2021-05-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Hur tas pedofiler emot i fängelset? En f.d. klasskamrat till mig dömdes för våldtäkt mot barn för en tid sedan och skall nu in på kåken. Hur behandlas man av medfångarna som dömd pedofil? Kommer han få näsbenet krossat? Kanske gör han bäst i att hålla käften om vad han är dömd för? Kan ju låtsas att han sitter inne för bankrån eller vapenbrott.

De hamnar på särskild anstalt eller en avdelning som endast tar emot sexualbrottslingar. De största är Skogome i Göteborg, en anstalt som endast tar emot sexualbrottslingar och den särskilda avdelningen på Norrtälje-anstalten. Han kommer inte bli utsatt för något särskilt eftersom han kommer sitta tillsammans med andra dömda för liknande brott. Enda chansen att han skulle bli misshandlad är om han har begått brott i samma nivå som Anders Eklund.
Senast redigerad av Friskeman 2021-05-22 kl. 20:48.
Citera
2021-05-25, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friskeman
De hamnar på särskild anstalt eller en avdelning som endast tar emot sexualbrottslingar. De största är Skogome i Göteborg, en anstalt som endast tar emot sexualbrottslingar och den särskilda avdelningen på Norrtälje-anstalten. Han kommer inte bli utsatt för något särskilt eftersom han kommer sitta tillsammans med andra dömda för liknande brott. Enda chansen att han skulle bli misshandlad är om han har begått brott i samma nivå som Anders Eklund.
Eklund fick inte pisk för att hans brott var grövre än de andras. Det fanns folk på Norrtälje som begått brott som var jämförbara. Han blev spöad för att han bröt mot sexbrottsavdelningarnas gyllene regel: skryt inte om dina brott. Nästan alla sexbrottslingar hävdar att de är oskyldiga, till skillnad från de som sitter på normalavdelningar.
Citera
2021-05-27, 12:41
Medlem
anre24s avatar
Någon som vet hur lång tid det får gå innan man måste inställa sig? Kriminalvårdens sida säger 50 dagar men media säger 100. Någon som vet?
Citera
2021-05-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Någon som vet hur lång tid det får gå innan man måste inställa sig? Kriminalvårdens sida säger 50 dagar men media säger 100. Någon som vet?

Jag ska inställa mig efter sommaren på klass 3, har fått 117 dagar för att vara exakt så det är gott om tid. vilken anstalt har du fått?
Citera
2021-06-01, 21:21
Medlem
Citat:

Du får hem ett brev med information om var du är placerad och datum för inställelse (senaste datum; vill du ställa in dig tidigare kan du göra det). Och det är ca 100 dagar från dagen du får brevet/beslutet.
Citera
2021-06-04, 03:54
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

50-70 dagar efter du har fått brevet då det är smockfullt på kåkarna nu om du vill in snabbare . Ring o tjata på placering vill du va ute under sommaren ? Hör inte ens av dig till dem med önskemål för de kan ta tid

Senast ja satt så var de rättegång i mars och jag ställde in mig i oktober .. fick brevet i augusti så tid tar de

När man har egen inställelse så är du inte prio . De som sitter häktade är de däremot och de är många för alla häkten är överfulla och längre rättegångar och de är semester i juli för staten så allt tar ännu längre tid . Så var de innan Corona ... Nu är de värre på gott o ont
Citera
2021-06-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeandfreaky
Ser du inte felet/felen själv, så kan du aldrig förstå dig på felet.

Jag har inte kapacitet att få dig att förstå ,
Det låter som en väldigt arbetskrävande uppgift att försöka förklara det uppenbara för dig.

I all ödmjukhet -PASS
Om en plattjordstroende svarade som du skulle du då finna det trovärdigt ?
Citera
2021-06-12, 04:44
Medlem
Zigarettens avatar
En vän ska krypa in efter sommaren på 2,5årigt straff, blir det klass 2? Vilken anstalt är att föredra? Den här personen har bara gjort ett misstag, det är ingen kriminell person så det är klart man vill att det ska gå så smidigt som möjligt.

Tacksam för svar.
Citera
2021-06-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten
En vän ska krypa in efter sommaren på 2,5årigt straff, blir det klass 2? Vilken anstalt är att föredra? Den här personen har bara gjort ett misstag, det är ingen kriminell person så det är klart man vill att det ska gå så smidigt som möjligt.

Tacksam för svar.

Vilken klass får han veta när han får placeringsmeddelande. Brottets art spelar in men också resultatet av personutredning. Risk för återfall i brott, risk för misskötsel osv. Låter som ett ganska högt straff för ”ett misstag”, men han borde kunna hamna på klass 3 om han nu är skötsam i stort.
I så fall ska du be honom att åka upp till Sörbyn!
Citera
2021-06-22, 14:41
Medlem
Hur lätt är det att få in droger på anstalt? Vilket är det enklaste sättet, vilka droger är vanligast, förekommer handel inne på anstalten el man får fixa själv? Ja sådana funderingar osv..
Citera
2021-06-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Hur lätt är det att få in droger på anstalt? Vilket är det enklaste sättet, vilka droger är vanligast, förekommer handel inne på anstalten el man får fixa själv? Ja sådana funderingar osv..
Det brukar finnas droger, är mindre nu på slutna anstalter pga corona men brukar alltid finnas för dom som vill ha..

Diverse piller är nog vanligast, allra vanligast är nog subutex.
Citera
2021-06-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten

Tacksam för svar.
Klass 2 är bättre än klass 3 enligt mig. Om det är bra eller inte beror lite på vad du är ute efter och folket där på stunden. Karlskoga, Gävle eller Skänninge är nog dom ställen jag skulle sökt mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in