att covid är dubbelt så farligt. Men eftersom vi inte infört en enda restriktion för att rädda influensaoffer varför helt plötsligt börja stänga ner hela samhällen med de konsekvenser det för med sig nu. Samma resonemang med vaccinering. Varför helt plötsligt vaccinera varenda person utanför riskgrupperna. Känns inte proportionerligt.
Citera
2021-05-27, 21:39
Medlem
Citat:

Det är trots allt många som fortfarande inte har fått första dosen I UK. Och stor del har inte fått den andra än.

Lägg där till att restriktionerna nyligen lättats.

Kommer det då in en ny variant så sprids den nog rätt bra.

Men som du nämner - hur bra biter astras vaccin på den indiska?

Skulle vara intressant med siffror på hur många som smittats av den indiska som fått 1 resp 2 doser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in