2021-05-20, 15:25
Avslutad
Såg just dokumentären. Helvete vilken god människosyn Mattis verkar ha. Jag hade ju varit rejält bitter om jag blivit mobbad och blivit utsatt för mordförsök och mordhot av mobbargänget, men inte han. Känner bara glädje och värme från honom. Önskar honom verkligen ett långt och lyckligt liv med sin Malin.
Citera
2021-05-20, 16:25
Medlem
är det någon som sitter på fup:en? skulle gärna vilja läsa!

tack på förhand
Citera
2021-05-20, 16:46
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Der värsta var ju han polisen som sa att familjen inte anmält tillräckligt och då kan man inte förvänta sig någon åtgärd. Fem ggr hade de anmält trakasserier till polisen. En gång borde räcka. Men samhället finns ju inte där.

Var väl mer enligt den andra dokumentären på viaplay. Man hade klumpat ihop anmälningarna beroende på brottstyp. Så det var i själva verket "ett tiotal anmälningar".
Citera
2021-05-20, 22:40
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Såg just dokumentären. Helvete vilken god människosyn Mattis verkar ha. Jag hade ju varit rejält bitter om jag blivit mobbad och blivit utsatt för mordförsök och mordhot av mobbargänget, men inte han. Känner bara glädje och värme från honom. Önskar honom verkligen ett långt och lyckligt liv med sin Malin.

Ja, Mattias var ljuset i mörkret genom hela denna tragiska dokumentär. Vilken fin människa han verkar ha blivit trots allt. Och hans vän.

Hela historien är som ett exemplar över det svenska samhällets misslyckande. Polisen, socialen, skolan.. som vanligt är det ingen som gör något. Ingen som ändrar situationen på allvar. Alla står handfallna o skyller på varandra.

Synd att mobbarna inte fick den hjälpt de behövde, eller de straff som de verkligen behövde.
Citera
2021-05-20, 23:57
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Okej jag kan berätta lite så ni kan sluta fundera så mycket.. Till hösten är det 14 år sen Simon lämnade oss, mördad. 3 ggr/år är vi där och samlas alla familjer. Jul, hans födelsedag och hans dödsdag. Dom andra 4 pojkarna samt Poffe har det bra. Ja poffe har fast arbete + eget företag + flera fastigheter. Han har ett hus som han bor i med sin familj och andra hus som han hyr ut. Han har även bott hemma hos oss för några år sen. Att dom skulle attackerat en pojk som var handikappad stämmer inte. Det låter som att han inte hade armar och ben eller satt i rullstol. Han har diagnoser som handikapp, alltså psykiska. Han körde både moped och elbil. Så det är inte så illa som det låter. Jag tycker man kan blicka framåt och gå vidare. Det är absolut inte så att hela pojkaskaran och familjen är ovänner idag. Det är helt tvärtom. Så sitt inte och skriv en massa som ni inte vet utan bara tror. Det är snart 14 år sen och alla har gått vidare. Utom dom som sitter på flashback och har stannat i tiden. Det finns mycket värre saker som händer varje dag, poffe har inte mördat och styckat någon. Det är bara en som är död i denna gamla historien, Simon. Det var gubben som mördade honom, med flera skott på nära avstånd. En avrättning. Klicka på ett nytt mord nu istället och spekulera där istället. Detta fallet är avslutat nu och därmed tackar jag för mig och önskar att ni aldrig behöver uppleva det vi fick gå igenom. 🙏

Pappan är ingen mördare, han är en samhällshjälte! Simon ligger bra där han ligger... I den bästa av världar hade parasiten poffe gjort honom sällskap.
Citera
2021-05-21, 00:41
Medlem
stockcocks avatar
Såg dokumentären igår. Håller med i det många här skriver - den här killen Mattis, han verkar så go och fin. Det är förjävligt att han har fått utstå mobbing och trakasserier under sin uppväxt. Man märker så tydligt på honom att det ärrat honom, en djup sorgsenhet. Man blev glad av att se honom ha hittat kärleken.

Jag tror att pappan innan, och efter tragedin, mått mycket dåligt. Jag hoppas att den här familjen på något sätt kan bli lyckliga.

Man har ju hört om fallet tidigare och läst en del, men denna dokumentär skildrade verkligen på ett bra sätt hur hårt drabbad familjen faktiskt var av deras plågoandar.
Senast redigerad av stockcock 2021-05-21 kl. 00:44.
Citera
2021-05-21, 05:06
Medlem
EnLitenFryss avatar
Dokumentären gav inga svar alls på varför mobbarna betedde sig som de gjorde.

De flesta människor agerar rationellt, även mobbare. Varför la de så mycket energi på att förpesta livet för en person som var lite efter? Kände de aldrig att de gav sig på en person som saknade möjlighet att försvara sig?

Om en av dem fick en smäll av systerns pojkvän kan det förklara varför de var där och betedde sig hotfullt. Notera - förklara, inte försvara. Men varför hålla på och köra efter med mopederna, varför bete sig som de gjorde?

Det hade varit intressant att höra mobbarnas perspektiv. Nu sattes återigen bilden av ett gäng onda barn som trakasserade en sinnessvag pojk och hans familj helt oprovocerat, som eskalerade och ledde till död och enormt lidande. Myndigheter som inte agerar och en vuxenvärld som står stillatigande tills dess att det är försent. Föräldrarna till mobbarna som inte tar något som helst ansvar för hur deras barn beter sig ute i världen.
Citera
2021-05-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Dokumentären gav inga svar alls på varför mobbarna betedde sig som de gjorde.

De flesta människor agerar rationellt, även mobbare. Varför la de så mycket energi på att förpesta livet för en person som var lite efter? Kände de aldrig att de gav sig på en person som saknade möjlighet att försvara sig?

Om en av dem fick en smäll av systerns pojkvän kan det förklara varför de var där och betedde sig hotfullt. Notera - förklara, inte försvara. Men varför hålla på och köra efter med mopederna, varför bete sig som de gjorde?

Det hade varit intressant att höra mobbarnas perspektiv. Nu sattes återigen bilden av ett gäng onda barn som trakasserade en sinnessvag pojk och hans familj helt oprovocerat, som eskalerade och ledde till död och enormt lidande. Myndigheter som inte agerar och en vuxenvärld som står stillatigande tills dess att det är försent. Föräldrarna till mobbarna som inte tar något som helst ansvar för hur deras barn beter sig ute i världen.

Rationellt?
Varför?

Det är väl precis likadant för alla mobbare och inte detta fall unikt. Det finns de som lägger år av tid på skola och utanför skola på mobbing.
Skulle det vara rationellt?
Citera
2021-05-21, 13:01
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Rationellt?
Varför?

Det är väl precis likadant för alla mobbare och inte detta fall unikt. Det finns de som lägger år av tid på skola och utanför skola på mobbing.
Skulle det vara rationellt?

Människor som begår ondskefulla handlingar behöver motivera dem för sig själva. Varför dessa handlingar är rättvisa och att den som blir utsatt har förtjänat det? Jag säger inte på något sätt att det försvarar deras agerande, vilket är horribelt ondskefullt. Men få människor tillstår att de är onda, alla tycker de är goda människor på sitt sätt men har 239239 ursäkter till varför de begår onda handlingar.

Jag ser liksom inte vad en harmlös, snäll och lite efter kille kan ha gjort för att få utstå den här sortens nivå av pennalism. Ja, skolbarn är skoningslösa mot avvikande beteende, men jag tänker att i det här fallet borde det stannat vid elaka kommentarer eller knuffar i korridoren när mobbare och Mattis är på samma plats. Nu var mobbningen och trakasserierna rent uppsökande utanför skoltid, femton nivåer värre än något jag hört talas om. Vad fick just dessa mobbare att gå så långt i att göra Mattis liv till ett helvete?

Det hade jag velat förstå.
Citera
2021-05-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Människor som begår ondskefulla handlingar behöver motivera dem för sig själva. Varför dessa handlingar är rättvisa och att den som blir utsatt har förtjänat det? Jag säger inte på något sätt att det försvarar deras agerande, vilket är horribelt ondskefullt. Men få människor tillstår att de är onda, alla tycker de är goda människor på sitt sätt men har 239239 ursäkter till varför de begår onda handlingar.

Jag ser liksom inte vad en harmlös, snäll och lite efter kille kan ha gjort för att få utstå den här sortens nivå av pennalism. Ja, skolbarn är skoningslösa mot avvikande beteende, men jag tänker att i det här fallet borde det stannat vid elaka kommentarer eller knuffar i korridoren när mobbare och Mattis är på samma plats. Nu var mobbningen och trakasserierna rent uppsökande utanför skoltid, femton nivåer värre än något jag hört talas om. Vad fick just dessa mobbare att gå så långt i att göra Mattis liv till ett helvete?

Det hade jag velat förstå.

Många av mobbarna mår bra av att mobba. De har sett i studier de trivs oftast bäst i skolan trots många gånger dåliga resultat. När jag gick i skolan uppsöktes visa hemmavid av de som trakasserade. I skolan så kommer jag ihåg de låste in en kille I elevskåpet och gick (vaktmästaren fick borra upp låset). En annan kille slängde de i en container och stängde igen. Misshandel på raster till och från skolan var vanligt (det här är 80 -90 talet).

Det är ju väldigt vanligt med mobbning bland vuxna också. Många människor är rent ondskefulla oavsett ålder.

Min erfarenhet är att det bara är grovt våld i självförsvar som hjälper mot mobbare. Kommer ihåg i gymnasiet så började jag styrketräna tungt och blev mycket stor och stark. Ingen vågade längre bråka med en. En kille som försökte på en idrottslektion slog jag ner och sedan var det lugnt.

Det är av dessa skäl jag sätter mina pojkar nu på boxning från tidig ålder. Kan du inte slåss så är risken stor du blir mobbad som kille.

Lustigt att många mobbare har väldigt god självkänsla
https://www.psykologifabriken.se/myten-om-sjalvkansla/
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2021-05-21 kl. 14:41.
Citera
2021-05-21, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grovt våld som självförsvar får mobbarna att sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Många av mobbarna mår bra av att mobba. De har sett i studier de trivs oftast bäst i skolan trots många gånger dåliga resultat. När jag gick i skolan uppsöktes visa hemmavid av de som trakasserade. I skolan så kommer jag ihåg de låste in en kille I elevskåpet och gick (vaktmästaren fick borra upp låset). En annan kille slängde de i en container och stängde igen. Misshandel på raster till och från skolan var vanligt (det här är 80 -90 talet).

Det är ju väldigt vanligt med mobbning bland vuxna också. Många människor är rent ondskefulla oavsett ålder.

Min erfarenhet är att det bara är grovt våld i självförsvar som hjälper mot mobbare. Kommer ihåg i gymnasiet så började jag styrketräna tungt och blev mycket stor och stark. Ingen vågade längre bråka med en. En kille som försökte på en idrottslektion slog jag ner och sedan var det lugnt.

Det är av dessa skäl jag sätter mina pojkar nu på boxning från tidig ålder. Kan du inte slåss så är risken stor du blir mobbad som kille.

Lustigt att många mobbare har väldigt god självkänsla
https://www.psykologifabriken.se/myten-om-sjalvkansla/

Håller helt och hållet med dig.

Kommer ihåg från min barndom och som tonåring att vi hade flera sådana här mobbare där jag växte upp. De här killarna inte bara mådde bra av att mobba - de njöt av att göra det. Dessa slutade inte med att mobba förrän de fick ordentligt med stryk. Då blev de möra och började att fjäska. Mobbandet flyttade dessa sedan över till andra stackare tills dessa också "sa ifrån på skarpen". De mobbade som inte gjorde något åt kom att bli mobbade år efter år.

Det enda dessa mobbare förstod var just att själva få ordentligt med stryk.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-21 kl. 15:23.
Citera
2021-05-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Håller helt och hållet med dig.

Kommer ihåg från min barndom och som tonåring att vi hade flera sådana här mobbare där jag växte upp. De här killarna inte bara mådde bra av att mobba - de njöt av att göra det. Dessa slutade inte med att mobba förrän de fick ordentligt med stryk. Då blev de möra och började att fjäska. Mobbandet flyttade dessa sedan över till andra stackare tills dessa också "sa ifrån på skarpen". De mobbade som inte gjorde något åt kom att bli mobbade år efter år.

Det enda dessa mobbare förstod var just att själva få ordentligt med stryk.

I min värld är de som mobbar osäkra. De mobbar för att få andra att verka svaga och därmed höja upp sig själva. Mycket möjligt att dessa pojkar trissade upp varandra att gå efter just Mattis, killen som aldrig sa ifrån (eller när han väl gjorde det så såg det roligt ut ..). På sätt och vis blir jag lite glad över pappans agerande över att stå upp för sin son, även om döda blev lite väl grovt..? Spyr på mobbare som dessa, som kan hålla på helt och hållet utan konsekvenser från varken skola eller myndigheter. Tänker framförallt på den där föräldern som också var mobbare ... kanske skotten blev ett uppvaknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in