2021-05-21, 08:20
Medlem
Av de 12 döda i Israel var 2 thailändare, 24 och 44 år. De dödades av en hamas-raket nära Gaza. Samtidigt skadades 4 andra thailändare som är på sjukhus. Den yngre som dog hade varit där 3 dagar efter karantän.
Citera
2021-05-21, 08:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Inget barn ska behöva dö, men om jag tvingas välja så är 1 barn färre än 63 barn. Tillbaka till kärnfrågan: Vem startade konflikten före 1948? Sug på den du....

Uppenbarligen Muhammed:

http://jewishrefugees.blogspot.com/2011/01/massacre-of-jews-by-muslims-before-1948.html
Citera
2021-05-21, 08:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Av de 12 döda i Israel var 2 thailändare, 24 och 44 år. De dödades av en hamas-raket nära Gaza. Samtidigt skadades 4 andra thailändare som är på sjukhus. Den yngre som dog hade varit där 3 dagar efter karantän.

Du glömmer att räkna upp hur många av de döda israelerna som var araber.
Citera
2021-05-21, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilket annat folk skulle ha gått med på att 52 % av deras land överlämnades till en minoritet nyss anlända europeiska kolonisatörer?!

Under 1920- och 1930-talen kontrollerade britterna Palestina. Araberna som bodde i landet strävade efter att göra det självständigt. Man ville upprätta ett nationellt parlament som skulle innehålla representanter för muslimerna, judarna och de kristna. Det gick inte britterna med på. Man vägrade erkänna att araberna hade någon som helst rätt till politisk representation i sitt eget hemland. Sionisternas politiska organisationer däremot, samarbetade man tätt med. Naturligtvis var det dessa som motsatte sig att Palestina skulle få ett demokratiskt parlament. Då hade ju deras planer på att ta över landet omintetgjorts!

Under andra halvan av 1930-talet revolterade araberna mot den brittiska kolonialmakten. Man krävde självständighet och att britterna skulle lämna landet. Upproret krossades brutalt av britterna tillsammans med sionisterna. Efter det ökade motsättningarna mellan araberna och judarna i landet allteftersom den judiska invandringen ökade. Trots det försökte judiska och arabiska kommunister ända fram tills 1948 att ena befolkningen mot britterna.

Vilken roll kan den mycket ökända familj Rothschild ha spelat, de har ju kunnat föra lobby arbete för Israel's upprättelse, pengar öppnar många dörrar. Är det nu man ska ta på den berömda foliehatten?
Citera
2021-05-21, 09:04
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sionistkritiker finns också bland judar, tex de ortodoxa. Ska de också kallas antisemiter?

https://youtu.be/FKplabTRuak

Synen på Israel är såklart splittrad. Jag tror att judar utanför Israel är mer skeptiska än israeler, av naturliga skäl..

Lägg märke till intoleransen mot ickejudiska kläder osv. Avvikare i grannskapet justeras och kontrolleras. Allt ska vara judiskt och gillar man inte det kan man dra, som han i videon uttrycker det: You don't have to live here.

Detta sker mitt i London.

Samma hårda stamtänkande präglar Israel. Israelerna har nazismen i färskt minne, men är själva intoleranta och behandlar palestinier som skit.

Stamtänkandet och bevarandet av judendomen till varje pris, är också det som dödar Israel.

Det är inte bara militära fiender som tär på Israel. Israels medfödda problem är ett lika stort hot.

Det är en del av de ortodoxa som inte gillar eller erkänner Israel, Naturei Karta kan vara de mest kända.

För en del är det en nyhet men både bland Judar i världen och inom Israel finns det många diskussioner som pågår och många åsikter om vad Judendom är och vad Israel, ska, eller inte ska vara. Det har jag alltid sett som någonting bra, visar på att folk tänker och att diskussioner kring dessa stora ämnen är av godo.

Sedan är ultraortodoxa inte alltid de mest sympatiska med deras stenkastande på bilar och hur de attackerar ortodoxa som är inom IDF. Israel är ett land med många religioner och politiska åsikter, det tycker jag är väldigt nice. Hamas och Gaza framstår som helt annorlunda, en enda religion med en tolkning och jag tror olika politiska åsikter kan vara lite vådligare att framföra. Jag menar i Israel kan du demonstrera för Palestina, prova nu att visa ditt stöd för Israel i Gaza.
Citera
2021-05-21, 09:12
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Uppenbarligen Muhammed:

http://jewishrefugees.blogspot.com/2011/01/massacre-of-jews-by-muslims-before-1948.html

Ja det där att de levde i fred innan 1948 är, inte sant.

List of killings and massacres in Mandatory Palestine
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_killings_and_massacres_in_Mandatory_Palest ine

5 första har araber som skyldiga, sedan britterna för en och sedan 2 igen för araberna.

Efter det börjar det jämna ut sig, men japp Judar attackerades ensidigt även innan 1948.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Eldupphör!!! Palestinierna firar, israelerna är mer tveksamma.

Säkert är att palestiniernas situation har väckt mycket vrede och insikt, allt fler inser att deras existens är hotad av Israel.
De kan känna sig som vinnare, trots att deras raketer sällan träffar Israel, som ännu en gång har avslöjat sin ondska.

Freden är förstås bräcklig så länge palestiniernas situation inte förbättras. Nu måste världen se till att Israel lämnar ockuperade områden och sina olagliga bosättningar. Man måste säkra palestiniernas rätt till sina egna områden och hjälpa dem att utveckla sitt eget land.
Det finns en stor opinion som inser att det är enda vägen framåt för säkra freden och minska lidandet. Världens mäktiga har ett stort ansvar, eftersom de har skapat den här situationen och hittills blundat för ursprungsfolket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Den här tråden kanske passar bättre i något annat forum men moderatorn får väl flytta den isåfall.

Jag har en fråga angående konflikten i Palestina och Israel. Jag tar inte på något sätt part i denna fråga eller anser att det är rätt men jag frågar ändå.

Israel har ju en överlägsen militärmakt. Palestinierna har ju som bekant nästan bara kalaschnikovs och dynamit. Och Israel skiter ju fullständigt i vad omvärlden tycker eller anser om deras sätt att behandla Palestinafrågan.

Så jag undrar bara stillsamt varför inte Israel gör slag i saken och utrotar alla Palestinier? Alltså rakt av - driver dom på flykten ut därifrån och dödar dom som vägrar dra. Och på så sätt får ett slut på tjafset där nere en gång för alla.

Kommentarer? Och kom nu ihåg att jag inte förespråkar denna metod eller så, utan jag undrar bara helt ärligt varför Israel låter sig konfronteras hela tiden med självmordsbombare och sån skit.
Judarna börjar gifta sig med palestinska kvinnor ända löningen med tvångsgifte!
Citera
2021-05-21, 09:17
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth

Som någon nämnt, glöm inte Israeliska araber som också mördades av Hamas och en indisk medborgare.

Något ger jag Hamas iallafall, vuxna, barn, soldater, civila, religiös eller inte, olika etnicitet och medborgarskap. De dödar alla. Ingen diskriminering här inte.
Citera
2021-05-21, 09:25
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Eldupphör!!! Palestinierna firar, israelerna är mer tveksamma.

Säkert är att palestiniernas situation har väckt mycket vrede och insikt, allt fler inser att deras existens är hotad av Israel.
De kan känna sig som vinnare, trots att deras raketer sällan träffar Israel, som ännu en gång har avslöjat sin ondska.

Freden är förstås bräcklig så länge palestiniernas situation inte förbättras. Nu måste världen se till att Israel lämnar ockuperade områden och sina olagliga bosättningar. Man måste säkra palestiniernas rätt till sina egna områden och hjälpa dem att utveckla sitt eget land.
Det finns en stor opinion som inser att det är enda vägen framåt för säkra freden och minska lidandet. Världens mäktiga har ett stort ansvar, eftersom de har skapat den här situationen och hittills blundat för ursprungsfolket.

Eldupphör är alltid trevligt. Jodå, feta miljoner väntar Hamas så hjälp det får dom. Till att bygga nya rakater.

Ursprungsfolket? Palestinier kommer bla från Saudi och Egypten har vi redan konstaterat. Menar du "ursprungsfolket" som aldrig haft en enda kung eller stat sedan.... tidens början.

Och talar vi muslimska palestinier så är Islam den yngsta av religionerna så deras plats i regionen är ny. Tom Kristna var där hundratals år innan, om du nu är intresserad av vem som var där först. Islam kommer ju dessutom från saudi där dess heligaste platser ligger.
Citera
2021-05-21, 09:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Eldupphör är alltid trevligt. Jodå, feta miljoner väntar Hamas så hjälp det får dom. Till att bygga nya rakater.
Palestinierna har inte fått rätt hjälp. De behöver hjälp att bli av med ockupanterna och bosättarna. FN har deklarerat att de är olagliga och borde se till så att Israel drar sig tillbaka och slutar sabotera 2-statslösningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ursprungsfolket? Palestinier kommer bla från Saudi och Egypten har vi redan konstaterat. Menar du "ursprungsfolket" som aldrig haft en enda kung eller stat sedan.... tidens början.

Och talar vi muslimska palestinier så är Islam den yngsta av religionerna så deras plats i regionen är ny. Tom Kristna var där hundratals år innan, om du nu är intresserad av vem som var där först. Islam kommer ju dessutom från saudi där dess heligaste platser ligger.
Ursprungsfolk är kanske fel ord i det här sammanhanget, eftersom folkvandringar har varit vanligt i området. Men principen skulle ha varit att det folk som bodde i området innan sionisterna invandrade inte skulle ha tvingats bort. Folket som bodde där hade helt klart mer rätt till marken än invandrare.
Det är fel att tvinga folk på flykt! Tycker du inte det?
Citera
2021-05-21, 10:13
Medlem
Alsenos avatar
Hamas har inte återtagit någonting. Man har förlorat flera liv och fått massvis med saker, byggnader, tunnlar mm förstörda och världsopinionen är likadan som innan. För Israel är det business as usual och man kan fortsätta vara garanten mot att muslimer och araber förstör mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in