• 1
  • 2
2021-05-19, 11:33
Medlem
I Valans spådom finns detta att läsa:

Citat:
Asarne möttes
på Idavallen,
timrade höga
tempel och altar,
smedjor byggde,
smycken gjorde,
skaffade sig tänger
och skapade verktyg.

Det var väl knappast sig själva asarna skulle dyrka. Med teorier om att gudarnas roller kastats om under historiens gång (ex hur Oden ersatte Tyr som förkroppsligandet av himmelsfadern) och germansk mytologi samt europeisk hedendoms länkar till indo-religion (tänker främst på det mer utarbetade Veda-systemet) där en myriad av "undergudar" vördar "den högste" så verkar asatron vara en förgrening av ett system där man för mycket länge sedan erkände en skapare som existerade utanför skapelsen på ett annat sätt än Oden, Vile och Ve som arbetade inom en existerande rymd.

Den nordiska skapelsemyten förklarar att ordning uppstod ur kaos innan gudar existerade, detta kaos måste vara effekten av en högre kraft som asarna skulle komma att tillbe. Mytologin är inte kronologisk och gudar kan vara både döda och levande beroende på vilken funktion de har i berättelserna, men hittills har jag inte funnit någon identitet på någon "urgud" inom asatron. Finns det någon som vill lägga fram teorier kring detta?
Citera
2021-05-19, 11:53
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob

Det var väl knappast sig själva asarna skulle dyrka. Med teorier om att gudarnas roller kastats om under historiens gång (ex hur Oden ersatte Tyr som förkroppsligandet av himmelsfadern) och germansk mytologi samt europeisk hedendoms länkar till indo-religion (tänker främst på det mer utarbetade Veda-systemet) där en myriad av "undergudar" vördar "den högste" så verkar asatron vara en förgrening av ett system där man för mycket länge sedan erkände en skapare som existerade utanför skapelsen på ett annat sätt än Oden, Vile och Ve som arbetade inom en existerande rymd.

Den nordiska skapelsemyten förklarar att ordning uppstod ur kaos innan gudar existerade, detta kaos måste vara effekten av en högre kraft som asarna skulle komma att tillbe. Mytologin är inte kronologisk och gudar kan vara både döda och levande beroende på vilken funktion de har i berättelserna, men hittills har jag inte funnit någon identitet på någon "urgud" inom asatron. Finns det någon som vill lägga fram teorier kring detta?

Kanske dikten bara är skriven av en retard och alla skrattade när dom såg han hade klantat till det då gudarna inte bygger altar? Eller kanske idioten kallar gudernas kontor tempel? Tror verkligen inte dom hade en urgud. Känns väldigt beta-cuck att ha en urgud. Vikingarna verkade mer alfa.
Citera
2021-05-19, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Jag har för mig att jag läst att naturreligion utvecklas till stamreligion som slutligen bildar en mytologisk berättartradition om forna hjältar och dyrkan av förfäderna. I den mallen skulle asarna kunnat vara en ursprungsbefolkning med sin berättartradition.
Citera
2021-05-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kanske dikten bara är skriven av en retard och alla skrattade när dom såg han hade klantat till det då gudarna inte bygger altar? Eller kanske idioten kallar gudernas kontor tempel? Tror verkligen inte dom hade en urgud. Känns väldigt beta-cuck att ha en urgud. Vikingarna verkade mer alfa.
Dikten har överförts genom muntlig tradition i merparten av sin existens så någonstans måste någon väl ha rättat till den om den ansågs orimlig.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har för mig att jag läst att naturreligion utvecklas till stamreligion som slutligen bildar en mytologisk berättartradition om forna hjältar och dyrkan av förfäderna. I den mallen skulle asarna kunnat vara en ursprungsbefolkning med sin berättartradition.
Jo, asatron är väldigt "folklig" med sina inslag av magi, seder och vidskepelser/visdommar. Men det existerar många länkar till begrepp inom exempelvis hinduismen (veda) med den heliga kon, kriget mellan asar/vaner, mytologiska händelseförlopp beträffande gudar osv.

Antingen rör det sig om ett arv inom världsåskådningen eller så är det arketyper vi pratar om, men frågan kvarstår vem som först betraktades som den högste gudomen.
Citera
2021-05-19, 13:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Dikten har överförts genom muntlig tradition i merparten av sin existens så någonstans måste någon väl ha rättat till den om den ansågs orimlig.

Jo, asatron är väldigt "folklig" med sina inslag av magi, seder och vidskepelser/visdommar. Men det existerar många länkar till begrepp inom exempelvis hinduismen (veda) med den heliga kon, kriget mellan asar/vaner, mytologiska händelseförlopp beträffande gudar osv.

Antingen rör det sig om ett arv inom världsåskådningen eller så är det arketyper vi pratar om, men frågan kvarstår vem som först betraktades som den högste gudomen.
Jag ser asatron som kvarlevande legender om förfäderna.

Idavallen har, om vi läser skalderna som historiska skeenden, vara Sharon.
Citera
2021-05-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag ser asatron som kvarlevande legender om förfäderna.

Idavallen har, om vi läser skalderna som historiska skeenden, vara Sharon.

Vad är Sharon?
Citera
2021-05-19, 14:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad är Sharon?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plain_of_Sharon
Citera
2021-05-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plain_of_Sharon

Jag vet att Snorre peronligen föredrog euhemeristiska tolkningar, att Oden skulle vara en kung från Anatolien. Men vad jag är ute efter berör mer symboliken och strukturen av trossystemet, så som att mytbildningen runt Jesus korsfästelse härör från Odens självoffer och återuppståndelse hängandes från trädet.
Citera
2021-05-24, 03:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
.

Jag tror balans spådom nämner gudarnas aktiviteter som förebilder för hur människor ska göra.
Att de byggde tempel var därför för att undervisa människor att göra bygga tempel.

På något annat ställe står att skrivkonsten lärde människan från Oden, så gudarna undervisade nog.

Runt tillverkning av smidesföremål som verktyg har förekommit mycket folktro och smideskonsten har kopplats samman med Tors krafter.
Inte konstigt att Gudarna ägnar sig åt sådant på idavallen, så de sedan kan undervisa människor om sådant.
Citera
2021-05-24, 09:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag vet att Snorre peronligen föredrog euhemeristiska tolkningar, att Oden skulle vara en kung från Anatolien. Men vad jag är ute efter berör mer symboliken och strukturen av trossystemet, så som att mytbildningen runt Jesus korsfästelse härör från Odens självoffer och återuppståndelse hängandes från trädet.
Men du förstår väl att de hedniska, förkristna religionerna var offerbaserade.

Det var alltså inte så konstigt med en Allfader (Oden) som offrade sig själv, hängde 9 dygn i idegranen alltså.
Inte så konstigt heller med en Jesus som en Kristus som också blev just offrad.
Det passade som hand i handske i det redan existerande ramverket med andra ord.

Jesus-myten var inte först alltså.

Och var skulle Oden hänga sig om inte i samma träd som alla andra hängde upp sina offer i?
Det som hade varit konstigt hade väl isf varit om Oden hade låtit sig bli uppspikad på ett kors, eller hur?
Men nej, han hängde upp sig i offerträdet, dödens träd.

Under de stora blotfesterna, var det offrades i nio dagar och nio nätter, hängde man ju upp allt möjligt i den heliga lundens träd. Hästar, getabockar, katter och hundar - och människor med.
Där fick de sen sakta men säkert möra till sig under festivalens fortsatta raj-raj.
Doften lär ha blivit rätt så ...mäktig ...
Särskilt för den som lät sig bli upphängd mitt i smeten, så att säga.
Citera
2021-05-24, 17:14
Avstängd
TwoThousands avatar
Djävulen var svaret alla söker men ingen var intelligent nog att kunna föreställa sig.
Citera
2021-06-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag tror balans spådom nämner gudarnas aktiviteter som förebilder för hur människor ska göra.
Att de byggde tempel var därför för att undervisa människor att göra bygga tempel.

På något annat ställe står att skrivkonsten lärde människan från Oden, så gudarna undervisade nog.

Runt tillverkning av smidesföremål som verktyg har förekommit mycket folktro och smideskonsten har kopplats samman med Tors krafter.
Inte konstigt att Gudarna ägnar sig åt sådant på idavallen, så de sedan kan undervisa människor om sådant.

Jag håller med om detta, och det är i sig intressant att man inte erkänner en evig och bestående skapargud (eftersom alla gudar ska dö). Det gör gudavärlden till en högre version av den materiella världen, vilket också är fallet med det hinduistiska trossystemet. Det är just i länken mellan europeisk hedendom och indo-religion som jag tycker att det borde finnas kvarlevor av en evig gud bakom alla fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Djävulen var svaret alla söker men ingen var intelligent nog att kunna föreställa sig.

Alla vet att Krishna är gudomens högsta personlighet och att resten är Maya.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in