2021-05-14, 14:57
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Chansar vilt på Ludwig Wittgenstein. Han såg upp till praktiska yrken som gjorde konkret nytta har jag fått för mig.
Ingen dum gissning, men tyvärr fel spår
Citera
2021-05-16, 17:56
Medlem
Massajens avatar
[i][Nu blir diktarens situation förfärlig. Han kan inte, utan att bedra sig själv, påstå att talaren måste ha misstagit sig. Han kan dock inte springa ifrån sina ögon även om han önskar att han förmådde det. Givetvis kan han ta sin tillflykt till det kloster utan klosterlöften som heter kotteriet och där bygga sig skyddsmurar av recensioner, litterärt skvaller och inbördes medömkan. På den vägen kan han ju med tiden bli både nöjd och lycklig.
Lika fegt vore det att överge, att fly dikten. Som renegat kan han visserligen ådraga sej en viss popularitet bland alla andra förrädare och om han tröstar sej med den är det rätt åt honom. Men är han ärlig, tror han till exempel att dikten är ett livsvillkor för någon och att diktaren måste arbeta som om dikten vore ett livsvillkor för alla återstår detta enda.
/I]
Citera
2021-05-16, 22:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
[i][Nu blir diktarens situation förfärlig. Han kan inte, utan att bedra sig själv, påstå att talaren måste ha misstagit sig. Han kan dock inte springa ifrån sina ögon även om han önskar att han förmådde det. Givetvis kan han ta sin tillflykt till det kloster utan klosterlöften som heter kotteriet och där bygga sig skyddsmurar av recensioner, litterärt skvaller och inbördes medömkan. På den vägen kan han ju med tiden bli både nöjd och lycklig.
Lika fegt vore det att överge, att fly dikten. Som renegat kan han visserligen ådraga sej en viss popularitet bland alla andra förrädare och om han tröstar sej med den är det rätt åt honom. Men är han ärlig, tror han till exempel att dikten är ett livsvillkor för någon och att diktaren måste arbeta som om dikten vore ett livsvillkor för alla återstår detta enda.
/I]

Mattias Gardell??? (Kidding! Hoppas vi kan gräva ned stridsyxan och agree to disagree? )

Klurigt... men på stilen tycker jag det luktar (även om han väl inte gjort sig känd för någon "manifestprosa" i avsaknad av bättre ord) lite Camus...?

EDIT: Dessutom ber jag å mina med-skribenters vägnar om ursäkt för diverse okvädingsord kastade mot dig där av tangentbordstuffingar.... de vet inte bättre!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-05-16 kl. 22:20.
Citera
2021-05-18, 10:11
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Mattias Gardell??? (Kidding! Hoppas vi kan gräva ned stridsyxan och agree to disagree? )

Klurigt... men på stilen tycker jag det luktar (även om han väl inte gjort sig känd för någon "manifestprosa" i avsaknad av bättre ord) lite Camus...?

EDIT: Dessutom ber jag å mina med-skribenters vägnar om ursäkt för diverse okvädingsord kastade mot dig där av tangentbordstuffingar.... de vet inte bättre!
Inte Camus. Relativt välplacerad i tid, liksom gissningen på Wittgenstein.

En ledtråd: citatet får läsaren att associera till författarens tragiska öde.
Citera
2021-05-18, 10:36
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Inte Camus. Relativt välplacerad i tid, liksom gissningen på Wittgenstein.

En ledtråd: citatet får läsaren att associera till författarens tragiska öde.

Tragiskt öde? Försöker med Klaus Mann.
Citera
2021-05-18, 10:56
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tragiskt öde? Försöker med Klaus Mann.
Inte heller Mann. Texten är ingen översättning.

Citat:
Först när diktaren kommit så långt att han på allvar installerat sig i paradoxernas skog är han stark nog att bemöta de anklagelser som riktas mot honom. Men redan från början måste han därvid göra klart för sig att det dock finns ett angrepp som har berättigande långt över alla andra. Det som berör hans brist på ställningstagande till den sociala kampen. Där måste han förstå att det inte räcker med att hänvisa till diktens värld för visst finns det dörrar därifrån in till alla andra. Inte heller dugerdet med att med brösttoner förkunna sin frihet för så "fri" är ingen att han slipper att ta ställning för de undertrycktas kamp mot undertryckarna som trots alla omskrivningar dock är ett faktum så länge samhällssystemet varar. Talar han om frihet här menar han lättja, feghet eller likgiltighet.
Citera
2021-05-18, 11:44
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Inte heller Mann. Texten är ingen översättning.
Stig Dagerman
Citera
2021-05-18, 14:02
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Stig Dagerman
Helt riktigt, Elegant taget!

Ur Diktaren och samvetet 1945.

Får man fråga vad du tog det på?

Hur som helst är stafettpinnen din.
Citera
2021-05-18, 18:36
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Helt riktigt, Elegant taget!

Ur Diktaren och samvetet 1945.

Får man fråga vad du tog det på?

Hur som helst är stafettpinnen din.
Inte var det på att Wittgenstein var en hyfsad gissning Har i min ägo Dagermans samlade skrifter samt antologin Kritiskt 40-tal där denna essä finns med. Tyckte stilen och temat verkade bekant och med ledtrådarna tragiskt öde och ingen översättning blev det rätt uppenbart att det kunde vara Dagerman.

Nu en litterärt besläktad författare. Namn och verkets titel sökes:
Citat:
Till och med när man sitter på de anklagades bänk är det alltid intressant att höra folk tala om en. Under åklagarens och min advokats anföranden kunde jag höra att det talades mycket om mig, och kanske mera om mig än om mitt brott. Var de för resten så olika varandra, dessa anföranden? Advokaten höjde armarna, medgav att jag var skyldig, men sade att det förelåg förmildrande omständigheter. Åklagaren sträckte fram händerna och förklarade att jag var brottslig, men utan att några förmildrande omständigheter kunde anföras. Det var emellertid en sak som ingav mig en känsla av lätt otillfredsställelse. Trots mina principer kände jag ibland en frestelse att ingripa i diskussionen, men då sade min advokat: "Håll er bara tyst, det är bättre för er sak." Jag tyckte nästan att man behandlade hela målet som om jag inte hade någon roll att spela i det hela. Allt gick sin gilla gång utan att jag tog någon del i det. Mitt öde avgjordes utan att man frågade mig om vad jag ansåg. Då och då kände jag lust att avbryta dem allesammans och säga: "Ja, men vem är det egentligen som är den anklagade? Den anklagade är en viktig faktor i en rättegång. Och jag har ett och annat att säga." Men när jag tänkte efter, så hade jag ingenting att säga.
Citera
2021-05-18, 18:44
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Inte var det på att Wittgenstein var en hyfsad gissning Har i min ägo Dagermans samlade skrifter samt antologin Kritiskt 40-tal där denna essä finns med. Tyckte stilen och temat verkade bekant och med ledtrådarna tragiskt öde och ingen översättning blev det rätt uppenbart att det kunde vara Dagerman.

Påminner om Främlingen av Camus, så det får bli en första gissning.
Citera
2021-05-18, 19:16
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Påminner om Främlingen av Camus, så det får bli en första gissning.
Oj, det var snabbt taget. Tänkte som kontrast till de citat ur rätt obskyra verk av mindre kända författare som inte sällan förekommer i den här tråden ta en mer välkänd roman, men det här blev nog för lätt. Åter till dig.
Citera
2021-05-18, 20:17
Medlem
Citat:

Kan det vara Processen av Kafka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in