2019-04-08, 11:19
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Har Landstinget höjt ersättningstariffen?

Som resenär tycker jag det är trevligt med musikradio på. Bara volymen är så pass låg att det går bra att kommunicera.

Läser ofta den här tråden och du tillför mycket vettigt men ibland kommer du med värsta pajasinläggen. Jag har aldrig spytt ned en taxi men jag vet förr i tiden fick folk betala extra om de gjorde det. Oavsett om kunden är berusad eller ej så jobbar du med ett serviceyrke men det kanske är en mognadsfråga? Är också verksam inom transport med inom åkerinäringen. Vi kör ju inte runt på folk men man har ju med anställda hos kunderna och göra och det spelar ingen roll om de är idioter -jag bemöter de med respekt ändå. Tänker att det kanske har en dålig dag eller något.

Det kallas för yrkesstolthet.
Jag har nån gång för länge sedan lyckats med klassikern att vara på väg att slå in pinkoden där man kan ge dricks men blivit tillrättavisad av chauffören. Det skulle väl spela mindre roll om en pinkod började på en 1:a men när ens kod börjar på en 8:a el. 9:a är det inte längre nån småsumma det handlar om.

Det finns spärrar över en viss summa
Det är inte alls som hat exempelvis 9 i början samtidigt man har något ned 9XXX tusen på kontot då blir det ju Överför transaktion laddar MEDGES EJ.

Kan vara dålig uppkoppling
Kan vara lite pengar på kontot.
Citera
2019-04-08, 11:22
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag kör mycket fasta kunder. Alltså kunder som bokar sina resor direkt via mig. Plockar sällan jobb direkt från gatan numer.

Hur dagen ser ut varierar en del men ligger jag på 7000 eller över blir det inte mycket rast nej, kortare raster för mat och toabesök.. Brukar köra mellan 06.30 och 16.30 ungefär.

Är du erfaren eller en nybörjare?

Jag menar ta det lugnt stressa inte det är stressen som gör att man chansar får besvär eller stt man jobbar för hårt vissa stunder . Tänk såhär tänk om du krockar låt säga idag . Du kommer exempelvis ångra att du inte tog en längre rast , eller att du inte sluta i tid. Men oftast 99% av gångerna händer det inte. Men som sagt ta det lugnt det är ingen som helst stress
Citera
2019-04-08, 11:25
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det stämmer väl delvis, konkurrensen på vanlig taxi är ju löjlig nu. Själv skulle jag aldrig köra vanlig brännare för 3000 - 4000 för ett 12 timmarspass, när jag kan köra in det dubbla på 10-11 timmar.

Det är ju ett helt annat jobb dock. Mycket mer slit och spring och inte bara sitta på arslet. Särskilt med trappklättrare. Men utan trappis kommer man knappast upp i över 5000.

Springnota idag är ju ovärt. De finns ju såklart med på övervakningskameran.

Sedan om de bokat via växel eller app så står ju kundens namn eller mobil. Men går säkert att boka i någon annans namn o lura shstemet men tar man en springnota så kommer man garantera lägga ut dig o hoppas vi ses i tv3:s EFTERLYST.
Citera
2019-04-08, 14:42
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det finns spärrar över en viss summa
Det är inte alls som hat exempelvis 9 i början samtidigt man har något ned 9XXX tusen på kontot då blir det ju Överför transaktion laddar MEDGES EJ.

Kan vara dålig uppkoppling
Kan vara lite pengar på kontot.

Hur kan det både finnas en spärr samtidigt som man kan få medges ej om det saknas teckning? Jag tror inte du har så bra koll på läget. Det verkar mest som om du drar till med något för att kunna ha ett svar.
Jag antar att svaret kommer att bli något i stil med: "jo, spärren finns bara är om kontot saknar täckning".
Det är lugnt, känner till många som gör exakt på det viset. Hittar på ett svar när de inte har något. Dock märker man det efter ett tag. Det skulle vara spännande att åka med dig för man skulle nog kunna få höra helt otroliga saker.
Citera
2019-04-08, 15:32
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Hur kan det både finnas en spärr samtidigt som man kan få medges ej om det saknas teckning? Jag tror inte du har så bra koll på läget. Det verkar mest som om du drar till med något för att kunna ha ett svar.
Jag antar att svaret kommer att bli något i stil med: "jo, spärren finns bara är om kontot saknar täckning".
Det är lugnt, känner till många som gör exakt på det viset. Hittar på ett svar när de inte har något. Dock märker man det efter ett tag. Det skulle vara spännande att åka med dig för man skulle nog kunna få höra helt otroliga saker.

Om jag står långt ut på vischan eller i ett område där täckning saknas/ alltså internetuppkoppling med terminal o bankens nät. Så blir det ju automatisk

SÄTT I KORT
TOTALBELOPP
PINKOD

ÖVERFÖR TRANSAKTION
MEDGES EJ blir det ju om det är dålig uppkoppling eller om de saknas pengar på bankkortet.

Som jag skrev alla här har inte nummer 9 som försts siffra i sin pinkod jag menade att de e rätt stor chans stt personen inte har 9000kr på kortet exenpelvis likaså att enligt banken finns de även en spärr på hur mycket varje enskild kortterminal kan ja dricka eller överföra.
Min åkare har "Babslink".

Hahaha ja en vacker dag åker du med mig eller vem vet har kanske haft en körning med dig.

En sak kan du vara säker på Har du åkt TSAB med Prius eller en Ford Mondeo eller BMW 5serie , Volkswagen caddy har det inte varit jag. Kan tillägga min takskylt har nummer 2XXX haha de du de numret kan fu fundera på lär finnas en o annan
Citera
2019-04-08, 16:31
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Om jag står långt ut på vischan eller i ett område där täckning saknas/ alltså internetuppkoppling med terminal o bankens nät. Så blir det ju automatisk

SÄTT I KORT
TOTALBELOPP
PINKOD

ÖVERFÖR TRANSAKTION
MEDGES EJ blir det ju om det är dålig uppkoppling eller om de saknas pengar på bankkortet.

Som jag skrev alla här har inte nummer 9 som försts siffra i sin pinkod jag menade att de e rätt stor chans stt personen inte har 9000kr på kortet exenpelvis likaså att enligt banken finns de även en spärr på hur mycket varje enskild kortterminal kan ja dricka eller överföra.
Min åkare har "Babslink".

Hahaha ja en vacker dag åker du med mig eller vem vet har kanske haft en körning med dig.

En sak kan du vara säker på Har du åkt TSAB med Prius eller en Ford Mondeo eller BMW 5serie , Volkswagen caddy har det inte varit jag. Kan tillägga min takskylt har nummer 2XXX haha de du de numret kan fu fundera på lär finnas en o annan

Det bästa vore helt enkelt att kanske det där steget med att lägga till valfri summa inte kommer upp som ett alternativ innan pin. Vill man dricksa via kortbetalningen så skulle man få säga till chauffören som knappar in så det valet blir möjligt.
Man förstår ju varför det kommer upp som ett alternativ för det ger ju chans att få in mer pengar.
Numera så ser ju betalstationerna lite olika ut och jag har varit med om att alternativet att lägga till valfri summa inte dyker upp eller så har chauffören knappat förbi det åt en.

Det är nog vanligare än du tror att folk har täckning för 5-siffriga belopp på sina konsumentkonton. Det är troligtvis fler som har det än inte har det.

Ok, så jag behöver bara tänka Volvo eller MB som finns i nummerserien 2XXX så sitter vi snart och är på väg nånstans. Jag åker oftast från och till en norrförort men iom att jag lagt ned alkoholen så blir det inte så ofta som förr att man är ute och blir skjutsad på.

Den andra funderingen, har Landstinget gjort om i tariffen så att sjuktransporter ger bättre betalt till åkaren?

Citat:
SÄTT I KORT
TOTALBELOPP
PINKOD

Exakt så har det varit några gånger och då kommer inte tillvalet om att lägga till en summa och då kan man heller inte av misstag göra om pin-siffrorna till dricks.
Citera
2019-04-08, 19:33
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Det bästa vore helt enkelt att kanske det där steget med att lägga till valfri summa inte kommer upp som ett alternativ innan pin. Vill man dricksa via kortbetalningen så skulle man få säga till chauffören som knappar in så det valet blir möjligt.
Man förstår ju varför det kommer upp som ett alternativ för det ger ju chans att få in mer pengar.
Numera så ser ju betalstationerna lite olika ut och jag har varit med om att alternativet att lägga till valfri summa inte dyker upp eller så har chauffören knappat förbi det åt en.

Det är nog vanligare än du tror att folk har täckning för 5-siffriga belopp på sina konsumentkonton. Det är troligtvis fler som har det än inte har det.

Ok, så jag behöver bara tänka Volvo eller MB som finns i nummerserien 2XXX så sitter vi snart och är på väg nånstans. Jag åker oftast från och till en norrförort men iom att jag lagt ned alkoholen så blir det inte så ofta som förr att man är ute och blir skjutsad på.

Den andra funderingen, har Landstinget gjort om i tariffen så att sjuktransporter ger bättre betalt till åkaren?

Exakt så har det varit några gånger och då kommer inte tillvalet om att lägga till en summa och då kan man heller inte av misstag göra om pin-siffrorna till dricks.

Enligt SWEDBANK OCH NORDEA så är det möjligheten för kunden att läsa och själv slå in det för att föraren inte ska göra det. Enligt Nordea så besämmer ägaren av kortterminalen det
Citera
2019-04-08, 21:30
Medlem
Spring nota är chansen störst lift kunder, kan även få via växel..
Om din bil börjar 2xxx låter mer som reservbil.
Reservbilar börjar från 2xxx uppåt.
Om det är vanlig är det likt 2xx.
Verkar som alla Reservbilar är ute och rullar, vilket bidrar mer bilar ute mindre jobb..
Citera
2019-04-10, 08:49
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualia9
Spring nota är chansen störst lift kunder, kan även få via växel..
Om din bil börjar 2xxx låter mer som reservbil.
Reservbilar börjar från 2xxx uppåt.
Om det är vanlig är det likt 2xx.
Verkar som alla Reservbilar är ute och rullar, vilket bidrar mer bilar ute mindre jobb..

Vem vet 😂 en dag så ser du bilen.
Men då är frågan är de mig du ser?
Kanske men delar bil
Citera
2019-04-10, 09:04
Medlem
Springnota i Bagis inatt av 2 äckliga blattar i övre tonåren.
Var dessutom snäll och stängde av taxametern några minuter innan jag stannade.
Invandrarbögen i framsätet började direkt med bortförklaringar om att han glömt plånboken i stan och att en kompis var påväg för att betala...å bla bla bla.
Det ekade verkligen springnota lång väg och jag förstod vad som skulle hända. Satt och kokade inombords och hade lust att spotta han i ansiktet och säga förnedrande saker och erbjuda mena-dvärgarna fight 2 mot 1 som betalning...men jag vågade inte riskera en eventuell ordentlig reklamation samt skämma ut varumärket.
Kunde bara sitta och titta på när dom körde "sin planerade kupp" och sprang iväg.

Intressant att man nästan alltid får problem av nåt slag när man kör mena-personer.
Citera
2019-04-10, 21:51
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenare-Kjerstin
Springnota i Bagis inatt av 2 äckliga blattar i övre tonåren.
Var dessutom snäll och stängde av taxametern några minuter innan jag stannade.
Invandrarbögen i framsätet började direkt med bortförklaringar om att han glömt plånboken i stan och att en kompis var påväg för att betala...å bla bla bla.
Det ekade verkligen springnota lång väg och jag förstod vad som skulle hända. Satt och kokade inombords och hade lust att spotta han i ansiktet och säga förnedrande saker och erbjuda mena-dvärgarna fight 2 mot 1 som betalning...men jag vågade inte riskera en eventuell ordentlig reklamation samt skämma ut varumärket.
Kunde bara sitta och titta på när dom körde "sin planerade kupp" och sprang iväg.

Intressant att man nästan alltid får problem av nåt slag när man kör mena-personer.

Tog du dem som bokad eller liftkund?

Du lär ha foto på båda grabbarna om du har kamera i bilen. Förresten förstår att man sitter och kokar. Hade man varit i sluttampen i arbetslivet hade man tryckt plattan i mattan och kört en wannabe Drottninggatan rullat över båda två.

Ett tips till som jag alltid gör på HELGER.

OBS! ALLTID HELGER efter 19:00
Öppna båda bakdörrarna upp med spärren . Nu har du barnlåset / barnspärren. Nu kan bilen bara öppnas utifrån. Dock om de är flera än 3 personer eller snabba och smidiga klättra ur från främre passagerarsätet eller få hjälp av sin kamrat. Men om de sitter exempel 3st som tänker tanken på springnota o han i framsätet flyr ,h ar du övertaget TRYCK GASPEDALEN och de andra två sitter i fällan sen tryck larmknappen bara.

För de mesta kan du begära förskottsbetalning om de e på fyllan.

Har ni andra tips gällande äckliga invandrarungar som tar springnota?
Citera
2019-04-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualia9
Lugnt är bara förnamnet
Färdtjänst är inte så roligt att köra..
jag avstår nog helst att köra färdtjänst...
Nu vet jag varför förare undviker färdtjänst.
Från Globen till Vällingby får du knappt 400kr.
Man gör ju ändå över 3k på vardagar när man börjar vid 16.30 och slutar vid 24.00.

Om man inte vill köra Färdtjänst så kör man inte åt en växel som kör Färdtjänst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in