• 1
  • 2
2021-05-19, 11:33
Medlem
I Valans spdom finns detta att lsa:

Citat:
Asarne mttes
p Idavallen,
timrade hga
tempel och altar,
smedjor byggde,
smycken gjorde,
skaffade sig tnger
och skapade verktyg.

Det var vl knappast sig sjlva asarna skulle dyrka. Med teorier om att gudarnas roller kastats om under historiens gng (ex hur Oden ersatte Tyr som frkroppsligandet av himmelsfadern) och germansk mytologi samt europeisk hedendoms lnkar till indo-religion (tnker frmst p det mer utarbetade Veda-systemet) dr en myriad av "undergudar" vrdar "den hgste" s verkar asatron vara en frgrening av ett system dr man fr mycket lnge sedan erknde en skapare som existerade utanfr skapelsen p ett annat stt n Oden, Vile och Ve som arbetade inom en existerande rymd.

Den nordiska skapelsemyten frklarar att ordning uppstod ur kaos innan gudar existerade, detta kaos mste vara effekten av en hgre kraft som asarna skulle komma att tillbe. Mytologin r inte kronologisk och gudar kan vara bde dda och levande beroende p vilken funktion de har i berttelserna, men hittills har jag inte funnit ngon identitet p ngon "urgud" inom asatron. Finns det ngon som vill lgga fram teorier kring detta?
Citera
2021-05-19, 11:53
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob

Det var vl knappast sig sjlva asarna skulle dyrka. Med teorier om att gudarnas roller kastats om under historiens gng (ex hur Oden ersatte Tyr som frkroppsligandet av himmelsfadern) och germansk mytologi samt europeisk hedendoms lnkar till indo-religion (tnker frmst p det mer utarbetade Veda-systemet) dr en myriad av "undergudar" vrdar "den hgste" s verkar asatron vara en frgrening av ett system dr man fr mycket lnge sedan erknde en skapare som existerade utanfr skapelsen p ett annat stt n Oden, Vile och Ve som arbetade inom en existerande rymd.

Den nordiska skapelsemyten frklarar att ordning uppstod ur kaos innan gudar existerade, detta kaos mste vara effekten av en hgre kraft som asarna skulle komma att tillbe. Mytologin r inte kronologisk och gudar kan vara bde dda och levande beroende p vilken funktion de har i berttelserna, men hittills har jag inte funnit ngon identitet p ngon "urgud" inom asatron. Finns det ngon som vill lgga fram teorier kring detta?

Kanske dikten bara r skriven av en retard och alla skrattade nr dom sg han hade klantat till det d gudarna inte bygger altar? Eller kanske idioten kallar gudernas kontor tempel? Tror verkligen inte dom hade en urgud. Knns vldigt beta-cuck att ha en urgud. Vikingarna verkade mer alfa.
Citera
2021-05-19, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Jag har fr mig att jag lst att naturreligion utvecklas till stamreligion som slutligen bildar en mytologisk berttartradition om forna hjltar och dyrkan av frfderna. I den mallen skulle asarna kunnat vara en ursprungsbefolkning med sin berttartradition.
Citera
2021-05-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kanske dikten bara r skriven av en retard och alla skrattade nr dom sg han hade klantat till det d gudarna inte bygger altar? Eller kanske idioten kallar gudernas kontor tempel? Tror verkligen inte dom hade en urgud. Knns vldigt beta-cuck att ha en urgud. Vikingarna verkade mer alfa.
Dikten har verfrts genom muntlig tradition i merparten av sin existens s ngonstans mste ngon vl ha rttat till den om den ansgs orimlig.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har fr mig att jag lst att naturreligion utvecklas till stamreligion som slutligen bildar en mytologisk berttartradition om forna hjltar och dyrkan av frfderna. I den mallen skulle asarna kunnat vara en ursprungsbefolkning med sin berttartradition.
Jo, asatron r vldigt "folklig" med sina inslag av magi, seder och vidskepelser/visdommar. Men det existerar mnga lnkar till begrepp inom exempelvis hinduismen (veda) med den heliga kon, kriget mellan asar/vaner, mytologiska hndelsefrlopp betrffande gudar osv.

Antingen rr det sig om ett arv inom vrldsskdningen eller s r det arketyper vi pratar om, men frgan kvarstr vem som frst betraktades som den hgste gudomen.
Citera
2021-05-19, 13:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Dikten har verfrts genom muntlig tradition i merparten av sin existens s ngonstans mste ngon vl ha rttat till den om den ansgs orimlig.

Jo, asatron r vldigt "folklig" med sina inslag av magi, seder och vidskepelser/visdommar. Men det existerar mnga lnkar till begrepp inom exempelvis hinduismen (veda) med den heliga kon, kriget mellan asar/vaner, mytologiska hndelsefrlopp betrffande gudar osv.

Antingen rr det sig om ett arv inom vrldsskdningen eller s r det arketyper vi pratar om, men frgan kvarstr vem som frst betraktades som den hgste gudomen.
Jag ser asatron som kvarlevande legender om frfderna.

Idavallen har, om vi lser skalderna som historiska skeenden, vara Sharon.
Citera
2021-05-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag ser asatron som kvarlevande legender om frfderna.

Idavallen har, om vi lser skalderna som historiska skeenden, vara Sharon.

Vad r Sharon?
Citera
2021-05-19, 14:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad r Sharon?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plain_of_Sharon
Citera
2021-05-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plain_of_Sharon

Jag vet att Snorre peronligen fredrog euhemeristiska tolkningar, att Oden skulle vara en kung frn Anatolien. Men vad jag r ute efter berr mer symboliken och strukturen av trossystemet, s som att mytbildningen runt Jesus korsfstelse hrr frn Odens sjlvoffer och teruppstndelse hngandes frn trdet.
Citera
2021-05-24, 03:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
.

Jag tror balans spdom nmner gudarnas aktiviteter som frebilder fr hur mnniskor ska gra.
Att de byggde tempel var drfr fr att undervisa mnniskor att gra bygga tempel.

P ngot annat stlle str att skrivkonsten lrde mnniskan frn Oden, s gudarna undervisade nog.

Runt tillverkning av smidesfreml som verktyg har frekommit mycket folktro och smideskonsten har kopplats samman med Tors krafter.
Inte konstigt att Gudarna gnar sig t sdant p idavallen, s de sedan kan undervisa mnniskor om sdant.
Citera
2021-05-24, 09:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag vet att Snorre peronligen fredrog euhemeristiska tolkningar, att Oden skulle vara en kung frn Anatolien. Men vad jag r ute efter berr mer symboliken och strukturen av trossystemet, s som att mytbildningen runt Jesus korsfstelse hrr frn Odens sjlvoffer och teruppstndelse hngandes frn trdet.
Men du frstr vl att de hedniska, frkristna religionerna var offerbaserade.

Det var allts inte s konstigt med en Allfader (Oden) som offrade sig sjlv, hngde 9 dygn i idegranen allts.
Inte s konstigt heller med en Jesus som en Kristus som ocks blev just offrad.
Det passade som hand i handske i det redan existerande ramverket med andra ord.

Jesus-myten var inte frst allts.

Och var skulle Oden hnga sig om inte i samma trd som alla andra hngde upp sina offer i?
Det som hade varit konstigt hade vl isf varit om Oden hade ltit sig bli uppspikad p ett kors, eller hur?
Men nej, han hngde upp sig i offertrdet, ddens trd.

Under de stora blotfesterna, var det offrades i nio dagar och nio ntter, hngde man ju upp allt mjligt i den heliga lundens trd. Hstar, getabockar, katter och hundar - och mnniskor med.
Dr fick de sen sakta men skert mra till sig under festivalens fortsatta raj-raj.
Doften lr ha blivit rtt s ...mktig ...
Srskilt fr den som lt sig bli upphngd mitt i smeten, s att sga.
Citera
2021-05-24, 17:14
Medlem
TwoThousands avatar
Djvulen var svaret alla sker men ingen var intelligent nog att kunna frestlla sig.
Citera
2021-06-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag tror balans spdom nmner gudarnas aktiviteter som frebilder fr hur mnniskor ska gra.
Att de byggde tempel var drfr fr att undervisa mnniskor att gra bygga tempel.

P ngot annat stlle str att skrivkonsten lrde mnniskan frn Oden, s gudarna undervisade nog.

Runt tillverkning av smidesfreml som verktyg har frekommit mycket folktro och smideskonsten har kopplats samman med Tors krafter.
Inte konstigt att Gudarna gnar sig t sdant p idavallen, s de sedan kan undervisa mnniskor om sdant.

Jag hller med om detta, och det r i sig intressant att man inte erknner en evig och bestende skapargud (eftersom alla gudar ska d). Det gr gudavrlden till en hgre version av den materiella vrlden, vilket ocks r fallet med det hinduistiska trossystemet. Det r just i lnken mellan europeisk hedendom och indo-religion som jag tycker att det borde finnas kvarlevor av en evig gud bakom alla fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Djvulen var svaret alla sker men ingen var intelligent nog att kunna frestlla sig.

Alla vet att Krishna r gudomens hgsta personlighet och att resten r Maya.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in