Citat:
Ursprungligen postat av
Mandelsson
Precis avslutat tre års leasing av en Skoda. Jag har skött bilen väl och den var nytvättad och nystädad när de kollade bilen. Det jag missat var att däcken inte fick vara för slitna och jag fick en merkostnad med krav på att byta ut sommardäcken. Är förvånad över att man var så petiga och anmärkte på en ytlig repa på en skärm och ett skrapmärke på fälgen. Sommardäcken går också minst 1000 mil till.
Det som förvånat mig är att bilförsäljaren hela tiden skyllt på VW. Att det är de som bestämmer allt. Han beskriver sig bara som en förmedlare, och då blir det svårt att föra ett resonemang om anmärkningar. Jag tycker att försäljaren har uppträtt väldigt lojt i hela avslutsprocessen. Det gör att jag inte kommer att vända mig till den försäljaren i fortsättningen och inte heller välja privatleasing igen.
Så sent som i veckan kom detta upp. En person som jag känner hade leasat en bil som skulle lämnas tillbaka. Det anmärktes då på mönsterdjupet på däcken och att det skulle kosta flera tusen femhundra att lösa ut. Alternativet var att skaffa och ersätta däcken själv, vilket personen givetvis gjorde. Nu skulle man ju kunna tänka sig att köpa de billigaste kinadäcken och slänga på, så är allt okej, men icke! Det är specificerat på baksidan av kontraktet med väldigt små bokstäver och ljusgrå text att det skall vara premiumdäck.
För en normal brukare hade däcken hållit minst ett år till, kanske två, men här var de "slut" enligt den som bedömde skicket. Ja, det rör sig även i detta fallet om VW-koncernen och Skoda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grizlo
Onormalt slitage på däcken ingår inte. Precis som onormalt slitage på bilen inte ingår i avgiften. Men då ingår väl inte bilen i leasingavgiften heller enlig dig.
"Onormalt slitage"? En normal leasing brukar väl röra sig om tre år och 1500 mil/år. Tycker du att det är onormalt slitage att däcken ligger under 4 mm i mönsterdjup efter 4500 mil? Fortfarande lagliga och med en del kvar att ta av och en normalbrukare hade inte ens funderat över att byta.