2021-05-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
Jag menar samma sak. Israel kommer tyvärr att falla i slutändan. Jag har mycket svårt att se Israel, som är omringade av så extremt hat att vi inte kan föreställa oss, ska överleva och frodas.

2 miljarder hatande muslimer och dom ökar säkert i hundratusentals varenda dag..

Yes, så är det. Israel kommer att slitas sönder, utifrån och inifrån.

Skapandet av Israel var på sätt och vis ett svek av Västvärlden.. Dagens situation var väntad.

"Varsågoda, ni får ett pyttelitet sårbart land som knappt går att odla i, i en ocean av fiender... lycka till" Helt absurt.

Och inte bara araberna är på 100% .. Iran iakttar allt som händer och iranierna är på en helt annan nivå än araberna ... Här är en intressant diskussion om vad som verkligen händer:

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/is-massive-hamas-attack-on-israel-the-assault-iran-warned-of-analysis-667888

Det som händer nu är bara en pytteliten del av ett komplext jättekrig. Medan våra medier och vi flashbacknördar sitter och babblar om järnkupolen och enskilda incidenter, planerar Israels alla fiender mycket större operationer.

Hamas senaste urladdning kan vara en del av ett större projekt, tex ett test av Israels missilförsvar.

Hamas vet också att Israel kämpar med inre sprickor och Hamas mycket väl offra liv och hus i flera år, om man tror att det finns en belöning för detta, i framtiden.

Det största misstaget jag och andra gör, är att ständigt underskatta Israels fiender. I Mellanösterns folkdjup finns outsinliga reserver, som Hamas bara är en liten del av.. Den kollektiva viljan att utplåna Israel kommer npg aldrig att försvinna.

Idag Hamas och Iran ... och efter dessa fiender kommer nya.

Hamas raketer kan se fjuttiga ut på youtube .. men Israel är ju påfallande litet också och varje utdragen krigshandling skadar landet i grunden. Slitningar mellan grupper i Israel ökar, den mänskliga värdigheten skadas och krigströttheten måste vara extrem..

Detta veta Hamas.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-19 kl. 11:38.
Citera
2021-05-19, 11:36
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Skulle du säga att Hamas är mer moraliska än Israel? Förklara gärna vad du menar.
Inte från senaste "konflikt, men skev moral att bära t-shirts med text och bild på gravida och barn eller?

Citat:
*Blue: Pregnant Palestinian woman with a sniper crosshair on her belly, under it: 1 shoot 2 kills

*White: Palestinian child and slogan: "The smaller, the harder" (harder to hit)

http://www.meezaan.org/eng/?mod=articles&ID=86
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2021-05-19 kl. 11:39.
Citera
2021-05-19, 11:40
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hamas har ju sin cyberwar brigad dom också med trickfilmer och propaganda.
Men det var intressant när man tittar på dessa toolkits som IDF använder sig utav, inte bara dom utan deras Hasbara kollektiv utav inkallade studenter som ofta debaterar på utländska forum och sociala medier med hjälp utav google translate, det är därför språket ofta blir lite hackigt och eftersatt.

Sen det är inte bara Hasbarakollektiven utan deras narrativ sprids via fake news,hashtags och facebookgrupper till frivilliga spridare utav detta.

Cirkelresonemang är en stor del i detta, samt att rycka ur enskilda incidenter ur ett längre händelseförlopp och argumentera whataboutism.

Narrativet brukar vara 1. Israel har rätt att försvara sig >2. Det var dom som började > 3. Judarna har rätt till marken pga, nåt som hände i en religiös skrift för 2000 år sedan > 4. Palestinierna har mänskliga sköldar > 5. IDF är den mest moraliska armeen > 6. Israel är den enda demokratin i M.Ö > 7. Hamas är en terroristorganisation > 8. Glöm inte förintelsen > 9. Personpåhopp, terroristkramare > 10. Death to Arabs > Börja om på steg 1.

Nr 3 kan vara det enda argumentet som behövs, för någon som tror. För mig är det argumentet lika tunt som att Mohammed flög till himlen på en häst från Jerusalem. Religiösa argument för mig är "white noise". Men jag förstår och vet att troende är beroende att döda och att dö för dessa gamla skrifter.

För en troende, ja gav Gud Judarna landet för tusentals år sedan och bara till Judarna, ja då följer allt logiskt efter det. Men det hänger ju helt på att du tror.

Problemet som jag många gånger nämnt att talar vi Israel och Palestina så är det en religiös och etnisk soppa av gigantiska mått, och vem kan ha rätt eller fel beror på var i historien eller från vilken händelse vi börjar. Israelernas problem är att de inte har lyckats komma fram till en varaktig och fredlig lösning på konflikten, den löses inte med bomber. Palestiniernas problem är att de inte lyckats visa att de vill leva i ett fredligt samhälle i fred och samförstånd med olika människor.
Citera
2021-05-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte att det har någon större betydelse i sammanhanget eftersom Israels grannar får ungefär motsvarande belopp. Det du inte verkar fatta är att USA låser upp Israel med bidragen. USA tvingar Israel att bli en lydstat åt USA. USA tvingar Israel att fortsätta köpa amerikanska vapen och tvingar Israel att använda dem och vidareutveckla dem gratis åt USA. Det är inte USA som är Israels marionett, det är precis tvärtom. För varje vapensystem som Israel "får" innebär det att Israel är USAs lydstat för 20 år framåt.

Jo jag har fattat att Israel är USA:s lydstat. Jag är inte 12 år
Logiken du använder är obegriplig. Det skulle alltså inte spela större roll att Israel får 140 miljarder dollar, för andra får också pengar .. länderna runt israel ser ju inte alls ut som Israel och har helt andra behov. Självklart behöver Israel desperat USA:s stöd. Alla vet det.
Citera
2021-05-19, 11:44
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Yes, så är det. Israel kommer att slitas sönder, utifrån och inifrån.

Skapandet av Israel var på sätt och vis ett svek av Västvärlden.. Dagens situation var väntad.

"Varsågoda, ni får ett pyttelitet sårbart land som knappt går att odla i, i en ocean av fiender... lycka till" Helt absurt.

Och inte bara araberna är på 100% .. Iran iakttar allt som händer och iranierna är på en helt annan nivå än araberna ... Här är en intressant diskussion om vad som verkligen händer:

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/is-massive-hamas-attack-on-israel-the-assault-iran-warned-of-analysis-667888

Det som händer nu är bara en pytteliten del av ett komplext jättekrig. Medan våra medier och vi flashbacknördar sitter och babblar om järnkupolen och enskilda incidenter, planerar Israels alla fiender mycket större operationer.

Hamas senaste urladdning kan vara en del av ett större projekt, tex ett test av Israels missilförsvar.

Hamas vet också att Israel kämpar med inre sprickor och kan mycket väl offra liv och hus, om man tror att det finns en belöning för detta, i framtiden.

Det största misstaget jag och andra gör, är att ständigt underskatta Israels fiender. I Mellanösterns folkdjup finns outsinliga reserver, som Hamas bara är en liten del av.. Den kollektiva viljan att utplåna Israel kommer npg aldrig att försvinna.

Idag Hamas och Iran ... och efter dessa fiender kommer nya.

Så är det. Man ska inte underskatta muslimers hat mot judar, ett hat som härstammar från deras Allah, Mohammed och Koranen. Därför finns det varken ett slut, eller någon som helst gräns för muslimers hat mot judar. Det finns en mycket stark grund i islam att förgöra judar (och kristna samt andra oliktänkare förstås).

Hatet och hotet bara ökar i styrka. Så ja, Israel kommer snubbla och falla längre fram.
Citera
2021-05-19, 11:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Gaza bombar inte Israel, de skjuter raketer, som Israel tar ner väldigt effektivt. Varför gnäller Israel när de är helt överlägsna militärt? Det är löjligt.

Israel gnäller för att folk har dött. Israel bryr sig om sin befolkning till skillnad från Hamas som vill att palestinier ska dö.
Citera
2021-05-19, 11:50
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Breaking: Palestine Action scales Elbit's UAV Tactical Systems site in #Leicester. Site occupied: Israel's arms production is now officially halted #ShutElbitDown

länk
Citera
2021-05-19, 11:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spelar ingen roll vad Hamas har gjort. Krigsförbrytelser är krigsförbrytelser.

Hur är det inte krigsförbrytelser att bomba Israels civilbefolkning? Hur är det inte krigsförbrytelser att använda femåringar som barnsoldater? Hur är det inte krigsförbrytelser att sätta på bombbälten på småbarn?
Citera
2021-05-19, 11:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo jag har fattat att Israel är USA:s lydstat. Jag är inte 12 år
Logiken du använder är obegriplig. Det skulle alltså inte spela större roll att Israel får 140 miljarder dollar, för andra får också pengar .. länderna runt israel ser ju inte alls ut som Israel och har helt andra behov. Självklart behöver Israel desperat USA:s stöd. Alla vet det.

Sammanlagt får Israels grannländer mer än Israel. Israels grannländer har vid flera tillfällen gått ihop mot Israel. Är det svårt att förstå varför Israel får mer än individuella arabländer?
Citera
2021-05-19, 11:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Självklart behöver Israel desperat USA:s stöd. Alla vet det.

Många israeler håller inte med.
Citera
2021-05-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
Så är det. Man ska inte underskatta muslimers hat mot judar, ett hat som härstammar från deras Allah, Mohammed och Koranen. Därför finns det varken ett slut, eller någon som helst gräns för muslimers hat mot judar. Det finns en mycket stark grund i islam att förgöra judar (och kristna samt andra oliktänkare förstås).

Hatet och hotet bara ökar i styrka. Så ja, Israel kommer snubbla och falla längre fram.

Det också ironiskt, att den kristna Västvärlden lämnade över den antismeitiska stafettpinnen till araberna. Kristna protestanter stod för den mest anbitiösa attacken på judarna någonsin. Över 50% av judarna mördades under 2:a världskriget. Sedan kastades judarna in bland araberna, som också är duktiga på antisemitism. För de stackars judarna är det egentligen bara repris på repris.

De har verkligen vunnit en pyrrhusseger..

Sutationen bakom Hamas är ytterst intressant... Jag undrar hur förstörelsen av Irak påverkar smuggelvägar, vapentransporter osv.. Irak är ju ett enda stort kaos. Efter Saddam Husseins fall, bör det väl bli enklare att frakta grejer genom Irak till Gaza (det sker transporter från Iran tänker jag mig).
Citera
2021-05-19, 11:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Inte från senaste "konflikt, men skev moral att bära t-shirts med text och bild på gravida och barn eller?

http://www.meezaan.org/eng/?mod=articles&ID=86

Att verka för mänskliga rättigheter i Gaza måste vara svårt under Hamas, om de nu inte ser mellan fingrarna på just Hamas, vilket jag tror att de gör. Någon frihet i form av demokrati eller pressfrihet likt Israel finns inte i Gaza.

Men med det sagt, såg att de hämtat inspiration från bla Kach en ortodox judisk grupp som numera är förbjuden i Israel, grundaren mördades av en arab och hans son och dennes fru mördades i ett bakhåll av palestinier.

Baruch Goldstein var en annan religiös extremist du säkert känner till, säkert t-shirts han skulle burit. Du behöver inte vänta länge innan jag säger hur illa jag gillar religiösa fanatiker, hemska t-shirts utan tvekan. Israel har absolut sin del av fanatiker och extremister och de hyllas av den del, Hamas å andra sidan är en terroristorganisation som palestinier röstat fram till makten, det är lite skillnad på hur terror mer ses upp till i Gaza. Låt oss fördöma all terror på båda sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in