2019-04-20, 22:42
Medlem
Jag har betalt extra för 2000 mil/år, dvs 6000 mil. När jag tecknade för det hade jag inte koll på kraven på däcken.
Sommardäcken får inte vara under 4mm och vinterdäcken 5mm. Sommardäcken var under 4 mm, därav att jag fick betala för det.
Citera
2019-04-21, 11:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Jag har betalt extra för 2000 mil/år, dvs 6000 mil. När jag tecknade för det hade jag inte koll på kraven på däcken.
Sommardäcken får inte vara under 4mm och vinterdäcken 5mm. Sommardäcken var under 4 mm, därav att jag fick betala för det.

Ja, det där är ju lite klurigt. Sommardäcken följer ju med bilen,men när det gäller vinterdäck så brukar jag rekommendera folk att köpa dem vid sidan om,för då är de dina.
Citera
2019-04-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, det där är ju lite klurigt. Sommardäcken följer ju med bilen,men när det gäller vinterdäck så brukar jag rekommendera folk att köpa dem vid sidan om,för då är de dina.
Håller med dig om det och jag ångrar mig att jag la till det eftersom priset på dem, lades på hyran. Då tänkte jag att det mest var smidigt samt att jag skulle stå där med vinterdäck efter hyrestiden var över.
Citera
2019-05-06, 14:43
Medlem
Det är ganska tydliga riktlinjer för vad som är okej och vad som inte är okej i form av slitage. Jag privatleasar en Audi idag, och där var det extremt tydligt med vilka typer av repor som "inte var normalt" och det gav en tydlig indikation på vad som förväntas när bilen ska lämnas tillbaka...
...men jag kanske inte ska låta så självsäker? :P
Citera
2019-05-06, 22:27
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Hade du betalt för 3000 mil så hade jag förstått kravet på minst 4mm. Men har man betalat för 6000 mil så måste däcken väl ses som normalt slitage?
Jävligt sniket.
Citera
2019-05-06, 22:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Hade du betalt för 3000 mil så hade jag förstått kravet på minst 4mm. Men har man betalat för 6000 mil så måste däcken väl ses som normalt slitage?
Jävligt sniket.
Ja, det där med mönsterdjupet är nog lite fulspel. Om en återtagen leasing ska säljas så är det ju klart att den blir mindre värd om det sitter däck på som ligger strax över vad som är lagligt, alltså skriver man in i det finstilta att det skall vara minst 4mm för att slippa stå för den kostnaden innan försäljning.

Står det något om vad det skall vara för däck, eller går det att slänga på den billigaste kinaskiten när bilen ska lämnas? Det kan ju röra sig om ganska stora pengar om det är kravspecat att det skall vara vissa fabrikat av däck som är "godkända". Man kan ju annars tycka att det skulle vara tillräckligt om däcken är lagliga.
Citera
2019-05-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradaren
Har haft en Renault megane på privatleasing hos bilia inga problem vid återlämnande där var dock små lackskador samt lite revor och märken i inredning samt par rejäla stenskott i fronten. Men inget som anmärktes på däremot tyckte ”kontrollanten” att det var en väldigt välbehållen bil. Vågar inte ens tänka på hur andra återlämnanden leasingbilar ser ut😬
Har en Seat Leon på leasing idag hos Dik Bil som ska lämnas nu i slutet på maj där är liknande slitage ska bli spännande att se hur dem ställer sig till det.
Men generellt tror jag att dem ganska snabbt får en uppfattning hur bilen är sköt vid första anträff

Då var min Seat Leon lämnad och slut testad av din bil utan anmärkning. Var en del skrapmärken samt stenskott men det gick alltså under normalt slitage. Men dock inga ”större skador” eller bucklor.
Citera
2019-06-15, 11:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Då var min Seat Leon lämnad och slut testad av din bil utan anmärkning. Var en del skrapmärken samt stenskott men det gick alltså under normalt slitage. Men dock inga ”större skador” eller bucklor.
Ja, vad bra. Jo de ska ju inte kunna förvänta sig att återfå en bil utan normala blemmor, den har ju trots allt använts. Men det verkar vara lite olika hur de bedömer, men kul att det inte blev bekymmer för dig.
Citera
2019-07-31, 08:39
Medlem
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/stor-varning-gallande-privatleasing-erfarenheter-kring-aterlamning
Citera
2019-07-31, 09:08
Medlem
Citat:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/stor-varning-gallande-privatleasing-erfarenheter-kring-aterlamning

Riktigt dålig "reklam" för Santander ja..
Citera
2021-05-01, 18:57
Medlem
Jag har precis lämnat tillbaks min kärra och fick betala 13000 ca och det var förväntat. 900 mil övermil och ett par skador.
Citera
2021-05-09, 18:47
Medlem
Kul då ingår inte däck i billeasing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här