2021-05-18, 17:53
Medlem
FarangDingDongs avatar
Har endast ägt två franska bilar. En var min sämsta bil någonsin, en Renault 4L. Den knep pallplatsen i hård tävlan med en Volvo 480.

Den andra var faktiskt den skönaste bil jag någonsin ägt. En Peugeot 404. Den tar dem alla, full size jänkarna, fläsk mercorna, sport bilarna och alla andra som passerat revy genom årens lopp.

Särskilt bra var den dock inte. Den föll långsamt i bitar men rostade desto snabbare. En 1.6 liters äkta HEMI på c:a 70 hkr hade den dock. Detta var man naturligtvis inte sen att påpeka då man någon gång träffade på en ägare till någon HEMI bestyckad Chrysler produkt.
Citera
2021-05-18, 18:02
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
För helvete.

Peugeot 104 var ett missfoster till fordon. Extremt dålig komfort, svajig, krocksäkerhet som flingpaket, motorsvag. Dessutom rostade den som en ogalvad plåtburk. Fruktansvärd att köra i svenskt vinterväglag.

Hade en där motorstag/upphängning rostade sönder, topplocket gick, drivaxel gick. Skämt till bil.

Ouch den gjorde ont! Tog körkort i min mosters spygröna 104. Fars Mercedes hade handbromspedal och det gick naturligtvis inte för sig hos Trafikverket.

Men okey då, du har ju faktiskt rätt. Moster fick behålla bilen, Satte aldrig min fot i den igen efter uppkörningsdagen.
Citera
2021-05-18, 18:22
Medlem
En taxiförare sa till mig att Renault talisman går hur många tusenmil som helst.
Citera
2021-05-18, 18:24
Medlem
Teknikens Värld hade ett test av 104:n tillsammans med ett antal andra småbilar året när den började säljas i Sverige, den vann överlägset. Minns tyvärr inte detaljerna från den testen, får söka fram tidningen om det skulle visa sig nödvändigt.
Citera
2021-05-18, 18:35
Medlem
StonedApeTheorys avatar
Franska bilar nuförtiden är de mest prisvärda alternativen.
Kostar inte skjortan, bra kvalitet och hållbarhet. Några av de bästa motorerna som finns tillverkas av Peugeot.
Folk som kommer med att "Franska bilar är skit" har en ca 20 år förlegad åsikt.
Nuförtiden är det tyskarna som är betydligt sämre kvalitetsmässigt.
Citera
2021-05-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Rostade avsevärt mindre än andra samtida bilar. Komfort är en bedömningssak, den var nog av den standard som förväntades av dessa mht årgång och biltyp.
Något som skulle påvisa sämre säkerhet än andra?
Vad var problemet på vintern, gick klart bättre än de äldre modeller som fanns att tillgå, 204 exempelvis.

När körde du en 104 senast förresten?
Ingen har väl kört en 104 sen 1985 när den sista rostade bort?
Citera
2021-05-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ingen har väl kört en 104 sen 1985 när den sista rostade bort?
Med tanke på att de såldes nya även 1983 så är det föga troligt att de skulle ha försvunnit två år senare. För övrigt ansågs de mindre rostbenägna än andra samtida bilar i samma storleksklass.
Citera
2021-05-18, 18:45
Medlem
Citroen var/är populär som dragbil. Tack vare luftfjädringen.

Peugot 504 sades vara en av de få bilar vars hjulupphängning klarade den Nordafrikanska öknen i kombination med körglad lokalbefolkning.

CV2:an var på sin tid en av få bilar med förbrukning under 0.7L/milen.
Citera
2021-05-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med tanke på att de såldes nya även 1983 så är det föga troligt att de skulle ha försvunnit två år senare. För övrigt ansågs de mindre rostbenägna än andra samtida bilar i samma storleksklass.
Säg 1987 då om det känns bättre? eller -88 kanske?
Vad någon ansåg förr behöver inte ha den ringaste bäring i verkligheten. De allra flesta bilar från 70-talet var soplådor från början till slut oavsett.
Bland småbilarna kom volkswagen ändå att avgå med viss heder eftersom byggkvaliteten var väldigt hög för tiden.

Renault 5 var också en bil som både såg ut och betedde sig som en jävla apa, men sålde ändå eftersom det var magert med alternativ.
Citera
2021-05-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Säg 1987 då om det känns bättre? eller -88 kanske?
Vad någon ansåg förr behöver inte ha den ringaste bäring i verkligheten. De allra flesta bilar från 70-talet var soplådor från början till slut oavsett.
Bland småbilarna kom volkswagen ändå att avgå med viss heder eftersom byggkvaliteten var väldigt hög för tiden.

Renault 5 var också en bil som både såg ut och betedde sig som en jävla apa, men sålde ändå eftersom det var magert med alternativ.

Vad som ansågs då är givetvis vad som gäller, att se på dessa fordon nu och jämföra med något tillverkat på senare år är inte direkt meningsfullt.

1973 när Peugeot 104 började säljas i Sverige fanns från VW enbart relativt gamla modeller med svansmotor, undantaget var förstås K70, men den var klart större än nyssnämnda.
Citera
2021-05-18, 19:00
Medlem
Min far köpte en ny 104:a för ett antal år sedan, den fungerade klanderfritt, krävde ingen ytterligare åtgärd än vanlig service. Tyvärr var nästa Peugeot i dennes ägo klart sämre, men i grunden också en äldre konstruktion (304).
Citera
2021-05-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
"Åsikter och fördomar är som spikar, lätta att slå i och svåra att dra ur".
Jag köpte mot alla odds en fransk bil för några år sen och blev positivt överraskad! Välutrustad, lättmekad, billiga delar, komfortabel och bra totalekonomi. Men visst, det var ingen premiumbil men då prislappen var därefter så hade jag heller inte förväntat mig det.

Fransosernas dåliga rykte hänger kvar sen förra århundradet dom dom, bland många andra gjorde en del misslyckade skapelser men mycket vatten har runnit under broarna sen dess och hade dom inte fixat detta hade dom inte funnits kvar på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du lever på en 20 - 30 år gammal fördom. Vänligen uppdatera dig om verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Exakt!
När jag var yngre så hade jag också lätt att hålla fast vid gamla floskler, rykten, hörsägen och annat - oavsett område. När jag blev äldre och klokare ansåg jag att enda sättet att se om detta stämmer är att skaffa sig egna erfarenheter. Källgranska helt enkelt.
Om franska bilar hade jag tidigare hört mycket, mest negativt men nu när jag har skaffat egna erfarenheter så har jag summerat att detta inte stämmer. Sen brukar produkter/märken som konsekvent producerar dynga självsaneras och franska bilindustrin är väl fortfarande rätt välmående?

Jag är på er planhalva i detta..

Visst, det finns en del knasigheter av fransk kultur i dessa vagnar, men att påstå att de bara skulle vara skit och missfoster etc är bara trams från folk som har dålig koll och samlar skrönor…

Det finns i princip ingen bil som är bara skit, eller för all del helt perfa och felfri.
Men de flesta rullar på bra för det ändamål de är riktade till och den kvalitetsnivå etc som priset skvallrar om.

Har kört många olika franska bilar genom åren, och visst har de en del egenheter, men på det hela är det ofta trevliga och helt ok bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in