2021-05-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag är ledsen men jag fattade inte riktigt vad du menade, Hamas följer internationell öagoch?
Lag och
Citera
2021-05-20, 19:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är en väldigt liten del av israelerna som har dubbla medborgarskap. 90% eller så av israelerna är födda och uppvuxna i Israel och har rätt till sitt hem där. Av den anledningen bör Israel bestå som stat.
Nu skaffar sig även de som är födda i Israel dubbelt medborgarskap om deras föräldrar har det.
-Varför?
-För att få bli EU medborgare och få tillgpng till de rättigheter det ger. Det har fördelar om dom vill köpa fastigheter i europa. Annars får man inte vistas hur längen man vill inom Schengen området.
Jag har en bekant född i Israel som förra året skaffade Tyskt pass.
Citera
2021-05-20, 19:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Du kan inte ens ange Israels gränser idag. Kan du ange vilka gränser som gällde 1000 år för Kristus?

Jag diskuterar inte gränser, jag diskuterar Giant Squids påstående om att Israel inte fanns 1000 år före Kristus, vilket är en talking point som promulgeras konstant bland Palestinalobbyn "som inte alls gör det i antisemitiskt syfte".
Citera
2021-05-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu skaffar sig även de som är födda i Israel dubbelt medborgarskap om deras föräldrar har det.
-Varför?
-För att få bli EU medborgare och få tillgpng till de rättigheter det ger. Det har fördelar om dom vill köpa fastigheter i europa. Annars får man inte vistas hur längen man vill inom Shengen området.
Jag har en bekant född i Israel som förra året skaffade Tyskt pass.

Du har för att vara svensk väldigt många israeliska vänner. Jude?
Citera
2021-05-20, 19:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Att spränga 63 barn är inte demokratiskt hur du än resonerar. Finns nog ingen regim i MÖ som slaktat så många barn som just Israel. Grattis till 1:a platsen. Finns heller inget annat land i MÖ som fått så många resolutioner mot sig. Dubbelmedalj.

Palestina har aldrig gjort anspråk på att vara en demokrati. Hört talas om behovspyramiden? Först kommer mat, frihet och rätten att existera utan förtryck. Långt senare kommer just det du efterfrågar, fria val, jämlikhet, platt-tv. Man kan inte börja i toppen först, även om jag själv skulle önska det.

Nu har dödskulten Hamas lyckats spränga en del av sina egna barn men som jag skrivit tidigare, alla barn är lika mycket värda. Du vet också att Hamas uppmanar sina egna till att vara mänskliga sköldar. Sluta inte bli upprörd över döda barn, det blir varje vettig människa. Men Hamas är inte vettiga människor.

Om du säger att ingen regim i mellanöstern slaktat så många barn som Israel, sorry då har du missat något fundamentalt. Vet du ens vilka länder som ingår i mellanöstern? Du vet lika väl som jag att kritiken mot Israel inte har något att göra med att de är värst, för det är de nämligen inte. Sluta hyckla.

Jag har inte riktigt ställt frågan till dig men gör det nu, stöder du Hamas?
Citera
2021-05-20, 19:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att spränga 63 barn är inte demokratiskt hur du än resonerar.

Men att spränga ett barn är det eller? Tycker du att svenska polisen ska lägga ner vapnen också? För det verkar som du inte är OK med att man får försvara sig med våld öht men det är OK att använda våld för att visa sitt missnöje?
Citera
2021-05-20, 19:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du kör revisionistargumentet från Pallywood att Israel inte funnits 1000 år före Kristus vilket är något som man bara kan läsa på diverse nazistsidor. Så man måste fråga sig var du läst det?
Sluta dumma dig nu, kör du nazistargument när det råder konseus om detta i forskarvärlden, läste duvinte länken jag postade?

För mig är denna diskussion avklarad.

Harry Potter asså.....!!
Citera
2021-05-20, 19:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Sluta dumma dig nu, kör du nazistargument när det råder konseus om detta i forskarvärlden, läste duvinte länken jag postade?

Vaddå konsensus? Hur kan det vara ett konsensus om det inte ens är ett konsensus om hittade artefakter?

Det är inget konsensus om den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Jehoash_Inscription

Typiskt jävla revisionistslödder och hålla på sådär.
Citera
2021-05-20, 19:50
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Höga ledare i Hamas, Fatah har nått långtgående överenskommelse med PA vilket inte är populärt i de nedre leden utav Hamas.
Dom har nått avtal om nationell enighet.
PA har författad ett brev till USA där dom deklarerar att Hamas följer internationell och att de är redo för en fredlig övergång i ett framtida val. Något Trump misslyckades med.

Sorry, fick en förklaring till vad du menade. Ja det är bra om de kan tala med en röst, nu vet jag aldrig vem som talar eller rättare sagt representerar Palestinierna så vad som egentligen gäller är mycket otydligt. Vi får helt enkelt se hur det blir, nationell enighet har aldrig varit deras starka sida. Men de är olika människor som i vilken region som helst med diverse familjer och traditioner så det är egentligen inte konstigt, ta därtill att synen på religion skiljer sig en del, inte bara att det finns kristna palestinier, men även inom den muslimska falangen där Hamas är tämligen hängivna sin religion. Kristna palestinier är nog och borde vara oroliga för hur andra kristna har det i mellanöstern, kristna som vi vet förföljs och mördas. Där kan vi by the way prata om förföljelser och mord. Var är protesterna mot det? Men kristnas liv verkar inte vara värt så mycket. Sorry på väg från ämnet. men ändå inte.

För den nyfikne, kolla upp i vilka länder kristna förföljs mest.
Citera
2021-05-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag har inte riktigt ställt frågan till dig men gör det nu, stöder du Hamas?
Intressant fråga, har aldrig tänkt på saken. Jag stödjer inte Hamas specifikt men jag stödjer rätten till väpnat motstånd. Jag stödjer på intet sätt uppmaningar att döda civila eller slakta judar världen över. Men jag tror heller inte att det är Hamas medel eller mål. Man får inte se konflikten som jämbördig för den är totalt asymmetrisk, David mot Goliat. Och USA som lägger veto när övriga världen är beredd att sätta press på Israel. Man brukar säga att terror är den fattiges vapen och jag sympatiserar med uttrycket. Hamas skulle gärna precisionsbomba Knesset eller illegala bosättningar men dom tillåts inte att köpa vapen.

Hamas tog makten i Gaza 2006. Dessförinnan styrde PLO/PA som idag klassas som legitim. Gjorde det någon skillnad på förtrycket eller ockupationen ? - NEJ. Är det annorlunda på Västbanken? NEJ. Det spelar absolut ingen roll vilket ledarskap Palestinierna har. Israel kommer alltid att förvägra Palestinierna rättigheter.
Citera
2021-05-20, 20:29
Medlem
Citat:
Jag diskuterar inte gränser, jag diskuterar Giant Squids påstående om att Israel inte fanns 1000 år före Kristus, vilket är en talking point som promulgeras konstant bland Palestinalobbyn "som inte alls gör det i antisemitiskt syfte".

Gränser är högst relevant eftersom Israels existensberättigande påstås komma från detta sk rike. Är du säker på att varje millimeter av dagens Palestina låg under just detta rike?

Begrunda gärna listan över historiska riken på wiki. Tänk dig om alla skulle göra samma anspråk som judarna.....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_l%C3%A4nder_och_riken
Citera
2021-05-20, 20:33
Medlem
Citat:
Men att spränga ett barn är det eller? Tycker du att svenska polisen ska lägga ner vapnen också? För det verkar som du inte är OK med att man får försvara sig med våld öht men det är OK att använda våld för att visa sitt missnöje?

Inget barn ska behöva dö, men om jag tvingas välja så är 1 barn färre än 63 barn. Tillbaka till kärnfrågan: Vem startade konflikten före 1948? Sug på den du....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in