2021-05-22, 23:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aktbilaga 343, den känner jag inte igen?

Den ligger i TS, offentliga handlingar, FUP, och finns i gofile.
Citera
2021-05-22, 23:12
Medlem
Squamas avatar
Följt fallet sen början och läst såväl FUP som överklagan till HR. Dock inte hängt med senaste månaderna. HR-förhandlingar är väl mest en upprepning, men finns det någon rapportering därifrån som man kan läsa i efterhand?

Tycker med lite perspektiv att det tidigare våldet och dödshotens placering som perifer bevisning är märklig. Borde väl ha mer tyngd än en spermafläck när de ju uppenbarligen haft en sexuell relation, tänker jag, även om inte alla detaljer finns färskt i minnet. Någon juridiskt kunnig som kan förklara den bevisvärderingen från åklagarhåll?
Citera
2021-05-22, 23:15
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Följt fallet sen början och läst såväl FUP som överklagan till HR. Dock inte hängt med senaste månaderna. HR-förhandlingar är väl mest en upprepning, men finns det någon rapportering därifrån som man kan läsa i efterhand?

Tycker med lite perspektiv att det tidigare våldet och dödshotens placering som perifer bevisning är märklig. Borde väl ha mer tyngd än en spermafläck när de ju uppenbarligen haft en sexuell relation, tänker jag, även om inte alla detaljer finns färskt i minnet. Någon juridiskt kunnig som kan förklara den bevisvärderingen från åklagarhåll?

I TS ligger ljudfiler från kompletterande förhör från HR, med ”en it-kille”, ”en Telia-kille” och Jona*s Sahl*n.
Citera
2021-05-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
En indiciekedja är bara intressant om den på något sätt binder den misstänkte till brottet.
Det här är misstaget alla gör. Ni tror att hotfulla sms gör någon mer skyldig till mord. Nej. Det är inte olaga hot som utreds.
Likväl. "SD har ju stått utanför hennes fönster o stalkar!". Ja, men det är inte ett ofredande som utreds. Etc etc
Summa summarum. En indice är bara intressant om den för en person närmre brottsplatsen vid tiden för mordet.
Ni verkar inte förstå nånting alls här.
Det kommer bli en friande dom.
Det finns inget annat. Det är redan klart.
Har du bott under en sten?
Det är ju Steffe som lämnat spår av sig själv, på Lenas ring och kjol, ingen annan
Det är bara Steffe som lockat ut Lena mitt i natten för att kolla cacher.
Hur kommer det sig att Steffe är så mån om sina kvinnor, att de ska ha nyckelfria ytterdörrar? För vems skull? Brukade det tappas bort nycklar?
Citera
2021-05-22, 23:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är nog inte många som inte tror att HD mått dåligt, det är inte det som är frågan.

För att inte blanda ihop korten nu, känns det bra att koncentrera sig på en sak i taget. Just det som jag undrar över, varifrån du har fått information om det nedan.

Några exempel:

"Spelar det nån roll?
Hon ville inte ha dottern. .
Att vilja döda sin dotter är väl ändå problemet.

För att H var sjuk i djup depression
"

https://www.flashback.org/p74383571#p74383571

"Hon anknöt inte till barnet 2006/2007, är deprimerad, troligen PPD."
https://www.flashback.org/sp75541104

"Hon ville inte ha barnet för hon kunde högst troligt inte anknyta pga PPD, det är en enorm familjär påfrestning."

https://www.flashback.org/p75012534#p75012534
Det finns en sak jag vill påminna dig om ang första citatet den 20/1 som du lyfter in i det jag diskuterar nu i aktuellt ämne.

Jag letade eftersom Avel sa var ett citat från mig. Han återkommer väl sen med länk, annars kanske du kan hjälpa mig?

Den 17/1 skrev jag:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är alltså barnamord på hennes begäran?
Den stackars bäbisen med kolik, som är gluten- och laktosintolerant, var väl f. 2006.
Han nämner det i dykbloggen.
Om hon vill dö är hon no doubt deprimerad men PPD (och barnamord) är väl annars en moders tragiska verk pga psykisk ohälsa.
Citat:
Återkommer men begriper mig inte på den delen riktigt. Jag har läst fragmentariskt och uppgifterna om depression och Su flyter i varann.
När i tiden var denna morbida tanke på problemlösning?
Mödrar som riskerar begå infanticide via PPD första året är initialt medvetna och rädda för att skada barnet. I ett tidigt depressivt skede alltså, obehandlat är det fara å färde om det rör sig om psykostillstånd.
Hur som haver är det SD som är vid spakarna här. Tänkte han också suicidera?
Vad jag vill påminna om - 20 januari versus 20 maj - är att jag kom in i tråden den 10 januari och har läst in 3 års uppgifter inkl TR och HovR och håller på än.
Därför är det vanskligt att dra in nåt jag öht inte nämner nu i aktuell debatt.
Jag antar du begriper skillnaden.
Senast redigerad av develi 2021-05-22 kl. 23:33.
Citera
2021-05-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tänk om han har rätt då när han sa att LW vet att han inte mördade henne?

Dra inte in det ockulta i tråden.
Citera
2021-05-23, 00:09
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
I TS ligger ljudfiler från kompletterande förhör från HR, med ”en it-kille”, ”en Telia-kille” och Jona*s Sahl*n.

Tackar! Vet du eller någon annan om det gjordes några kompletterande förhör med SD i HR?
Citera
2021-05-23, 00:17
Medlem
Citat:
Kan du länka till citatet, tack, så jag ser sammanhang.
Jag finner inte vid sökning via mig själv.

Oavsett berör det inte aktuell diskussion.

Det var detta citat jag menade när ni diskuterade 17/1. Då avhandlades spädbarnsdöden och suicid och jag tänkte att det var från den diskussionen Nötis mindes kanske:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Alltså inte att du sagt nåt speciellt för det andra citatet som kom med för det var Reviews inlägg såg jag nu.

Jag läste för fort så det blev felciterat. Glömde länka annars så hade ni sett direkt att det inte var du som skrivit. Sorry!

Och nu ser jag varför förresten det blev fel för ditt namn dök upp i sökningen så la väl fel skribent på minnet där helt enkelt:

https://www.bildtagg.se/bild/a1quy2if66rzrzog7dzunxju
Citera
2021-05-23, 00:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det var detta citat jag menade när ni diskuterade 17/1. Då avhandlades spädbarnsdöden och suicid och jag tänkte att det var från den diskussionen Nötis mindes kanske:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Alltså inte att du sagt nåt speciellt för det andra citatet som kom med för det var Reviews inlägg såg jag nu.

Jag läste för fort så det blev felciterat. Glömde länka annars så hade ni sett direkt att det inte var du som skrivit. Sorry!

Och nu ser jag varför förresten det blev fel för ditt namn dök upp i sökningen så la väl fel skribent på minnet där helt enkelt:

https://www.bildtagg.se/bild/a1quy2if66rzrzog7dzunxju
Då var det ju bra att jag ifrågasatte i en redan snurrig debatt om spädbarnsdöd som jag inte nämnt.
Du gör alltså citat och påstår jag skriver följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
17/1 hade ni lite samma tema.
Då skrev Develi så här:

”LW har i chatt anförtrott en av sina väninnor att SD fått hålla koll på sin hustru för att hon inte ska skada det yngsta barnet.”

Nåt sånt du kanske mindes?
Utifrån detta inlägg:
Citat:
Det är alltså barnamord på hennes begäran?
Den stackars bäbisen med kolik, som är gluten- och laktosintolerant, var väl f. 2006.
Han nämner det i dykbloggen.
Om hon vill dö är hon no doubt deprimerad men PPD (och barnamord) är väl annars en moders tragiska verk pga psykisk ohälsa.
Rekommenderar dig att länka nästa gång och inte "glömma" länka..
Senast redigerad av develi 2021-05-23 kl. 00:42.
Citera
2021-05-23, 00:54
Medlem
Citat:
Ok, jag sparar om jag ser det igen.

Vad kan detta vara som inte passar HD?

Hon har Janusansikte må jag säga...
Ena stunden skör, tystlåten och ett stackars förtryckt offer och i nästa stund en bitch.

Ab 343, SD:
"S berättar att Stefans exfru bor i området och att hon inte mår så bra. Ibalnd undra
Susanna hur Stefan har stått ut. Ex frun är sur mot alla och Stefan är omtyckt.
Ex frun kommer från en bra familj. Ex fruns mamam jobbar för S och har berättat att Stefan och hennes dotter är bästa vänner ."

HDs mor MA arbetar alltså för henne och HD har varit arg på att hennes mormor passat barnen?

"S berättar att hon aldrig har gillat Steffans exfru. De ska uppstått en diskussion när
gammelmormor hade tagit hans om barnbarn och exfrun ska ha lagt sig i detta.
Exfrun ska hela tiden ha i frågasatt varför gammelmormor gjorde detta.
S beskriver Exfrun som dålig i käften och att hon mår dåligt psykiskt."

Fick mig att tänka på den andra grannen som beskrev HD som känslokall med noll empati och skyllde allt på hennes dotter; att paret är udda.

LD, Ab 151

Och SD byter skepnad när HD är med.

LT, Ab 151:
L upplevde Stefan som obehaglig, att han skrattar på fel ställen och flackar med blicken. Hon säger att Stefan log under hela samtalet och tittade på henne under lugg när han pratade.
L säger att hon har träffat Stefan på hittegods tidigare och då var Hanna med. Stefan betedde sig då väldigt annorlunda mot den här gången. När Hanna var med sa varken han eller hon någonting och han log inte heller, hon beskriver det som att det var en tväromvändning när han var här själv."

Tack. Oj vad jag har letat efter detta vittnesmål från hittegods! Tittade under lugg, log OCH flackade med blicken. Obehagligt. Tror han att han är charmig eller varför beter han sig så? Vet att minst ett annat vittne har berättat samma sak. Usch!

Sen undrar jag hur HD kan ha väninnor öht. Kanske bygger vänskapen på att de tycker synd om henne pga hennes långa depressionsperiod? Eller beter sig HD på olika sätt beroende på vilka hon talar med? Säger bara det: stackars barn att växa upp i ett sånt hem.
Citera
2021-05-23, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
En indiciekedja är bara intressant om den på något sätt binder den misstänkte till brottet.
Det här är misstaget alla gör. Ni tror att hotfulla sms gör någon mer skyldig till mord. Nej. Det är inte olaga hot som utreds.
Likväl. "SD har ju stått utanför hennes fönster o stalkar!". Ja, men det är inte ett ofredande som utreds. Etc etc
Summa summarum. En indice är bara intressant om den för en person närmre brottsplatsen vid tiden för mordet.
Ni verkar inte förstå nånting alls här.
Det kommer bli en friande dom.
Det finns inget annat. Det är redan klart.

Nu har du förstått att en indiciekedja kan ge en fällande dom. Du anser att den inte håller. Jag anser att den definitivt håller för en fällande dom. Fönstertittandet räcker inte för en fällande dom. Men den sammantagna indiciekedjan är mycket stark. Vi kommer inte närmare varandra, du och jag. Förväntat mig en HR-dom som juridiskt håller för livstid.
Citera
2021-05-23, 02:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Hela dagen? Vilken källa har du på det?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att Lena skickade nakenbilder vet vi alla, men jag avser söndagen/måndagen. Kan du skicka en länk rörande detta? FUP innehåller 1000-tals sidor...

Försök och häng med lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan bara inte tro att han ska ha smugit sig in i hennes bostad på morgonsidan, det är förenat med alltför stora risker.

13/5:

Förmiddag: LW i duschen. Bild skickas till SD.

15:57 LW åter i bostaden efter aktiviteter och cykeltur med sonen. Löpande bilder skickas till SD.

16:31 foton på dagens middag. Bilder skickas till SD.

LW sitter ute på altanen när hon blir påkallad uppmärksamhet angående cachen "Fru Markurells brev".

18:20 fotar petrör tillsammans med ny påskriven loggremsa till "Ord som beskriver världen". Cachen är placerad i stadsparken, alldeles i närheten av Markurell som hon ska titta till.
Bytet är alltså inte planerat utan beslutet tas spontant. - Besviken på SD som inte har hört av sig trots dagens bildbombning?

18:30 lämnar bostaden.

19:00 fotar nya remsan uppe i trädet och checkar "Fru Markurell". Flera bilder tas i stadsparken, fast ingen av dessa skickas till SD?

19:06 cyklar hemåt.

19:45 fotar den gamla remsan i bostaden.

14/5:

22:55:14 LW: "hemma nu?"

23:00:55 LW fotar den gamla remsan (irriterad över uteblivet svar?)

23:00:55 SD: "kom precis. Svarar på jobbmejl".

23:01:02 "har lite måsten".

23:01:13 (11 sekunder senare) LW skickar loggremsan; en FTF av SD. HD bör ha den loggad, hon med även om hon inte har varit delaktig i lösningen.

- Så, vad ville LW säga? Loggremsan hade alltså sparats från gårdagen - var den tänkt att visa upp för SD i samband med fikainbjudningen, det förefaller så.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-05-23 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in