2021-05-19, 21:51
Medlem
Der värsta var ju han polisen som sa att familjen inte anmält tillräckligt och då kan man inte förvänta sig någon åtgärd. Fem ggr hade de anmält trakasserier till polisen. En gång borde räcka. Men samhället finns ju inte där.
Citera
2021-05-19, 21:55
Medlem
Väldigt bra dokumentär om Rödeby-fallet

När ska vuxenvärlden sätta ner foten och säga ifrån? Familjen gick inte den hjälp de behövde mot trakasserierna.

Föga förvånande var en av mobbarnas förälder också mobbare.

Läste att alla utom en av mobbarna fortsatt på sin kriminella bana, värst var gängledaren. Tragiskt att man inte lär sig något av historien. Men hur ska man lära dem empati med andra, när de dessutom tillåts härja fritt?
Citera
2021-05-19, 22:54
Medlem
why123s avatar
Vem var den schyssta killen som var kompis med M@ttis?
Citera
2021-05-19, 23:01
Medlem
goosehunters avatar
Diskussionen borde handla mer om myndigheternas brist på ansvar och mindre om hurvida pappan gjorde rätt eller pojkarna förtjänade att bli skjutna. Våra myndigheter skall ingripa tidigare och hårdare, så slipper folk bli dödade när hjälpen uteblir och hopplösheten växer hos dom drabbade. Oavsett så hade inte grabbarna i dåvarande "mopedgänget" någon som helst rättighet att trakassera och mobba en familj och pojke med mentala funktionsnedsättningar. Det är, tvärtemot vad som skrevs några inlägg tidigare, faktiskt olagligt att hota och trakassera. Känner man inte till en så pass elementär grundstomme i våran lagstiftning då förstår jag att man inte lyckats lära ut några sunda värderingar till sina barn.

Som jag ser det så var inte trakasserierna så allvarliga att någon förtjänade att bli ihjälskjuten. Men jag ser heller ingenting som kunde förändrat situationen och risken är överhängande att trakasserierna skulle ha trappats upp och att någon i familjen skulle ha råkat rejält illa ut.

Hela händelsen är ett stort jävla underbetyg till alla inblandade. Myndigheter som svek, samhällsmedborgare utan civilkurage som blundade, familjer som inte lyckats fostra sina barn till individer som respekterar sina medmänniskor. Vi får någonstans inte glömma att pojkarna som sköts var barn vid tillfället. Vi får heller inte glömma att pappan som sköt och den drabbade familjen fick noll uppbackning från samhället. En massa faktorer och olyckliga omständigheter spelar in. Jag väljer inte sida, jag ser brister överallt.
Citera
2021-05-20, 01:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Noll sympati för de skjutna, all sympati till skytten.

Ja, håller med till fullo.
Citera
2021-05-20, 06:07
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag har väldigt svårt att förstå att ni som bor i Blekinge låter den här Poffe fortsätta leva.

Ja alla är väl släkt med varandra där? Skrattar..
Citera
2021-05-20, 09:14
Medlem
x-factory-xs avatar
Vet man vilka psykologiska aspekter som kan ha varit aktuella i det här fallet? Gruppbeteende, ”stark” ledare (17-åringen) med egna issues etc.

Kan det under vissa former triggas ett sorts jaktbeteende i en grupp, där den primitiva delen av hjärnan vill få bort svaga/avvikande individer ur samhället?

Att mobbartendenser går i arv är uppenbart.
Citera
2021-05-20, 10:30
Medlem
F1mpens avatar
Jag är helt för att man får freda sig och sin familj i sitt hem med alla till buds stående medel. Jag anser inte heller att det är straffbart att i denna akt ta angripares liv. Det är slöddret som valt angripa familjen, pappan har inte valt scenariot. Jag hoppas jag handlat likadant i samma situation och jag kommer aldrig lägga skuld på någon som gör detsamma.
Citera
2021-05-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F1mpen
Jag är helt för att man får freda sig och sin familj i sitt hem med alla till buds stående medel. Jag anser inte heller att det är straffbart att i denna akt ta angripares liv. Det är slöddret som valt angripa familjen, pappan har inte valt scenariot. Jag hoppas jag handlat likadant i samma situation och jag kommer aldrig lägga skuld på någon som gör detsamma.
Den ende som är skyldig till Simons död är ju Poffe. Pappan som dömdes i domstolen har inte gjort något som helst fel. Pappan gjorde det som en rättskännande människa ska göra i dylika situationer. Poffe satte ett tillhygge i Simons händer. Poffe har därför Simons blod på sina händer. Allt bara för att Poffe ville roa sig.

Hittills har inte rättskipning skett i det här fallet. Den verklige mördaren har fått gå straffri. Självklart kan de skyldiga i Blekinge inbilla sig att "man gått vidare i livet", men vi glömmer aldrig, och vi kommer aldrig att förlåta att en psykopat plågade en familj. Hur detta kommer ta sig uttryck är svårt att säga just nu, men vad jag kan säga är att sista ordet i denna historia inte är sagt ännu.
Citera
2021-05-20, 12:49
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
I eftertanke hade man skjutit snubben i benet, men förstår att pappan var inte där i huvudet när han sköt.

Blev själv trakasserad av mina mobbare och deras vänner i den form att de kom hem till mig. Mina sketna föräldrar sa att det var för de var kära i mig (tips från coachen, säg inte sånt det fuckar upp ens självbild rejält). Hade jag varit äldre hade jag nog också dragit ut ett vapen om polisen vägrade komma.
Citera
2021-05-20, 12:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vem var den schyssta killen som var kompis med M@ttis?
Stoffe hette han väl?

Verkade vara en reko snubbe.
Citera
2021-05-20, 13:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stoffe.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Stoffe hette han väl?

Verkade vara en reko snubbe.

Det måste vara han som samtalar med polisen i dokumentären efter vad som hade hänt.

Han tilltalas Christoffer så jag antar att han kallas för Stoffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in