Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Franska bilar är o har varit skit - ett skäl är konstig beskattning
som lett till förhållandvis klena motorer.
Det lilla jag förstått är:
Peugeots dieselmotorer har varit lyckade
Citroens gamla Traction Avants sexor var bra o fungerade länge.
Citroens ID/DS hydraulfjädring o halvautomater var bra o fungerande länge
Simca Vedette/Beuliueu/Chambord var förhållandevis bra - men drivlinan
var gammal beprövad USA sidventilsteknik
Någon simca sportbil rostade inte för karossen var aluminium
Vad finns mer - finns det några franska bilar som på totalen varit bra rakt igenom
Det finns några saker som man inte kan klaga på..
Citroen, Peugeot och Renault är inte speciellt rostbenägna om man jämför med ex. Volvo i samma årskullar. Låga service kostnader/reservdelar på Renault/peugeot och deras mest populära modeller.
Komfort.. speciellt då citroen och intressant teknik med deras gashydrauliska fjädring.
Många av deras bilar har snygg design (även där Citroen) men de andra är klart OK också
Metriska mått på allt. Är väl en annan fördel.
Men ungefär där tar det slut för mig.
Elsystemen är bedrövliga ( Jag är utbildad elektriker och numera pensionerad) Elen är under all kritik.. många elfel. Oftast beroende på skräpiga kontakter och märklig ledningsdragning.
"Skumma" lösningar på problem typisk Fransk ingenjörskonst är en annan sak som jag hakar upp mig på..inte speciellt logiskt. "Eget" system för datorstyrning (har volvo också iofs) men man borde använda standardiserade system som kan läsas av en vanlig OBDII läsare.
Motorerna .. där finns det en del bra som håller i evighet och ger få problem. Kamremsbyten på 12 000 mil är bra då räcker det med ett byte på 25000 mil.. Volvo kräver 2-3 byten samma med en del japanare.
Att byta bromsar på en fransk bil är ett äventyr.. Oftast ihoprostat och svårt att få bort den gamla skiten.. Torx blandat med Hex och insex är inget ovanligt.. då gärna totalt sönderrostat den dagen det är dags att byta..Inget för en hemma pulare..om man inte vill köpa på sig en massa ovanliga verktyg, nycklar och mätinstrument.
Viva le France..( Ibland)