2021-05-19, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Den genomsnittlige peugeotföraren illustrerades ju bra av Clarkson & May i TopGear för ett antal år sen😁 Det slog mig hur fullständigt rätt dom hade.

En sak ska jag ge er: Peugeot 405Mi16 är en tidlöst snygg vagn.

Tja, vill man se ett stundom rätt korkat och extremt stageat nöjesprogram som källa till seriösa fakta så har man nog lite problem med verklighetsförankringen….

Programmet lockar många tittare just för att det ofta frossar i gamla fördomar och oblygt underblåser dem och sprider dem vidare.

Jodå, jag kikar en del på Topgear old version, och låter mig underhållas. Men det är sannerligen inte mycket till seriösa fakta de presenterar om saker och ting. Det mesta är tillrättalagt för att okunnigt (men för all del bilintresserat) naivt folk ska lockas…
Citera
2021-05-19, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, vill man se ett stundom rätt korkat och extremt stageat nöjesprogram som källa till seriösa fakta så har man nog lite problem med verklighetsförankringen….

Programmet lockar många tittare just för att det ofta frossar i gamla fördomar och oblygt underblåser dem och sprider dem vidare.

Jodå, jag kikar en del på Topgear old version, och låter mig underhållas. Men det är sannerligen inte mycket till seriösa fakta de presenterar om saker och ting. Det mesta är tillrättalagt för att okunnigt (men för all del bilintresserat) naivt folk ska lockas…
Jag har inte påstått att TG ska tas för ett faktaprogram? Men just i detta fall har dom 100% rätt. Lyckträff? Kanske, men en fördom brukar finnas där av en anledning.
Citera
2021-05-19, 07:54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vad finns mer - finns det några franska bilar som på totalen varit bra rakt igenom
Finns det nån bil som varit bra rakt igenom?

Om man pratar franskt så ska givetvis ikonen 205 vara med, modellen som räddade Peugeot och gjorde Peugeot till en fixstjärna på GTI-himlen.
205 GTI är en legend, inget mindre. den är följd av flera ännu kompetentare bilar, 106 GTI, 106 Rallye, 306GTI, 206GTI, 308GTI, RCZ, men ingen av efterföljarna har förstås levt upp till 205 GTI som av många anses som en av de bästa GTI-bilarna någonsin.
De var dessutom inte helt kass i kvaliteten heller, vissa saker trasslar men i det stora hela håller 205 bra.

Likaså har ju Renault en hel del vassa järn, inga lika ikoniska bilar som 205 GTI, men Clio RS är en kompetent bil.

Ja, kort sagt så finns det en hel del att plocka ur, Bugatti någon?
Citera
2021-05-19, 08:12
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Renault 30 katastrof PRV motorn (fransk så klart som även hamnade i volvo)
Den motorn var en nästan livrädd för när det skulle köpas en 504. Det var väl en sådan i TI:n?

Den, Peugeot 504, måste väl ändå vara den bästa bilen någonsin?
Citera
2021-05-19, 09:07
Medlem
Jag tycker synd om alla som inte fattar hur bra många franska bilar är. Det tyder på låg intelligens.
Citera
2021-05-19, 10:00
Medlem
Av någon okänd anledning så har mina franska bilar varit de mest pålitliga och ekonomiska bilarna. Främst Peugeot då. Den absolut sämsta var en V70 -04 som fick något fel var 50:e mil i snitt. Jag behöll den ändå i tre år för jag tänkte att en Volvo ska ju inte gå sönder hela tiden, det måste bli bra snart.

Förutom 205GTI så har de franska modellerna jag haft dock inte utmärkt sig som åtråvärda bilar.
Citera
2021-05-19, 10:05
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Pågrund av dåligt rykte är de något underskattade i Sverige, så det går att köpa begagnade franska bilar billigare än många andra märken. Småbilarna har ofta låg förbrukning och låg skatt.
Citera
2021-05-19, 10:08
Medlem
Det fanns en man som ville ha sin peugeot återköpt den var nyköpt men fick det inte.

Då satte han massa skyltar på den o ställde de hela dagarna utanför Peugeot återförsäljare

På skyltarna stod det 0-100 rosthål på 3 år
Citera
2021-05-19, 10:17
Medlem
Skurhinkens avatar
Just Clio får oförskämt mycket skit överlag tycker jag, alternativt har jag haft tur. Håller med om att franska bilar ej besitter någon vidare kvalité jämfört med premiumbilar men de är billiga att äga både gällande bränsleförbrukning samt beskattning. Därtill är de oerhört smidiga att åka runt med.

Haft två Clio och båda har haft väldigt få problem. (den ena var uppe i 17200mil när den såldes). Lite elfel är ju standard. Lite slitagedelar har bytts men inte mer än så. Även haft förmånen att kunna fixa kamremsbyte på egen hand (förbannat kort intervall 5 år/12000mil).

Nu är jag dock lycklig Saab-ägare då jag blev pappa för några år sedan.
Citera
2021-05-19, 10:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Franska bilar är o har varit skit - ett skäl är konstig beskattning
som lett till förhållandvis klena motorer.

Det lilla jag förstått är:

Peugeots dieselmotorer har varit lyckade

Citroens gamla Traction Avants sexor var bra o fungerade länge.

Citroens ID/DS hydraulfjädring o halvautomater var bra o fungerande länge

Simca Vedette/Beuliueu/Chambord var förhållandevis bra - men drivlinan
var gammal beprövad USA sidventilsteknik

Någon simca sportbil rostade inte för karossen var aluminium

Vad finns mer - finns det några franska bilar som på totalen varit bra rakt igenom

Tidiga Citroën CV2 hade tre spännande lösningar:

1) Karossen kunde demonteras utan verktyg (man behövde ta av karossen lite som man bytte kläder förmodligen...)

2) Vindrutetorkarna drevs av hasighetsmätarwiren (!)

3) Tankmätare (liksom i stort sett alla andra mätare) saknades så man mätte bränslenivån direkt i tanken med en sticka

Annat:

Citroën Dwayne hade spärren till huven gömd inuti askkoppen (ev även på CV2)

Citroën ”Padda” hade kurvljus som drevs mekaniskt via wire:ar (vad kan gå fel liksom...)
Senast redigerad av JymdKjam 2021-05-19 kl. 10:52.
Citera
2021-05-19, 14:07
Medlem
groovesnuss avatar
Renault 16 var ett mästerverk

Fantastiskt komfort, grym värme, rymlig. Visst, lite rostbenägen men det löste jag med en Dinitrol behandling.

Bonus: Motorn från 16 TS användes i Lotus Europa
Citera
2021-05-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Som en del redan påpekat, Citroëns gashydrauliska fjädring.

Ägde en gång en Citroën BX med just den fjädringen.

Vi var på ett möbelhus och hade köpt en jättehärk till garderob i massiv furu, som leverades i I ett massivt flat pack.

Har kvar den i huset, är mera än två meter hög, och mera än 3 meter bred, spegeldörrar draglådor och allt möjligt.

Ut ur huset kommer den bara om huset rivs, eller om jag går lös på den med motorsåg.

Nåväl, efter betalt i kassan hänvisade jag till lagret där garberobspaketet kom på gafflarna på en större gaffeltruck.

Fällde ned baksätet, fick ett fint plant lastutrymme, dirigerade in det massiva paketet in i bagageutrymmet.

Tittade upp, och såg hela lagerpersonalen stå och titta förväntansfullt på vad som skulle hända.

Och hände gjorde det, när paketet dunsade in i bagaget på bilen, sjönk bakdelen ned på backen med en suck, bilen stod nu med nosen i vädret och baken i backen.

Luckan gick inte att stänga på grund av paketstorleken, men drog ihop den så gott det gick med ett snöre.

Truckförare hade stängt av motorn på trucken, tystnaden var total klungan av lagerpersonal stirrade på mig.

Satte mig i bilen, vred om startnyckeln motorn gick i gång och hydraulpumpen lika så - tick - tick - tick - tick.....sen blev det tyst förutom en diskret brummande motor.

Och bilen stod nu till dom gapande åskådarnas uppenbara förvåning helt plant och vågrätt, viftade lite åt publiken, lade in ettan och körde iväg.

Väldigt bekväm fungerande fjädring, som än i dag är ett unikum i bil världen.
Ej unikt för Citroen.
Rolls Royce och Bentley hade också kvävgasfjädring med hydraulisk nivåreglering - köpt från Citroen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in