2021-05-19, 14:11
Bannlyst
När tror ni Norge öppnar gränsen igen? 2035? 2040?
Citera
2021-05-19, 14:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Texas covidsiffror har störtdykt sedan de tog bort restriktionerna, det var det som var poängen.

Däremot har de inte uppnått odödlighet, men det är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men då kanske man ska skriva det och inte att det avlider 0 personer?

Det är ju ganska stor skillnad.

De flesta länder med vaccinprogram har sett en ganska stor nedgång i särskilt dödlighet sedan nyår. Texas nedgång började långt före de tog bort restriktionerna.

Jag tror inte heller något vidare på hårda restriktioner men jag tror inte heller på avsaknaden av restriktioner skulle sänka smittan.
Vem tror att kurvan störtdök för att man tog bort restriktionerna, ingen utom en.

Restriktionerna kunde givetvis tas bort för att kurvan störtdök.

För övrigt är det ju väldigt konstigt att några restriktioner tas bort, det skulle ju aldrig hända enligt somliga i tråden.
Citera
2021-05-19, 14:12
Bannlyst
Längesen jag såg några siffror på dödsfall i våra nordiska grannländer.
48 nya dödsfall i Sverige senaste dygnet, hur ser det ut i våra nordiska grannländer?
Citera
2021-05-19, 14:12
Medlem
Rasar ganska dramatiskt nu faktiskt. Tror vi snart är nere på blygsamma nivåer.

Vaccineringen verkar däremot stannat av helt och hållet.

40.000 vaccinationer sedan igår. Det är bra mycket lägre än vad jag trodde vi skulle ligga på per dag i Maj. 40.000 per dag är 280.000 i veckan. Alldelles för lite.
Citera
2021-05-19, 14:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
48 nya dödsfall i Sverige senaste dygnet, hur ser det ut i våra nordiska grannländer?

Norge verkar typ bara rapportera dödsfall en gång i veckan numera, på onsdagar så det borde komma en rapport idag.

Enligt Worldometer hade de 7 förra onsdagen och 10 onsdagen före det.
Danmark verkar ha 2-4 per dag
Citera
2021-05-19, 14:16
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

40.000 vaccinationer sedan igår. Det är bra mycket lägre än vad jag trodde vi skulle ligga på per dag i Maj. 40.000 per dag är 280.000 i veckan. Alldelles för lite.
Onsdagar brukar av någon anledning innebära en klen uppdatering av givna vaccin.
Citera
2021-05-19, 14:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
60 veckor av att "platta ut kurvan" nu. Är kurvan platt än? Jag tyckte dom sa att det bara skulle ta tre veckor.

Vilka dom, sa? Det gissas men tros och ljugs också. Du kan väl försöka komma ikapp din apa så kan du fråga den.
Citera
2021-05-19, 14:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Gällande vaccinen så är vi inne i en period då rätt många också måste få sin andra dos nu. Så antalet nyvaccinerade kommer öka långsammare ett tag.
Citera
2021-05-19, 14:24
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Snarare så att inrapporteringen av vaccinerade släpar efter.
Man vaccinerar så mycket man kan med de leveranser som kommer in i landet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
Senast redigerad av kazangas 2021-05-19 kl. 14:29.
Citera
2021-05-19, 14:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Norge och Finland, 0-2st om dagen. Danmark 2-3st. Så har det varit de senaste månaderna.
Citera
2021-05-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Snarare så att inrapporteringen av vaccinerade släpar efter.
Man vaccinerar så mycket man kan med de leveranser som kommer in i landet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/

Ja,
Det stämmer.

Enligt Hallengren på en PK häromdagen så diffar det ett par procent - alltså hur många som är vaccinerade kontra hur många som vi kan se på deras hemsida.
Citera
2021-05-19, 14:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Helt i enlighet med tillgången på vacciner. Vecka 20 kommer 508 920 doser men det kan ju komma på fredagen så det som används nu är det som är kvar av vecka 18 och 19 leveransen.

Vaccinatörerna har nog mycket tid över, fulltjänstgöring är det inte frågan om. De kanske rings in dag för dag. Å andra sidan finns bokningssystemet som kan ha flera veckors framförhållning och då måste det finnas.

Om jag får göra en gissning så har de en buffert på grund av att de inte vet exakt när vaccinet kommer. Även om de visst det exakt kan det bli fel på bilen chauffören sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in