2020-11-02, 23:32
Medlem
Slottsherres avatar
Inte en översättning. Vi zoomar in på kartan:

Att börja med hade han trott att hennes läsning utgjorde ett medel att fängsla någon man på det mysteriösa caféet, som besöktes av en del folk i utkanten av Stockholms intellektuella värld.
...
Efter en tid trodde han att hon läste med avsikt att bilda sig och den hemliga föresatsen att söka sig en man av överklassen ... Snart lade han märke till att hennes urval av böcker skedde, inte efter någon bestämd plan, men däremot efter en utpräglad personlig smak; hon valde uteslutande böcker med mer eller mindre idealistiskt innehåll, hennes älsklingsförfattare var Tagore, som hon kunde läsa om oavbrutet. Han slutade att reflektera över hennes "fluga", men den roade honom alltid. Det var något så lustigt, tyckte han, med denna kaféservitris som läste Tagore.
Citera
2020-11-03, 00:49
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Inte en översättning. Vi zoomar in på kartan:

Att börja med hade han trott att hennes läsning utgjorde ett medel att fängsla någon man på det mysteriösa caféet, som besöktes av en del folk i utkanten av Stockholms intellektuella värld.
...
Efter en tid trodde han att hon läste med avsikt att bilda sig och den hemliga föresatsen att söka sig en man av överklassen ... Snart lade han märke till att hennes urval av böcker skedde, inte efter någon bestämd plan, men däremot efter en utpräglad personlig smak; hon valde uteslutande böcker med mer eller mindre idealistiskt innehåll, hennes älsklingsförfattare var Tagore, som hon kunde läsa om oavbrutet. Han slutade att reflektera över hennes "fluga", men den roade honom alltid. Det var något så lustigt, tyckte han, med denna kaféservitris som läste Tagore.
Är det månne fråga om en novellsamling?
Ditt första citat var omedelbart bekant, från första formulering till slut.
Här känner jag igen de första raderna - men inte resten, hm? Det andra stycket tyder på en modernare författare än jag först trodde. Det blev genast knepigare att gissa .
Citera
2020-11-03, 10:44
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Är det månne fråga om en novellsamling?
Ditt första citat var omedelbart bekant, från första formulering till slut.
Här känner jag igen de första raderna - men inte resten, hm? Det andra stycket tyder på en modernare författare än jag först trodde. Det blev genast knepigare att gissa .

Inte en novellsamling. Detta citat zoomar in bokens intrig.

Klasson såg ner på berggrunden som lyste fram i en smal remsa. Det hade nästan från första dagen stått klart för honom att man begått ett oerhört misstag vid grundundersökningarna : urberget som invid gatan låg på ett djup av omkring tio meter - ett precis lagom djup, som man trott existera över hela tomten - sköt plötsligt nästan rakt upp. Det skulle koma att mångdubbelt fördyra grunden. Han förbannade sin unga medhjälpare som haft undersökningarna om hand - "den sabla snorhyveln", tänkte han.
Citera
2020-11-03, 11:40
Medlem
Citat:

Klasson såg ner på berggrunden som lyste fram i en smal remsa. Det hade nästan från första dagen stått klart för honom att man begått ett oerhört misstag vid grundundersökningarna : urberget som invid gatan låg på ett djup av omkring tio meter - ett precis lagom djup, som man trott existera över hela tomten - sköt plötsligt nästan rakt upp. Det skulle koma att mångdubbelt fördyra grunden. Han förbannade sin unga medhjälpare som haft undersökningarna om hand - "den sabla snorhyveln", tänkte han.
Hm, "den sabla snorhyveln" kastar oss tillbaka rejält igen, till 30-40-talet skulle jag säga. Märkligt att detta, som först verkade så bekant, alltmer fjärmar sig från mig. Det här har jag definitivt inte läst, medan jag är tämligen säker på att ha läst det första stycket. Kanske har sett ett utdrag någon gång? Men som exempel på vad? Jag går nog bet här.
Citera
2020-11-03, 22:11
Medlem
Citat:
Hm, "den sabla snorhyveln" kastar oss tillbaka rejält igen, till 30-40-talet skulle jag säga. Märkligt att detta, som först verkade så bekant, alltmer fjärmar sig från mig. Det här har jag definitivt inte läst, medan jag är tämligen säker på att ha läst det första stycket. Kanske har sett ett utdrag någon gång? Men som exempel på vad? Jag går nog bet här.

Det finns ju senare författare som uttrycker sig ålderdomligt. Just det uttrycket hade jag inte blivit förvånad av att se hos Håkan Nesser. Nu tror jag kanske inte att det är han, men för sakens skull gissar jag ändå på honom.
Citera
2020-11-04, 16:27
Medlem
Som tidigare nämnts så känns det som 1930- eller 40-tal. Drar till med en chansning på någon av proletärförfattarna; Ivar Lo-Johansson, för att börja någonstans.
Citera
2020-11-04, 17:02
Medlem
Pynchs avatar
Citat:

Rudolf Värnlund Man bygger ett hus?
Citera
2020-11-04, 17:08
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Rudolf Värnlund Man bygger ett hus?

Där satt den! Rudolf Värnlind, "Söders Dostojevski". Hans läsvärda genombrottsbok från 1938, som tyvärr verkar ganska bortglömd numera. Vi vårdar inte våra klassiker något vidare.

Nu är det din tur att langa ett citat.
Citera
2020-11-04, 20:11
Medlem
Pynchs avatar
Värnlund är oförtjänt lite läst jämfört med sina generationskollegor. Denna hans troligen bästa roman, som jag för några år sedan hittade i en begagnad återutgåva från 70-talet, finns i varje fall numera lätt tillgänglig som e-bok i Litteraturbanken jämte några andra av hans verk.

Nu söks författaren till detta:
Citat:
När jag steg upp var jag inte hemma, och ingenting var hemma, inte landskapet, inte åkern och inte skuggorna, som lekte både med stegen och sig själva. Jorden var röd, stammarna gröna och själv var jag blå. Och luftens lätta dis av kyssar omgav troligen de amputerade träden med en viskning om sommar som jag inte hörde, och innan jag satte på mig hatten och gick till mitt fjärran arbete sade jag mig själv, att detta måtte vara en ovanligt lycklig morgon.
Citera
2020-11-05, 07:31
Medlem
Pynchs avatar
Tolkningar av konstverk
Citat:
i denna by kan den vilsne inte gå vilse
och inga lutande hus lutar här mot sitt fall
i denna by är de bofasta havets gäster
och främlingen bofast i sig
Citera
2020-11-05, 13:00
Medlem
Jag får för mig att detta kan vara Jan Fridegård.
Citera
2020-11-05, 13:37
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Jag får för mig att detta kan vara Jan Fridegård.
En något yngre författare, främst känd som poet. I detta citat från hans kanske mest kända verk finns en ledtråd till vederbörande:

Citat:
stilla som en brunn fylls rummet av dina drömmar
stort växer nattens frö i undanskymda händer

tryggt sover vid ditt hjärta förmultnandets löv
och vårens isglans bruten i din pannas prisma

smälter ned och fuktar dina rötter i din sol
och som en blindskrifts lovsång är din hud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto