2021-05-17, 10:15
Medlem
https://www.svd.se/andreas-har-fatt-bostad--till-priset-av-dubbla-hyror

Ensamstående föräldrar har det inte lätt.
Citera
2021-05-21, 12:43
Medlem
https://fastighetstidningen.se/agarlagenheten-ar-en-flexibel-losning/
https://www.dn.se/sthlm/m-oppna-for-agarlagenheter-i-hyreshus/
https://www.bostadspolitik.se/2021/05/18/m-oppna-for-agarlagenheter-i-hyreshus/

Högerns bostadspolitik går inte ut på så mycket mera än att avskaffa allmännyttan.
Citera
2021-05-21, 13:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men med marknadshyra blir det svårt att spara ihop till kontantinsatsen. De som är fattiga kommer förbli fattiga, eftersom de får lägga allt större del av inkomsten på hyran. Med marknadshyra blir de för evigt fast i ett resursslukande hyresboende som de aldrig kommer kunna ta sig ur.
Ni som förespråkar marknadshyra trasslar in er i långsökta resonemang där alltihop går ut på att föra över pengar från hyresboende till fastighetsägare. Ta från de fattiga och ge till de rika = borgerlig politik.

Nja alltså det enda som händer är att det blir lättare att bo i första hand. Hyresregleringen är ett effektivt sätt att trissa upp andrahandshyrorna och omöjliggöra sparande.

Vänsterpolitik är boven i dramat.

70% av bostadsmarknaden har redan fri prissättning och ingen protesterar eller tycker att det är för dyrt. Så varför skulle inte hyresmarknaden kunna prissättas på samma sätt?
Citera
2021-05-21, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Hyran blir ”hur hög som helst” med marknadshyror?

Vänsterns snillen spekulerar...

https://www.hemhyra.se/nyheter/telge-bostader-bloder-miljoner-nu-sanks-hyran-att-fa-tomma-lagenheter-uthyrda/
Citera
2021-05-21, 18:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja alltså det enda som händer är att det blir lättare att bo i första hand. Hyresregleringen är ett effektivt sätt att trissa upp andrahandshyrorna och omöjliggöra sparande.
Marknadshyra är ett garanterat sätt att trissa upp hyreskostnaderna för alla hyresgäster. Och det blir väldigt svårt att spara om hyran höjs från 7000kr/m till 10000kr/m. De 3000kr/m jag tidigare har sparat måste jag nu istället ge till hyresvärden, och kommer därför aldrig att kunna spara ihop till en egen bostad.
Citat:
Vänsterpolitik är boven i dramat.
De fördyrande marknashyrorna är ren högerpolitik, som alltid går ut på att ta från de fattiga och ge till de rika. Märkligt att man lyckas lura någon att rösta på denna ondskefulla ideologi.
Citat:
70% av bostadsmarknaden har redan fri prissättning och ingen protesterar eller tycker att det är för dyrt. Så varför skulle inte hyresmarknaden kunna prissättas på samma sätt?
Hyresmarknaden är för de som inte har råd att köpa, därför ska det vara billigt. Hyresboende är första bostaden för unga utan resurser. Den marknad du talar om är där man köper och säljer bostäder, det är något som är frivilligt och som förhandlas fram av köpare och säljare.
Citera
2021-05-21, 19:12
Medlem
Man medvetet bygger i princip aldrig hyresrätter och det är politisk sak. Däremot bygger man enorma bostadsrätter som man senare säljer de till miljon belopp som folk inte ens har men däremot är tvingade att ta lån och betala ränta för det.

Då undrar ni säkert vad skulle staten tjäna på att bygga mer bostadsrätter än hyresrätter? Jo när det finns färre lägenheter att hyra så blir folk tvungen att köpa, för att köpa då måste man ha ett fast jobb, när du har ett jobb så är det Win för staten då du betalar skatt och för att köpa bostaden så måste du åka till banken och låna pengar, när du lånar pengar så måste du också betala ränta win återigen till staten och banken eftersom du är nu slav åt staten och skuldsatt hela livet ut med att betala tillbaka lån+ränta därmed är löneslav på något jobb som du säkert också hatar.

Jag blir chockad varje gång när jag träffar på folk som skryter om att de har köpt bostad, som om det är deras egna pengar. Nej du har blivit slav inför staten, du äger ingeting. Finns inget och vara stolt över att du har lånat pengar på banken. Du är snarare en misslyckad som lurar dig själv på att du har lyckats med livet.

Jag kommer aldrig köpa bostad i Sverige, hade jag haft de där pengarna så hade jag gått och köpt en lägenhet vid havet i Grekland eller Spanien och njutit av livet istället som en majoritet av svenska folket gör är att man är löneslav åt någon som man dessutom hatar sitt jobb. Sen försöker man törsta bort sin depression och ångest på helgen med att dränka sig själv antigen med alkohol eller droger.
Senast redigerad av Halv8hosmig 2021-05-21 kl. 19:19.
Citera
2021-05-22, 00:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Marknadshyra är ett garanterat sätt att trissa upp hyreskostnaderna för alla hyresgäster.
De flesta hyresgäster skulle inte påverkas särskilt mycket. Vissa skulle tillochmed få sänkta hyror har det visat sig.

Citat:
Och det blir väldigt svårt att spara om hyran höjs från 7000kr/m till 10000kr/m. De 3000kr/m jag tidigare har sparat måste jag nu istället ge till hyresvärden, och kommer därför aldrig att kunna spara ihop till en egen bostad.
Vad är det som säger att vissa ska ha rätt till 3000 kr i månaden i rabatt medan andra inte får hyra alls?

Citat:
De fördyrande marknashyrorna är ren högerpolitik, som alltid går ut på att ta från de fattiga och ge till de rika. Märkligt att man lyckas lura någon att rösta på denna ondskefulla ideologi.
Nej det är du som vill berika dig själv med låga kostnader på bostadslösas bekostnad. Ungefär så.

Citat:
Hyresmarknaden är för de som inte har råd att köpa, därför ska det vara billigt. Hyresboende är första bostaden för unga utan resurser. Den marknad du talar om är där man köper och säljer bostäder, det är något som är frivilligt och som förhandlas fram av köpare och säljare.
Nu är det inte så det fungerar. I de mest attraktiva hyresrätterna bor det inte fattiga människor. Och de vill inte dela med sig till fattiga. De låter sina lgh ärvas som ägodelar och gå i arv i generationer. Alternativt säljs de svart... Hur man tror att man hjälper fattiga med ett sådant system är för mig mycket främmande.
Citera
2021-05-22, 14:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
De flesta hyresgäster skulle inte påverkas särskilt mycket. Vissa skulle tillochmed få sänkta hyror har det visat sig.
Höjningar kommer hamna på mellan 20-50% beroende på var man bor, i Stockholms län blir det hyreshöjningar på i snitt 46%. En normaltrea som idag kostar 10000kr/m att bo i kommer med marknadshyra alltså att kosta 14600kr/m. En kostnadsökning på 4600kr/m för den boende. Till vilken nytta, kan man undra?
Citat:
Vad är det som säger att vissa ska ha rätt till 3000 kr i månaden i rabatt medan andra inte får hyra alls?
Det finns inga rabatter på hyresrätter. Att andra inte får hyra alls beror på att det byggs för litet. Det som byggs kostar så mycket att bo i att efterfrågan blir för låg, det går inte att hyra ut.

Citat:
Nej det är du som vill berika dig själv med låga kostnader på bostadslösas bekostnad. Ungefär så.
Hur hänger det ihop? Blir det fler lediga lägenheter om jag får betala högra hyra?
Citat:
Nu är det inte så det fungerar. I de mest attraktiva hyresrätterna bor det inte fattiga människor. Och de vill inte dela med sig till fattiga. De låter sina lgh ärvas som ägodelar och gå i arv i generationer. Alternativt säljs de svart... Hur man tror att man hjälper fattiga med ett sådant system är för mig mycket främmande.
Den som tror att det hjälper fattiga att höja hyrorna för alla hyresrätter kan nog tro på vad som helst.
De som förespråkar marknadshyra trasslar ofta in sig i långsökta resonemang om marknadskrafternas välgörande effekter, och försöker bevisa att det på något mirakulöst sätt skulle bli billigare att bo om det blir dyrare att bo...
Citera
2021-05-22, 15:37
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Mycket har jag hört och läst. Men att vissa hyror skulle gå ner ja då måste man leva på en helt annan planet/galax om man tror på det. Eller så röker du roliga svampar och blir så förvirrad? Undrar vad du röker för något för att tappa fotfästet med verkligheten så extremt.

Du vet det är kö på flera år till att bo i ghetton runt storstäder. Varför skulle hyresvärden sänka hyran med fri hyressättning i dessa områden? Det finns alltid någon som betalar dom extra tusenlappar som skulle krävas att bo. Desperationen har ingen ände när det gäller hyreslägenheter. Om inte person 1, 2, 3, 4 eller 5 kan betala den höjda hyran pga fri hyressättning så kommer person 6 att göra det. Det finns liksom flera hundra i denna kö att välja på.

Du vill ha marknadshyra men du fattar inte att plånboken kommer att avgöra vem som bor i ghettot.

Det enda du svamlar om i dina inlägg är lägenheter på Östermalm och liknande där endast en promille av Sveriges befolkning bor. Du borde fatta att det finns en värld utanför dessa områden där hyreshöjningar kommer bli ett faktum.

Bekämpa trångboddhet, brist på lägenheter med att höja hyror för mindre bemedlade människor på mindre bemedlade adresser. Kommer endast leda till hemlösa som har inte har råd bo kvar. Och det kommer även försämra köpkraften då fler måste lägga pengarna på hyran istället till en girig hyresvärd. Därmed kommer arbetslösheten öka kraftigt när färre kan konsumera lika mycket varor och tjänster.

Allt detta för att du vill att du och dina kompisar som är hyresvärdar ska roffa åt er så mycket pengar som möjligt.
Citera
2021-05-22, 15:56
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Höjningar kommer hamna på mellan 20-50% beroende på var man bor, i Stockholms län blir det hyreshöjningar på i snitt 46%. En normaltrea som idag kostar 10000kr/m att bo i kommer med marknadshyra alltså att kosta 14600kr/m. En kostnadsökning på 4600kr/m för den boende. Till vilken nytta, kan man undra?

Det finns inga rabatter på hyresrätter. Att andra inte får hyra alls beror på att det byggs för litet. Det som byggs kostar så mycket att bo i att efterfrågan blir för låg, det går inte att hyra ut.

Hur hänger det ihop? Blir det fler lediga lägenheter om jag får betala högra hyra?

Den som tror att det hjälper fattiga att höja hyrorna för alla hyresrätter kan nog tro på vad som helst.
De som förespråkar marknadshyra trasslar ofta in sig i långsökta resonemang om marknadskrafternas välgörande effekter, och försöker bevisa att det på något mirakulöst sätt skulle bli billigare att bo om det blir dyrare att bo...

Hyreshöjningen på 46% kommer ge dig nya tapeter och laminatgolv från Byggmax på sin höjd. Det är väl rättvist. Så betalar du av de där tapeterna och golvet med flera 100% varje månad livet ut. Är hyresvärden snäll så byter han laminatgolv och tapeter var 10e år från Byggmax.

Jag menar något ska du få för de 4600 extra kr i hyreshöjning att betala per månad. Det kommer bara att kosta 552000kr i hyreshöjning på en 10 års period. Ingen big deal för tapet och golv från Byggmax. Bästa dealen! Hyresvärden byter ju golv och tapet efter 10 år, hyresvärdar blir så givmilda med marknadshyror har jag lärt mig av Kurt Sune.
Citera
2021-05-22, 16:07
Medlem
Det finns bättre lösningar - för att få anställa en person måste arbetsgivaren tillhandahålla en bra bostad till vettiga pengar i närområdet till arbetet = gångavstånd.

Det är inget nytt koncept utan mycket gammalt - brukssamhällen - militära.

Hur kommer det sig att värnpliktiga får bo gratis i närområdet - ja de bor skit - men
det finns ett antal bra villor o premiumvillor inom militärområdena

På brandstationer o till prästgårdar fanns o finns premiumbostäder

Landshövdingarna erbjuds premiumboststäder som de har råd med i anslutning till arbetsplatserna
o de är inga 6 kvadratare för 7,000 kr mån med gemensamt kök o toa med andra

T o m vid anställningen av Löfven fick han en premiumbostad
Citera
2021-05-22, 23:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Mycket har jag hört och läst. Men att vissa hyror skulle gå ner ja då måste man leva på en helt annan planet/galax om man tror på det.
Ja hyror kan gå ner. Det visade ju hyresgästföreningens egen undersökning för nåt år sedan vid marknadshyror.

Citat:
Eller så röker du roliga svampar och blir så förvirrad? Undrar vad du röker för något för att tappa fotfästet med verkligheten så extremt.
Nä jag förstår hur saker och ting hänger ihop. Hyresregleringen leder till felprissättning av hyrorna både upp och ner.

Citat:
Du vet det är kö på flera år till att bo i ghetton runt storstäder. Varför skulle hyresvärden sänka hyran med fri hyressättning i dessa områden?
Det är kö för att det är hyresreglering. Ta bort den så försvinner kön. Varför skulle det vara så attraktivt att bo i ghetton? Den logiken går inte ihop.

Citat:
Det finns alltid någon som betalar dom extra tusenlappar som skulle krävas att bo. Desperationen har ingen ände när det gäller hyreslägenheter. Om inte person 1, 2, 3, 4 eller 5 kan betala den höjda hyran pga fri hyressättning så kommer person 6 att göra det. Det finns liksom flera hundra i denna kö att välja på.
Nej folk kan inte betala vad som helst. Allmännyttan i södertälje tar ut för höga hyror och tvingas därför sänka hyrorna nu för att inte gå back.

Citat:
Du vill ha marknadshyra men du fattar inte att plånboken kommer att avgöra vem som bor i ghettot.
Vem fan vill bo i ett ghetto? Det är är inte attraktivt som du vill påskina.

Citat:
Det enda du svamlar om i dina inlägg är lägenheter på Östermalm och liknande där endast en promille av Sveriges befolkning bor. Du borde fatta att det finns en värld utanför dessa områden där hyreshöjningar kommer bli ett faktum.
Det är för att det är ett tydligt exempel på vad som händer när man prissätter hyrorna fel. Alla normala fattar att det är mer värt att bo på östermalm än i ghettot som du säger. Men det syns inte i hyressättningen och det leder bara till att absolut noll människor utan kötid har en möjlighet att få hyra i första hand.

Citat:
Bekämpa trångboddhet, brist på lägenheter med att höja hyror för mindre bemedlade människor på mindre bemedlade adresser.
Det gör du inte med fortsatt hyresreglering. Det enda det leder till är att de som redan har ett kontrakt håller hårdare i det.

Citat:
Kommer endast leda till hemlösa som har inte har råd bo kvar.

Citat:
Och det kommer även försämra köpkraften då fler måste lägga pengarna på hyran istället till en girig hyresvärd. Därmed kommer arbetslösheten öka kraftigt när färre kan konsumera lika mycket varor och tjänster.
Nej inte alls. Man får bo som man har har råd. Tycker man hyran är dyr får man bo mindre, eller mindre centralt.

Citat:
Allt detta för att du vill att du och dina kompisar som är hyresvärdar ska roffa åt er så mycket pengar som möjligt.
Nej jag är ingen hyresvärd men jag har inget emot att betala vad det faktiskt kostar. Det har jag alltid gjort. Men då har jag å andra sidan ägt mitt boende och köpt det för marknadspris. Därför är det naturligt för mig att även hyresätter prissätts på ett liknande sätt. Det ska vara dyrare att bo på östermalm än i ghettot som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in