2021-05-24, 11:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag menar att det kan finnas sådana män som vi inte känner till.

Ja, fast just dessa två exempel känner vi ju till. Och kan, så vitt jag förstår, bortse från.
Citera
2021-05-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag menar att det kan finnas sådana män som vi inte känner till.
Vi? Snacka för dig själv. Du får väl leta efter mållgorna - du vet dom där som SD träffade på sin nattliga tur ett par dagar innan han mördade Lena.
Citera
2021-05-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Visst bröt HD ihop vid uppgiften om SDs nattliga besök?

Nån form av upprördhet vill jag minnas men har inte uppgifterna från förhöret färskt i minne. Kan ju ha misstolkat.
Citera
2021-05-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag spekulerade i var uppgiften kunde komma ifrån... kanske barnen.

De kan ha fått frågan om pappa brukade vara där på kvällar/nätter... kanske barnen sa att han var där ofta och kan relatera till kvällen innan USA-resan då packning mm var aktuellt.

Inte fn vet jag, vi vet inte ens om ungarna var hemma hos HD den kvällen. Det vi vet är att HD skrivit till älskaren något om att sängen var upptagen för ett av barnen skulle sova hos henne (vilket inte borde hindra henne från att skriva senare på kvällen/natten.. men den kvällen blev det tyst från HD:s sida vad jag kommer ihåg).

Eftersom de tidigare inte vetat var barnen befunnit sig (11/5) så kanske de redan var hemma hos mormor och morfar den kvällen. HD/SD jobbade och sedan resa till Arl.

En hel del oklarheter ja med tanke på att fhl specar in sig på natten mot 15/5.
Citera
2021-05-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det GÅR inte. Den här förskingringen har skett på högre nivåer i form av (tror jag) bluffakturor etc. Nån controller/ekonomiansvarig ligger nog bakom.

Som jag förstod av det NA skrivit är det någon adm på löneavdelningen som hade ett parallellt lönesystem som betalade ut för mycket i lön till ett antal personer och att det pågått under lång tid.
NA fick det inte verifierat från ansvarigt håll.
Citera
2021-05-24, 11:20
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Det GÅR inte. Den här förskingringen har skett på högre nivåer i form av (tror jag) bluffakturor etc. Nån controller/ekonomiansvarig ligger nog bakom.

Nej, det gäller en grupp av personal som har använt två olika lönesystem och därmed fått ut flera löner.

Citat:
Enligt uppgifter till NA ska det misstänkta brottet på USÖ vara kopplat till felaktiga löneutbetalningar. Genom att redovisa olika scheman i två olika schemasystem ska en mindre personalgrupp ha fått ut en högre lön än de enligt avtalet har rätt till. Något som enligt NA:s källa ska ha pågått under flera år.

Källa: NA.se

VÄGRA defeatism, se fram emot
SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding
Citera
2021-05-24, 11:23
Medlem
Citat:
Skulle förskingring från universitetssjukhuset ha något att göra med ett, mer eller mindre harmlöst, geocachinggäng? Nu tror jag nästan vi får lugna ner oss.

Menar inte alls att detta hänger samman, att samma person/personer är inblandade i båda fallen. Det är mer en reflektion över att mycket sånt tycks ske i just Örebro.
Citera
2021-05-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En hel del oklarheter ja med tanke på att fhl specar in sig på natten mot 15/5.

SD skrev till LW på natten att han "hade några måsten".

Kanske var dessa "måsten" HD som kallat på uppmärksamhet och att han måste bege sig dit.

Där och då blev det diskussioner om hatobjektet.

Spekulationer så klart...
Citera
2021-05-24, 11:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
SD skrev till LW på natten att han "hade några måsten".

Kanske var dessa "måsten" HD som kallat på uppmärksamhet och att han måste bege sig dit.

Där och då blev det diskussioner om hatobjektet.

Spekulationer så klart...

Polisen kanske hade läst om det här i tråden.
Citera
2021-05-24, 11:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är ju så funderingarna går här.

Finns det nån uppgift om att HD pratat husrannsakan med t.ex JG?

Anonymt tips annars men det är ju inget att dra några stora växlar på.

Då borde det ju rimligen finnas med i JGs förhör?
Visst, anonymt tips är också en möjlighet, men kan vara svårt att få till något med substans om vittnet inte vill framträda.

Jag blir väldigt fundersam över HDs reaktion.

Hon har visserligen fått ändrad medicinering och säger att hon inte har sömnbrist, känner sig tom, har svårt att tänka osv, men jag gillar inte riktigt hur hon bemöter förhörsledarna i frågan.

Från samma förhör, strax innan (A 149/290):

"FI: Kan det vara så att Stefan kommer hem till dig på natten mellan den 14:e och den 15:e, på
Färdemansgatan?
H: Det är ju en hypotetisk fråga äh, nej jag svarar inte på det.

Ok, kan vara så att hennes försvarsadvokat givit henne den informationen, att hypotetsika frågor kan vara bra att avstå från att gå in i. Det blir ju spekulation om man inte vet något om saken.

Hon svarar efter ett tag att nej, hon har inte beökt honom, Men hon svarar inte på om han varit hos henne.

Och sedan kommer ju resten, när hon faktiskt ställs inför att det inte längre är en hypotetisk fråga, utan en uppgift som utredningen har fått:

"F 1: Är det någonting som du kan kommentera?
H:Nej. "
//
och när hon ställs inför uppgiften om att någon har lämnat uppfigt om att hon ska ha blivit lättad över att husrannskana inte gjordes svarar hon.

"H: (Fnissar till) okej.
F2: Du skrattar?
H: Nej jag skrattar inte jag (suckar) suckade ut
."

Säger sedan att hon blir chockad.

Ok, det kan hon ha blivit, men hon svarar inte...

Och visst:

"H: Ja att ni vänder och vrider till att få mig delaktig i det här äh."

Vad hade varit enklare än att bara svara bestämt NEJ, om det var så att han inte hade varit där? Nu blir ju effekten, att hon får det att verka som att att hon faktiskt hade honom där.
Citera
2021-05-24, 11:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan vara så att barnen D blev förhörda först efter att HD blev satt i kurran.

Ja, kanske.

Men borde de inte ha blivit förhörda om var de befann sig under mordnatten? Även om HD sa att hon hade dom?

Men du kan ju ha rätt här. Isf är det ju en miss i utredningen.
Citera
2021-05-24, 11:56
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Vi får gratulera Christina Eriksson och Stefan Hazianastasiou på NA.se, som har fått ett hedersomnämnande för sitt jobb med rapporteringen gällande detta vidriga mord!

Citat:
Juryns motivering löd: "Med kunskap och stark personlig närvaro låter reportrarna oss följa dramat i tingssalen, ibland minut för minut. NA utnyttjar bredden av mediekanaler för att bjuda in alla att bli åhörare till den historiska rättegången efter mordet i Hjärsta på ett sätt som inte gjorts tidigare och som lockat storpublik."

Citat:
– Det här är rättegångsbevakning av det moderna mediehuset när det är som bäst. Aldrig har så många följt en rättegång i Örebro, säger Anders Nilsson, chefredaktör NA.

https://www.na.se/artikel/na-reportrarnas-intensiva-bevakning-av-hjarstamordet-prisas-med-hedersomnamnande

Det fetade i texten är särskilt intressant med tanke på de som säger ungefär att "ingen pratar om detta och gör de det, så tror de att SD är oskyldig".

Personligen har min umgängeskrets, som både finns i Örebro och i hela landet bra koll på fallet. Och ingen av dem tror att SD är oskyldig. Ingen.

Instämmer jag med i detta hedersomnämnande och tackar för hundratals artiklar samt direktrapportering från både TR och HR.

Däremot är det mycket dåligt, att övriga media lagt ner så lite energi på ett mycket våldsamt mord på en 3-barnsmamma. Ett mord som är djupt tragiskt och som dessutom har extremt många intressanta, obskyra och underliga ingredienser.

VÄGRA defeatism, se fram emot
SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2021-05-24 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in