2019-11-24, 21:11
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowbrow
Där har du slagit huvudet på spiken! Två begrepp utan definitioner och som dessutom har kopplingar till varandra. ”Intermittent anställning” och ”720 dagar” som skapats av arbetsgivareorganisationer, troligen båda av SKL.

Vad är intermittent anställning? Vilka arbetstagare går på en sådan och vilka går på sådan utan att veta om det? Är alla visstidsanställda, intermittent anställda? Ja utan definition kan arbetsgivarna använde uttrycket som de behagar.

Då paragraf 5 i lagen är åsidosatt i praktiken till fördel av 720 dagars regeln, blir det då 720 arbetsdagar i kombination med ”intermittent arbete” begreppet. Vilket var syftet med båda uttrycken.

Citat:
Ursprungligen postat av Hepatit-XY
Fackförbunden vill gärna ha in medlemsavgifterna och de vill att betalande är så många som möjligt. Att förbunden går ihop och samarbetar i paraplyorganisationer som LO och TCO gynnar inte arbetstagaren som betalar. Det gynnar bara ledningar i förbunden och självfallet i paraplyorganisationerna själva.
Som argument säger LO och TCO att förbunden inte ska konkurrera med varandra om medlemmar. Men är det inte bra och hälsosamt med sporrande konkurrens? Förbunden hade då tävlat om och kämpat hårdare för att få bästa avtalet. Nu har varje enskilt fackförbund gett upp, det finns ingen kämpaglöd, ”ledarna” är bara nickedockor.
Ett enskilt förbund hade kunnat växa med en kompetent ledare som förhandlat fram ett bra avtal. LO och TCO däremot växer bara om andelen medlemmar totalt i alla förbund växer. De bryr sig egentligen inte om att ett enskilt förbund blir större eller mindre.

Dessa paraplyorganisationer belastar fackförbunden oerhört mycket ekonomiskt. De motverkar troligen arbetstagarmedlemmens intressen med en egen agenda. Denne har inget intresse av en kolossal organisation eller för annat förbund.
Det kan vara så att det är paraplyorganisationerna som motverkar att LAS följs, självfallet tillsammans med arbetsgivarorganisationer. De har förstått att om lagen följs, behövs inte facken i samma utsträckning. De tappar en viktig funktion.

Istället för att olika fack konkurrerar om medlemmar, så slåss hela den fackliga sfären tillsammans mot en gemensam fiende, arbetstagaren som icke är medlem. Deras medlemmar måste ha det bättre än dem, annars finns det inget syfte med medlemskap.
I detta konkurrenslösa träsk måste man ha ett vapen mot ”snyltarna”. Vapnet är att hålla liv i dessa påhittade uttryck och begrepp på arbetsplatserna, se tidigare inlägg. Då LAS inte fungerar, så blir facket räddaren för många.

Dessa påhittade begrepp är ett effektiva vapen mot arbetstagare som inte anslutna till fackförbund.
Ingen lag har förvanskats eller förbigåtts i och med att man väljer vissa begrepp för olika tillämpningar av den. Ni två har inget case. Det finns inget fusk här. Det enda ni blottlagt är er okunskap om LAS.

Om ni tycker att den nuvarande tillämpningen är fel får ni helt enkelt jobba för att ändra lagen.
Citera
2020-05-23, 17:17
Medlem
corrupteds avatar
Ännu ett statligt verk visa sig korrumperat. Nu har Arbetsmiljöverket "böjt sig för" en intresseorganisations påtryckningar. Det är inte mindre än arbetsgivarorganisationen SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, tidigare SKL som ännu en gång ligger bakom en massiv påtryckning.

Arbetsmiljöverket är ofantligt veka eller korrupta, de faller till föga för att skydda Sveriges arbetstagare.

Det verkar finnas likheter i dessa fall av statens hantering av arbetstagare. Svenska domstolar och Arbetsmiljöverket följer SKR:s (SKL) piska. Finns det fler statliga verk som är korrumperade?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftiga-reaktioner-pa-svt-s-granskning
Senast redigerad av corrupted 2020-05-23 kl. 17:21.
Citera
2020-06-20, 14:12
Medlem
Jag tror att corrupted har slagit ”huvudet på spiken”. Både fackförbunden och Arbetsdomstolen är korrumperade för att gynna fackförbunds medlemmar. Detta är styrt och dirigerat av politiker som tagit sig hela vägen till toppen. Dessa politiker har själva med hjälp av vänskapskorruption armbågat sig upp i den fackliga sfären. Dessa inkompetenta politikers "gräddfil" betalas så tillbaka..

Nu börjar även mainstream media få upp ögonen för ”den svenska korruptionen”. Expressens ledarskribenter öppnar upp sina ögon och ifrågasätter varför arbetsmarknaden är så sjuk.

Expressens Ledare:
Citat:
En fackavdelning har stora möjligheter att diskriminera den som inte är med i facket vid förhandlingar, till exempel om undantag från las-listan. I arbetsdomstolen sitter ledamöter som utsetts av fackföreningar.
Citera
2020-06-20, 14:22
Medlem
Ja, denna jävla Sören Öman. Så fort jag bildgooglar något så kan jag ge mig fan på att en bild på Sören dyker upp med hans fula nuna med stirrande blick bakom de små brillorna och det skalliga huvudet.

Efter ett tag så var jag tvungen att ta reda på vem denne lille herre var som dök upp hela tiden och det var då jag läste hans namn för första gången.

Har han köpt Google eller?
Citera
2020-06-20, 14:29
Medlem
Här kommer förresten en dom från ad om hur antalet dagar ska tolkas. Varför tråden tjatar om 720 och inte 730 (365x2) övergår mitt förstånd. Vill nån vara behjälplig och förklara?

”Arbetsdomstolen (AD) har i en ny principiellt viktig dom fastställt att det vanliga antalet dagar på ett år, det vill säga 365, även gäller när anställningstid ska beräknas.

5 december 2019

AD har den 4 december i dom 2019 nr 56 Fackförbundet ST ./. Staten genom Linnéuniversitetet, kommit fram till att "mer än två år" är 731 dagar, det vill säga (2x365)+1.”

https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyheter/2019/arbetsdomstolen-faststaller-langden-pa-ett-ar-nar-anstallningstid-ska-beraknas/?acceptCookies=true
Citera
2020-06-23, 11:07
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Här kommer förresten en dom från ad om hur antalet dagar ska tolkas. Varför tråden tjatar om 720 och inte 730 (365x2) övergår mitt förstånd. Vill nån vara behjälplig och förklara?

”Arbetsdomstolen (AD) har i en ny principiellt viktig dom fastställt att det vanliga antalet dagar på ett år, det vill säga 365, även gäller när anställningstid ska beräknas.

5 december 2019

AD har den 4 december i dom 2019 nr 56 Fackförbundet ST ./. Staten genom Linnéuniversitetet, kommit fram till att "mer än två år" är 731 dagar, det vill säga (2x365)+1.”

https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyheter/2019/arbetsdomstolen-faststaller-langden-pa-ett-ar-nar-anstallningstid-ska-beraknas/?acceptCookies=true
Av den enkla anledningen att det senaste inlägget som berörde detta postades innan domens klargörande som, förmodar jag, har fått många att ändra sina rutiner kring detta. En tydlig abetsgivarseger iom denna dom.
Citera
2021-05-24, 17:13
Medlem
corrupteds avatar
Citat:

5 december 2019

Domstolar ska tolka lagtext, de ska inte omformulera dem. En tolkning är det då om den är reversibel till den ursprungliga texten. Är det en omformulering, dvs med en helt annan innebörd blir den irreversibel gentemot den ursprungliga texten. Lagstiftarna hade formularat lagtexten annorlunda om de avsåg det. Att domstolar omformulerar lagtext är att undergräva lagstiftarnas arbete och intentioner. Domstolarna har inget folkligt mandat att formulera om lagar.

Hur ett ord i en lagtext ska tolkas kan givetvis ifrågasättas. Exemelvis kan ordet "övergå" behöva tolkas och förtydligas. Enligt LO:s egen skrift om Anställningsskyddslagen tolkar de det som "övergår automatiskt". Det tolkningen låter rimlig då övergången i anställningsformen endast triggas av en uppfylld tidsrymd. Likaså kan tolkningar behövas angående hur mycket ett arbetsår i snitt är eller hur många dagar ett kalenderår är i medeltal.

Men "tolkningen" av 5 paragrafen i LAS är en omformulering. Man blandar ihop begreppen som det behagar. Jag gissar att det inte var närvarande några experter inom matematik (logik) eller inom lingvistik vid tolkning av paragrafen i det fallet. Troligen var det bara närvarande en facklig arbetsrättsjurist som kämpade för sin egen brödföda, med egen agenda.

PS. Var god läs tråden innan du skriver inlägg
Citera
2021-05-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted
Domstolar ska tolka lagtext, de ska inte omformulera dem. En tolkning är det då om den är reversibel till den ursprungliga texten. Är det en omformulering, dvs med en helt annan innebörd blir den irreversibel gentemot den ursprungliga texten. Lagstiftarna hade formularat lagtexten annorlunda om de avsåg det. Att domstolar omformulerar lagtext är att undergräva lagstiftarnas arbete och intentioner. Domstolarna har inget folkligt mandat att formulera om lagar.

Hur ett ord i en lagtext ska tolkas kan givetvis ifrågasättas. Exemelvis kan ordet "övergå" behöva tolkas och förtydligas. Enligt LO:s egen skrift om Anställningsskyddslagen tolkar de det som "övergår automatiskt". Det tolkningen låter rimlig då övergången i anställningsformen endast triggas av en uppfylld tidsrymd. Likaså kan tolkningar behövas angående hur mycket ett arbetsår i snitt är eller hur många dagar ett kalenderår är i medeltal.

Men "tolkningen" av 5 paragrafen i LAS är en omformulering. Man blandar ihop begreppen som det behagar. Jag gissar att det inte var närvarande några experter inom matematik (logik) eller inom lingvistik vid tolkning av paragrafen i det fallet. Troligen var det bara närvarande en facklig arbetsrättsjurist som kämpade för sin egen brödföda, med egen agenda.

Menar du att mitt klargörande inlägg med dom och allt var icke-relevant för tråden och era diskussioner om 720 dagar?
Citera
2021-05-25, 00:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted

Nej, du har fortfarande inte fattat arbetsrätten. All lagstiftning tolkas och rättspraxis skapas löpande. I bland, som i december 2019, kommer avgöranden som är viktigare än andra. Fö fick du ju som du ville nu, man ändrade från det du tyckte var fel, dvs 720 dagar till 730 vilket är både matematiskt och lingvistiskt mer överensstämmande med två år än vad 720 är. Men du fortsätter bara gnälla på väderkvarnar.

Citat:
Menar du att mitt klargörande inlägg med dom och allt var icke-relevant för tråden och era diskussioner om 720 dagar?
Corrupted är en rättshaverist. Läs mina poster bakåt i tråden. Det roligaste är när jag hittade TR-domen som troligen är det som dragit igång hela den här tråden. TR-domen är föredömligt välskriven och det är helt korrekt dömt.
Citera
2022-02-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ja, denna jävla Sören Öman. Så fort jag bildgooglar något så kan jag ge mig fan på att en bild på Sören dyker upp med hans fula nuna med stirrande blick bakom de små brillorna och det skalliga huvudet.

Efter ett tag så var jag tvungen att ta reda på vem denne lille herre var som dök upp hela tiden och det var då jag läste hans namn för första gången.

Har han köpt Google eller?

"Har han köpt Google eller?"
hahaha jag håller så in i helvete med dig där, speciellt när jag läser och upplever detta sådär 2 år senarer xD
Citera
2022-04-05, 02:32
Medlem
Satte i domstol för en månad sedan mot en byggare som blåste mig på 600,000kr utan att leverera en skruv. Domaren var Sör-n Öman och med den otroligt bra bevisning jag hade mot min motpart förlorade jag tvisten med anledning av att jag inte hade hävt avtalet mellan mig o motparten,
motparten sa i förhöret att det va han som avbröt bygget. Samt massa motsägelser i domen.

Tar denna Sören Öman emot mutor eller vad beror sånt på?

btw jag överklagade domen till hovrätten o skrev att detta måste vara den mest korkade och korrupta domen i moderntiden
Citera
2022-04-05, 02:58
Medlem
Jag visste att denna varelse var en parasit,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här