2021-05-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om det inte skulle bli en fällande dom, känns det mer rättssäkert nu i HR.

I TR var det väl två juridiska domare mot det brukliga två?
Eller missminner jag mig?

Hur som helst tänker jag att det lätt blir så att den juridiska domaren kan bli väldigt tongivnade i ett beslut, då han är den som besitter de tunga juridiska kunskaperna.

I det här fallet, i TR, var det BL som var den domare som var rättens ordförande (rätt term ?). Jag får en känsla av att han kan vara ganska dominant (bara en känsla, kan ha helt fel). Hur lätt är det för en mindre kunnig och mindre erfaren att göra sin röst hörd?

Jag kan faktiskt tänka mig att det till syvende och sist blir rättens ordförande som bestämmer hur domen blir.

Jag kan ju själv bara konstatera att även om jag är ganska insatt i fallet, har lyssnat på många av förhören och är lite insatt (visst, mycket litet) i hur juridiken funkar, så skulle jag inte kunna sätta emot BLs sågningar av bevisningen.

Nämndemännen är ju i första hand representanter från allmänheten genom sina politiska uppdrag. De är visserligen vana att argumentera och kan säkert vara påstridiga. Men när det kommer till den juridiska biten, krävs det en erfaren nämndeman (eller en nämndeman med juridisk utbildning) för att kunna sätta sig emot på ett jämbördigt sätt.

Jag hoppas förstås att indicierna håller och att det inte finns tvivel om att det är rätt man som är den skyldige.

Det finns ingen annan i Lenas umgänge som har haft en så slitsam och hotfull relation som SD. Det är en mycket sen konversation med Lena som han har haft, som inkluderat en inbjudan. En inbjudan som ha inte tackar nej till (förrän efter hennes död).

Han placerar sig själv väldigt nära mordplatsen, helt utan synbar anledning (utom det man kan misstänka honom för; att han är orolig för att vittnen sett honom och det betyder att han alltså varit på platsen).

SD har i flera fall visat att han går olovligen in i andras enheter. Detta har stärkts upp med SJs vittnesmål. SD har även själv erkänt att han har känt till flera av Lenas vanligaste kombinationer av inloggningar.

Det är orimligt att tro att slumpen har gjort att någon gått in på Lenas konto 05:23 samma natt som hon blir mördad, då av någon random. Det finns inte fler som har haft tillgång till koderna mer än den närmaste familjen.

I slasken finns alla från utredningen avförda personerna.

Att en random person skulle kunna ha lockat med Lena påklädd med skorna på och dessuto in bakom planket är inte sannolikt.

Inte heller att en random skulle få henne att lämna dörren öppen med lill- killen sovandes ensam.

Chatten är avbruten i all hast. Hon skulle lladeles säkert ha lämnat ett meddelande till någon om att det hände något utanför fönstret, någon knackade oväntat...

Vi vet också att den person som Lena benämner som "nån" är den som hon inte vill att andra ska känna till att hon träffar. Denna person är SD.

SD är den enda som vi vet att Lena har hållit hemlig för andra...

På det kommer sedan all annan bevisning...

tvättmaskin, skor, ring och oändligt mycket läskiga gränslösa hot...

Listan den har vi.

Det är en bra sammanställning du la upp här. Svarar i mångt och mycket på de viktigaste frågorna i indiciemål Var? När? Hur? Vem? Vad? Varför?” samt varför SD och ingen annan är GM.

Från rapporteringen i Na.se
kom inte allt i slutpläderingarna med. SH sa det gick fort när åkl prsta och vissa saker bara nämndes utan att poängen angavs.

Hur som blev motivet fokuserat i HovR till att LW är på väg att lämna och relationen är som farligast för henne då han tappar kontrollen.

Mordvapnet är väl ganska väl inringat men ett faktum att det saknas. Uppenbarligen reagerar SD MAJOR då han gör en helt galen cover-up men lämnar in fel föremål då det rätta, inte bara matchar diverse skador, utan även saknas(!).

Mobilen saknas också men avlägsnas inte för att användas. (Det är också ett faktum i sig).

Fyndplatsen är konstaterad av poliserna vara brottsplatsen.

Sen har inte SD något direkt alibi och dessutom tid att utföra gärningen.

För att inte nämna att SDs DNA ej rimligen borde finnas på ringen då han inte, tillsynes, är den sista att vidröra den men ingen annans DNA hittas.

Ja BL är en filur i det hela, Vissa rimliga åtagande han gjorde till SDs fördel är i mina ögon baserade på teknisk okunskap, vilket vi hoppas att HovR omvärderar. Det lär föga vara några nämndemän som ifrågasatt hans beslut heller.

Och sist men inte minst har vi SDs försvarstal: - Jag hade varit smartare, fått det att se ut som en olyckshändelse
Citera
2021-05-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Ställer mig tveksam till om HD verkligen gjort två suicidförsök, mer troligt tankar eller att hon förberett något/självskadebeteende. Hade hon gjort ett självmordsförsök som krävt sjukhusvård hade det resulterat i en orosanmälan angående barnen. Det har ju inte familjen skinande teflon råkat ut för? Inte före mordet på Lena iaf.

Ett uttryck för typ samma sak är avsiktlig självskada.

Alltså måste ju något allvarligt ha hänt som får SD att benämna det självmordsförsök.
Uppgiften kommer via hans vän så det är svårt att veta vad som har sagts.
Har SD överdrivit/misstolkat eller inte m a o?

Så vad hände?
Har hon skurit sig?
Har hon försökt hänga sig?
Har hon försökt gasa sig med bilen?
Gasa sig med ”grillen”?
Försökt dränka sig?
Skjuta sig?
Hoppa från nåt högt?
Har hon överdoserat piller?

En tokgissning är att hon kan ha tagit nåt extra piller. Sen är ju frågan om SD fick köra henne till akuten eller om han löste det inhouse?
Och frågan är som sagt om det varit några avsiktliga försök eller om det ”bara” stannat vid uttalade självmordstankar?

Baserat på ovan och ytterst få uppgifter i fup så kan man nog iaf inte ta för givet att det förekommit två avsiktliga självskadetillfällen.
Citera
2021-05-20, 16:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur många självmordsförsök hamnar inte i offentlig dager via frånvaro av sjukhusvård?
Mörkertalet är stort vid misslyckade su och HD har bett honom om hjälp att ta henne av daga.

Vad har det med mordet på LW att göra?
Citera
2021-05-20, 16:56
Medlem
Jag var med under två dagar i hovrätten.
Kan bekräfta att Stefan hade med sig Svärfar och att de kom och gick tillsammans, lunchade osv. Så fort Stefan gått över gatan åkte munskyddet av.

Under en av dagarna så spelades synen upp, från Stefans hem, med Stefan i häkteskläder, handfängslad.
I källaren, i tvättstugan, så berättade Swartz om sitt första besök under inledande husrannsakan, det som avbröts, och att han fotade av de olika utrymmen som han hann med.
Det förhöret från synen, delar av det, finns med som ljudfil från syn, tyvärr inte hela filmen, som var riktigt skakig och med dåligt ljud.
Försöker förklara så bra jag kan, (känslan av Stefans upprepande, så bra jag kan!?)
Swartz beskriver hur han topsat fläckar som han bedömde såg ut som blod, de skulle sedan skickas till NFC, för bedömning, visuellt blod, förekomst osv, enligt deras kostsamma medtoder som de inte ville ödsla tid på.
På ena topsen blev det gulfärgat, tror det var luckan. NFC i sin tur bedömde inte att de tyckte det såg ut som blod, därav ingen mer ingående analys.
På filmen när Swartz berättar, filmas tvättmaskinen och blodfläckarna finns då kvar! Stefan flackar med blicken, vrider sina på magen fängslade händer och har mycket tics i ansiktet, mun och ögon.
Man verkligen ser att han är SKYLDIG
Jag fattar inte att blodet var kvar, men det har varit avspärrat och antagligen trodde nog inte Stefan eller medhjälpare, tex städpatrullen att det skulle finnas spår kvar. Det var Hanna som städade och sorterade i tvättstugan, för hon hade bäst koll.
Hur som helst, blodet var avsatt som om man i en vridning stöter emot hörnet på tvättmaskinen, i höjd med det röda tuschet. Jag tror att det är den enda bilden från den vinkeln som blodet syns, därav "markeringen" med röd tusch. Åklagare Therese förklarade innan filmvisningen på 2 storskärmar, att hon inte visste varför det var tuschat så i protokollet, det var inte själva blodet.
Blodet var synligt i hörnkanten i höjd med tuschet, på maskin och luckans smala ytterkant. Storleksmässigt som ett tumavtryck.
Så förbannad att den filmen inte ges ut, tydligen utgör den ett förhör?
Där är det så jävla tydligt att det är blod och att Stefan inser att han gjort bort sig.
Då yttrar han även, innan de går bort från tvättstugan "man ska ha i åtanke höjdförhållandena" eller vad det var, nevöst och pipigt..
Christian Olsson ifrågasatte Swartz varför han inte dokumenterat blodet, om han bedömde det som blod och han förklarade att de tog hundra topsningar typ, som skickades vidare.
Hur som helst bröts filmen där.
Helt stört hur som helst. Blodet var synligt under synen, det var fortfarande kvar. Lenas blod.
Lena som inte kan ha varit hos Stefan på länge iom sina opererade ben mm
Kluddet var på bilden, inte på maskinen. Cirklarna var datorutsatta.
Känslan är att det är den enda bilden som finns kvar, typ en papperskopia, varför skulle man annars i FUPen lägga in en bild som är klottrad på? Galet.
Jag har fått bekräftat att det inte togs foton av Stefan den 15/5 2018, utan endast den bild som tagits med polismans mobil.
Stefan fotades i slutet av maj, då han anhölls.
Senast redigerad av Litenensam 2021-05-20 kl. 16:58.
Citera
2021-05-20, 17:06
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är en bra sammanställning du la upp här. Svarar i mångt och mycket på de viktigaste frågorna i indiciemål Var? När? Hur? Vem? Vad? Varför?” samt varför SD och ingen annan är GM.

Från rapporteringen i Na.se
kom inte allt i slutpläderingarna med. SH sa det gick fort när åkl prsta och vissa saker bara nämndes utan att poängen angavs.

Hur som blev motivet fokuserat i HovR till att LW är på väg att lämna och relationen är som farligast för henne då han tappar kontrollen.

Mordvapnet är väl ganska väl inringat men ett faktum att det saknas. Uppenbarligen reagerar SD MAJOR då han gör en helt galen cover-up men lämnar in fel föremål då det rätta, inte bara matchar diverse skador, utan även saknas(!).

Mobilen saknas också men avlägsnas inte för att användas. (Det är också ett faktum i sig).

Fyndplatsen är konstaterad av poliserna vara brottsplatsen.

Sen har inte SD något direkt alibi och dessutom tid att utföra gärningen.

För att inte nämna att SDs DNA ej rimligen borde finnas på ringen då han inte, tillsynes, är den sista att vidröra den men ingen annans DNA hittas.

Ja BL är en filur i det hela, Vissa rimliga åtagande han gjorde till SDs fördel är i mina ögon baserade på teknisk okunskap, vilket vi hoppas att HovR omvärderar. Det lär föga vara några nämndemän som ifrågasatt hans beslut heller.

Och sist men inte minst har vi SDs försvarstal: - Jag hade varit smartare, fått det att se ut som en olyckshändelse

Håller med dig fullt ut.

Det sistnämnda: obviously not, Stefan.
Citera
2021-05-20, 17:11
Medlem
Ang självmordsförsök så kommer jag inte tokgissa eller liknande.

Det som talar för två försök är mördaren SD utsago till en polare. Det som talar emot är det är SD som gör säger då han ljuger mer än talar sanning.

Fakta är att HD enligt flera källor i fupen varit väldigt risig, ett skal, stod på samma plats osv. Kontakt med psykiatrin, stark medicin. Förlossnongsgraviditet osv.
Så finns ju rätt mycket i fup som kan tolkas som att SD kan ha talat sanning. Detaljer likaväl oklarheter och det eviga tabut i att prata självmord och självmordsförsök. Men hey, är ju flashback då får man ju inte spekulera och dra slutsatser eller hur.

PS en indikation på hur självmord och död funnits i paret d relation är ju deras diskussioner om sk utökat självmord. Det är banne mig det sjukaste som existerar i min värld, eller? DS.
Senast redigerad av Dragonhuvud007 2021-05-20 kl. 17:21.
Citera
2021-05-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vad har det med mordet på LW att göra?

Mer än polacken med trosor.

HD är högst relevant på många plan.
Citera
2021-05-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Angående att SD bar munskydd i hovrätten:

Jag såg idag en rådman (EDIT: mycket erfaren) säga åt en tilltalad att ta av sitt munskydd (för övrigt ett svart munskydd av samma stuk som SDs).

"Du får ta av dig det där så vi kan se sig ordentligt!"

Jag frågade rådmannen efteråt om rättens ordförande har mandat att beordra den tilltalade att ta av sig munskyddet i coronatider.

"Naturligtvis! H*n var inte orolig för smitta. Hade h*n varit det så hade h*n ju kunnat ta av sig munskyddet och sätta sig på avstånd från sin advokat."

Rådmannen menade vidare att det handlar om tilltrosbevisning.

"H*n kan ju sitta och rodna bakom munskyddet till exempel. Sånt måste rätten kunna se för att kunna bedöma den tilltalades trovärdighet!"

"Hade en tilltalad suttit bakom munskydd hade jag absolut skrivit in det i domen att jag inte betraktar den tilltalade som trovärdig för att rätten inte kunnat se h*ns ansiktsuttryck"

Rådmannen jämförde med kvinnor i burka och påpekade att de inte får beordras att ta av burkan pga religionsfriheten (vilket rådmannen såg som ett problem ur rättsäkerhetssynpunkt). Men munskydd kan beordras att ta av.

Jag berättade om att SD satt i hovrätten i sitt munskydd. Om att han fnissat och haft sig i tingsrätten. Jag frågade hur det kunnat ske att han fått behålla munskyddet på:

Det här lär ju vara 100% hittepå va? Detta har inte hänt? Vilket mål var det du kollade på? Jag skulle vilja fråga den här "rådmannen" du pratade med, lite saker.
Tilltrosbevisning har ingenting att göra med att kunna se ansiktsuttryck på en tilltalad. Speciellt inte på en tilltalad som är i ett förhör. Precis som SD. Han är inte hörd i hovrätten. Tilltrosbevisning är nåt man använder sig av i en hovrättsförhandling när man vill höra en person igen, som exempelvis är hörd på telefon innan. Man vill då göra ett nytt förhör på plats.
Och återigen:
DET HAR INGENTING MED BEVISVÄRDERING ATT GÖRA OM EN MÄNNISKA FNISSAR ELLER INTE.
Man blir inte mer friad eller fälld för det. Det är ju en jävla självklarhet. Att de sitter och bedömer efter om en person rodnar eller inte. Sverige är inte nån bananrepublik.
Att en rådman skulle ha sagt de grejer du påstår finns ju inte
Citera
2021-05-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Det här lär ju vara 100% hittepå va? Detta har inte hänt? Vilket mål var det du kollade på? Jag skulle vilja fråga den här "rådmannen" du pratade med, lite saker.
Tilltrosbevisning har ingenting att göra med att kunna se ansiktsuttryck på en tilltalad. Speciellt inte på en tilltalad som är i ett förhör. Precis som SD. Han är inte hörd i hovrätten. Tilltrosbevisning är nåt man använder sig av i en hovrättsförhandling när man vill höra en person igen, som exempelvis är hörd på telefon innan. Man vill då göra ett nytt förhör på plats.
Och återigen:
DET HAR INGENTING MED BEVISVÄRDERING ATT GÖRA OM EN MÄNNISKA FNISSAR ELLER INTE.
Man blir inte mer friad eller fälld för det. Det är ju en jävla självklarhet. Att de sitter och bedömer efter om en person rodnar eller inte. Sverige är inte nån bananrepublik.

Är du seriös?
Citera
2021-05-20, 17:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag var med under två dagar i hovrätten.
Kan bekräfta att Stefan hade med sig Svärfar och att de kom och gick tillsammans, lunchade osv. Så fort Stefan gått över gatan åkte munskyddet av.

Under en av dagarna så spelades synen upp, från Stefans hem, med Stefan i häkteskläder, handfängslad.
I källaren, i tvättstugan, så berättade Swartz om sitt första besök under inledande husrannsakan, det som avbröts, och att han fotade av de olika utrymmen som han hann med.
Det förhöret från synen, delar av det, finns med som ljudfil från syn, tyvärr inte hela filmen, som var riktigt skakig och med dåligt ljud.
Försöker förklara så bra jag kan, (känslan av Stefans upprepande, så bra jag kan!?)
Swartz beskriver hur han topsat fläckar som han bedömde såg ut som blod, de skulle sedan skickas till NFC, för bedömning, visuellt blod, förekomst osv, enligt deras kostsamma medtoder som de inte ville ödsla tid på.
På ena topsen blev det gulfärgat, tror det var luckan. NFC i sin tur bedömde inte att de tyckte det såg ut som blod, därav ingen mer ingående analys.
På filmen när Swartz berättar, filmas tvättmaskinen och blodfläckarna finns då kvar! Stefan flackar med blicken, vrider sina på magen fängslade händer och har mycket tics i ansiktet, mun och ögon.
Man verkligen ser att han är SKYLDIG
Jag fattar inte att blodet var kvar, men det har varit avspärrat och antagligen trodde nog inte Stefan eller medhjälpare, tex städpatrullen att det skulle finnas spår kvar. Det var Hanna som städade och sorterade i tvättstugan, för hon hade bäst koll.
Hur som helst, blodet var avsatt som om man i en vridning stöter emot hörnet på tvättmaskinen, i höjd med det röda tuschet. Jag tror att det är den enda bilden från den vinkeln som blodet syns, därav "markeringen" med röd tusch. Åklagare Therese förklarade innan filmvisningen på 2 storskärmar, att hon inte visste varför det var tuschat så i protokollet, det var inte själva blodet.
Blodet var synligt i hörnkanten i höjd med tuschet, på maskin och luckans smala ytterkant. Storleksmässigt som ett tumavtryck.
Så förbannad att den filmen inte ges ut, tydligen utgör den ett förhör?
Där är det så jävla tydligt att det är blod och att Stefan inser att han gjort bort sig.
Då yttrar han även, innan de går bort från tvättstugan "man ska ha i åtanke höjdförhållandena" eller vad det var, nevöst och pipigt..
Christian Olsson ifrågasatte Swartz varför han inte dokumenterat blodet, om han bedömde det som blod och han förklarade att de tog hundra topsningar typ, som skickades vidare.
Hur som helst bröts filmen där.
Helt stört hur som helst. Blodet var synligt under synen, det var fortfarande kvar. Lenas blod.
Lena som inte kan ha varit hos Stefan på länge iom sina opererade ben mm
Kluddet var på bilden, inte på maskinen. Cirklarna var datorutsatta.
Känslan är att det är den enda bilden som finns kvar, typ en papperskopia, varför skulle man annars i FUPen lägga in en bild som är klottrad på? Galet.
Jag har fått bekräftat att det inte togs foton av Stefan den 15/5 2018, utan endast den bild som tagits med polismans mobil.
Stefan fotades i slutet av maj, då han anhölls.
Citat:

Påstår du fortfarande att synen gjordes 2018?
Citera
2021-05-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Och återigen:

Så jag ska outa mig själv för att en fjant som du säger att jag ljuger.
Om det ger dig ro i sinnet lilla själ så vet skribenten Avel vad jag har för jobb och varför jag befann mig i nämnda rättsal.
Din fula clown.

Och sen, din fjant, så har jag aldrig någonsin skrivit att ett mål avgörs baserat på tilltrosbevisning. Herregud...
Citera
2021-05-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så jag ska outa mig själv för att en fjant som du säger att jag ljuger.
Om det ger dig ro i sinnet lilla själ så vet skribenten Avel vad jag har för jobb och varför jag befann mig i nämnda rättsal.
Din fula clown.

Och sen, din fjant, så har jag aldrig någonsin skrivit att ett mål avgörs baserat på tilltrosbevisning. Herregud...
Det är mycket svårt att avslöja om någon ljuger. https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2003/Nr-4-2003-Argang-69/Sa-avslojas-en-lognare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in