2021-05-18, 10:48
Medlem
Citat:
”Dödligheten ett återkommande argument”
Att en avkriminalisering skulle minska narkotikadödligheten har varit ett återkommande argument i debatten under många år.
[…]
Att narkotikaförbudet gör att människor inte vågar söka vård av rädsla för att straffas och därför är en viktig orsak till den höga narkotikadödligheten, och att en avkriminalisering därför skulle minska narkotikadödligheten, har varit ett återkommande argument i debatten under många år.

När det är uppenbart att den analysen och slutsatsen saknar stöd i fakta
[…]

https://www.svd.se/dodligheten-ett-aterkommande-argument
Nykterhetsrörelsen försvarar enträget kriminaliseringen av narkotikabruk. Att Sverige är ett av få länder där själva narkotikabruket är kriminaliserat, samt att bland andra WHO uppmanar att inte straffa för narkotikamissbruk, borde däremot vara tillräckliga skäl för att åtminstone låta utreda kriminaliseringens effekter när den mossiga narkotikapolitiken ändå ska utredas.

En utredning om kriminaliseringen ger möjligen svar på frågor. Högre narkotikadödlighet är givetvis skäl för sådan utredning, som emellertid kriminaliseringsförespråkare kategoriskt motarbetar då de anser att vara kriminaliserad genom sjukdom inte påverkar. Faktiskt borde de fundera på om t.ex. fetmatikers och alkoholisters missbruk och hälsotillstånd ändå inte hade förvärrats genom kriminalisering.

Kriminaliseringen medför dock mer utbrett problematiskt narkotikabruk. Onekligen leder den till att bruk döljs och upptäcks mer sent med brottslighet, sjuklighet och dödlighet som följd. Problem som är dolda är självfallet svåra att förebygga. Att narkotikarelaterat avlidna i flera fall hade kontakt med sjukvård, socialtjänst, kriminalvård etc. bekräftar också att missbruk har fångats upp allt för sent.

Statistik visar även samband mellan kriminalisering och narkotikadödlighet. I länder där färre kriminaliseras, t.ex. Tyskland och Portugal, är narkotikadödligheten lägre. I Sverige och Norge där flest narkotikabrukare kriminaliseras är dödligheten den högsta. I europeisk jämförelse anmäls överlägset flest ringa narkotikabrott i Sverige. Så har det varit i mer än ett decennium men det uppmärksammas inte av kriminaliseringsförespråkare och etablissemang.

Avkriminalisering är även av vikt för att förändra synen på narkotikabruk, att se missbruk som sjukdom och symptom på bakomliggande problematik inte en kriminell handling. Ofta är missbruket självmedicinering. Sålunda behövs avkriminalisering så att narkotikamissbruk främst blir fråga för sjukvården inte polis och rättsväsende, som fokuserar på att bekämpa tillverkning, distribution och försäljning av illegal narkotika. Om narkotikabrukare begår brott eller är ordningsstörande finns redan lagstiftning att tillämpa.

Sedan ska staten inte skapa brottslingar genom förseelse som inte behöver vara brott. Det försämrar samhällssyn och gror myndighetsförakt. Utöver det försvåras brottsbekämpning och brottsförebyggning samt underblåser annan brottslighet. Kriminaliseringen av narkotikabruk står inte heller i proportion till själva förseelsen. (Resonerade lagrådet överhuvudtaget inför att kriminalisera narkotikabruk 1988 och att straffskärpa 1993?)

Till syvende och sist förebyggs och avhjälps narkotikamissbruk med vård, hjälp och rätt information - inte straff. Narkotikaprevalensen var också lägre tiden innan kriminaliseringen 1988 än den är idag med kriminalisering.
Citera
2021-05-18, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Nykterhetsrörelsen försvarar enträget kriminaliseringen av narkotikabruk. Att Sverige är ett av få länder där själva narkotikabruket är kriminaliserat, samt att bland andra WHO uppmanar att inte straffa för narkotikamissbruk, borde däremot vara tillräckliga skäl för att åtminstone låta utreda kriminaliseringens effekter när den mossiga narkotikapolitiken ändå ska utredas.

En utredning om kriminaliseringen ger möjligen svar på frågor. Högre narkotikadödlighet är givetvis skäl för sådan utredning, som emellertid kriminaliseringsförespråkare kategoriskt motarbetar då de anser att vara kriminaliserad genom sjukdom inte påverkar. Faktiskt borde de fundera på om t.ex. fetmatikers och alkoholisters missbruk och hälsotillstånd ändå inte hade förvärrats genom kriminalisering.

Kriminaliseringen medför dock mer utbrett problematiskt narkotikabruk. Onekligen leder den till att bruk döljs och upptäcks mer sent med brottslighet, sjuklighet och dödlighet som följd. Problem som är dolda är självfallet svåra att förebygga. Att narkotikarelaterat avlidna i flera fall hade kontakt med sjukvård, socialtjänst, kriminalvård etc. bekräftar också att missbruk har fångats upp allt för sent.

Statistik visar även samband mellan kriminalisering och narkotikadödlighet. I länder där färre kriminaliseras, t.ex. Tyskland och Portugal, är narkotikadödligheten lägre. I Sverige och Norge där flest narkotikabrukare kriminaliseras är dödligheten den högsta. I europeisk jämförelse anmäls överlägset flest ringa narkotikabrott i Sverige. Så har det varit i mer än ett decennium men det uppmärksammas inte av kriminaliseringsförespråkare och etablissemang.

Avkriminalisering är även av vikt för att förändra synen på narkotikabruk, att se missbruk som sjukdom och symptom på bakomliggande problematik inte en kriminell handling. Ofta är missbruket självmedicinering. Sålunda behövs avkriminalisering så att narkotikamissbruk främst blir fråga för sjukvården inte polis och rättsväsende, som fokuserar på att bekämpa tillverkning, distribution och försäljning av illegal narkotika. Om narkotikabrukare begår brott eller är ordningsstörande finns redan lagstiftning att tillämpa.

Sedan ska staten inte skapa brottslingar genom förseelse som inte behöver vara brott. Det försämrar samhällssyn och gror myndighetsförakt. Utöver det försvåras brottsbekämpning och brottsförebyggning samt underblåser annan brottslighet. Kriminaliseringen av narkotikabruk står inte heller i proportion till själva förseelsen. (Resonerade lagrådet överhuvudtaget inför att kriminalisera narkotikabruk 1988 och att straffskärpa 1993?)

Till syvende och sist förebyggs och avhjälps narkotikamissbruk med vård, hjälp och rätt information - inte straff. Narkotikaprevalensen var också lägre tiden innan kriminaliseringen 1988 än den är idag med kriminalisering.

Ja det är sjukt, ännu sjukare är att dem systematiskt vägrar människor vård, men Lena vidhåller vid att narkomaner ska bestraffas med döden och att det är enda vägen att gå, tillsammans med idiotministern dvärgen.

Om 5 år när vi ska se över detta nästa gång så har vi förhoppningsvis ett annat klimat, och med fokus på att rädda liv istället för att fokusera på att ta dem.
Men, vi bor ju i ett riktigt sjukt och vridet land så folk kommer att få dö i en sjukdom utan hjälp i 5 år till...

Ni svenskar är verkligen enda folkslaget på jorden som inte värdesätter andra människors liv och bara står och tittar på, ni borde skämmas.
Citera
2021-05-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman

Här står man alltså och försvarar sin politik när man har sett till att vi har Europas högsta narkotikadödlighet, det är så absurt att jag knappt förstår vad jag läser.

Att människor inte söker vård vid överdoser pga rädsla för repressalier av polis stämmer 100%, fråga vem som helst som brukat narkotika.

Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Ja det är sjukt, ännu sjukare är att dem systematiskt vägrar människor vård, men Lena vidhåller vid att narkomaner ska bestraffas med döden och att det är enda vägen att gå, tillsammans med idiotministern dvärgen.

Om 5 år när vi ska se över detta nästa gång så har vi förhoppningsvis ett annat klimat, och med fokus på att rädda liv istället för att fokusera på att ta dem.
Men, vi bor ju i ett riktigt sjukt och vridet land så folk kommer att få dö i en sjukdom utan hjälp i 5 år till...

Ni svenskar är verkligen enda folkslaget på jorden som inte värdesätter andra människors liv och bara står och tittar på, ni borde skämmas.
Det är lugnt, Napoleon har redan påbörjat valfläsket, han har kommit ut med briljanta slagord såsom "ska vi knäcka gängbrottsligheten måste vi stoppa narkotikahandeln"

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1954638438033329&id=733563223 474196

Det är så verklighetsfrånvänt att man skulle kunna tro att det är vad ett 7 år gammalt barn skrivit som förslag på fritids.
Senast redigerad av AndersJohanssen 2021-05-18 kl. 12:05.
Citera
2021-05-18, 12:33
Medlem
Citat:

Tids nog kommer narkotikapolitiken reformeras med avseende på vård istället för straff. Att kriminalisera sjuka individer 2021 känns förlegat. Tidigare avfärdades även skademinimering men då skademinimerande insatser, t.ex. sprututbyte och substitutionsbehandling, känt minskar narkotikaproblemen så tillämpas det allt mer.

Fokus har minskat på att motarbeta skademinimering så det verkar som att det bytts ut mot att upprätthålla kriminaliseringen av narkotikabruk, som också är sprungen ur den ideologiska narkotikapolitik som bland andra politiker, myndigheter, intresseföreningar och journalistnätverk står bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Här står man alltså och försvarar sin politik när man har sett till att vi har Europas högsta narkotikadödlighet, det är så absurt att jag knappt förstår vad jag läser.

Att människor inte söker vård vid överdoser pga rädsla för repressalier av polis stämmer 100%, fråga vem som helst som brukat narkotika.

Att vara kriminaliserad av det som söks hjälp för, oavsett vilket missbruk det handlar om, leder obönhörligen till att den hjälpen söks in i det sista, mao. allt för sent.
Citera
2021-05-18, 16:44
Medlem
Citat:

Det är lugnt, Napoleon har redan påbörjat valfläsket, han har kommit ut med briljanta slagord såsom "ska vi knäcka gängbrottsligheten måste vi stoppa narkotikahandeln"

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1954638438033329&id=733563223 474196

Det är så verklighetsfrånvänt att man skulle kunna tro att det är vad ett 7 år gammalt barn skrivit som förslag på fritids.

Tja, så nu ska det bli krafttag mot narkotikan igen, hur stor ökning av både brukande och smugglande tänkte han sikta på nu, 15 gånger så stora inflöden och 15 gånger högre användning?

Skämt å sido, jag tror faktiskt att efter 2026 så kan nog Sverige börja ta upp samtalet på riktigt om avkriminalisering, tills dess så får man försöka sprida rätt kunskap om skademinimerande åtgärder osv, få folk att förstå skillnaden mellan avkriminalisering och legalisering, det är skrämmande att både Morgan Johansson och Lena Hallengren faktiskt tror att en avkriminalisering betyder att man legaliserar fullt ut.

Men jag har förhoppningar om att om 5-6 år så har man insett värdet av att rädda liv istället för att ta liv, men så är det här Sverige också, landet där man alltid går emot sunt förnuft, och där den lilla individen som lider inte har något värde utan får gå döden till mötes utan hjälp...
Senast redigerad av Dipt 2021-05-18 kl. 16:46.
Citera
2021-05-18, 19:06
Medlem
Citat:
det är skrämmande att både Morgan Johansson och Lena Hallengren faktiskt tror att en avkriminalisering betyder att man legaliserar fullt ut.
Det tror jag inte dom gör, det blandas kort hejvilt för att förvirra dumsvennen som då tror att allt knark ska börja säljas på Ica och att folk i gemen kommer ligga i drivor på gator med speedballsprutor i ansiktet.

Men det är väldigt kul att se Morgan och Lena pressas i tv, media har ju som redan sagt bytt sida även om ordet knarkfabrik fortfarande används mellan varven för att skapa lite tryck i rubriken.
Citera
2021-05-18, 23:45
Medlem
Angående Morgans valfläsk på Facebook, han har inte särskilt mycket medhåll, en och annan boomer kommenterar "Bra Morgan du är bäst, stoppa knarket"

Men en övervägande del av kommentarerna är djupt kritiska över dagens politik som skapat en extrem våldsspiral som får södra Italien att blekna i antalet sprängningar, jag länkar några posts om ni som jag gillar att sätta justitieministern på plats

Gängen och narkotikan

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1950453785118461&id=733563223 474196&sfnsn=mo

Han har nu blockat mig, vilken feg liten tönt han är, han tappar mark och han vet om det.
Senast redigerad av AndersJohanssen 2021-05-18 kl. 23:48.
Citera
2021-05-19, 07:30
Medlem
.
Senast redigerad av Dipt 2021-05-19 kl. 07:56.
Citera
2021-05-19, 07:31
Medlem
Citat:
Angående Morgans valfläsk på Facebook, han har inte särskilt mycket medhåll, en och annan boomer kommenterar "Bra Morgan du är bäst, stoppa knarket"

Men en övervägande del av kommentarerna är djupt kritiska över dagens politik som skapat en extrem våldsspiral som får södra Italien att blekna i antalet sprängningar, jag länkar några posts om ni som jag gillar att sätta justitieministern på plats

Gängen och narkotikan

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1950453785118461&id=733563223 474196&sfnsn=mo

Han har nu blockat mig, vilken feg liten tönt han är, han tappar mark och han vet om det.

Det är absolut inget ovanligt, vi hade den diskussionen för ett tag sedan, av ALLA partier så är det alltid socialdemokraterna som blockerar och undviker att svara, jag vet flera som ställt legitima däribland jag själv, frågor om hur det kunde gå så snett osv, men folk blir blockerade, enda partiet för övrigt som bara bemöter positiva inlägg, och då endast om du är socialdemokrat, direkt man påpekar något som går emot deras ideologi etc så blockeras man, du är inte ensam.
Däremot så svarar övriga partier sakligt och professionellt.

Vi gjorde ett litet reportage, eller ja vi försökte men det örat ville inte lillen lyssna på så han blockerade alla inblandade, vilket Läder-Lena också gjorde 😂.
Senast redigerad av Dipt 2021-05-19 kl. 07:35.
Citera
2021-05-19, 07:37
Medlem
Citat:
Det tror jag inte dom gör, det blandas kort hejvilt för att förvirra dumsvennen som då tror att allt knark ska börja säljas på Ica och att folk i gemen kommer ligga i drivor på gator med speedballsprutor i ansiktet.

Men det är väldigt kul att se Morgan och Lena pressas i tv, media har ju som redan sagt bytt sida även om ordet knarkfabrik fortfarande används mellan varven för att skapa lite tryck i rubriken.

Nej, jag vet en som för något år sedan var i kontakt med dem inför ett reportage om avkriminalisering och fick till svar att det skulle få förödande konsekvenser om cannabis skulle säljas fritt i matvarubutiker.

De tolkar både jag och andra som att han tror att en avkriminalisering betyder legalisering fullt ut, och när han blev uppläxad om skillnaden på legalisering kontra avkriminalisering så blev hon blockad av honom.

Edit: då är det klart att politiken han för skövlar över 1000 människoliv om året när han i grund och botten inte har en aning om vilket ben han ska stå på, ni sjuka jävlar som tillåter honom att experimentera såhär med människoliv.

Jag hoppas innerligt att han blir sjuk i en dödlig sjukdom och nekas vård, Lena fick ju lite karma, om det nu ens är sant, jag tror det är sossarnas spel att vinna lite empati bara.
Senast redigerad av Dipt 2021-05-19 kl. 08:37.
Citera
2021-05-19, 11:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Andreas Thörn (@panikmoralisten) svarade på Twitter, 18e maj 2021, angående fallet i Europadomstolen.

"..Många frågor ang. mitt fall i Europadomstolen. Vi har skickat in vårat yttrande och inväntar dom. Det kan dröja allt ifrån månader till år. Tack för allt stöd på vägen..."
Citera
2021-05-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Andreas Thörn (@panikmoralisten) svarade på Twitter, 18e maj 2021, angående fallet i Europadomstolen.

"..Många frågor ang. mitt fall i Europadomstolen. Vi har skickat in vårat yttrande och inväntar dom. Det kan dröja allt ifrån månader till år. Tack för allt stöd på vägen..."
Skönt att höra! Jag var lite orolig att han lät sig mutas av våra faktarförnekande politiker.

Ska bli så intressant att veta vad detta kommer innebära för Svensk politik framöver..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in