2021-05-20, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
HELT ÄRLIGT JÄVLAR TALAT!!!!

Vad fasiken är detta för äcklig brutal film som sprids. INTE FAN ÄR detta normalt beteende för två bröder? Skojbrottas, fine. Slå varandra blodiga? Näe, fyfan säger jag bara.

Någon som vet om polisen fått tag på detta?
Ska det ha utspelat sig aktuell natt eller är det vid annat tillfälle? Ser ut som att dem triggats av vännerna, komigen slåss nu så får vi se vem som vinner elr liknande med tanke på drt som sas "jag tänker inte slå han mer" känns som att han försöker få ett "godkännande" utav dem övriga att nu räcker det nu har vi fightats. What so ever, ikke normalt🤢

Gällande den jävla ån, sätt in flera dykare föfan. Kamera. Båtar. Det är ju maj, nu! Finns det inga frivilliga dykare, någon som ksn bidra polisens slöa arbete med något. Hade mer än gärna dykt om jag hafr kunnat. Får knappt luft när man är över ytan 🤣 inte nog med att pojken är försvunnen, troligtvis död, men varje dag är en plåga där man pendlar mellan hopp och förtvivlan och undrar vad som hänt och om han kmr tbx.

Polisen vet om filmen sedan länge. De har dessutom gått ut med att inte sprida filmen och att den inte hör ihop med denna kväll han försvann. Även andra föreningar. skolan mm har sagt sitt ang den.

Ån är avsökt flera gånger av polisen med undervattenskamera. Även privatpersoner har filmat av Ån i flera veckor. De har dykt många timmar och på en hel del ställen.
Att bara ta de Lokala dykarklubbarna och sätta in dykare är nog inte alla som vill göra ett jobb med att dyka och faktiskt finna en död person. Det är inte alla som klarar av det.

Ån är Väldigt ström. Den är dessutom extremt mörk och farlig då det ligger jäkligt mycket skit i den. allt från träd. cyklar osv. Det är dessutom badförbud från alla broarna mm.
Citera
2021-05-20, 06:31
Medlem
32åringens avatar
Ny artikel om Mattias i Smålandsposten idag.
Betalvägg, men jag citerar de intressanta delarna.

Angående slagsmålsfilmen känner både mamman och polisen till den. Den utspelar sig inte den natten han försvann.
Mammans reaktion på att filmen spreds på sociala medier var typ att det är förtal och brottsligt att sprida såna filmer och något slags förtäckt hot om rättsliga åtgärder om filmen fortsatte spridas.

Kan inte svara på den juridiska aspekten, men förstår att hon blir mycket upprörd över att se dina söner slå varandra blodiga och skäms över att detta kommer till allmän kännedom.
Dock tycker jag att det var bra att den kom fram då den visar en sida av bröderna och deras umgänge som jag inte säker på att polisen hade fått veta annars.

Sen om det är bråk inom kompisgänget som orsakat hans försvinnande får vi kanske aldrig veta. Men jag tycker att efter ett halvår borde någon av kompisarna på festen pratat brevid mun om det nu är så att dom är inblandade.
Det handlar ju om 17-18 åringar som går i skolan och träffar mycket folk.

Festdeltagarna måste fått tusentals frågor från kompisar om vad som hänt på festen och var Mattias tog vägen den kvällen. Det är ju om många ungdomar som träffat honom, både på Ågårdsvägen och Klotvägen.
Hade någon vetat så borde det kommit fram vid det här laget. Det vore en tung hemlighet att bära på.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att dykarna kan hitta honom denna gången. Helt uppenbart ligger det ett lik i ån någonstans vid vilken norr om Replösabron.

Citat från SMP

Citat:
Polisen har återupptagit sökandet efter försvunne pojken Mattias Borg.
Sökhunden Sid har markerat samma område som tidigare markerats.
– Från båt är hunden tränad att markera doften av en avliden människa, säger hundföraren.

I mars pausade sökarbetet efter försvunne Mattias Borg i väntan på att väderförhållandena skulle bli lättare att söka i. Då hade polisen dykt i 45 timmar i ån Lagan – nu de återupptagit sökandet i vattnet.

– Hundförarna hörde av sig i går med kort varsel och vi är tacksamma att de kom hit från Malmö, säger kommunpolisen Hans Sjöberg.

Hur kommer det sig att ni fortsätter att söka i vattnet?

– Därför att vi har lärt oss att Lagaån är väldigt svårsökt. Vi har ett djup på över tolv meter, strömmar på olika håll, sten- och stocksamlingar i ån. Det är väldigt svårt att säga med hundra procent att något område är genomsökt och därför gör vi ett omtag.

Hundförarna tillsammans med hunden Sid utgick från Replösabron och sökte i hela ån upp till riksväg 25. Men det var redan i närheten av bron som hunden gjorde en markering. Utifrån den är ett område i form av en cirkel med radien 70 meter intressant för polisen

– Det är precis samma sak igen, jag vet inte hur många gånger vi har varit här nu men det är samma område som är intressant, inget annat, säger hundföraren.

Polisen kommer inom de närmaste dagarna sätta sig ner och analysera resultatet från onsdagens sökinsats. Det återstår att se om dykningar ska återupptas i området som markerades av hunden.

– Vi kommer att ha med hundförarna på mötet och besluta om nästa steg, säger Hans Sjöberg.
Senast redigerad av 32åringen 2021-05-20 kl. 06:33.
Citera
2021-05-20, 07:15
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Ny artikel om Mattias i Smålandsposten idag.
Betalvägg, men jag citerar de intressanta delarna.

Angående slagsmålsfilmen känner både mamman och polisen till den. Den utspelar sig inte den natten han försvann.
Mammans reaktion på att filmen spreds på sociala medier var typ att det är förtal och brottsligt att sprida såna filmer och något slags förtäckt hot om rättsliga åtgärder om filmen fortsatte spridas.

Kan inte svara på den juridiska aspekten, men förstår att hon blir mycket upprörd över att se dina söner slå varandra blodiga och skäms över att detta kommer till allmän kännedom.
Dock tycker jag att det var bra att den kom fram då den visar en sida av bröderna och deras umgänge som jag inte säker på att polisen hade fått veta annars.

Sen om det är bråk inom kompisgänget som orsakat hans försvinnande får vi kanske aldrig veta. Men jag tycker att efter ett halvår borde någon av kompisarna på festen pratat brevid mun om det nu är så att dom är inblandade.
Det handlar ju om 17-18 åringar som går i skolan och träffar mycket folk.

Festdeltagarna måste fått tusentals frågor från kompisar om vad som hänt på festen och var Mattias tog vägen den kvällen. Det är ju om många ungdomar som träffat honom, både på Ågårdsvägen och Klotvägen.
Hade någon vetat så borde det kommit fram vid det här laget. Det vore en tung hemlighet att bära på.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att dykarna kan hitta honom denna gången. Helt uppenbart ligger det ett lik i ån någonstans vid vilken norr om Replösabron.

Citat från SMP

Tack snälla , intressant läsning .

Det som är konstigt tycker jag är kommentaren som mannen som öppnade sa till polisen ; att M frågade om en kopp te och sen tittade ner på sina strumpklädda fötter !!

Varför frågade inte mannen varför killen var ute i strumplästen ??

För då kunde ju M ha kunnat förklarat sin situation och att det var mycket olustigt att vara ute någe mer ; att han helt enkelt hade behov av att få hjälp med att få värme och vidare hjälp med att komma hem och in hos sig själv !

Ingen frågar, och typ ingen bryr sig om hans önskan ?

Folk brukar ju vara typ både nyfikna och även gilla att påvisa/påpeka dumheter och konstigheter ju....!? Och kräva svar ....

Men här verkar ingen bry sig , typ : Sköt dej själv och skit i andra !
-Stick ! Tack o hej !
😳😕
...utan en enda tanke på att killen verkar hålla på att frysa fötterna av sig !!!!!!

Att ha medkänsla med någon som håller på att förfrysa kroppsdelar är det inget som Ljungbyborna anser vara viktigt rent medmänskligt sett ?
Senast redigerad av landbandy 2021-05-20 kl. 07:32.
Citera
2021-05-20, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
? Folkpartiet?
😂😂
Citera
2021-05-20, 08:18
Medlem
EdKempers avatar
Finns det inte nån grej som scannar av sjöbottnar? Vet nån om det använts?

Ang strumpor så kan det gissningsvis var så att han blev utestängd från festen, kanske för att han vägrat slåss eller så. Och sen velat bege sig till tjejen istället för hem för då skulle han få förklara sig för mamma.
Citera
2021-05-20, 08:29
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Finns det inte nån grej som scannar av sjöbottnar? Vet nån om det använts?

Det är redan gjort. Men problemet är att det ligger väldigt mycket bråte på botten i Lagan. Trädstammar som härstammar från flottning förr i tiden bl.a.
Citera
2021-05-20, 09:36
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Men hunden (hundarna) har markerat på exakt samma plats varje gång. Detta vore väl inte möjligt om han ligger begravd uppe på land?
Att doftmolekylerna hamnar på exakt samma ställe i vattnet..

Eftersom det vart snö och sen finns ju regn. Borde det inte vara omöjligt att jord och vatten runnit ner till ån. Där det skulle finnas något nergrävt. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar. Men känns inte omöjligt. T.ex. när man råkar vattna en kruka med för mycket vatten så rinner det över på nedre delen.
Man borde gå runt i närheten av där hundarna markerat och peta i jord och mark för att se om det finns något ovanligt. Det kommer nog bli en utmaning och det kommer ta tid särskilt om man letar efter något som grävts ner sen December. (Spekulation) men bara en tanke över varför hundarna markerar just bara på den platsen. Om det legat något i ån hade de markerat flera ställen i ån då doften sprider sig i ån. Men tydligen markerar de på just samma ställe. Det måste rinna ner ditt. Det har väll dykt där flera gånger också utan att hitta något. Hade jag bott nära hade jag letat i området på mark.
Senast redigerad av dizziemind 2021-05-20 kl. 09:43.
Citera
2021-05-20, 09:40
Medlem
Yatsys avatar
Det är väl så att doftspår följer med strömmen så där hund markerar inte alltid behöver vara rätt plats utan egentligen kilometer uppströms.
Citera
2021-05-20, 09:45
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tack snälla , intressant läsning .

Det som är konstigt tycker jag är kommentaren som mannen som öppnade sa till polisen ; att M frågade om en kopp te och sen tittade ner på sina strumpklädda fötter !!

Varför frågade inte mannen varför killen var ute i strumplästen ??

För då kunde ju M ha kunnat förklarat sin situation och att det var mycket olustigt att vara ute någe mer ; att han helt enkelt hade behov av att få hjälp med att få värme och vidare hjälp med att komma hem och in hos sig själv !

Ingen frågar, och typ ingen bryr sig om hans önskan ?

Väldigt många stör sig på och är rädda för just killar i den åldern, kanske ännu mer påverkade killar i den åldern. Hade folk vetat att han skulle försvinna strax efter så hade de säkert agerat annorlunda. Själv hade jag inte ens öppnat dörren om någon jag inte kände ringde på nattetid.
Citera
2021-05-20, 09:52
Medlem
tinca75s avatar
Varför inte tex ta 100 vattenprover, ca 50 cm från botten, numrera proverna, låta likhunden markera i vilket prov där den indikerar mest liklukt....och upprepa proceduren tills man får ett hyfsat hum om var
man ska dyka och leta ibland nersjunkna stockar och annat bråte där han ev kan tänkas ligga.ö

En tanke god som någon eftersom att det är så svårt att bedöma var i ån en kropp ligger när det strömmande vatten man söker i
Citera
2021-05-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Det är redan gjort. Men problemet är att det ligger väldigt mycket bråte på botten i Lagan. Trädstammar som härstammar från flottning förr i tiden bl.a.

Det måste väl gå att ta bort??
Citera
2021-05-20, 12:09
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andath
Det måste väl gå att ta bort??

Det är ingen liten bäck. 12m djup och 30m bred på sina ställen, dessutom strömt. Det är inte realistiskt.
Ligger han i ån tror jag dom hittar honom ändå till slut. Synd att inte hundar kan dyka...

Här är det aktuella området av ån.

https://www.bildtagg.se/bild/xmc4biotgbnte4i8x35nw5jf
Senast redigerad av 32åringen 2021-05-20 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in