2021-05-18, 19:13
Medlem
Faukess avatar
Peugeot 205 T16 Evo 2 är nog den enda bil från Frankrike jag kan uppskatta.
Det är det enda bra jag kan komma på förutom det TS redan skrivit.
Citera
2021-05-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag är på er planhalva i detta..

Visst, det finns en del knasigheter av fransk kultur i dessa vagnar, men att påstå att de bara skulle vara skit och missfoster etc är bara trams från folk som har dålig koll och samlar skrönor…

Det finns i princip ingen bil som är bara skit, eller för all del helt perfa och felfri.
Men de flesta rullar på bra för det ändamål de är riktade till och den kvalitetsnivå etc som priset skvallrar om.

Har kört många olika franska bilar genom åren, och visst har de en del egenheter, men på det hela är det ofta trevliga och helt ok bilar.

Onekligen har det genom åren saluförts bilar som varit tveksamma konstruktioner och visat sig trivas bäst på verkstad. Dessa brukar dock inte bli kvar i produktion så länge, möjligen efter omfattande uppdateringar. Den bil jag började beskriva tillverkades från 1972 till 1978, såldes i Sverige 1973 till 1983. Totala antalet tillverkade över 1,6 miljoner. Knappast något som skulle vara möjligt med en helt igenom dålig bil. Den var tidig med att på en så liten bil rymma fyra dörrar också, senare modeller begåvades även med en femte, alltså en halvkombikonstruktion som ersatte brevlådeöppningen som fanns på bilarna gjorda på 70-talet.
Citera
2021-05-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Onekligen har det genom åren saluförts bilar som varit tveksamma konstruktioner och visat sig trivas bäst på verkstad. Dessa brukar dock inte bli kvar i produktion så länge, möjligen efter omfattande uppdateringar. Den bil jag började beskriva tillverkades från 1972 till 1978, såldes i Sverige 1973 till 1983. Totala antalet tillverkade över 1,6 miljoner. Knappast något som skulle vara möjligt med en helt igenom dålig bil. Den var tidig med att på en så liten bil rymma fyra dörrar också, senare modeller begåvades även med en femte, alltså en halvkombikonstruktion som ersatte brevlådeöppningen som fanns på bilarna gjorda på 70-talet.

Är helt med dig, men, blev det månne nåt knas med årtalen där…. Slutade produceras -78 men såldes i Sverige till -83….? Hade de bilar på lager i 5 år…?
Citera
2021-05-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är helt med dig, men, blev det månne nåt knas med årtalen där…. Slutade produceras -78 men såldes i Sverige till -83….? Hade de bilar på lager i 5 år…?
En siffra fel, ja! 1988 slutade tillverkningen.
Citera
2021-05-18, 19:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Exakt!
När jag var yngre så hade jag också lätt att hålla fast vid gamla floskler, rykten, hörsägen och annat - oavsett område. När jag blev äldre och klokare ansåg jag att enda sättet att se om detta stämmer är att skaffa sig egna erfarenheter. Källgranska helt enkelt.
Om franska bilar hade jag tidigare hört mycket, mest negativt men nu när jag har skaffat egna erfarenheter så har jag summerat att detta inte stämmer. Sen brukar produkter/märken som konsekvent producerar dynga självsaneras och franska bilindustrin är väl fortfarande rätt välmående?
Även jag har egna erfarenheter av franska bilar.
Jag kan inte säga att jag är särskilt imponerad, faktum är att de enda bilarna jag har haft rejäla problem med har varit just av märket Citroën.
Det är mina erfarenheter, vilket jag nämnde i en snarlik tråd för några år sedan, och blev rejält påhoppad och anklagad för lögn, och liknande.

Nu har jag helt slutat med bilar, men franska bilar är inget jag tänker befatta mig med.

Det är ett infekterat ämne, tråden är bara några timmar gammal, och har redan flera sidor.
Citera
2021-05-18, 19:49
Medlem
SmyghukareNs avatar
Som en del redan påpekat, Citroëns gashydrauliska fjädring.

Ägde en gång en Citroën BX med just den fjädringen.

Vi var på ett möbelhus och hade köpt en jättehärk till garderob i massiv furu, som leverades i I ett massivt flat pack.

Har kvar den i huset, är mera än två meter hög, och mera än 3 meter bred, spegeldörrar draglådor och allt möjligt.

Ut ur huset kommer den bara om huset rivs, eller om jag går lös på den med motorsåg.

Nåväl, efter betalt i kassan hänvisade jag till lagret där garberobspaketet kom på gafflarna på en större gaffeltruck.

Fällde ned baksätet, fick ett fint plant lastutrymme, dirigerade in det massiva paketet in i bagageutrymmet.

Tittade upp, och såg hela lagerpersonalen stå och titta förväntansfullt på vad som skulle hända.

Och hände gjorde det, när paketet dunsade in i bagaget på bilen, sjönk bakdelen ned på backen med en suck, bilen stod nu med nosen i vädret och baken i backen.

Luckan gick inte att stänga på grund av paketstorleken, men drog ihop den så gott det gick med ett snöre.

Truckförare hade stängt av motorn på trucken, tystnaden var total klungan av lagerpersonal stirrade på mig.

Satte mig i bilen, vred om startnyckeln motorn gick i gång och hydraulpumpen lika så - tick - tick - tick - tick.....sen blev det tyst förutom en diskret brummande motor.

Och bilen stod nu till dom gapande åskådarnas uppenbara förvåning helt plant och vågrätt, viftade lite åt publiken, lade in ettan och körde iväg.

Väldigt bekväm fungerande fjädring, som än i dag är ett unikum i bil världen.
Citera
2021-05-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
För helvete.

Peugeot 104 var ett missfoster till fordon. Extremt dålig komfort, svajig, krocksäkerhet som flingpaket, motorsvag. Dessutom rostade den som en ogalvad plåtburk. Fruktansvärd att köra i svenskt vinterväglag.

Hade en där motorstag/upphängning rostade sönder, topplocket gick, drivaxel gick. Skämt till bil.

Peugeot 104 hade dålig krocksäkerhet men så var det också en liten bil.

Driftsäkerhetsmässigt en av de absolut bästa.

Rostmässigt ganska bra, men framförallt med det stora plusset att den rostade på få ställen. Storsäljaren Volvo 240 rostade ju nästan överallt.

Komfort ansågs inga småbilar ha på den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ingen har väl kört en 104 sen 1985 när den sista rostade bort?

Den blev ju ingen klassiker som folk renoverade. Man bygger inte bilar för att de ska bli klassiker. I södra Europa tenderar man att behålla småbilar längre än större bilar då de är billigare i drift än att pumpa in pengar i en äldre storbil. Peugeot 104 var länge vanlig i Portugal, Frankrike & Grekland. En bra bit in på 2000-talet.
Citera
2021-05-18, 20:01
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Franska bilar är o har varit skit - ett skäl är konstig beskattning
som lett till förhållandvis klena motorer.

Det lilla jag förstått är:

Peugeots dieselmotorer har varit lyckade

Citroens gamla Traction Avants sexor var bra o fungerade länge.

Citroens ID/DS hydraulfjädring o halvautomater var bra o fungerande länge

Simca Vedette/Beuliueu/Chambord var förhållandevis bra - men drivlinan
var gammal beprövad USA sidventilsteknik

Någon simca sportbil rostade inte för karossen var aluminium

Vad finns mer - finns det några franska bilar som på totalen varit bra rakt igenom

Det finns några saker som man inte kan klaga på..

Citroen, Peugeot och Renault är inte speciellt rostbenägna om man jämför med ex. Volvo i samma årskullar. Låga service kostnader/reservdelar på Renault/peugeot och deras mest populära modeller.

Komfort.. speciellt då citroen och intressant teknik med deras gashydrauliska fjädring.

Många av deras bilar har snygg design (även där Citroen) men de andra är klart OK också
Metriska mått på allt. Är väl en annan fördel.

Men ungefär där tar det slut för mig.

Elsystemen är bedrövliga ( Jag är utbildad elektriker och numera pensionerad) Elen är under all kritik.. många elfel. Oftast beroende på skräpiga kontakter och märklig ledningsdragning.

"Skumma" lösningar på problem typisk Fransk ingenjörskonst är en annan sak som jag hakar upp mig på..inte speciellt logiskt. "Eget" system för datorstyrning (har volvo också iofs) men man borde använda standardiserade system som kan läsas av en vanlig OBDII läsare.

Motorerna .. där finns det en del bra som håller i evighet och ger få problem. Kamremsbyten på 12 000 mil är bra då räcker det med ett byte på 25000 mil.. Volvo kräver 2-3 byten samma med en del japanare.

Att byta bromsar på en fransk bil är ett äventyr.. Oftast ihoprostat och svårt att få bort den gamla skiten.. Torx blandat med Hex och insex är inget ovanligt.. då gärna totalt sönderrostat den dagen det är dags att byta..Inget för en hemma pulare..om man inte vill köpa på sig en massa ovanliga verktyg, nycklar och mätinstrument.

Viva le France..( Ibland)
Citera
2021-05-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Luftfjädringen (Citroën) var väl rätt ok, och funkade dessutom hyfsat. I övrigt brukar de ha skumma egenutvecklade lösningar på vanliga problem, som inte brukar fungera särskilt väl.

Vill man absolut ha någon egen konstig lösning bara för sakens skulle kan man ju köpa sig en SAAB istället.
Citera
2021-05-18, 20:13
Medlem
Jämför den här Cittran från 71 med motsvarande primitiva Volvo eller Saab från samma år.
Vad hade Saab samma år 96 V4? Volvo rullade runt med 140.

https://www.youtube.com/watch?v=kzW_ERSgFRY

Men nu är väl franska bilar som alla andra Citroen C6 var väl den sista riktiga franska bilen. Även om den där Cactus var lite rolig.
Senast redigerad av teellur 2021-05-18 kl. 20:18.
Citera
2021-05-18, 20:26
Medlem
BIB3ls avatar
Renault 30 hade ett baksäte som kunde lyftas upp mot taket. Oklart varför. Längre last?

Renault 5 Turbo är inte lika kraftfull som 2, men har tillräckligt med kraft för att undvika krock. =O =D

Renault 16 måste väl få klassas som den mest bekväma och vettiga bilen på den tiden?
Citera
2021-05-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Säg 1987 då om det känns bättre? eller -88 kanske?
Vad någon ansåg förr behöver inte ha den ringaste bäring i verkligheten. De allra flesta bilar från 70-talet var soplådor från början till slut oavsett.

Jag har statistik från 1987 på 1976 års modeller. 85% av Peugeot 104 kvar i trafik av 76 års modell.

842 sålda 1976 i Sverige. Ingen storsäljare. Att jämföra med 62 041 Volvo 240 sålda 1976.

Citat:
Bland småbilarna kom volkswagen ändå att avgå med viss heder eftersom byggkvaliteten var väldigt hög för tiden.

VW var också illa tvungna att höja byggkvaliten under andra halvan av 70-talet. Det tidiga 70-talet var fullkomligt bedrövligt för VW. Man höjde sig rejält när Polo, Golf, Passat & Scirocco kom, men innan dess hade VW usel kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in