Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag har varken lagt skuld på barnen eller på deras föräldrar.
Jag var tydlig med att jag inte argumenterade för stängda skolor.
Utan jag ställer mej frågande till att man så enkelt kan konstatera att barn som har distansundervisning inte lär sig något och därför kommer ha en stor minskning av sin inkomst när de blir vuxna. Tvärt om ser vi ett ökat intresse för att utbilda sig nu under pandemin. Det ser snarare ut som om pandemi tiden kommer att vara en tid av ökat lärande och inte en tid av minskat lärande. Kanske för att det inte finns så mycket annat att göra.
Sedan menar jag på att när man ser till utgifter av restriktioner måste man också räkna in vad man slipper för andra utgifter. Det har man inte gjort i detta fallet.
Vi ser att smittspridningen är hög bland barn och ungdomar, detta gör ju att man kan gissa på att de faktiskt är drivande i smittspridningen. Jag kan ju tycka att detta berättigar att till viss del ha hemundervisning i all fall i skolor som har utbrott av covid och att se till att barnen kan hålla avstånd. Detta görs inte nu. Barnen trängs i skolan och mycket lite görs för att begränsa smittan i skolan. Det finns massa olika alternativ och saker man kan göra för att begränsa smittan i skolan.
Det bästa är naturligtvis att sätta in åtgärder så tidigt som möjligt när man ser att smittspridningen ökar. Då kan man hålla skolorna öppna, smittspridningen låg och öppna samhället snabbare. Inte som vi gör i Sverige med andra ord. Lika så finns det mellanting för skolorna.
Pratat med en del ungdomar utan att säga att det är "hela sanningen", men eftersom distansundervisning ger möjlighet till mer fusk om inte mer kontroll eller bättre prover kan göras så lär man sig inget. Därav tror jag det brister i lärandet om du kan fuska dig igenom skolan för mycket.
Kan man lösa ovan, så kanske problemet blir bättre ofc. Å då kanske distansundervisning kan bli något mer fruktbart. För jag tror personligen att skapar man genvägar(fuskvägar) så kommer dom flesta att välja dessa, istället för något omständigt och tidskrävande.
Att det råder ett ökat intresse för utbildning under Pandemin är väl inte konstigt när många fler blev bla. arbetslösa och utbildning ger dig nytt hopp.
På tal om annat ; Tycker också det är fascinerande att man trodde att Pandemin skulle skapa så otroligt hög psykisk ohälsa -> och att självmord skulle då öka (givetvis), men Pandemin har fått motsatt effekt -> pga. "teorin" om att, om vi alla har de lite mer sämre, så hamnar vi på samma nivå eller närmare nivå av dom som mår sämre och de blir de plötsligt lättare och leva för dom som redan mår piss.