Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Jag tror att i det här fallet så ville inte Esb anlita en mäklare fullt ut för de vill också ha av kakan.
Sen om Ebba säger: jag har en polare som har en brorsa som är mäklare vi kan få riktigt avtal och låna deras papper men utan deras hjälp.
Precis som att jag som privatperson säljer en bil utan att anlita en bilförsäljare men gärna skriver på ett kvittensblock och med noteringen "såld i befintligt skick".
Jag tror hela den här historian aldrig hade hänt om det inte vore för att pensionatsvärdinna hade siktet inställt på att ärva Esb. Det är inget konstigt då hon gjort så tidigare, det finns alltså bevis för att det pågått/pågår. Att hennes utlånande av rum och några måltider mot arbetskraft i retur bara var en form av sol och vårande.
Hade pensionatsvärdinna inte skrikit i högan sky och larmat sina polare inom godmansbranschen och RO som tycker illa om Ebba/KD. Då hade denna affär flutit på, Esb hade levt guldliv med sina pengar och kunat unna sig på ålderns höst, han hade kunnat kika förbi under sommaren och se hur det går för Ebba och tjatat ibland.
Slutet gott allt gott..men nu fanns ju pensionatsvärdinnan....
Men visst kan det vara så, det säger mest om hur Ebba presenterat det hela för Esbjörn. Säger dock inget om när/hur Ebba har pratat med Theo i förväg.
Som togs upp nyss, självklart pratar med vänner och släkt - och menar jag ju att man verkligen pratar.
Och anlitar! Jag förstår det.
Dvs att Ebba faktiskt pratat om husköp med sin väns brorsa. Kanske först bara generellt, sedan när det närmade sig blev det mer tydliga frågor om Mariannelund, Esbjörns hus osv.
Ser inget konstigt i det. Eller fel. Det är sedan - varför är han inte vittne?
Jo, han pratade förmodligen inte med Esbjörn - och det är kanske inte heller så konstigt.
Han slarvade bara, gjorde det enkelt för allt var "klart" och det var ju för en vän. Varför krångla då?
Och det kan väl få vara så.
Sedan - ja, det togs upp tidigare, vem vet - om det är sant att budet på 2.5 verkligen fanns från kursgårdstanten kanske det satte dollartecken i skallen på huvudet på Esbjörn och han fattade inte bättre när Ebbas bud på en bra bit över 3 kom, eller om hon pratade om att betala nästan 4 bara de hade gjort en besiktning och värdering först.
"shit vilken affär" tänkte han kanske och valde att gå vidare med det....
Alla har kanske bara slagit dubbelknut på sig själva.