2021-05-21, 23:18
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Är det bara jag som får känslan att media vill framhäva att faran är över med Corona?

Får verkligen inte den känslan, snarare tvärtom. De greppar tag i allt som går, indiska mutationen, monstertrippelviruset, vaccinerade på IVA, Sverige-är-sämst-i-världen-på-allt, osv osv. De kommer vilja skrämma befolkningen en lång tid framöver, trots att faran verkligen är över. Förhoppningsvis går inte de allra flesta på eländet.
Citera
2021-05-21, 23:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant nu med SKR. Väldigt dramatiska rubriker i AB och i danska TV2. I Tv2:s artikel får man ju lätt intrycket att Sverige står mitt upp ett Covid inferno utan slut i sikte. Blir konstigt när vårdbehovet faller så snabbt i Sverige. Det vore ju klädsamt om medierna faktiskt rapporterade vad detta faktiskt handlar om. Dv.s att svensk vårdpersonal ska få fyra veckors sammanhängande semester i sommar. . Man undrar ju också om danskarna förväntar sig att ta hand om Covid-patienter i Sverige i sommar? Det blir nog mest omsorg av trafikolyckoffer och att magpumpa pundare som danskarna får ägna sig åt.
Region Halland har nu de senaste två dagarna haft 0 coronapatienter på IVA. Ska danskarna hjälpa till där också?
Citera
2021-05-21, 23:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Är det bara jag som får känslan att media vill framhäva att faran är över med Corona?
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Får verkligen inte den känslan, snarare tvärtom. De greppar tag i allt som går, indiska mutationen, monstertrippelviruset, vaccinerade på IVA, Sverige-är-sämst-i-världen-på-allt, osv osv. De kommer vilja skrämma befolkningen en lång tid framöver, trots att faran verkligen är över. Förhoppningsvis går inte de allra flesta på eländet.
Det är ju klassiskt att man hör och ser det man vill höra och se.
Det är därför vi kan uppfattar medias rapportering helt olika.

Jag tror jag har en rätt neutral uppfattning om rapporteringen just nu, lite kris inom vården inför sommarens semestrar och lite om att man kan börja lätta på regler och restriktioner.
Citera
2021-05-21, 23:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Halland har nu de senaste två dagarna haft 0 coronapatienter på IVA. Ska danskarna hjälpa till där också?
Självklart ska man göra vad som går för att de som slitit i mer än ett år ska kunna ha en så lång sammanhängande semester som möjligt även i Halland.

IVA måste alltid finnas även om ingen just för tillfället behöver intensivvård. Några drunkningsolyckor, lite misslyckade fyllekörningar, ett getingstick i munnen och en patient som inte klarar en planerad operation på tänkt vis fyller snabbt på platserna på IVA.
Citera
2021-05-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Helt ofarligt är väl inte viruset? Se på *dam *lsing *=A som var mitt i karriären och drev något program om bilar samt pratade i radion, han blev 51 år vilket inte är någon ålder som någon dör av eller med covid. Fick aldrig någon klarhet i vad som hände där men måste erkänna att jag blev rädd då jag också börjar vara medelålders.

Mitt BMI ligger på 25 och jag tar D vitamin och zink ibland samt äter frukt med C-vitamin och rör på mig. Enligt statistik bör jag klara mig om olyckan är framme. Nu har jag respekt för viruset men är inte rädd längre efter allt jag följt denna tråd under lång tid. Han kan ju ha dött av andra orsaker men skrämselpropagandan från media har förvisso påverkat.

Jag tror som ni att de flesta får väldigt lindriga symptom och jag har kortison hemma ifall man blir smittad och kortisonet kan man väl ta efter några dagar, dock tror jag som dig att allt är överdrivet för skrämselpropagandans skull.
Citera
2021-05-22, 00:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Helt ofarligt är väl inte viruset? Se på *dam *lsing *=A som var mitt i karriären och drev något program om bilar samt pratade i radion, han blev 51 år vilket inte är någon ålder som någon dör av eller med covid. Fick aldrig någon klarhet i vad som hände där men måste erkänna att jag blev rädd då jag också börjar vara medelålders.
Herr A var kraftigt överviktig och var nästan uppe på diabetes typ 2-nivå. Efter det började han gå ner i vikt efter att ha blivit varnad för insulin-sprutor av sin läkare om han inte ändrade om sin kost och gick ner i vikt. Vilket han också gjorde, men det var tyvärr försent.

Covid är farligt för överviktiga med diabetes, så det var ju en oerhört taskig tajming kan man säga.

Citat:
Mitt BMI ligger på 25 och jag tar D vitamin och zink ibland samt äter frukt med C-vitamin och rör på mig. Enligt statistik bör jag klara mig om olyckan är framme. Nu har jag respekt för viruset men är inte rädd längre efter allt jag följt denna tråd under lång tid. Han kan ju ha dött av andra orsaker men skrämselpropagandan från media har förvisso påverkat.
Skulle gissa på att A låg på över 40 i BMI.

Citat:
Jag tror som ni att de flesta får väldigt lindriga symptom och jag har kortison hemma ifall man blir smittad och kortisonet kan man väl ta efter några dagar, dock tror jag som dig att allt är överdrivet för skrämselpropagandans skull.
Det är under 200 personer under 70 år utan bakomliggande sjukdomar och riskfaktorer som dött av covid. Så man ska inte måla fan på väggen.
Citera
2021-05-22, 01:44
Medlem
Vasterass avatar
Nu har det gått så lång tid att myndigheterna tom. tror att de har kontroll eller alternativt vill förespråka att de har kontroll. Vi har nu så många smittade i världen i kombination med att vissa grupper i världen inte får adekvat medicinering.
Muteringar kan alltså fortgå samt att det räcker inte med en dos vaccin utan efter första dosen kan du fortfarande bli smittad till hög grad och denna smitta gror vidare i alla möjliga delar av världen. Detta dör inte ut lätt, dessutom återstår spridningen kanske av en ny utgåva av detta virus.

Allt ifrån hämmande av globalism till nära kontakt utan skydd kan vara värt att beakta för att förhoppningsvis nå ett slut på denna smitta.
Citera
2021-05-22, 04:13
Medlem
Surtrutens avatar
Tyskland inför karantän för resande från Storbritannien
Tyskland kommer att införa en obligatorisk karantän på två veckor för resenärer från Storbritannien på grund av spridningen av den indiska virusmutationen. Det meddelade myndigheten Robert Koch-institutet under fredagskvällen. Dessutom tillåts endast tyska medborgare resa i in landet från Storbritannien.
Endast elva andra länder är listade som riskområden av Tyskland på grund av virusvarianter.
https://omni.se/a/9OPB39
Citera
2021-05-22, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tyskland inför karantän för resande från Storbritannien
Tyskland kommer att införa en obligatorisk karantän på två veckor för resenärer från Storbritannien på grund av spridningen av den indiska virusmutationen. Det meddelade myndigheten Robert Koch-institutet under fredagskvällen. Dessutom tillåts endast tyska medborgare resa i in landet från Storbritannien.
Endast elva andra länder är listade som riskområden av Tyskland på grund av virusvarianter.
https://omni.se/a/9OPB39

Får hoppas att vi gör någonting också och inte bara säger välkommen. Obligatoriskt pcr test gäller väl idag vid inresa men hur är det med karantän? Endast någon rekommendation förmodar jag
Citera
2021-05-22, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Får hoppas att vi gör någonting också och inte bara säger välkommen. Obligatoriskt pcr test gäller väl idag vid inresa men hur är det med karantän? Endast någon rekommendation förmodar jag

Skulle inte förvåna mig om detta ställer till det för Polen ytterligare. Intensiv trafik mellan polen och Storbritannien. Kanske har blivit mindre under Coronan?
Citera
2021-05-22, 04:40
Medlem
Surtrutens avatar

Många fastnar på Arlanda: ”Har helt enkelt inte koll”

De svenska inresereglerna under coronapandemin har gjort att betydligt fler människor än vanligt stoppas på Arlanda, rapporterar DN.

– Många har helt enkelt inte riktig koll på vad som gäller för resor till Sverige och såvitt jag förstår det har vi bland de skarpaste reglerna i Schengen, säger Jens Olsson, gränsbefäl på Arlandapolisen.

Personer som inte kan uppvisa giltiga negativa covid-test kan tvingas vänta flera dygn på att kunna åka tillbaka till sin avreseort. Flygplatsoperatören Swedavia har ställt ut fällsängar i en stängd del av flygplatsen där resenärer som inte släpps in kan sova.

Ibland kan 30 personer per dygn stoppas
https://omni.se/manga-fastnar-pa-arlanda-har-helt-enkelt-inte-koll/a/6zL4x0
Citera
2021-05-22, 04:57
Medlem
Enligt ny studie så orsaker inte en lägre D-vitamin nivåer en allvarligare Corona infektion:

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2779952?utm_source=For_The_Media&utm_medium=referr al&utm_campaign=ftm_links&utm_term=051921
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in