2021-05-21, 17:34
Medlem
ettanollans avatar
Är det bara jag som får känslan att media vill framhäva att faran är över med Corona?
Citera
2021-05-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Är det bara jag som får känslan att media vill framhäva att faran är över med Corona?

Jag tycker precis tvärtom. Både smittan och vårdbehovet går som ett spjut ner mot 0 nationellt och AB och Expressen skriver hellre om Indiska megamutationer eller att norrbottniska gruvarbetare smittar varandra efter jobbet.
Citera
2021-05-21, 17:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nog för att Tegnell gissat fel både en och två gånger, men jag blir allt mer säker på han inte kan ta åt sig äran för våra höga dödssiffror.

Jag råkade lyssna på P1-dokumentären "Det illojala vårdbiträdet", och bilden som framträdde tycker jag talar sitt tydliga språk.
Med tanke på att de allra flesta dödsfallen drabbat åldersgruppen 80-89-åringar så är det väl inte alldeles långsökt att tänka sig att en betydande andel av dem bodde på särskilt boende eller hade kontakt med hemvården.

I dokumentären var det Attendo som granskades, men jag tvivlar verkligen på att det skulle ha sett så särskilt mycket bättre ut hos andra entreprenörer eller för den delen inom den kommunalt skötta verksamheten.
Tyvärr tror jag att vårt exeptionellt stora antal corona-döda åldringar är ett resultat av vår allt mer misskötta åldringsvård.

Det var väl också det coronakommisionen slog fast i sin första rapport? Ett förödande underbetyg för hur åldringsvården hanterade epidemin.
Visst ligger också skuld hos såväl Socialstyrelsen som Folkhälsomyndigheten då de envisades med att låtsas att det handlade om droppsmitta osv, men inte ens de riktlinjer som slogs fast lyckades utförarna att följa.
Sedan skyller alla såklart ifrån sig och hänvisar till den andra myndigheten, till kommunen, till utföraren eller vem som nu är enklast att peka på, men det skall i sanning bli intressant att se vad man kommer fram till en gång när det här väl utreds ordentligt!

Håller väl delvis med. Det riktigt äckliga var ju när Arbetsmiljöverket och SKR kom överens om att kraven på skyddsutrustning skulle sänkas, då det var brist, för dyrt eller vad det nu var. Undrar hur många som dött pga det...
Det fullständigt idiotiska att säga att Covid19 enbart var en droppsmitta är ju också något som präglat hela pandemin och det värsta är ju att många har jobbat efter de premisserna. Väldigt många har trott att man varit skyddad i inomhusmiljö med ett visir. Det är ju bara nu på sistone FHM som de gått med på att det även är en aerosolsmitta. Något man kunde läsa om här på Flashback för långt över 1 år sedan. Bara skrev ordet "aerosol" och sök i denna tråd och sortera på datumordning. Asiaterna gick mycket tidigt runt med munskydd och inte utan anledning. De fattade det här I Thailand, Singapore etc.
Citera
2021-05-21, 17:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Patienter fortsätter skrivas ut i ett hejdundrande tempo i Stockholm. https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/05/21-maj-lagesrapport-om-covid-19/

Kan det inte vara så att det inte skrivs in så många nya?? Eller menar du att de numer tillfrisknar i raketfart???
Citera
2021-05-21, 17:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Satan vilken efterbliven jävel du är!

Jag konstaterar att Sverige PÅ PAPPRET har högst smittspridning i Europa.
Detta stämmer knappast om man tittar på dödstalen.
Framförallt inte eftersom Sverige bevisligen också har bra koll på dessa.

Tror du inte övriga länder i EUROPA har koll på hur många som dör? Det är ju snarare Sverige som utmärkt sig genom hela pandemin genom att inte ha koll. Även vad gäller dödstalen ligger Sverige långt över snittet i Europa. Sedan går det alldeles utmärkt att kombinera hög smittspridning med något lägre mortalitet än vad tidigare smittspridning genererat, när de äldsta och sköraste är de som prioriterats vaccin först. Ska det verkligen vara så svårt att förstå? Har du inte hängt med alls?
Citera
2021-05-21, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Den typen av skydd kan göra skillnad om de används korrekt men det är inget man kan kräva på befolkningsnivå. Lämnar ämnet här då det egentligen är off topic. Min ursprungliga fråga gällde vilket land som minskat sin smitta med hjälp av munskydd och du kunde inte svara på det.

Att det fungerar i teorin med rätt klassning osv är inte samma sak. Kan inte folk sköta det i praktiken så blir det en poänglös åtgärd som bara krånglar till vardagslivet. Du är inte förbjuden att använda munskydd eller andningsmask i Sverige.

Din argumentation är en pseudodebatt. "Klarar folk inte av..."
Ja, klarar folk inte av att sätta på sig munskydd är det klart att det inte hjälper med munskydd. Men det gäller ju även andra smittskyddsåtgärder. Klarar folk inte av att hålla avstånd hjälper inga sådan rekommendationer heller. Klarar folk inte av att nysa i armvecket är det meningslöst att rekommendera det. Så vart vill du komma egentligen?

Klart som fan att mindre viruspartiklar virvlar ut i luften om man sätter ett filter framför munnen. Lika självklart är det att man andas in mindre partiklar om man sätter ett filter för munnen. Varför tror du dessa munskydd används vid vård av coronapatienter? För att de ser bra ut, eller för att det minskar risken för vårdpersonalen att bli smittad? Allt handlar ju om riskvärdering hela tiden. Inget vaccin är 100%. Betyder det då att vi inte ska vaccinera? Blir det poänglöst då? Argumenterar du på samma sätt som med munskydden så anser du det.
Citera
2021-05-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Är väl mer att ingen är intresserad längre
Citera
2021-05-21, 17:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad gör det om de smittade består av yngre som i stor grad upplever det som en mindre förkylning eller äldre som är vaccinerade?

Att det är mer smittsamt är inte allvarligt, det är om det är mer dödligt som det blir jobbigt på riktigt.

Jo om fler drabbas behöver fler sjukhusvård det är allvarligt. Dör folk belastar de inte vården. I krig ska fienden inte dödas utan skadas för att göra det jobbigt för fienden. Samtidigt som vården behövs för att hålla moralen uppe bland soldaterna.

I det civila sjunker också moralen om det blir massdöd och då överlever inte ledarna, läs S regeringen.
Citera
2021-05-21, 17:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Nej.

1. Asymptomatisk smitta är ett påhitt. Det har aldrig tidigare existerat i världshistorien och gör givetvis inte det nu heller.

2. Nej, "experterna" är inte eniga. Det finns mängder av mycket kvalificerade personer som motsätter sig obligatoriska munblöjor.

Jo, experterna är eniga. De som anser annorlunda är inga experter, eftersom vetenskapen är entydig på den punkten. Läs själv vad WHO säger.
Citera
2021-05-21, 18:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
WHO

Den mest korrupta organisation i modern tid rekommenderar munskydd. Då gör man nog bäst i att inte bära dem.

Munskyddet är den nya foliehatten. Foliehatten bars ju av tokstollar för att de skulle skydda sig från UFO:n, eller något sånt. Dumblöjan i ansiktet är ju exakt samma fenomen. Det är bara det inbillade hotet som bytts ut.

Låg mig gissa - du använder inte säkerhetsbälte i bilen heller? Säkerhetsbälten är bara för foliehattar?
Kirurger som använder handskar är foliehattar de med?
Citera
2021-05-21, 18:03
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror du inte övriga länder i EUROPA har koll på hur många som dör? Det är ju snarare Sverige som utmärkt sig genom hela pandemin genom att inte ha koll. Även vad gäller dödstalen ligger Sverige långt över snittet i Europa. Sedan går det alldeles utmärkt att kombinera hög smittspridning med något lägre mortalitet än vad tidigare smittspridning genererat, när de äldsta och sköraste är de som prioriterats vaccin först. Ska det verkligen vara så svårt att förstå? Har du inte hängt med alls?
Dödstalen har de koll på men ej smittotalen. Kolla bara på Tyskland, våra kurvor följdes perfekt åt fram tills man tog ett aktivt beslut i höstas att testa mindre (spara på resurser sa man). Vips så sjönk deras smittotal men dödskurvan fortsatte att matcha Sveriges närmast perfekt.
Sveriges dödstal i rullande medelvärde är ungefär hälften av EU:s snitt och har så varit sen början på februari. Undrar vem som inte hänger med?
Senast redigerad av crisscross 2021-05-21 kl. 18:06.
Citera
2021-05-21, 18:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Precis! https://1lnfej4c7wie44voctzq1r57-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/05/Fact-Sheet_Workers-Need-Respirators.pdf
Edit: problemet är väl att den mesta smittspridningen sker inomhus på skolor, i hemmen och på arbetsplatser. De två förstnämnda använder inte munskydd över huvud taget och på arbetsplatser begränsat och i så fall kirurgiska munskydd. Smittspridning utomhus kan man nog försumma.

Helt riktigt. Är uppriktigt sagt förvånad över hur pass många man faktiskt möter som bär munskydd utomhus. Tänkte på det när jag besökte ett byggvaruhus med utomhuskassa idag. Kanske en på sju bar kirurgmask. Tror inte mycket aerosolsmitta överförs utomhus om man håller avstånd. Det är garanterat försumbart som du säger. Är man rädd för aerosolsmittan hjälper ju dessutom inte dessa kirurgmasker, utan det måste till minst FFP2 om det ska skydda något alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in