2021-05-05, 20:46
Medlem
JustZlatans avatar
Ni som kör taxi ute i landet, alltså inte i storstäderna, där taxipriserna är ganska höga, brukar kunder klaga på priset?
Citera
2021-05-06, 00:43
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ni som kör taxi ute i landet, alltså inte i storstäderna, där taxipriserna är ganska höga, brukar kunder klaga på priset?

När jag körde var jämförspriset lite under 400 och det var inte ovanligt att folk klagade.
Citera
2021-05-06, 09:48
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
När jag körde var jämförspriset lite under 400 och det var inte ovanligt att folk klagade.

Var det mer lättsamt klagande eller var de aggressiva?
Senast redigerad av JustZlatan 2021-05-06 kl. 09:50.
Citera
2021-05-06, 21:12
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Var det mer lättsamt klagande eller var de aggressiva?

Kommer inte ihåg att nån var aggressiv pga priset. Men vissa kunde vara otrevliga ibland.
Citera
2021-05-19, 13:46
Medlem
JustZlatans avatar
Tycker dom ska förstatliga taxinäringen igen och ge oss en skälig lön, 200 kr/h plus ob. Samtidigt höjer man kraven avsevärt på alla taxiförare. Det skulle höja statusen på yrket och få bort dräggen och sluskarna.
Citera
2021-05-19, 21:14
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Tycker dom ska förstatliga taxinäringen igen och ge oss en skälig lön, 200 kr/h plus ob. Samtidigt höjer man kraven avsevärt på alla taxiförare. Det skulle höja statusen på yrket och få bort dräggen och sluskarna.

Kommer aldrig hända. Taxi är Samhall 2. En dumpningsplats för arbetsförmedlingen. 10 000 tals dysfunktionella invandrare som knappt kan svenska hade blivit av med sina jobb.

Hade ökat arbetslöshets siffrorna rejält för regeringen.
Citera
2021-05-19, 21:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Kommer aldrig hända. Taxi är Samhall 2. En dumpningsplats för arbetsförmedlingen. 10 000 tals dysfunktionella invandrare som knappt kan svenska hade blivit av med sina jobb.

Hade ökat arbetslöshets siffrorna rejält för regeringen.

Jo, men det kanske blir så i framtiden, får man hoppas. Bara det inte tar alltför länge.
Citera
2021-05-22, 03:03
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Taxi haha det yrket har blivit skit. Alla stora bolag i Stockholm. Kör ju med gratis utbildning för invandrare bara för att svenskar inte vill jobba med skiten.

Låt mig tänka jo Samhall taxi o kommunalt skit e samma jävla piss jobb
Citera
2021-05-23, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Taxi haha det yrket har blivit skit. Alla stora bolag i Stockholm. Kör ju med gratis utbildning för invandrare bara för att svenskar inte vill jobba med skiten.

Låt mig tänka jo Samhall taxi o kommunalt skit e samma jävla piss jobb

Du överdriver. Jag är helsvensk och kör ändå taxi, för Uber. Jag har visserligen inte så lätt att få andra jobb, men trivs ganska bra med taxijobbet och tjänar rätt så hyggligt, mycket beroende på att jag jobbar kväll och de flesta helger, men jag är ändå ledig 2 dagar/vecka. Jobbar 40-timmar/vecka som de flesta andra och har 5 veckor semester/år, och åtminstone före coronaskiten kunde jag åka utomlands 2 ggr om året. Min åkare har gett mig rimliga villkor. Skillnaden är att jag inte per automatik är ledig när det är långhelg, till skillnad från kontorsnissar. Om man däremot har ett annat jobb som man trivs med så har jag full förståelse för att man inte söker sig till taxibranschen, om vi säger så.
Citera
2021-05-23, 12:56
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-C
Du överdriver. Jag är helsvensk och kör ändå taxi, för Uber. Jag har visserligen inte så lätt att få andra jobb, men trivs ganska bra med taxijobbet och tjänar rätt så hyggligt, mycket beroende på att jag jobbar kväll och de flesta helger, men jag är ändå ledig 2 dagar/vecka. Jobbar 40-timmar/vecka som de flesta andra och har 5 veckor semester/år, och åtminstone före coronaskiten kunde jag åka utomlands 2 ggr om året. Min åkare har gett mig rimliga villkor. Skillnaden är att jag inte per automatik är ledig när det är långhelg, till skillnad från kontorsnissar. Om man däremot har ett annat jobb som man trivs med så har jag full förståelse för att man inte söker sig till taxibranschen, om vi säger så.

Vad är rimliga villkor och hur mycket får du ut?
Citera
2021-05-23, 13:01
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-C
Jag kör för Uber och är anställd av en åkare (som driver åkeriet som en bisyssla, han har ett helt annat jobb också) i Stockholm. Har jobbat så sedan sommaren 2015. Har för det mesta haft taxibilen själv och kunnat börja och avsluta körpassen där jag bor. Före Coronapandemin kunde jag faktiskt leva bra på detta jobb. Jobbade 5 pass/vecka, oftast onsdag till söndag, nästan bara kvällar, ute ca 9-10 timmar i snitt, inklusive raster, oftast ca en halvtimmes rast per pass. Så jobbar jag nu också, men tjänar betydligt mindre p.g.a corona. Nu får jag ut i snitt 11500 efter skatt per månad, före corona var motsvarande siffra 18500 kr. Då kunde jag resa utomlands 2-3 ggr/år, nästan hälften av gångerna utanför Europa. Får se hur det blir efter corona.

Sökte på din historik.

Köp en egen bil om du ändå har den på heltid.
Citera
2021-05-23, 22:59
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Sökte på din historik.

Köp en egen bil om du ändå har den på heltid.

Äger man egen bil/företag blir det massor av extra jobb, bättre att vara anställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in