2021-05-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, kanske.

Men borde de inte ha blivit förhörda om var de befann sig under mordnatten? Även om HD sa att hon hade dom?

Men du kan ju ha rätt här. Isf är det ju en miss i utredningen.

Kom på nu att W blev uppringd tidig morgon av N, så hon borde ha helt klart för sig var hon befann sig när hon fick det samtalet. Så polisen vet säkert var befann sig på morgonen.
Citera
2021-05-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Vi får gratulera Christina Eriksson och Stefan Hazianastasiou på NA.se, som har fått ett hedersomnämnande för sitt jobb med rapporteringen gällande detta vidriga mord!

https://www.na.se/artikel/na-reportrarnas-intensiva-bevakning-av-hjarstamordet-prisas-med-hedersomnamnande

Det fetade i texten är särskilt intressant med tanke på de som säger ungefär att "ingen pratar om detta och gör de det, så tror de att SD är oskyldig".

Personligen har min umgängeskrets, som både finns i Örebro och i hela landet, bra koll på fallet. Och ingen av dem tror att SD är oskyldig. Ingen.

Instämmer jag med i detta hedersomnämnande och tackar för hundratals artiklar samt direktrapportering från både TR och HR.

Däremot är det mycket dåligt, att övriga media lagt ner så lite energi på ett mycket våldsamt mord på en 3-barnsmamma. Ett mord som är djupt tragiskt och som dessutom har extremt många intressanta, obskyra och underliga ingredienser.

VÄGRA defeatism, se fram emot
SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Det var ju fint. Jag citerar ur na.se:

NA hade två nomineringar till Murvelpriset som är ett pris för grävande lokal journalistik.

MURVELPRISET? Hahahaha! Härligt namn. Inte Pulitzerpriser, men murvelpris är inte illa det heller
Citera
2021-05-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD skrev till LW på natten att han "hade några måsten".

Kanske var dessa "måsten" HD som kallat på uppmärksamhet och att han måste bege sig dit.

Där och då blev det diskussioner om hatobjektet.

Spekulationer så klart...

Ja tyvärr så var ju de nattliga besöken mer förknippade med LW historiskt sätt.
Sen går det såklart att spekulera i om han tagit en sväng förbi där baserat på att HD inte är så samarbetsvillig. Där kan dock orsakerna vara flera.
Citera
2021-05-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då borde det ju rimligen finnas med i JGs förhör?
Visst, anonymt tips är också en möjlighet, men kan vara svårt att få till något med substans om vittnet inte vill framträda.

Jag blir väldigt fundersam över HDs reaktion.

Hon har visserligen fått ändrad medicinering och säger att hon inte har sömnbrist, känner sig tom, har svårt att tänka osv, men jag gillar inte riktigt hur hon bemöter förhörsledarna i frågan.

Från samma förhör, strax innan (A 149/290):

"FI: Kan det vara så att Stefan kommer hem till dig på natten mellan den 14:e och den 15:e, på
Färdemansgatan?
H: Det är ju en hypotetisk fråga äh, nej jag svarar inte på det.

Ok, kan vara så att hennes försvarsadvokat givit henne den informationen, att hypotetsika frågor kan vara bra att avstå från att gå in i. Det blir ju spekulation om man inte vet något om saken.

Hon svarar efter ett tag att nej, hon har inte beökt honom, Men hon svarar inte på om han varit hos henne.

Och sedan kommer ju resten, när hon faktiskt ställs inför att det inte längre är en hypotetisk fråga, utan en uppgift som utredningen har fått:

"F 1: Är det någonting som du kan kommentera?
H:Nej. "
//
och när hon ställs inför uppgiften om att någon har lämnat uppfigt om att hon ska ha blivit lättad över att husrannskana inte gjordes svarar hon.

"H: (Fnissar till) okej.
F2: Du skrattar?
H: Nej jag skrattar inte jag (suckar) suckade ut
."

Säger sedan att hon blir chockad.

Ok, det kan hon ha blivit, men hon svarar inte...

Och visst:

"H: Ja att ni vänder och vrider till att få mig delaktig i det här äh."

Vad hade varit enklare än att bara svara bestämt NEJ, om det var så att han inte hade varit där? Nu blir ju effekten, att hon får det att verka som att att hon faktiskt hade honom där.

Ja i JG:s förhör eller i hans och HD:s korrespondens men de har inga frågor på det nånstans varken till JG eller HD närmare sen förutom detta "hypotetiska" scenario enligt HD.

Just av den anledningen att de inte får ett vettigt svar gör ju att de borde gått tillbaka till källan och fått mer uppgifter eller pumpat HD på det än mer senare. Vilket de kanske gör men det minns jag inte. Vägs ände hur som.

Att sitta på uppgiften att SD "ska" ha besökt henne på natten osv och sen blir det en tumme av det så bör uppgiften inte haft nån vidare dignitet från början kan man tänka. Men halvbra försök ändå från fhl. Kanske inte vad gäller rättssäkerheten men ändå...
Citera
2021-05-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja tyvärr så var ju de nattliga besöken mer förknippade med LW historiskt sätt.
Sen går det såklart att spekulera i om han tagit en sväng förbi där baserat på att HD inte är så samarbetsvillig. Där kan dock orsakerna vara flera.

Historiskt sett så vet vi inte hur ofta han var hem till HD efter att hon flyttat ett par månader tidigare.

Samtidigt så var det SD/HD som skulle ut på långresa dagen därpå, båda hade arbetsdag framför sig (HD planerad arbetsdag och SD hade egentligen sem enl chefen) och HD kanske tyckte att det var nödvändigt att prata ihop sig ang klätterutrustning mm.
Citera
2021-05-24, 12:20
Medlem
Ha ha ha! kikar igenom lite förhör. Och så typiskt SD att han alltid skall ha rätt. Läs noga den mening jag citerat (MT är alltså "misstänkt" = SD):

MT: Ja eh ... jag tror ju att jag har rätt så därför så tror jag att han har fel.
Citera
2021-05-24, 12:20
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag borde lära mig att läsa hela artiklar och inte skumma igenom ingressen. Tack Frk Sverige!

Även detta är ju ett intressant fall. Och man reagerar ju på grund av att en viss person jobbar på sjukhuset. Men det är det ju tusentals som gör å andra sidan.

Framför allt är det intressant att det är så nedtystat. Detta upptäcktes förra sommaren. Och kom till NA.se genom tips? Inga höga chefer på sjukhuset eller inom regioner eller några politiker kände till detta förrän NA började ställa frågor.

10 miljoner av skattebetalarnas pengar.

Det är ju förundersökningssekretess, såklart, men det kan också vara så att detta knyts ihop med något pågående fall. Jag skulle tro att det kan vara terrorfinansiering eller dylikt.

Men det kan ju även vara någon/några som har extremt dyra vanor, men inte har pengar till dessa vanor. Någon/några som till exempel reser landet och världen runt och geocachar, på både fritid och arbetstid.

Vad vi vet är ju att Team Davidsson inte drar sig för att fuska, ljuga eller lura folk.

SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding
Citera
2021-05-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Historiskt sett så vet vi inte hur ofta han var hem till HD efter att hon flyttat ett par månader tidigare.

Samtidigt så var det SD/HD som skulle ut på långresa dagen därpå, båda hade arbetsdag framför sig (HD planerad arbetsdag och SD hade egentligen sem enl chefen) och HD kanske tyckte att det var nödvändigt att prata ihop sig ang klätterutrustning mm.

Precis för hans Google tidslinje är inte redovisad mer än för ett par, av honom själv, utvalda dagar..
Sen var ju klätterutrustningen t.ex. i hans bostad och de hade en gemensam packlista på Google Drive där de bl.a. hade nån konversation att lägga till körkort eller vad det var så den var nog rätt så up to date.

Men nåt lurt är det säkert och synd polisen inte kunde sätta fingret på vad om de fått tips om både nattbesök och lättnad husrannsakan där.
Citera
2021-05-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, det gäller en grupp av personal som har använt två olika lönesystem och därmed fått ut flera löner.

Källa: NA.se

#TeamÅsaHiding
Det ska bli mig ett sant nöje, när pengarna för geotouren granskas, det kommer nog att ske iom detta. Samma personer involverade, region Ö..
Citera
2021-05-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag hoppas att detta får ett välförtjänt avslut på fredag.
Ytterligare en Stefan, med samma efternamn som den nu huvudmisstänkte, har omskrivits massor, men då som mordoffer, Stefan Davidsson från Örebro.
Massor har gått fel i denna utredning, mycket pga personliga kontakter.
Det finns mycket att ta lärdom av när det gäller vem som ska göra vad i fall som detta.
Kanske upprätta en Lex Lena, där personliga kopplingar måste ses över.
Kanske inte lämpligt att DunderKarlsson och Blom utreds av Kling och Klang.
Kanske värt att ta in NOA direkt?

En Lex Lena tycker jag faktiskt låter rimligt.

Visserligen finns ju lagstiftning kring allt detta men denna mordutredning visar att den antingen behöver bli tydligare eller förstärkas.

Den skulle också kunna vara något av polisens och rättsväsendets motsvarighet till Lex Sarah.

Kulturen inom polisen mot att lyfta kollegors och chefers felageranden är ju helt obefintlig.
Antingen är man tyst /håller varandra om ryggen eller så är man helt ute i kylan.

Det kan aldrig komma något gott ur mordet på LW. Det är bara cyniskt att tänka så. Men kanske kan det bli en väckarklocka...
Citera
2021-05-24, 12:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Precis för hans Google tidslinje är inte redovisad mer än för ett par, av honom själv, utvalda dagar..
Sen var ju klätterutrustningen t.ex. i hans bostad och de hade en gemensam packlista på Google Drive där de bl.a. hade nån konversation att lägga till körkort eller vad det var så den var nog rätt så up to date.

Men nåt lurt är det säkert och synd polisen inte kunde sätta fingret på vad om de fått tips om både nattbesök och lättnad husrannsakan där.

Att de inte åtminstone gjorde husrannsakan där när de plockat in HD i häktet, det är mycket underligt med tanke på hur hon skrek, gjorde motstånd och försökte komma undan polisen. Låter inte direkt som en helt oskyldig person. Inte verkar hon helt oskyldig i förhör och TR, heller?

https://www.bildtagg.se/bild/2u55sfecr80gxsyg31utj

#TeamÅsaHiding

HD om sexet överallt
https://vocaroo.com/92bKirFZZbz

Kärleken blommar för nya Bonnie & Clyde?

https://imgur.com/3BBgxpF
Citera
2021-05-24, 12:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja i JG:s förhör eller i hans och HD:s korrespondens men de har inga frågor på det nånstans varken till JG eller HD närmare sen förutom detta "hypotetiska" scenario enligt HD.

Just av den anledningen att de inte får ett vettigt svar gör ju att de borde gått tillbaka till källan och fått mer uppgifter eller pumpat HD på det än mer senare. Vilket de kanske gör men det minns jag inte. Vägs ände hur som.

Att sitta på uppgiften att SD "ska" ha besökt henne på natten osv och sen blir det en tumme av det så bör uppgiften inte haft nån vidare dignitet från början kan man tänka. Men halvbra försök ändå från fhl. Kanske inte vad gäller rättssäkerheten men ändå...
Och eftersom HD:s advokat var med under förhöret så inställer sej frågan: får försvaret tillgång till uppgifter från utredningen först när FUP presenteras? Eller får de vartefter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in