2021-05-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kul då ingår inte däck i billeasing

Va?
Citera
2021-05-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Va?

Om man måste betala för däckslitags så ingår inte däck i leasingavgiften
Citera
2021-05-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Om man måste betala för däckslitags så ingår inte däck i leasingavgiften

Onormalt slitage på däcken ingår inte. Precis som onormalt slitage på bilen inte ingår i avgiften. Men då ingår väl inte bilen i leasingavgiften heller enlig dig.
Citera
2021-05-11, 11:25
Medlem
Cameltotems avatar
Ska lämna tillbaka våran Golf.

Får 2000kr tillbaka då vi har mil kvar att använda.

-500kr för en större repa (Helt försvarbart då de syns en del)

Har skött bilen väldigt bra men även med lite småmärken här och där så är det inget de har reagerat på.

Supernöjd. Har även räknat på vad de skulle kosta med ett privatlån på ny bil så har i efterhand och leasing kostar nästan ner på kronan lika mycket.

Så ingen förlust jämfört med köpa ny bil.
Citera
2021-05-21, 21:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Fy fan så hemskt att ha en bil men inte våga köra med den för att man riskerar övermil...
Citera
2021-05-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fy fan så hemskt att ha en bil men inte våga köra med den för att man riskerar övermil...

Är hjärncellen vaken när man läser avtalet och väljer körsträcka så bör det inte bli ett problem. Några hundra mils övermil är heller ingen ekonomisk katastrof.
Citera
2021-05-21, 23:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Precis avslutat tre års leasing av en Skoda. Jag har skött bilen väl och den var nytvättad och nystädad när de kollade bilen. Det jag missat var att däcken inte fick vara för slitna och jag fick en merkostnad med krav på att byta ut sommardäcken. Är förvånad över att man var så petiga och anmärkte på en ytlig repa på en skärm och ett skrapmärke på fälgen. Sommardäcken går också minst 1000 mil till.
Det som förvånat mig är att bilförsäljaren hela tiden skyllt på VW. Att det är de som bestämmer allt. Han beskriver sig bara som en förmedlare, och då blir det svårt att föra ett resonemang om anmärkningar. Jag tycker att försäljaren har uppträtt väldigt lojt i hela avslutsprocessen. Det gör att jag inte kommer att vända mig till den försäljaren i fortsättningen och inte heller välja privatleasing igen.
Så sent som i veckan kom detta upp. En person som jag känner hade leasat en bil som skulle lämnas tillbaka. Det anmärktes då på mönsterdjupet på däcken och att det skulle kosta flera tusen femhundra att lösa ut. Alternativet var att skaffa och ersätta däcken själv, vilket personen givetvis gjorde. Nu skulle man ju kunna tänka sig att köpa de billigaste kinadäcken och slänga på, så är allt okej, men icke! Det är specificerat på baksidan av kontraktet med väldigt små bokstäver och ljusgrå text att det skall vara premiumdäck.

För en normal brukare hade däcken hållit minst ett år till, kanske två, men här var de "slut" enligt den som bedömde skicket. Ja, det rör sig även i detta fallet om VW-koncernen och Skoda.

Citat:
Onormalt slitage på däcken ingår inte. Precis som onormalt slitage på bilen inte ingår i avgiften. Men då ingår väl inte bilen i leasingavgiften heller enlig dig.
"Onormalt slitage"? En normal leasing brukar väl röra sig om tre år och 1500 mil/år. Tycker du att det är onormalt slitage att däcken ligger under 4 mm i mönsterdjup efter 4500 mil? Fortfarande lagliga och med en del kvar att ta av och en normalbrukare hade inte ens funderat över att byta.
Citera
2021-05-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så sent som i veckan kom detta upp. En person som jag känner hade leasat en bil som skulle lämnas tillbaka. Det anmärktes då på mönsterdjupet på däcken och att det skulle kosta flera tusen femhundra att lösa ut. Alternativet var att skaffa och ersätta däcken själv, vilket personen givetvis gjorde. Nu skulle man ju kunna tänka sig att köpa de billigaste kinadäcken och slänga på, så är allt okej, men icke! Det är specificerat på baksidan av kontraktet med väldigt små bokstäver och ljusgrå text att det skall vara premiumdäck.

För en normal brukare hade däcken hållit minst ett år till, kanske två, men här var de "slut" enligt den som bedömde skicket. Ja, det rör sig även i detta fallet om VW-koncernen och Skoda.

"Onormalt slitage"? En normal leasing brukar väl röra sig om tre år och 1500 mil/år. Tycker du att det är onormalt slitage att däcken ligger under 4 mm i mönsterdjup efter 4500 mil? Fortfarande lagliga och med en del kvar att ta av och en normalbrukare hade inte ens funderat över att byta.

Slitaget på däck skiljer sig avsevärt, både efter vilken typ av däck det rör sig om, men kanske mest hur bilen körs. Mycket stadskörning med vridande av hjulen (de främre givetvis) sker var femte minut, där håller inte några däck i 4500 mil alls.

Har en firmabil som var ungefär ett år när det var tid att montera sommarhjul för några veckor sedan. Konstaterade att framhjulen krävde byte omgående, de hade alltså rullat en sommarsäsong. Allt tyder dock på att bakdäcken håller ytterligare en sommar.

Tyvärr är det med denna som med många andra bilar numera att det inte går att byta mellan fram- och bakhjul för att få jämn förslitning.
Senast redigerad av Nordiad 2021-05-22 kl. 00:47.
Citera
2021-05-22, 01:15
Medlem
Citat:

Du citerade mig och för att återkoppla så valde jag att köpa ut bilen. Det var i maj 2019. Jag behöll däcken hela sommaren och körde minst 1000 mil. På hösten hade jag inne bilen på service. Det var på samma firma som jag leasat från och som gjort bedömningen i maj. I serviceprotokollet 1000 mil senare mäter de samma djup på däcken som de gjorde i maj. Självklart helt omedvetna om att man gjort detta i underlaget inför återlämnande. Det förstärkte min känsla. Man letade saker att anmärka på för att få in pengar och mätningen i maj baserades på att man ville ha ersättning för däcken. Ja, du förstår, den säljaren går jag aldrig till igen.
Citera
2021-05-22, 12:51
Medlem
Citat:

Nej det har jag inte skrivit vad jag vet. Dock är det rimligt att det i avtalet framgår hur många mm däck det ska vara kvar när leasingperioden är slut. Lämnar man en bil med blankslitna däck efter tre år och 4500mil så tycker jag att det är rimligt att man står för det slitaget som inte ingick i avgiften.
Citera
2021-05-22, 13:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Nej det har jag inte skrivit vad jag vet. Dock är det rimligt att det i avtalet framgår hur många mm däck det ska vara kvar när leasingperioden är slut. Lämnar man en bil med blankslitna däck efter tre år och 4500mil så tycker jag att det är rimligt att man står för det slitaget som inte ingick i avgiften
Ja, det är rimligt att ange hur många mm de bör finnas kvar, men samtidigt så är det ju, som det skrevs tidigare i tråden, lite beroende på vilken typ av körning man har. Mycket stad och parkering sliter betydligt mer än ren landsvägskörning, så att exakt ange ett visst minimimått som "normalslitage" är svårt och så länge däcken är lagliga tycker jag att det är okej.

Huvudargumentet för att leasa brukar ju vara att man slipper betala för än det ena och än det andra, så att slitage av däcken borde ingå i avgiften är väl ganska rimligt? Ska man börja skilja på vilka slitagedelar som ingår i leasingen, och vilka som inte ingår, blir det svårt att hålla isär och att få en samlad helhetskostnad.
Citera
2021-05-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ja, det är rimligt att ange hur många mm de bör finnas kvar, men samtidigt så är det ju, som det skrevs tidigare i tråden, lite beroende på vilken typ av körning man har. Mycket stad och parkering sliter betydligt mer än ren landsvägskörning, så att exakt ange ett visst minimimått som "normalslitage" är svårt och så länge däcken är lagliga tycker jag att det är okej.

Huvudargumentet för att leasa brukar ju vara att man slipper betala för än det ena och än det andra, så att slitage av däcken borde ingå i avgiften är väl ganska rimligt? Ska man börja skilja på vilka slitagedelar som ingår i leasingen, och vilka som inte ingår, blir det svårt att hålla isär och att få en samlad helhetskostnad.

Slitage ingår ju till en viss gräns. Kör man som rallykalle och sliter däck så får man stå för det. Inget konstigt.

Tror ingen slitagedel ingår helt i priset faktiskt. Läst om de som fått betala för nya bromsbelägg tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in