2021-05-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åklagaren får väl inte åtala om hon inte tror på fällande dom?

Sd har varit i frihet länge nu, det sedan en friande dom i TR. HR- förhandlingen har varit lång och det är mycket att gå igenom.

Det är åratal som gått från det att brottet skett, SD har vrit i frihet stora delar av tiden och det enda som skulle kunna var en risk är väl att SD flyr landet?

Om åklagaren hade begärt häktning och det skulle bli en friande dom, hur blir läget då?

Och som Alhem sa i NA:

"– Den första instansen ansåg inte att bevisningen höll i skuldfrågan. Jag har därför förståelse för att åklagarna har respekt för att hovrätten behöver pröva bevisen ordentligt, säger Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare."

"– Det är klart att den som har anknytning till utlandet, och som förstår risken med att domen kan ändras, kan ha ett intresse av att fly undan. Men den som är svensk medborgare och etablerade i landet har inget att vinna på det. Det skulle bara innebär att de håller sig undan under mycket osäkra omständigheter."

https://www.na.se/artikel/experten-om-att-misstankte-hjarstamordaren-inte-haktades-efter-rattegangen-det-ar-forstaeligt
Det fetade:
Alldeles riktigt!
Så det leder oss över till frågan om åkl Åsa HIding har förmåga att rätt värdera sitt material resp att förstå innebörden av den mycket välskrivna tingsrättsdomen?

Det finns annalkande tecken som tyder på att åkl Åsa Hiding har slösat bort några hundratusen svenska skattekronor på att driva ett [personligt?] prestigeprojekt. Två gånger har hon fått begäran om häktning avvisad. Sånt kan sätta sina spår, även om jag inte tror att det skett medvetet.

OffT: Du har lagt ned väldigt, väldigt mycket tid och arbete i denna tråd. Kommer du att kunna förlika dig med en friande dom? Eller kommer du att se ditt arbete som i skutändan helt bortkastat?
Jag frågar för jag försöker förstå människor och grunden för deras handlingar.
Citera
2021-05-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Även om huvudämnet idag är och bör vara morgondagens dom så slänger jag in en liten parentes att TM nu bytt mejladress för sitt privata Facebookkonto från hans polismejl till nån mejl med lite mer dansant och privat anknytning (Sedan tidigare låg även ett Gmailkonto inlagt ihop med polismejlkontot). Så min tidigare tanke där om att det var lite olämpligt med polismejlen i det sammanhanget kanske stämde eller så var danskontot kanske mer relevant nu bara helt plötsligt.

Sedan tidigare har han "privatiserat" sitt flöde betydligt efter det uppdagades att SD efter mordet lajkat TM:s inlägg kopplade till blodbildsanalys samt våld i nära relationer.

Undrar varför?
Citera
2021-05-27, 12:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, det har jag faktiskt inte ens behövt fundera på, men tack för frågan!

Vet inte om du känner till ärendet med dubbelmordet i Vallentuna?
Där var det en nämndeman som redan på måndagen kunde meddela (läs: glappa) att en av de tilltalade skulle komma att försättas på fri fot. Det dröjde till fredagen innan domen blev publik.

SD är på fri fot.
Av det kanske du kan dra nån slutsats?

Att du ens ställde frågan om SD står under bevakning och du även undrade om han avlyssnas visar, åtminstone för mig, att du inte vet skillnad på en rättsstat (som Sverige -där man inte döms om bevisning inte räcker) och en diktatur (som Belarus -ett land som jag gissar du den senaste veckan lärt dig lite mer om).

Fallet är inte avslutat ännu. I praktiken kan det innebära att polis kan utföra polisiära åtgärder exempelvis avlyssning. Men i det här fallet ser jag inte att det är aktuellt alls. Däremot så är situationen inte ovanlig att en misstänkt är på fri fot i väntan på dom och att polis i samband med det är aktiva på olika sett. I SD-fallet har polis ett eventuellt gripande attförhålla sig till, och i det ingår att på bästa sätt i förväg planera ett eventuellt sådant. Om Rubar med bevakning menar det som kallas span, så är det en vanlig åtgärd. Det är dock något som är väldigt resurskrävande och är förmodligen något som först blir aktuellt imorgon bitti.
Citera
2021-05-27, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä. Per telefon. Åtminstone om det blir friande. Vet inte hur de gör om det blir livstidsstraff.

Tack.

Om det blir fällande dom kan det kännas ganska tungt att behöva ta sig ner till häktet på egen hand... cykel blir ju inte aktuellt.

Jag kan tycka att det känns märkligt att man inte får sin dom i rätten.
Förvånade mig.
Citera
2021-05-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack.

Om det blir fällande dom kan det kännas ganska tungt att behöva ta sig ner till häktet på egen hand... cykel blir ju inte aktuellt.

Jag kan tycka att det känns märkligt att man inte får sin dom i rätten.
Förvånade mig.
Jag får nog backa lite. Pudla. Detta handlar om ett mordfall. Mina erfarenheter gäller tvister som överklagats i HR. Kanske man samlar rätten i såna här fall.
Citera
2021-05-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du lever i det förflutna. Nu har det redan inträffat. Inga råd kan få LW tillbaka i livet. Men hennes familj och efterlevande kan få lite tröst med att man slipper en GM som går fri och flinar. För inte tycker väl du att man har rätt brutalt och besinningslöst slå ihjäl en annan människa? Tummetott eller ej.

Ska du springa och gömma dig nu som vanligt?
Det är jag väl medveten om.
Men om, säger OM! -en sån här tråd kan få en enda kvinna att i tid stanna upp, se vad hon värderar högst i sitt liv (gissningsvis sina barn -om hon har några, annars sig själv), inse att hon är värd en bättre relation än den dåliga hon för tillfället befinner sig i och att hon därför säger upp all kontakt med den otrevliga personen -ja, då har den här erbarmliga tråden kanske ändå gjort nån nytta?
Det är vad jag hoppas på.
Citera
2021-05-27, 12:36
Medlem
Citat:
Men om, säger OM! -en sån här tråd kan få en enda kvinna att i tid stanna upp, se vad hon värderar högst i sitt liv (gissningsvis sina barn -om hon har några, annars sig själv), inse att hon är värd en bättre relation än den dåliga hon för tillfället befinner sig i och att hon därför säger upp all kontakt med den otrevliga personen -ja, då har den här erbarmliga tråden kanske ändå gjort nån nytta?
Hahaha!! Så ditt svartmålande av LW är av omtänksamhet om andra kvinnor som befinner sig i våldsamma relationer?
Citera
2021-05-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Även om huvudämnet idag är och bör vara morgondagens dom så slänger jag in en liten parentes att TM nu bytt mejladress för sitt privata Facebookkonto från hans polismejl till nån mejl med lite mer dansant och privat anknytning (Sedan tidigare låg även ett Gmailkonto inlagt ihop med polismejlkontot). Så min tidigare tanke där om att det var lite olämpligt med polismejlen i det sammanhanget kanske stämde eller så var danskontot kanske mer relevant nu bara helt plötsligt.

Sedan tidigare har han "privatiserat" sitt flöde betydligt efter det uppdagades att SD efter mordet lajkat TM:s inlägg kopplade till blodbildsanalys samt våld i nära relationer.

Så vi får inte längre se vad SD lajkar hos TM. Kanske han utestängt SD också för att slippa "belastningen"?
Citera
2021-05-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fallet är inte avslutat ännu. I praktiken kan det innebära att polis kan utföra polisiära åtgärder exempelvis avlyssning. Men i det här fallet ser jag inte att det är aktuellt alls. Däremot så är situationen inte ovanlig att en misstänkt är på fri fot i väntan på dom och att polis i samband med det är aktiva på olika sett. I SD-fallet har polis ett eventuellt gripande attförhålla sig till, och i det ingår att på bästa sätt i förväg planera ett eventuellt sådant. Om Rubar med bevakning menar det som kallas span, så är det en vanlig åtgärd. Det är dock något som är väldigt resurskrävande och är förmodligen något som först blir aktuellt imorgon bitti.
Fast nyss meddelade kontot peet83 att SD var i Storfors i Värmland igår och geocachade.
Menar du att svensk polis med stor trupp är ute i de värmländska skogarna och inväntar besked från Jönköping om att gripa SD om det skulle bli en fällande dom imorgon? För mig verkar det väldigt resurskrävande att ha en sån beredskap och dessutom förfärligt väder att vara ute i terräng.
Särskilt när inget idag tyder på annat än att det imorgon kommer att ätas tårta och drickas bubbel. Hos SD. Knappast hemma hos Fröken Boxning..
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag får nog backa lite. Pudla. Detta handlar om ett mordfall. Mina erfarenheter gäller tvister som överklagats i HR. Kanske man samlar rätten i såna här fall.

Ok, vi får se vad som händer.

Men är det inte så att straffet inte alltid påbörjas omedlebart efter en dom, dvs att det inte är som i tex USA, att den misstänkte handbojas och förs ut från rättsalen direkt till finkan?
Citera
Medlem
Citat:

Nu tror jag att vi har med en riktig psykopat att göra. Så jag är inte så säker på att det kanske hade hjälpt här. SD var ju tidigt inne på känslan av att döda en annan människa. Men visst kan man hoppas att det finns hjälp och lärdom att hämta från alla dessa fall där ute. För tillfället ligger ju ett stort fokus just där medialt så vi får se vad det mynnar ut i. Framför allt vore det ju bra om man från samhället sett kunde ta lärdom och hitta alla SD där ute och plocka upp dem tidigt.
Citera
2021-05-27, 12:44
Medlem
Citat:
Hahaha!! Så ditt svartmålande av LW är av omtänksamhet om andra kvinnor som befinner sig i våldsamma relationer?
Det är inte att svartmåla någon när man i all ödmjukhet påpekar att de val Lena gjorde kanske ändå inte var de allra bästa, varken för henne själv eller för hennes barn.

Lena valde fel. Det vet alla. Det visste hon själv också.
Får det inte sägas i denna tråd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in