• 3
  • 4
2021-08-20, 23:50
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det r ett intressant mne men man vet tydligen vldigt lite om hur forntidens mnniskor sjlva sg p sin religion. Vi knner till gudarnas namn tack vare Snorre Sturlasson, och vi vet att olika gudar var olika populra under olika rhundraden. Fre vikingatiden tycks guden Ull ha varit populr men Snorre skriver vldigt lite om honom. Och gr man nnu lngre tillbaka och frsker tolka mlningarna i Kivikshgen s famlar vi i mrker.

Vad jag frstr s var det indoeuropeerna som tog med sig asatron till Skandinavien. Astron var drmed beslktad med hinduismen. Man kan ju spekulera i om man ven hr trodde p sjlavandring, eller karma och s vidare.
Nej, jag har inte sett ngra tecken p vra fornnordiska frfder trodde p sjlavandring.
De trodde ju att man antingen kom till Valhall eller till Hel.
Citera
2021-08-21, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Nej, jag har inte sett ngra tecken p vra fornnordiska frfder trodde p sjlavandring.
De trodde ju att man antingen kom till Valhall eller till Hel.
Eller mer precist - enligt den kristne prsten Snorre Sturlasson s trodde folk som levde ngra 200 fre honom att man hamnade i Hel eller Valhall. Snorre anvnde bde muntliga och skriftliga kllor i sitt dokumenterande av en tid som han frstod hll p att falla i glmska.

Hur asatron sg ut p 500-talet vet man inte. nnu mindre hur den var r 0. Fr att inte tala om 1000 f Kr.

Om man sger att asatron var p det ena eller andra sttet s frsker man frysa ett gonblick i tiden. Asatron frndrades kontinuerligt. Det fanns inga nedskrivna kodex att falla tillbaka p. Allt man hade var muntliga berttelser som frndrades fr varje generation. Gudarna vxlade i popularitet och de fll i glmska varvid nya tillkom. Och nr man brjar dyrka en ny gud s har mnniskor ftt en annan anledning att dyrka just honom. Med en ny anledning s ndras frmodligen ven utvandet, allts ritualen eller gudstjnsten om man vill uttrycka det s.
Citera
2021-08-21, 02:53
Medlem
Upptckte just att det var en vldigt konstig rubrik p trden: Vem var det asarna tillbad?

Asarna tillbad vl inte ngon. De var ju sjlva gudar.
Citera
2021-08-21, 13:18
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Eller mer precist - enligt den kristne prsten Snorre Sturlasson s trodde folk som levde ngra 200 fre honom att man hamnade i Hel eller Valhall. Snorre anvnde bde muntliga och skriftliga kllor i sitt dokumenterande av en tid som han frstod hll p att falla i glmska.

Hur asatron sg ut p 500-talet vet man inte. nnu mindre hur den var r 0. Fr att inte tala om 1000 f Kr.

Om man sger att asatron var p det ena eller andra sttet s frsker man frysa ett gonblick i tiden. Asatron frndrades kontinuerligt. Det fanns inga nedskrivna kodex att falla tillbaka p. Allt man hade var muntliga berttelser som frndrades fr varje generation. Gudarna vxlade i popularitet och de fll i glmska varvid nya tillkom. Och nr man brjar dyrka en ny gud s har mnniskor ftt en annan anledning att dyrka just honom. Med en ny anledning s ndras frmodligen ven utvandet, allts ritualen eller gudstjnsten om man vill uttrycka det s.
Fast vi har fortfarande inga belgg fr att det frekom en tro p sjlavandring i den fornnordiska religionen.
Ja, det r sant att Snorre var kristen.
Men om han hade hrt talas om en tro p sjlavandring, s skulle han nog ha skrivit om det.
Kan det ha funnits en sdan tro lngt innan ngra skriftliga kllor fanns?
Jo, kanske.
Men det blir verkligen bara lnlsa spekulationer.
Det enda som vi har att g p r att hinduismen har en tro p sjlavandring.
Men vi har ingen aning om var och hur och nr den uppstod.
Den delen av hinduismen kan ju lika grna ha kommit frn draviderna som frn arierna.
Vi vet i alla fall att grekerna ocks var indo-europer och trodde p ett ddsrike och inte p sjlavandring.
Senast redigerad av Chrisma 2021-08-21 kl. 13:46.
Citera
2021-08-21, 13:45
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Upptckte just att det var en vldigt konstig rubrik p trden: Vem var det asarna tillbad?

Asarna tillbad vl inte ngon. De var ju sjlva gudar.
Trden brjar med att ngon citerar en gammal text, dr vi kan lsa att asarna byggde tempel och altare i Asgrd.
Och d kan man undra hur vi ska tolka det.
Senast redigerad av Chrisma 2021-08-21 kl. 13:47.
Citera
2021-08-22, 01:57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ull r skidlpares och jgares gud, och drmed nrmast ett komplement till Njord/Frej, som rder ver sommarens inkomstkllor: ring och sjfart.

Jag ser dem som olika aspekter av en och samma ursprungliga gudom; men jag kan givetvis ha fel!
Nej, du r mer traditionell i din tolkning som kopplar ihop Ull med Fr, n jag som kopplar samman Ull med Balder.

Din tolkning grundas p sommarens och vinterns inkomster, medan min mer grundas i rstidernas cykliska frlopp (dd och terfdelse).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in