Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Mycket har jag hört och läst. Men att vissa hyror skulle gå ner ja då måste man leva på en helt annan planet/galax om man tror på det.
Ja hyror kan gå ner. Det visade ju hyresgästföreningens egen undersökning för nåt år sedan vid marknadshyror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Eller så röker du roliga svampar och blir så förvirrad? Undrar vad du röker för något för att tappa fotfästet med verkligheten så extremt.
Nä jag förstår hur saker och ting hänger ihop. Hyresregleringen leder till felprissättning av hyrorna både upp och ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Du vet det är kö på flera år till att bo i ghetton runt storstäder. Varför skulle hyresvärden sänka hyran med fri hyressättning i dessa områden?
Det är kö för att det är hyresreglering. Ta bort den så försvinner kön. Varför skulle det vara så attraktivt att bo i ghetton? Den logiken går inte ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Det finns alltid någon som betalar dom extra tusenlappar som skulle krävas att bo. Desperationen har ingen ände när det gäller hyreslägenheter. Om inte person 1, 2, 3, 4 eller 5 kan betala den höjda hyran pga fri hyressättning så kommer person 6 att göra det. Det finns liksom flera hundra i denna kö att välja på.
Nej folk kan inte betala vad som helst. Allmännyttan i södertälje tar ut för höga hyror och tvingas därför sänka hyrorna nu för att inte gå back.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Du vill ha marknadshyra men du fattar inte att plånboken kommer att avgöra vem som bor i ghettot.
Vem fan vill bo i ett ghetto? Det är är inte attraktivt som du vill påskina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Det enda du svamlar om i dina inlägg är lägenheter på Östermalm och liknande där endast en promille av Sveriges befolkning bor. Du borde fatta att det finns en värld utanför dessa områden där hyreshöjningar kommer bli ett faktum.
Det är för att det är ett tydligt exempel på vad som händer när man prissätter hyrorna fel. Alla normala fattar att det är mer värt att bo på östermalm än i ghettot som du säger. Men det syns inte i hyressättningen och det leder bara till att absolut noll människor utan kötid har en möjlighet att få hyra i första hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Bekämpa trångboddhet, brist på lägenheter med att höja hyror för mindre bemedlade människor på mindre bemedlade adresser.
Det gör du inte med fortsatt hyresreglering. Det enda det leder till är att de som redan har ett kontrakt håller hårdare i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Kommer endast leda till hemlösa som har inte har råd bo kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Och det kommer även försämra köpkraften då fler måste lägga pengarna på hyran istället till en girig hyresvärd. Därmed kommer arbetslösheten öka kraftigt när färre kan konsumera lika mycket varor och tjänster.
Nej inte alls. Man får bo som man har har råd. Tycker man hyran är dyr får man bo mindre, eller mindre centralt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Allt detta för att du vill att du och dina kompisar som är hyresvärdar ska roffa åt er så mycket pengar som möjligt.
Nej jag är ingen hyresvärd men jag har inget emot att betala vad det faktiskt kostar. Det har jag alltid gjort. Men då har jag å andra sidan ägt mitt boende och köpt det för marknadspris. Därför är det naturligt för mig att även hyresätter prissätts på ett liknande sätt. Det ska vara dyrare att bo på östermalm än i ghettot som du säger.