2021-05-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Går ju inte att bevisa vare sig om jag far med osanning eller sanning. Jag skulle kunna dra en osmaklig parallellt till SDs svar till JG här, när han frågade om SD mördat "Soft". Men jag hoppar över det.

Den där skribenten kan tro att jag är HD som trollar eller JM inifrån hinsan eller Ystad eller var hon nu sitter.
Inget jag kan göra åt det

Ville bara bidra med en kommentar om munskydd i rätten eftersom det så uppenbart påminde om SDs agerande i HR och för att det har diskuterats i tråden om huruvida rättens ordförande gjorde rätt som lät honom hållas.

Jag tog chansen i farten och ställde en allmän fråga vad som gäller angående en tilltalads rätt att delvis täcka sitt ansikte under förhör i en rättegång - och om rättens ordförandes mandat att kräva att den tilltalade att avtäcka sitt (i SDs fall ofta osynkat flinande) ansikte.

Jag redovisade det svar jag fick på frågan om rättens ordförande har rätt att beordra avtagning av munskydd.

Jag är supertacksam för att få vetskap om det som för gemeneman är självklart, att man ska inte kunna gömma sig bakom en mask.
SD sitter som ensam åtalad för mord, vore det inte lämpligt att de som ska bedöma hans trovärdighet, kan tyda mimik och kroppsspråk då?
Underbart att reportern SH ändå kommenterade att Steffe blev högröd i ansiktet, det som gick att se, då hans egenproducerade skaftvideo spelades upp. Undrar varför hans försvarsadvokater inte ville ha den med?
Citera
2021-05-20, 20:17
Medlem
Citat:
Buhuhu jag blir så kränkt att jag känner mig tvingad att outa mig på Flashback!

Tiden tickar ner till "domedagen" som för SDs del tyvärr nog blir en frihetens dag.

Dock tyckte jag nötis (tror jag det var) gjorde en bra sammanställning igår på vilka indicier som talar emot ett friande.

Hoppas kan vi göra men det blir en friande dom. Garanterat

Jag skulle vilja lägga till LWs blod i SDs plös på den listan.

Sammantaget kanske, kanske det finns en chans till fällande dom.

Hoppas Kan vi göra men det kommer bli en friande dom. Garanterat
Citera
2021-05-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Mitt svar var till en annan, inget med vad du skrev. Som förtydliga och var skrivet rent allmänt.

Aoch mitt hjärta drakis! 💔 Trodde vi var kåmpisar.
Men jag gillar dig iaf.

Något jag däremot inte gillar är om "min" rådman hade rätt i att rättens ordförande hade haft mandat att tvinga Hjärstamannen alias Mr. Domktafsskaft att ta av sig munskyddet men ändå inte gjorde det.

Just för att nämnda Hjärstaman inte har världens bästa pokerface och, vilket han visat gång på gång under och innan rättegångarna, inte heller världens bästa impulskontroll.

Han är en man som reagerar på yttre stimuli, avslöjande av lögner och upplevda kränkningar ungefär på samma sätt som jag reagerade när toccelibocco anklagade mig för lögn (fast jag talar sanning buhu).
Dvs. att han blir högaffektiv.

I hans fall (utifrån Litenensams recension av hur han reagerade när teknikerna hittade blod på hans tvättmaskin) att han rodnar, får tics eller börjar tala i falsett om märkliga saker. Utan att tänka efter så mycket på vad han säger.

Han flinar och fnissar vid fel tillfällen.

Utan munskydd hade han varit mer oskyddad och blottad.

Har inte tid att gräva i vem som har rätt i frågan om huruvida rättens ordförande har rätt att beordra munskydd av.
"Min" rådman eller toccacio.
- Har nån djupare kunskaper i frågan så hojta gärna till.
Citera
2021-05-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Hoppas Kan vi göra men det kommer bli en friande dom. Garanterat

Haha varför klistrade du in det där i min text när du citerade så det ser ut som jag skrev det? Börjat helgen tidigt?

Tyvärr tror jag också att han frias men jag tror ändå att det finns en liten, liten chans att indiciekedjan bedöms vara stark nog för att fälla honom.
Citera
2021-05-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag är supertacksam för att få vetskap om det som för gemeneman är självklart, att man ska inte kunna gömma sig bakom en mask.
SD sitter som ensam åtalad för mord, vore det inte lämpligt att de som ska bedöma hans trovärdighet, kan tyda mimik och kroppsspråk då?
Underbart att reportern SH ändå kommenterade att Steffe blev högröd i ansiktet, det som gick att se, då hans egenproducerade skaftvideo spelades upp. Undrar varför hans försvarsadvokater inte ville ha den med?

Tack. Ja undrar varför
Den som var så bra och gav en sån fin bild av hur balanserad Stefan är hahaha.
Citera
2021-05-20, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
.Och det är väl klart, att om man har en obehandlad glutenintollerans, så får man ju inflammation på tarmen vilket ju gör att man riskerar inte bara risk för B12 och folatbrist utan även andera brister som gör att man ju att man kan må väldigt dåligt.

Det är kanske en del i förklaringen ändå, varför hon mår bättre, när hon får rätt behandling?

Symtom enligt internetmedicin:

"Obehandlad celiaki ökar risk för komplikationer som järn-, vitamin- och spårmetallbrist, depression och leverpåverkan (från endast ökning av leverenzymer till grav leversvikt)."
//
" Vuxna patienter med odiagnostiserad celiaki söker vård vanligast på grund av kronisk trötthet."
//
"Gastrointestinala symtom

Diarré
Buksmärta
Uppblåsthet
Kronisk svårbehandlad förstoppning
Illamående/kräkningar

Extraintestinala symtom

Kronisk trötthet

Dermatitis herpetiformis eller "hudceliaki" (intensivt kliande, papulovesikulära blåsor, vanligtvis fördelade symmetriskt på extensorytor (skinka, nacke, hårbotten, armbåge, knä, rygg, ljumske eller ansikte)

Viktnedgång

Anemi (normo- eller mikrocytär med leuko-trombocytopeni, ibland utan tarmsymtom)

Järn-, folsyre-, B12-, kalcium- och zinkbrist

Osteoporos och återkommande frakturer

Emaljdefekter på tänder

Polyneuropati

Depression och humörsvängningar

Menstruationsrubbningar

Artralgier

Ofrivillig barnlöshet

Leverpåverkan (avvikande leverenzymer eller leversvikt)"
[url]https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/gastroenterologi/celiaki-hos-vuxna/[/URL
1. Jag har överhuvudtaget inte dementerat relationen mellan psykisk ohälsa och rubbningar i systemet eller sjukdomstillstånd.

2. Det framgår med all tydlighet att jag är totalt ointresserad av gluten i förhållande till HDs aktuella behandling, anamnes och hur sjuk hon varit och är fortsatt psykiskt instabil.

3. Jag är snarare fullt medveten och därför görs det screening (rutinprover) för att inte missa medicinska tillstånd inom psykiatrln - vilket var vanligt förr.
Det är baskunskaper inom sjukvården.
Vid misstanke om nån brist eller rubbning så överförs ansvar till aktuellt vårdområde.

Men vill du fördjupa dig i gluten och psykisk ohälsa så föreslår jag Avel eller nån annan.
Citera
2021-05-20, 21:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ett uttryck för typ samma sak är avsiktlig självskada.

Alltså måste ju något allvarligt ha hänt som får SD att benämna det självmordsförsök.
Uppgiften kommer via hans vän så det är svårt att veta vad som har sagts.
Har SD överdrivit/misstolkat eller inte m a o?

Så vad hände?
Har hon skurit sig?
Har hon försökt hänga sig?
Har hon försökt gasa sig med bilen?
Gasa sig med ”grillen”?
Försökt dränka sig?
Skjuta sig?
Hoppa från nåt högt?
Har hon överdoserat piller?

En tokgissning är att hon kan ha tagit nåt extra piller. Sen är ju frågan om SD fick köra henne till akuten eller om han löste det inhouse?
Och frågan är som sagt om det varit några avsiktliga försök eller om det ”bara” stannat vid uttalade självmordstankar?

Baserat på ovan och ytterst få uppgifter i fup så kan man nog iaf inte ta för givet att det förekommit två avsiktliga självskadetillfällen.

Har inte läst ikapp, så kanske detta redan kommit upp nu:

A 148/374:

Förhör HD 2019

"FLI: Det finns nämligen en uppgift i utredningen att det finns två självmordsförsök.
374 Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-09-04 13:45 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Nej det är felaktigt.
FLI: Måste ändå ställa frågan eftersom ...
MT: Ja jag har aldrig gjort det men ...
FLJ:Nej.
MT: ... har tankar på det många många gånger men aldrig, aldrig försökt.
"
Citera
2021-05-20, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Ang självmordsförsök så kommer jag inte tokgissa eller liknande.

Det som talar för två försök är mördaren SD utsago till en polare. Det som talar emot är det är SD som gör säger då han ljuger mer än talar sanning.

Fakta är att HD enligt flera källor i fupen varit väldigt risig, ett skal, stod på samma plats osv. Kontakt med psykiatrin, stark medicin. Förlossnongsgraviditet osv.
Så finns ju rätt mycket i fup som kan tolkas som att SD kan ha talat sanning. Detaljer likaväl oklarheter och det eviga tabut i att prata självmord och självmordsförsök. Men hey, är ju flashback då får man ju inte spekulera och dra slutsatser eller hur.

PS en indikation på hur självmord och död funnits i paret d relation är ju deras diskussioner om sk utökat självmord. Det är banne mig det sjukaste som existerar i min värld, eller? DS.
Sprang på en mening i FUP från LW.

På tal om att upprätthålla fasader, heroiska drömmar, psykisk ohälsa, leva i förljugenhet och bejaka sjukdomsalstrande beteende i
löjliga familjen.

You nailed it, girl:
Citat:
De hjälps åt att upprätthålla bilden av att hon är hjälplös och han en hjälte
13 nov 2015

Två skeva partners som tar varandras parti. Skyddar och stöder.
I sin värsta form är allierade rent farligt om det berör familicide, maternal filicide-suicide eller mord.
Citera
2021-05-20, 22:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så jag ska outa mig själv för att en fjant som du säger att jag ljuger.
Om det ger dig ro i sinnet lilla själ så vet skribenten Avel vad jag har för jobb och varför jag befann mig i nämnda rättsal.
Din fula clown.

Och sen, din fjant, så har jag aldrig någonsin skrivit att ett mål avgörs baserat på tilltrosbevisning. Herregud...

Jag tror på dig, att du frågat och fått detta svar.
Till hundra procent.
Citera
2021-05-20, 22:11
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Har inte läst ikapp, så kanske detta redan kommit upp nu:

A 148/374:

Förhör HD 2019

"FLI: Det finns nämligen en uppgift i utredningen att det finns två självmordsförsök.
374 Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-09-04 13:45 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Nej det är felaktigt.
FLI: Måste ändå ställa frågan eftersom ...
MT: Ja jag har aldrig gjort det men ...
FLJ:Nej.
MT: ... har tankar på det många många gånger men aldrig, aldrig försökt.
"

Toppen att du hittade detta!
Då kan man ju utgå från att hon inte har haft mer än tankar kring det.
Citera
2021-05-20, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är en bra sammanställning du la upp här. Svarar i mångt och mycket på de viktigaste frågorna i indiciemål Var? När? Hur? Vem? Vad? Varför?” samt varför SD och ingen annan är GM.

Från rapporteringen i Na.se
kom inte allt i slutpläderingarna med. SH sa det gick fort när åkl prsta och vissa saker bara nämndes utan att poängen angavs.

Hur som blev motivet fokuserat i HovR till att LW är på väg att lämna och relationen är som farligast för henne då han tappar kontrollen.

Mordvapnet är väl ganska väl inringat men ett faktum att det saknas. Uppenbarligen reagerar SD MAJOR då han gör en helt galen cover-up men lämnar in fel föremål då det rätta, inte bara matchar diverse skador, utan även saknas(!).

Mobilen saknas också men avlägsnas inte för att användas. (Det är också ett faktum i sig).

Fyndplatsen är konstaterad av poliserna vara brottsplatsen.

Sen har inte SD något direkt alibi och dessutom tid att utföra gärningen.

För att inte nämna att SDs DNA ej rimligen borde finnas på ringen då han inte, tillsynes, är den sista att vidröra den men ingen annans DNA hittas.

Ja BL är en filur i det hela, Vissa rimliga åtagande han gjorde till SDs fördel är i mina ögon baserade på teknisk okunskap, vilket vi hoppas att HovR omvärderar. Det lär föga vara några nämndemän som ifrågasatt hans beslut heller.

Och sist men inte minst har vi SDs försvarstal: - Jag hade varit smartare, fått det att se ut som en olyckshändelse

Ja, det är flera saker som pekar mot SD och när man lägger ihop resten börjar det väl luta åt att det inte är rimligt att det är någon annan.

De punkter du räknar upp ovan är viktiga bitar.

Vad gäller ringen så begärde man ju DNA test mot Lena, SD och HD som jänförelse. Det fanns en blandbild av minst två personer.
Nu var siffran i Hollands uppsatta hypoteser hiskeligt stora att DNA:t kom från Lena och SD, men om jag fattar svaret helt rätt (?), var det egentligen inte uteslutet att det skulle kunna finnas DNA från någon annan.

Svaret var ju att det var 12 milj gånger troligare att DNA:t kom från SD än någon random (fritt ur minnet).

Men jag fösöker även mentalt att vara beredd på att det kan bli friande dom. Det för att det kan vara svårt att visa när och hur vissa bevis kommit till.

Det känns lite som att det är 50/50 för friande/fällande.
Citera
2021-05-20, 22:24
Medlem
Citat:
Jag tror på dig, att du frågat och fått detta svar.
Till hundra procent.

Tack nötis. Det känns bra att du tror på mig. Och ursäkta mitt tantrum. Tror det är pollen eller antihistaminer som gör mig lite lättkränkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in