2021-05-19, 15:46
Medlem
Har haft en peugeot 508 SW 2012 diesel i 3 år nu. Bästa bilen jag ägt.
Skön komfort, billig skatt (1300 kr), drar 0,55 blandad körning, aldrig behövt åka till verkstaden förutom årliga servicen, mycket plats.
Min Volvo jag hade innan krånglade mer och var dyrare i drift.
Citera
2021-05-19, 15:55
Medlem
Citroen 2CV är oemotsägligen en av bilvärldens absolut främsta bilkonstruktioner.
Ett avfjädringssystem där kontraviktsdämpare ser till att hjulen inte lämnar underlaget.
Vridfriktionsdämpare reglerar vagnskorgens rörelser.
Således INTE en dålig kompromiss med teleskopstötdämpare och Person-ben.
Skruvfjädrar integrerade med varandra på respektive sida.
Dessutom med gummidämpare framför varje skruvfjäder(Citroen lär ha återupptagit systemet 2021).
Länk-/bärarmar, så konstruerade att bilen inte niger vid inbromsning, med dubberadiga koniska rullager).
Överdimensionerade dubbelradiga kullager vid hjulen kapslade på ett sinrikt sätt.
Styrväxel av kuggstångstyp som är justerbar(när de flesta hade styrsnäcka).
Justerbara yttre styrtagsändar.
Framvagnsgeometri med nollpunktstyrning(innan andra ens visste vad det var).
Hydrauliskt bromssystem(när vissa andra hade mekanisk bromsar)
Stora trumbromsar med kylflänsar(skivbromsar fanns endast på flygplan och Jaguar Type D).
Främre bromsarna inne vid växellådan för bättre väghållning = mindre ofjädrad vikt.
4-växlad växellåda(när det flesta endast hade 3 växlar)
HEMI-motor(när andra inte hade lämnat sidventilsstadiet).
Bränsletanken skyddad i ramen mellan bakhjulen(inte längst bak som krockkudde som på t ex Volvo).
Ram och kaross konstruerade efter flygplansteknologi = superlätt och jättestark.
Lätt demonterbara yttre karossdelar = skärmar, dörrar, huv, baklucka, tak, strålkastare mm.
Inte från början, men efter några år, först i världen med slanglösa stålradialdäck(andra hade digonaler).
Motor och växellåda av lättmetall för att spara vikt.
Oljekylare.
Generator direkt på vevaxeln eliminerade behovet av generatorrem.
Möjlighet att veva igång.
Tändsystem utan fördelarlock och rotor.
Inifrån justerbara strålkastare.
Ampéremeter(men inte voltmeter).
Bränslemätsticka i tanken(en felkälla mindre).
Hastighetsmätardrivna vindrutetorkare(en felkälla mindre)
Blinkers med urverksfunktion(när andra hade "pilar").
Ett standardiserat gängsystem på skruvar och muttrar = M5, M7, M9, M11 samt M14 på hjulmuttrar.
Som exempel M7 i stället för dubbla M6 och dubbla M7 i stället för M8.
Samma gänga och verktyg för hjul och framskärmar samt domkraft = 19 mm.
Veven till motorn hade 19 mm i andra änden än kloänden.
Belgientillverkade 2CV hade en lucka bak som var kombinerad bakljusen och regskylten som kunde fällas upp så man kom åt reservhjulet utan att röra bagaget.

Men den var inte vacker.
Det var för långt mellan punktsvetsarna så att rostbenägna spalter bildades.
Inte tillstymmelse till rostskyddsbehandling av den tunna plåten.
Ändå tillverkades mellan 15 och 17 miljoner s k A-modeller(olika uppgifter florerar).

Ovanstående tekniska underverk visades för första gången på bilsalongen 1948 som 1949 års modell.

Sällan har så många unika konstruktionslösningar förekommit på en och samma bil.
Inte ens Citroen DS kunde uppvisa lika många geniala lösningar.
Tesla framstår som en hästvagn utan häst i jämförelse.

Eller hur, ni teknikkunniga?
Citera
2021-05-19, 20:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Renault 16 var ett mästerverk

Fantastiskt komfort, grym värme, rymlig. Visst, lite rostbenägen men det löste jag med en Dinitrol behandling.

Bonus: Motorn från 16 TS användes i Lotus Europa

Ja. den var det mycket nytänk i.

+
Motor bakom framaxel.
Motorblock i prisbelönt helgjuten aluminium.
Utbytbara våta cylinderfoder.
Långslagig motor, TS version hade Gordini-trimmat topplock med halvsfäriska förbränningsrum.
Rattväxel.
Parkeringskrycka till vänster om ratten. P-bromsvajer utefter bilens vänstra sida.
Längsgående torsonsfjädring fram med lång fjädringsväg.
Tvärställd individuell torsionsfjädring bak. Olika hjulbas.
Reservdäcket under motorhuven.
Strålkastartorkare där en elmotor drev båda via böjliga kablar.
Höjdinställning av strålkastare inifrån bilen.
Kupevärmeelement längs hela vindrutan.
Möblerbara säten. Tror det var 6 olika moder. Helt bäddbar bl.a.

Citat:
Geniet bakom bilens då okonventionella design hette Gaston Juchet. Hjärnan bakom tekniken i bilen var Yves Georges. Tillsammans ledde de två herrarna det fyra år långa utvecklingsarbetet med en bil som skulle vinna omvärldens hjärtan. Många hyllade Renault 16 när den kom. Inte minst Årets bil-juryn tog modellen till sina hjärtan och valde den till årets bil 1966 – framför Rolls-Royce Silver Shadow.

https://bilnilsson.com/bil-nilsson-story/renault-16/

-
Från bakre hjulhusen bak var det öppet rakt in i tröskellådorna.
Det här med saltade vägar knäckte den. Även de nya trösklarna jag svetsade dit.
Med innerskärmar hade den rullat än idag.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-19 kl. 20:59.
Citera
2021-05-19, 23:32
Medlem
Elementarts avatar
Tycker att franska bilar många gånger har haft en ganska unik design på sina bilar, kanske inte lika mycket idag som tidigare.
Citera
2021-05-20, 04:09
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Inte helt förvånande är dieselbilar från främst Peugeot och Citroën extra populära i Norr- och Västerbotten p g a många långa mil att avverka.
Med sjunkande ambitioner för små och medelstora vägar från Vägverket så torde det senare märket kunna värva fler intresserade i seriöst bra fjädring.

Inledningen på filmen Taxi (1998) är med tvåhjuling men snart så började den kännas som en lyckad reklamfilm för franska bilar.

https://youtu.be/KVeZYCjnkSc
Citera
2021-05-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Renault 16 var ett mästerverk

Fantastiskt komfort, grym värme, rymlig. Visst, lite rostbenägen men det löste jag med en Dinitrol behandling.

Bonus: Motorn från 16 TS användes i Lotus Europa

Så Mercedes S-klass - BMWs 7-serie, Cadillac Lincoln är baaaraaa skiiit då (i komfort

+ allt annat)

Nästan alla franska bilar lågprisskit o kräver många gånger dubbla bilar

Tänk på reklamen Renault 5 Stadsbilen - den gick inte att använda på landsväg
så man var tvungen att köpa en bil till/hyra bil om man skulle åka landsväg
Citera
2021-05-20, 11:17
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Så Mercedes S-klass - BMWs 7-serie, Cadillac Lincoln är baaaraaa skiiit då (i komfort

+ allt annat)

Du får se den som den 60-talsbil den är och jämföra med samma tid ditt apskaft.

Och nej, det var min enda bil i många år, aldrig några fel som stoppade den. 100% tillförlitlig.
Citera
2021-05-20, 11:22
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

+ allt annat)

I jämförelse med Citroen hydraulik fjädring - ja.

Jag älskar stora lyxkryssare, jag äger själv Lincoln.
Men trots att min Lincoln står på original luftfjädring som är så mjuk och fin, så har den ingenting att sätta emot Citroen hydraulikfjädring. Absolut ingenting.
Fullkomligt oslagbar.

Mvh,
En person som förövrigt avskyr franskt.

Edit: nu avsåg ni ju inte Citroen, kan ju vara bra att läsa innan man svarar.
Men summa sumarum: jag diggar verkligen hydraulikfjädringen på Citroen. Guld värt på grusvägar främst.
Citera
2021-05-20, 12:15
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longinus
Av någon okänd anledning så har mina franska bilar varit de mest pålitliga och ekonomiska bilarna. Främst Peugeot då. Den absolut sämsta var en V70 -04 som fick något fel var 50:e mil i snitt. Jag behöll den ändå i tre år för jag tänkte att en Volvo ska ju inte gå sönder hela tiden, det måste bli bra snart.

Förutom 205GTI så har de franska modellerna jag haft dock inte utmärkt sig som åtråvärda bilar.
Var på väg att köpa en 205 GTI för ett par år sedan, och insåg att den är som en leksaksbil.

Den var kul att bränna runt i då, 80-tal, men känns mest som en farlig plåtlåda nu.
Citera
2021-05-20, 12:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Skulle man göra en lista över de 10 bästa bilarna som byggts någonsin skulle citroen antagligen ha tre stycken på listan (massproducerade).
Men som sagt det är gamla meriter. Franska bilar är verkligen skit. Antagligen för att de sluppit konkurrens och det har funnits en uppsjö protektionistiska regler för att komma in och sälja bilar i Frankrike.
Citera
2021-05-20, 12:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Skulle man göra en lista över de 10 bästa bilarna som byggts någonsin skulle citroen antagligen ha tre stycken på listan (massproducerade).
Men som sagt det är gamla meriter. Franska bilar är verkligen skit. Antagligen för att de sluppit konkurrens och det har funnits en uppsjö protektionistiska regler för att komma in och sälja bilar i Frankrike.
På vilket sätt har de sluppit konkurrens och vilka märken är det som inte fått säljas på samma marknader som de franska bilarna av protektionistiska skäl?

Som vanligt när det gäller franskt så är det svammel utan grund. Franska bilar är sen 30 år sen som bilar är mest, kvaliteten följer priset, ibland får man mer än vad man betalar för, ibland mindre, för det mesta ligger det i par med vad man betalar.
Framförallt Renault har ju haft ett par bottennapp de senaste 20 åren, men det är långt från så illa som det verkar, Volvo har haft lika mycket modeller i botten av kvalitetsundersökningar, och Mercedes.

Lustigt nog så ser man sällan att nån påstår att SAAB är kass för att Volvo är det, eller att tysk bilindustri är sämst eftersom MB haft några kassa modeller. Hur kommer det sig?
Citera
2021-05-20, 13:17
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
På vilket sätt har de sluppit konkurrens och vilka märken är det som inte fått säljas på samma marknader som de franska bilarna av protektionistiska skäl?

Japanska bilar har fått stå för max 3% av bilförsäljningen i Frankrike. 2018 tog eu bort en starffskatt på 10% för alla japanska bilar.

Det är med all sannolikhet orsaken till att franska bilar är sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in