2021-05-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart dom tjänar på vaccinframställan, det är ett vinstdrivande bolag.
Om jag vore ansvarig för den dealen så skulle jag bädda in personalutbildningar och andra kostnader som man kanske annars inte tagit. Kanske dra igång några riktigt kostsamma spinoffinitiativ/PoC:s som man maskerar lite snyggt och piggybackar in i projektet lite sådär stealth.
Citera
2021-05-21, 19:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, experterna är eniga. De som anser annorlunda är inga experter, eftersom vetenskapen är entydig på den punkten. Läs själv vad WHO säger.

Precis som experterna i Sovjet var eniga om att kommunism är bra. De som inte ansåg att kommunism är bra var inga experter, eftersom vetenskapen var entydig på den punkten. Läs själv vad Pravda sade.

Seriöst, du kan inte förvänta dig att bli tagen på allvar när du hänvisar till WHO. Googla lite på den där etiopiern Tedros t ex. Han är en skam för mänskligheten. För att inte tala om att WHO:s största finansiär är Kermit the Bill Gates.

En bra regel att leva efter är att ta vad WHO säger och sen göra tvärtom.
Citera
2021-05-21, 19:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
För i helvete det är säsongsbundet, som alla andra respiratoriska virus. Varför försöker du hitta alla andra anledningar till minskad smitta förutom det mest uppenbara?

Kan det möjligen finnas en anledning till att fler virus får en lägre spridning vilka sammanfaller ganska exakt med barnens sommarlov? Är väl cirka 2 miljoner barn och pedagoger som är sysselsatta.

Vad förklarar förresten nedgången vecka 3-6 (förutom att perioden föregås av en längre jullovsledighet som var längre än vanligt för många högstadieungdomar).

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall

Varför har länder med varmt klimat såsom länderna i sydamerika och Indien nu svår smittspridning? Jag tror ärligt talat inte att klimateffekten har speciellt stor roll för smittspridningen. Det är vårt sätt att leva som avgör hur mycket smittspridning vi har.
Citera
2021-05-21, 19:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Precis som experterna i Sovjet var eniga om att kommunism är bra. De som inte ansåg att kommunism är bra var inga experter, eftersom vetenskapen var entydig på den punkten. Läs själv vad Pravda sade.

Seriöst, du kan inte förvänta dig att bli tagen på allvar när du hänvisar till WHO. Googla lite på den där etiopiern Tedros t ex. Han är en skam för mänskligheten. För att inte tala om att WHO:s största finansiär är Kermit the Bill Gates.

En bra regel att leva efter är att ta vad WHO säger och sen göra tvärtom.

Du får gärna tro på att Covid19 är fake, att munskydd inte hjälper. Att folk inte blir sjuka om de knaprar vitaminer och zink. Själv tror jag inte på fake news och konspirationsteorier konstruerade av foliehattar.
Citera
2021-05-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Coronakommissionen fastslog också att det var den stora smittspridningen i samhället tillsammans med sena åtgärder som bidrog till att många inom äldreomsorgen blev sjuka och dog. Det tillsammans med strukturella problem är de tre huvudsakliga orsakerna bakom utfallet.
Ja men det blev ännu värre av misskött äldrevård, vilket framgår av dokumentären.
Citera
2021-05-21, 20:20
Medlem
Intressant nu med SKR. Väldigt dramatiska rubriker i AB och i danska TV2. I Tv2:s artikel får man ju lätt intrycket att Sverige står mitt upp ett Covid inferno utan slut i sikte. Blir konstigt när vårdbehovet faller så snabbt i Sverige. Det vore ju klädsamt om medierna faktiskt rapporterade vad detta faktiskt handlar om. Dv.s att svensk vårdpersonal ska få fyra veckors sammanhängande semester i sommar. . Man undrar ju också om danskarna förväntar sig att ta hand om Covid-patienter i Sverige i sommar? Det blir nog mest omsorg av trafikolyckoffer och att magpumpa pundare som danskarna får ägna sig åt.
Senast redigerad av karlkula12 2021-05-21 kl. 20:23.
Citera
2021-05-21, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-ar-laget-varre-nu-an-under-forra-varen-1

Antalet intensivvårdskrävande patienter utan Covid-19 är många just nu.

Någon som vet vad detta beror på?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/orimligt-tung-situation

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zL4ko/sverige-sager-ja-till-utlandshjalp--danska-bussar-redo

Danska intensivvårdsläkare och -sjuksköterskor står redo att komma hit och hjälpa till, eller alternativt att ta emot svenska patienter på danska sjukhus. Men Taha bråkar emot. Hon tycker att vi kan "hantera detta nationellt". Jag hoppas att det inte är en principsak. Visst ÄR det pinsamt, men det är ju inte bättre att våra patienter avlider...
Citera
2021-05-21, 20:28
Medlem
Citat:
Jag har inte haft fel. Jag har sagt hela tiden det. Dvs, att smittan rasar 3-4 veckor efter eleverna går på julledighet. Vi så det förra sommaren, vi såg det under jullovet och vi lär säkerligen se det även under denna sommar, då vaccinationerna går för långsamt för ev verkningar ska märkas redan. Här tycks man ju dessutom missat att ge folk dos 2 inom rätt intervall.
Det är ju bara det jag upprepat, så vad är det för pollett som trillat ned menar du? 3-4 veckor efter lov, minskar smittan kraftigt.

Varför tror du att smittan inte sprids i skolan? Det får du gärna tala om , för du är ju tämligen ensam i din uppfattning. Stöds väl i princip enbart av Folkhälsomyndigheten.
.

Ajdå, polletten hade visst inte trillat ner ännu.. . Trots att du haft snart ett år på dig att fundera. Hursomhelst, nej smittan "rasar" just nu, precis som under april/maj förra året. Och nej det är inte tanken på att sommarlovet närmar sig som på något magiskt sätt gör så att smittspridningen minskar snabbt just nu (eller under april/maj förra året).

Efter mitten av juli då "skolstägningseffekten" enligt dig borde kicka in så var smittspridning konstant på låga nivåer (alltså ingen hastighetsförändring) eftersom vi i princip inte hade någon spridning kvar vi denna tidpunkt . Med du kommer låtsas att din ärthjärtna inte klara av att förstå dessa enkla samband.

Sen verkar du inte heller läskunnig, jag skrev att skolan inte driver smittan (alltså är den faktor /variabel som dominerar map coronaspridningen). Du verkar felaktigt uppfattat det som att jag skrev att corona inte kan spridas i skolmiljö överhuvudtaget 😂.
Senast redigerad av jerka11 2021-05-21 kl. 20:34.
Citera
2021-05-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant nu med SKR. Väldigt dramatiska rubriker i AB och i danska TV2. I Tv2:s artikel får man ju lätt intrycket att Sverige står mitt upp ett Covid inferno utan slut i sikte. Blir konstigt när vårdbehovet faller så snabbt i Sverige. Det vore ju klädsamt om medierna faktiskt rapporterade vad detta faktiskt handlar om. Dv.s att svensk vårdpersonal ska få fyra veckors sammanhängande semester i sommar. . Man undrar ju också om danskarna förväntar sig att ta hand om Covid-patienter i Sverige i sommar? Det blir nog mest omsorg av trafikolyckoffer och att magpumpa pundare som danskarna får ägna sig åt.

Jobbigt läge för självbilden, egentligen är det ju detta det handlar om. 250 personer på en befolkning på 10 miljoner behöver intensivvård för covid, det är verkligen inte särskilt ohanterbart för en välmående sjukvård, borde snarare vara en axelryckning för ett rikt land. Tar man in utländsk personal nu sågar man sig själv.
Citera
2021-05-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Det verkar ju totalt vansinnigt att öppna upp om vi samtidigt har så svår vårdkris att vi måste paniklåna personal från grannländerna.
Citera
2021-05-21, 20:36
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=jerka11|75961406]
Citat:
Ajdå, polletten hade visst inte trillat ner ännu.. . Trots att du haft snart ett år på dig att fundera. Hursomhelst, nej smittan "rasar" just nu, precis som under april/maj förra året. Och nej det är inte tanken på att sommarlovet närmar sig som på något magiskt sätt gör så att smittspridningen minskar snabbt just nu (eller under april/maj förra året).

Efter mitten av juli då "skolstägningseffekten" enligt dig borde kicka in så var smittspridning konstant, på låga nivåer, eftersom vi i princip inte hade någon spridning kvar vi denna tidpunkt . Med du kommer låtsas att din ärthjärtna inte klara av att förstå dessa enkla samband.

Sen verkar du inte heller läskunnig, jag skrev att skolan inte driver smittan (alltså är den faktor /variabel som dominerar map coronaspridningen). Du verkar felaktigt uppfattat det som att jag skrev att corona inte kan spridas i skolmiljö överhuvudtaget 😂.

Istället för att kläcka ur dig så många okvädningsord som möjligt som du lärt dig i skolan kanske du borde ägna tiden åt att studera ett diagram. Hade du klarat högstadiets matematik hade du noterat smittminskningen utseende under våren och sommaren år 2020. Smittan HALVERADES mellan vecka 27 och vecka 29.
Sedan parkerar smittan på denna nivå till ungefär vecka 39 då den gradvis börjar att öka igen. Smittan når sin lågpunkt 4 veckor efter skolstängning. Smittan börjar öka igen 4 veckor efter skolstart. Samma mönster syns vid jullovet.

Jag har inte sett någon bättre förklaringsvariabel till detta än att det har med skolans drivande effekt för smittspridningen.
Citera
2021-05-21, 20:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart dom tjänar på vaccinframställan, det är ett vinstdrivande bolag.
Pröva att kolla upp detta själv vet jag.
Astra Zenecas Oxfordvaccin kostar så länge pandemin pågår 3 USD/dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in