2021-05-25, 02:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men snälla. Det minskade lärandet är redan konstaterat eftersom de redan haft skolorna stängda. Det är de ekonomiska följderna av detta som beräknats.
Samtidigt så har fler utbildat sig och sökt sig till utbildning. Vad jag menar är hur kan man säga att distansundervisning har skapat minskad lärande för framtiden när vi samtidigt ser att fler utbildar sig. Om 10% eller vad det nu kan vara utbildar sig mer en tidigare kommer inte lärandet att minska även om de i perioder har hemundervisning utan öka.

Vi får helt enkelt vänta lite. Men jag tror att man kommer att se att lärandet har ökat under pandemin och inte minskat trots att distansundervisning har förekommit. Så den framtida utgiften för minskat lärande tror jag inte kommer att komma.
Citera
2021-05-25, 02:17
Medlem
LeeVans avatar
TAD2

R-talet är under 1 bland barn eftersom de träffas frekvent i förskola och skola utan att smittan ökar bland dem, utan minskar. Om de skulle varit drivande som med influensa skulle majoriteten av barnen haft smittan idag. Det krävs att smittan drivs av vuxna för att barnen ska få ett R-tal över 1. Det finns flera studier i ämnet som tydligt visar trögheten att barn både blir smittade och smittar andra i jämförelse med vuxna. Generellt smittas de hälften som mycket som vuxna och smittar vidare också ungefär hälften som mycket som vuxna.

............................,..................... ................

Nej du är dessvärre helt fel ute.. Orsaken till att FoHM redovisat en lägre andel smitta bland barn, än hos vuxna, berodde på att barnen testades i betydligt mindre utsträckning. Särskilt under den första och andra vågen.

Genomförda antikroppstest har visat att barn 0-19 genomgått infektionen i högre utsträckning än aktiva vuxna i åldern 20-64 år.
Senast redigerad av LeeVan 2021-05-25 kl. 02:25.
Citera
2021-05-25, 02:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Samtidigt så har fler utbildat sig och sökt sig till utbildning. Vad jag menar är hur kan man säga att distansundervisning har skapat minskad lärande för framtiden när vi samtidigt ser att fler utbildar sig. Om 10% eller vad det nu kan vara utbildar sig mer en tidigare kommer inte lärandet att minska även om de i perioder har hemundervisning utan öka.

Vi får helt enkelt vänta lite. Men jag tror att man kommer att se att lärandet har ökat under pandemin och inte minskat trots att distansundervisning har förekommit. Så den framtida utgiften för minskat lärande tror jag inte kommer att komma.
Det är ju två helt olika grupper. Den gruppen som du pratar om var ju redan färdiga med skolan.
Citera
2021-05-25, 02:42
Medlem
Citat:
Jag har varken lagt skuld på barnen eller på deras föräldrar.
Jag var tydlig med att jag inte argumenterade för stängda skolor.

Utan jag ställer mej frågande till att man så enkelt kan konstatera att barn som har distansundervisning inte lär sig något och därför kommer ha en stor minskning av sin inkomst när de blir vuxna. Tvärt om ser vi ett ökat intresse för att utbilda sig nu under pandemin. Det ser snarare ut som om pandemi tiden kommer att vara en tid av ökat lärande och inte en tid av minskat lärande. Kanske för att det inte finns så mycket annat att göra.

Sedan menar jag på att när man ser till utgifter av restriktioner måste man också räkna in vad man slipper för andra utgifter. Det har man inte gjort i detta fallet.

Vi ser att smittspridningen är hög bland barn och ungdomar, detta gör ju att man kan gissa på att de faktiskt är drivande i smittspridningen. Jag kan ju tycka att detta berättigar att till viss del ha hemundervisning i all fall i skolor som har utbrott av covid och att se till att barnen kan hålla avstånd. Detta görs inte nu. Barnen trängs i skolan och mycket lite görs för att begränsa smittan i skolan. Det finns massa olika alternativ och saker man kan göra för att begränsa smittan i skolan.

Det bästa är naturligtvis att sätta in åtgärder så tidigt som möjligt när man ser att smittspridningen ökar. Då kan man hålla skolorna öppna, smittspridningen låg och öppna samhället snabbare. Inte som vi gör i Sverige med andra ord. Lika så finns det mellanting för skolorna.

Pratat med en del ungdomar utan att säga att det är "hela sanningen", men eftersom distansundervisning ger möjlighet till mer fusk om inte mer kontroll eller bättre prover kan göras så lär man sig inget. Därav tror jag det brister i lärandet om du kan fuska dig igenom skolan för mycket.

Kan man lösa ovan, så kanske problemet blir bättre ofc. Å då kanske distansundervisning kan bli något mer fruktbart. För jag tror personligen att skapar man genvägar(fuskvägar) så kommer dom flesta att välja dessa, istället för något omständigt och tidskrävande.

Att det råder ett ökat intresse för utbildning under Pandemin är väl inte konstigt när många fler blev bla. arbetslösa och utbildning ger dig nytt hopp.

På tal om annat ; Tycker också det är fascinerande att man trodde att Pandemin skulle skapa så otroligt hög psykisk ohälsa -> och att självmord skulle då öka (givetvis), men Pandemin har fått motsatt effekt -> pga. "teorin" om att, om vi alla har de lite mer sämre, så hamnar vi på samma nivå eller närmare nivå av dom som mår sämre och de blir de plötsligt lättare och leva för dom som redan mår piss.
Senast redigerad av rawjudge 2021-05-25 kl. 03:39.
Citera
2021-05-25, 02:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är ju två helt olika grupper. Den gruppen som du pratar om var ju redan färdiga med skolan.
Det gör det väl inte. Det handlar ju inte bara om grundskolan utom även om gymnasium, yrkesskolor, högskolor och universitet. Och intresset för att utbilda sig har vuxit under pandemin, inte minskat. Fler söker sig till utbildningar och fler har börjat utbildningar. Hur kan det resultera i ett minskat lärande?
Citera
2021-05-25, 06:41
Avslutad
Citat:
Det gör det väl inte. Det handlar ju inte bara om grundskolan utom även om gymnasium, yrkesskolor, högskolor och universitet. Och intresset för att utbilda sig har vuxit under pandemin, inte minskat. Fler söker sig till utbildningar och fler har börjat utbildningar. Hur kan det resultera i ett minskat lärande?
Det är skolstängningarna som leder till ett minskat lärande som man har räknat på. Inte vad arbetslösa gör.
Citera
2021-05-25, 07:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lugn och fin nu!
Ta några djupa andetag.
Du verkar lite upprörd och labil vilket försämrar din läsförståelseförmåga.
  1. Jag har inte ifrågasatt hur många som avlidit i covid-19 eller hur många som laboratorietestats. Det du skriver verkar rimligt.
  2. Det är välkänt att det är flest äldre som dött i covid-19 och det har jag aldrig ifrågasatt.
  3. Andelen multisjuka som dött i covid-19 är 59 %, det du skrev tidigare var fel och det har du rättat till nu.
  4. En källa skulle vara lämpligt när man lämnar nya uppgifter som inte diskuterats förut, det blir mera trovärdigt då.

Vad av det jag skrivit i tråden anser du vara felaktigt?

Detta!
DU:
- "Sedan är det ca. 59 % av de som döttsom var multisjuka, inget annat."
- "Andelen multisjuka som dött i covid-19 är 59 %, det du skrev tidigare var fel och det har du rättat till nu."

JAG:
- "86% var multisjuka" (utan källa)
- Citat "Majoriteten av de personer som dött i covid-19 hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom.".. mindre än 15% hade INGA underliggande sjukdommar... men hela 85% hade en eller flera
- Källa Socialstyrelsen: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Fråga: Vad är det jag rättat till?

Din Alarmism!
"Däremot vet man ännu inte hur många som kommer att få långa eller tom. livslånga men av sjukdomen."
"De flesta av dessa drygt 8 000 personer hade sannolikt levt om de inte fått covid-19."

Förstår du nu varför jag måste FETA?
Faktaresistens ger tjocka skallar... då måste man använda de verktyg man har.
Citera
2021-05-25, 07:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Det handlar inte om hur många som utbildar sig bara utan om vad dom lär sig när dom utbildar sig.
Det rapporten handlade om framför allt var en akut stängning av grundskolan och därav minskat lärande.
Citera
2021-05-25, 07:15
Medlem
Åtta brukare och åtta personal har konstaterats smittade av coronaviruset på ett äldreboende i Hofors. Detta trots att samtliga smittade brukare är fullvaccinerade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/klusterutbrott-pa-aldreboende-i-hofors-alla-smittade-brukare-ar-vaccinerade
Citera
2021-05-25, 07:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Anledning till att Malta har högre täckning beror ju på att Sverige inte använder sig inte av Janssen vaccinet och ingen under 65 vaccineras med Astra.

och om Sverige använt dom vaccinen hade du gnällt om det istället...

Finns ju många länder som nått betydligt större täckning genom att enbart användning av mRNA vaccin. Varför kan inte Sverige göra det?
Citera
2021-05-25, 07:41
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag kan inte göra den bedömningen bättre än de norska nationalekonomerna, men jag kan göra en rimlighetsbedömning enligt tidigare inlägg.

Jag ifrågasätter inte att det skapar problem att ha fjärrundervisning istället för klassrumsundervisning, både direkt och indirekt. Det jag ifrågasätter är den enorma kostnad som detta sägs generera.

För övrigt finns det också elever som klarar sig bättre med modern fjärrundervisning än med traditionell klassrumsundervisning.

Enorma kostnader säger du men vad menar du egentligen?

Enligt deras uträkning så skulle det ha kostat ca: 400 miljoner per dag i produktionsbortfall.
Är det mycket eller lite ja det beror på hur man ser det men Sveriges BNP är på sådär 4883 mdkr eller 13,4 mdkr om dagen. Så ungefär 3% minskning i BNP per dag är det vi pratar om.
Kostnaden räknas inte bara i statliga skattepengar utan vad det kostar den svenska ekonomin totalt.

Flera här verkar inte förstå över huvud taget vad vi pratar om. Samma med totalkostnaden på 2,8 mdkr den är uträknat på en lång tidsperiod 30-40? år och räknar du Sveriges BNP på samma tidsrymd så blir det en herrans massa pengar.
Citera
2021-05-25, 07:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Åtta brukare och åtta personal har konstaterats smittade av coronaviruset på ett äldreboende i Hofors. Detta trots att samtliga smittade brukare är fullvaccinerade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/klusterutbrott-pa-aldreboende-i-hofors-alla-smittade-brukare-ar-vaccinerade

Brukarna kanske fått Astras vaccin som inte är så effektivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in