Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-07, 18:01
  #1
Medlem
illums avatar
Eftersom den förra tråden spårade ur mer i Lunar-ha4xXande, så tänkte jag göra ett nytt försök där vi samlar intressant info om dådet, synpunkter eller sakdiskussion.

Själv tycker jag GP och Aftonbladet haft bäst artiklar om detta hittills. Senaste jag läste var denna: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=374016
Citat:
Den 16-årige pojke som skottskadades i dödsdramat i Blekinge i helgen finns i belastningsregistret för att ha ofredat den misstänkte 50-åringens familj.

Enligt en brottsutredning färdades 50-åringens son och dennes kamrat på moped då 16-åringen med sin moped körde ikapp dem och försökte knuffa omkull dem.

Visserligen meddelade åklagaren åtalsunderlåtelse eftersom 16-åringen nyligen dömdes för andra, grövre brott - olovlig körning och fyra fall av stölder - och redan stod under skyddstillsyn. Men brottet antecknades i belastningsregistret vilket kan få konsekvenser om pojken begår nya brott.

Mopedhändelsen är bara en av flera skadegörelser och ofredanden som mopedgänget i Rödeby enligt polisanmälningar ska ha utsatt 50-åringens familj för.

Flera incidenter
I december förra året sprejades familjens bil med färg. I maj i år skadade någon sonens moped under ett stöldförsök. I augusti rymde familjens får ur en inhägnad. Familjen misstänker att någon släppt ut djuren. När mamman i september färdades i bil i Rödeby tömde gänget en soptunna framför fordonet.

Då ungdomarna natten till lördagen på nytt dök upp vid familjens gård, tappade familjefadern besinningen och sköt mot dem med ett hagelgevär. En 15-åring träffades och dog på platsen. Den 16-årige kamraten skottskadades allvarligt men överlevde.

Fadern är anhållen misstänkt för mord och mordförsök. Han begärs troligen häktad under måndagen.

- Det är inte otroligt att brottsrubriceringen ändras under hand, säger Blekingepolisens informationschef Tomas Pärlklo.
- Pappan medger de faktiska omständigheterna. Han mår väldigt dåligt just nu.
Krispersonal
Tomas Pärlklo tror att dödsdramat vid Rödeby är en tragedi som skulle kunna drabba vilken liten ort som helst i landet:
Hittills ganska fakta-tunga artiklar där, om än omöjligt att skilja på vad som är sant och vad som i ifyllt för att få det att låta mer intressant.

Det skulle vara intressant att få läsa de förhör som polisen nu haft, med tanke på att de yttrar sig som att de har förloppet ganska väl kartlagt redan.
Citera
2007-10-07, 18:21
  #2
Medlem
illums avatar
Aha ok, det är en artikel rakt av ifrån TT som flera kör, däribland BLT.
http://www.blt.se/article/991925_102-151-0-0
Citera
2007-10-07, 19:03
  #3
Medlem
Handfastes avatar
Undrar om föräldrarna till dom andra ungarna fattar vad deras barn ställt till med och vad kommer dom göra åt saken...


Blir väll som vanligt mitt barn gör aldrig något dumt och dom mobbade ju bara ett CP, det spelar väll ingen roll..


Nee Döm föräldrarna till familje utbildning samt släng in fjortishuliganerna på något vårdhem ..

Avsluta sedan med att Fria Pappan som sköt på alla punkter för han gjorde precis vad vilken familjefader som helst skulle göra under dessa omständigheter.
Citera
2007-10-07, 19:12
  #4
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfaste
Undrar om föräldrarna till dom andra ungarna fattar vad deras barn ställt till med och vad kommer dom göra åt saken...


Blir väll som vanligt mitt barn gör aldrig något dumt och dom mobbade ju bara ett CP, det spelar väll ingen roll..


Nee Döm föräldrarna till familje utbildning samt släng in fjortishuliganerna på något vårdhem ..

Avsluta sedan med att Fria Pappan som sköt på alla punkter för han gjorde precis vad vilken familjefader som helst skulle göra under dessa omständigheter.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Alla fäder som sätter sig in i situationen säger samma sak men det är få som praktiserar det. På ett sätt är det bra när sånt här händer så att andra hulliganjävlar ser vad som kan hända.
Citera
2007-10-07, 19:14
  #5
Medlem
Häktningsförhandlingen?

Någon som vet när häktningsförhandlingen kommer ske? Blir intressant att se vad som sägs efter det.
Citera
2007-10-07, 19:37
  #6
Avstängd
UrbanResidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Eftersom den förra tråden spårade ur mer i Lunar-ha4xXande, så tänkte jag göra ett nytt försök där vi samlar intressant info om dådet, synpunkter eller sakdiskussion.

Själv tycker jag GP och Aftonbladet haft bäst artiklar om detta hittills.

Bra initativ! Vi får hoppas att denna tråden inte behöver gå samma trista öde tillmötes som den andra...

Angående medias rapportering så håller jag helt med; Aftonbladet har för en gångs skull lyckats publicera artiklar med kvalité - något de annars är mindre kända för. Har inte hunnit kolla igenom artikleln på GP så nogrant än, men den ser ut att inehålla ungefär samma info som Aftonbladets.

Citat:
Ursprungligen postat av Muppp
Någon som vet när häktningsförhandlingen kommer ske? Blir intressant att se vad som sägs efter det.

Tror inte något datum är fastställt ännu - det är väl alldeles för tidigt i utredningen för detta. Men håller med om att det skall bli intressant att se om det kommer ut någon information överhuvudtaget till allmänheten. Gissar på att alla förandlingar kommer ske bakom lyckta dörrar.
Citera
2007-10-07, 19:41
  #7
Medlem
Det är såklart otäckt det som hänt och det var ju bara barn som dom säger. Men även ett "barn" kan göra stor skada med en påk. Vem vet vad som hade hänt om han hade kommit ut utan gevär. Då kanske det hade varit han som varit död nu.

Och dom förstår ju inte sitt handlande och konsekvenserna av det. Nej när man är 16 år så kan man ju inte tänka och då är det helt ok att gå runt med tillhyggen och hota att döda andra.

Jättesynd att inte han som belv dödad fick chansen att ändra sitt tänkande och liv, frågan är bara om det hade blivit så.

Nä usch det är bara otäckt hela allt. Vad är det egentligen för föräldrar som tlllåter detta? Dom måste väl ha hört vad deras barn håller på med? ge sej på utvecklingsstörda då har det gått för långt.
Citera
2007-10-07, 19:42
  #8
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppp
Någon som vet när häktningsförhandlingen kommer ske? Blir intressant att se vad som sägs efter det.
Häktningsframställan mot mannen väntas lämnas in under morgondagen.

Häktningsförhandlingen kommer sannolikt att hållas på tisdag i Karlskrona.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article953234.ab
Citera
2007-10-07, 19:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfaste
Avsluta sedan med att Fria Pappan som sköt på alla punkter för han gjorde precis vad vilken familjefader som helst skulle göra under dessa omständigheter.

Nej, pappan ska ha sitt straff. Mord kan vi dock stryka från straffskalan men han ska inte komma undan. Att ge folk hagelbössor och Judge Dredd pass fungerar inte, rättsliga åtgärder är hur mycket vi än älskar mobrättvisa det enda fungerade system vi har. Om folket själv skulle få ta lagen i egna händer på det här viset skulle samhället snabbt förfalla och vi skulle på vår höjd leva i en bananrepublik a la Kongo.
Citera
2007-10-07, 20:05
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Nej, pappan ska ha sitt straff. Mord kan vi dock stryka från straffskalan men han ska inte komma undan. Att ge folk hagelbössor och Judge Dredd pass fungerar inte, rättsliga åtgärder är hur mycket vi än älskar mobrättvisa det enda fungerade system vi har. Om folket själv skulle få ta lagen i egna händer på det här viset skulle samhället snabbt förfalla och vi skulle på vår höjd leva i en bananrepublik a la Kongo.


Nonsens. Samhället hade ju inte gjort något åt detta drägg och polisen kommer inte när man ringer. Vi har inget fungerande system alls, det var längesedan vi hade det. Mer vapen till svenska folket. Hoppas fadern slipper undan helt pga nödvärn. Det borde vara en självklar rättighet att skjuta folk som mitt i natten gör intrång vid ens hem och är hotfulla och som dessutom trakasserat och hotat en flera gånger tidigare. Nån måtta får det vara.
Citera
2007-10-07, 20:12
  #11
Medlem
Giggis avatar
Man kan ju fråga sig varför inget gjorts åt detta problem innan. Var är föräldrarna till mobbarna och varför görs det inget? Då hade vi kanske sluppit denna tragedi. Jag förstår att pappan till den mobbade pojken tappar orken och att det till slut rinner över. Jag försvarar inte hans beteende, men har full förståelse.

Vissa av de saker de har gjort har ju dessutom varit förenat med livsfara för de utsatta.

Att det har tagit ett helt år innan denna händelse är hedersvärt, jag hade inte stått ut så länge.
Citera
2007-10-07, 20:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One Way Street
Nonsens. Samhället hade ju inte gjort något åt detta drägg och polisen kommer inte när man ringer. Vi har inget fungerande system alls, det var längesedan vi hade det. Mer vapen till svenska folket. Hoppas fadern slipper undan helt pga nödvärn. Det borde vara en självklar rättighet att skjuta folk som mitt i natten gör intrång vid ens hem och är hotfulla och som dessutom trakasserat och hotat en flera gånger tidigare. Nån måtta får det vara.

Du ser inte längre än din näsa, det måste finnas tydliga gränser och lagar annars kolapsar samhälle. Vem ska få bestämma när mord är berättigat? Ska jag få skjuta skallen av killen som taffsade på min flickvän sist hon var på krogen? Rättvisa ska skötas av folk styrda av staten och noggrant reglerad. allt annat är anarki och har du ett inellekt högre än en tolvårings så ser du snabbt varför anarki inte gagnar dig och mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback