2021-05-18, 10:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Esbjörn ifrågasatte just att Theo var den som ordnade avtalet.

När ifrågasatte Esb att mäklaren ordnade avtalet?

Om han hyste några som helst tvivel så borde han inte ha överlämnat uppgifter till mäklaren eller skrivit under köpeavtalet.

I sina initiala uttalande så har han inte ifrågasatt mäklaren.
Det är endast Binninge som har antytt detta i sina försök att smutskasta EB.
2021-05-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6

Om han hyste några som helst tvivel så borde han inte ha överlämnat uppgifter till mäklaren eller skrivit under köpeavtalet.

I sina initiala uttalande så har han inte ifrågasatt mäklaren.
Det är endast Binninge som har antytt detta i sina försök att smutskasta EB.

Vad är din poäng? Så Esbjörn kanske trodde att det var en 100% oberoende mäklare, utan anknytning till Ebba överhuvudtaget. Konstigt med det?

"försök" - alla vettiga inser att det är lite konstigt att faktiskt använda sig av en närstående mäklare. Sen om man sätter sig på en piedestal och säger att man gjort allt så rätt och riktigt så får man nog räkna med lite kritik.
2021-05-18, 11:07
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ja Esbjörn är inte lika insatt - sannolikheten att Esbjörn är en hemnet-knarkare är nog noll.
Ebba däremot har sålt sitt gamla hus, är insatt i politikernas gång i kommunen och hade iaf två rundor med köp/försäljning i området på mindre än 10år.

Att du ens argumenterar om att Ebba och Esbjörn skulle vara lika insatta i nuvarande fastighetsmarknad?

"stressad" skrev spakur - att Ebba tjatade på honom om försäljning. Det kan upplevas påfrestande av en äldre, långt innan personen i fråga är dement eller har sådana diagnoser.

"Varför skulle han få för sig att någon som tillhandahåller ett papper, ska vara ansvarig?"
Ja varför tror du? En mäklare tror man nog har ett ansvar i en fastighetsaffär, skrivuppdrag eller inte. Att minst att de ser till att det blir korrekta förutsättningar etc. Varför skulle man INTE tro det?

Jättekonstigt, å ena sidan menar du att Esbjörn ÄR insatt, men när det kommer till en mäklare då menar du istället att han skulle vara ej kunnig och tro att en mäklare är mer som vem-som-helst....?

Men snälla vän det var ju det han gjorde.

Att han sett till att det blir korrekta förutsättningar etc.
Han skrev på uppdrag ett korrekt, formellt och juridiskt riktigt köpeavtal enligt JBs krav.
Ingen klagar heller på själva köpeavtalet, inte ens Binnige har anfört någon.
Däremot har han i en av sina inlagor till tingsrätten, anfört ad hominem argument mot den person som utförde skrivuppdraget.
Han blev skarpt varnad av tingsrätten för detta.
2021-05-18, 11:08
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Vad är din poäng? Så Esbjörn kanske trodde att det var en 100% oberoende mäklare, utan anknytning till Ebba överhuvudtaget. Konstigt med det?

"försök" - alla vettiga inser att det är lite konstigt att faktiskt använda sig av en närstående mäklare. Sen om man sätter sig på en piedestal och säger att man gjort allt så rätt och riktigt så får man nog räkna med lite kritik.

Det hade varit bättre om du hade kunnat svara på min fråga:

Du har ju påstått detta men undvek nogsamt att svara på frågan.

En kompis syskon är knappast att räkna som närstående. Det är extremt vanligt att man frågar runt bland vänner och bekanta för att se om de kan rekommendera någon som är bra på något.

Du har nog mycket att lära av livet om du inte fattar hur det går till och aldrig frågar någon vän om de känner eller kan rekommendera någon.
2021-05-18, 11:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Med samma logik, och betydelse på dina ord, finns ingen anledning att anlita en värderingsman innan besiktningen är gjord - de är inte gratis. Är besiktningen katastrofal, dör ju intresset för huset...

Sedan påstår jag att arbetet påbörjas? Kontakta eller anlita, är ju inte att det tickar pengar direkt.
Skulle Theo ta betalt - om hans ens har tagit betalt en enda krona - för att Ebba kontaktar honom?
Nej inte direkt.

Jag menar bara att Ebba har kontaktat Theo, anlitat honom för ett skrivuppdrag som kommer efter besiktning/värdering är klar. Sedan hur mycket eller lite Ebba pratat om detta uppdrag, men vore långsökt att tro att de INTE hade ett samtal om vad/hur/när/varför i relation till fastigheten.

Om avtalet
Nja, Binninge har nämnt att det är ovanligt nära band till en mäklare. Så det har iaf varit uppe på tapeten. oavsett - vi diskuterar här, dömer inte enligt lagen så att säga.

Det är ju inte Theo hon umgås med, inte träffas dom och går på middag osv.
Hans syster är god vän med Ebba, dom umgås som tjej kompisar, brorsan tar man inte med på tjej middagar, köper kläder och smink.
Hon har råkat på honom nån gång, men dom umgås vanligtvis inte ens i samma kretsar.
2021-05-18, 11:20
Medlem
Citat:

Jag tror att i det här fallet så ville inte Esb anlita en mäklare fullt ut för de vill också ha av kakan.
Sen om Ebba säger: jag har en polare som har en brorsa som är mäklare vi kan få riktigt avtal och låna deras papper men utan deras hjälp.
Precis som att jag som privatperson säljer en bil utan att anlita en bilförsäljare men gärna skriver på ett kvittensblock och med noteringen "såld i befintligt skick".

Jag tror hela den här historian aldrig hade hänt om det inte vore för att pensionatsvärdinna hade siktet inställt på att ärva Esb. Det är inget konstigt då hon gjort så tidigare, det finns alltså bevis för att det pågått/pågår. Att hennes utlånande av rum och några måltider mot arbetskraft i retur bara var en form av sol och vårande.
Hade pensionatsvärdinna inte skrikit i högan sky och larmat sina polare inom godmansbranschen och RO som tycker illa om Ebba/KD. Då hade denna affär flutit på, Esb hade levt guldliv med sina pengar och kunat unna sig på ålderns höst, han hade kunnat kika förbi under sommaren och se hur det går för Ebba och tjatat ibland.
Slutet gott allt gott..men nu fanns ju pensionatsvärdinnan....
2021-05-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Men snälla vän det var ju det han gjorde.

Att han sett till att det blir korrekta förutsättningar etc.
Han skrev på uppdrag ett korrekt, formellt och juridiskt riktigt köpeavtal enligt JBs krav.
Ingen klagar heller på själva köpeavtalet, inte ens Binnige har anfört någon.
Däremot har han i en av sina inlagor till tingsrätten, anfört ad hominem argument mot den person som utförde skrivuppdraget.
Han blev skarpt varnad av tingsrätten för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det hade varit bättre om du hade kunnat svara på min fråga:

Du har ju påstått detta men undvek nogsamt att svara på frågan.

En kompis syskon är knappast att räkna som närstående. Det är extremt vanligt att man frågar runt bland vänner och bekanta för att se om de kan rekommendera någon som är bra på något.

Du har nog mycket att lära av livet om du inte fattar hur det går till och aldrig frågar någon vän om de känner eller kan rekommendera någon.

Nej, Esbjörn har inte sagt något vad jag vet. Det betyder ju inget i sammanhanget här.
Måste allt vi tar upp vara baserat på det - vad de sagt mot eller inte?

Ebba har haft kontakt med en mäklare.
Med största sannolikhet innan besiktning/värdering/förhandling.

Esbjörn har inte haft en kontakt med någon mäklare.

Sedan, som sagt - hade det varit en totalt oberoende mäklare, utan band överhuvudtaget som också gjort sitt jobb i samband med skrivuppdraget så hade Ebba haft sitt guldvittne.
Men nu har hon inte det.

Då kan ni spekulera vad ni vill, men varför vittnar inte Theo?

Har inte Theo haft någon kontakt med Esbjörn? Vilket alltså är fel enligt hans "plikt".
Eller så hade Theo kontakt med Esbjörn men det han skulle kunna vittna om hade kanske inte varit fördelaktigt för Ebba...?

Sedan om avtalet är ok, är bara en sak i sammanhanget.
Vi måste ju diskutera saken ändå.
2021-05-18, 11:27
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Esbjörn ifrågasatte just att Theo var den som ordnade avtalet.

Hade det varit en utomstående mäklare så hade det förekommit kontakter mellan mäklare och säljare respektive köpare som då hade kunnat tagit fram som vittnesmål.
Ebba kan inte göra det nu.

Det kanske har förekommit samtal, isf vore det ju klockrent att presentera dem.
Tänk er en mäklare som vittnar om hur mycket Esbjörn ville sälja, hur de pratade om denna affär....
DET hade dödat detta mål. Helt.
Men nu går inte det - för Ebba hade nåt mischmasch till mäklare som inte kan/vill vittna....

Det var inte Esbjörn som skrev en ad hominem inlaga till tingsrätten, det var Binninge!

Sen vet vi inte om han kommer att vittna, det är inte färdigt med inlagor och vittnen ännu.
Vad vi vet är att han inte uttalar sig om köpeavtalet eller tvisten i media.
Helt riktigt då även han har sekretess om sina klienter och deras fastighetsaffärer.

Men en annan sak om han kallas som vittne.
Har dock för mig att den andra parten då måste godkänna att han bryter sekretessen?
🤔
2021-05-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tror att i det här fallet så ville inte Esb anlita en mäklare fullt ut för de vill också ha av kakan.
Sen om Ebba säger: jag har en polare som har en brorsa som är mäklare vi kan få riktigt avtal och låna deras papper men utan deras hjälp.
Precis som att jag som privatperson säljer en bil utan att anlita en bilförsäljare men gärna skriver på ett kvittensblock och med noteringen "såld i befintligt skick".

Jag tror hela den här historian aldrig hade hänt om det inte vore för att pensionatsvärdinna hade siktet inställt på att ärva Esb. Det är inget konstigt då hon gjort så tidigare, det finns alltså bevis för att det pågått/pågår. Att hennes utlånande av rum och några måltider mot arbetskraft i retur bara var en form av sol och vårande.
Hade pensionatsvärdinna inte skrikit i högan sky och larmat sina polare inom godmansbranschen och RO som tycker illa om Ebba/KD. Då hade denna affär flutit på, Esb hade levt guldliv med sina pengar och kunat unna sig på ålderns höst, han hade kunnat kika förbi under sommaren och se hur det går för Ebba och tjatat ibland.
Slutet gott allt gott..men nu fanns ju pensionatsvärdinnan....

Men visst kan det vara så, det säger mest om hur Ebba presenterat det hela för Esbjörn. Säger dock inget om när/hur Ebba har pratat med Theo i förväg.

Som togs upp nyss, självklart pratar med vänner och släkt - och menar jag ju att man verkligen pratar.
Och anlitar! Jag förstår det.
Dvs att Ebba faktiskt pratat om husköp med sin väns brorsa. Kanske först bara generellt, sedan när det närmade sig blev det mer tydliga frågor om Mariannelund, Esbjörns hus osv.

Ser inget konstigt i det. Eller fel. Det är sedan - varför är han inte vittne?
Jo, han pratade förmodligen inte med Esbjörn - och det är kanske inte heller så konstigt.
Han slarvade bara, gjorde det enkelt för allt var "klart" och det var ju för en vän. Varför krångla då?
Och det kan väl få vara så.

Sedan - ja, det togs upp tidigare, vem vet - om det är sant att budet på 2.5 verkligen fanns från kursgårdstanten kanske det satte dollartecken i skallen på huvudet på Esbjörn och han fattade inte bättre när Ebbas bud på en bra bit över 3 kom, eller om hon pratade om att betala nästan 4 bara de hade gjort en besiktning och värdering först.
"shit vilken affär" tänkte han kanske och valde att gå vidare med det....

Alla har kanske bara slagit dubbelknut på sig själva.
2021-05-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det var inte Esbjörn som skrev en ad hominem inlaga till tingsrätten, det var Binninge!

Sen vet vi inte om han kommer att vittna, det är inte färdigt med inlagor och vittnen ännu.
Vad vi vet är att han inte uttalar sig om köpeavtalet eller tvisten i media.
Helt riktigt då även han har sekretess om sina klienter och deras fastighetsaffärer.

Men en annan sak om han kallas som vittne.
Har dock för mig att den andra parten då måste godkänna att han bryter sekretessen?
🤔

Sekretess? Om vad? Så han skulle vara förhindrad att vittne om hur saker gått till?
2021-05-18, 11:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Nej, Esbjörn har inte sagt något vad jag vet. Det betyder ju inget i sammanhanget här.
Måste allt vi tar upp vara baserat på det - vad de sagt mot eller inte?

Ebba har haft kontakt med en mäklare.
Med största sannolikhet innan besiktning/värdering/förhandling.

Esbjörn har inte haft en kontakt med någon mäklare.

Sedan, som sagt - hade det varit en totalt oberoende mäklare, utan band överhuvudtaget som också gjort sitt jobb i samband med skrivuppdraget så hade Ebba haft sitt guldvittne.
Men nu har hon inte det.

Då kan ni spekulera vad ni vill, men varför vittnar inte Theo?

Har inte Theo haft någon kontakt med Esbjörn? Vilket alltså är fel enligt hans "plikt".
Eller så hade Theo kontakt med Esbjörn men det han skulle kunna vittna om hade kanske inte varit fördelaktigt för Ebba...?

Sedan om avtalet är ok, är bara en sak i sammanhanget.
Vi måste ju diskutera saken ändå.

Theo har haft kontakter med Esbjörn, fått hans och fastighetens uppgifter.
Esbjörn har fått information om köpeavtal, vad där står och om han vill ändra på något.
Så ja, dom har haft telefonkontakter och det framgick redan kring jul.
2021-05-18, 11:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Med samma logik, och betydelse på dina ord, finns ingen anledning att anlita en värderingsman innan besiktningen är gjord - de är inte gratis. Är besiktningen katastrofal, dör ju intresset för huset...

Sedan påstår jag att arbetet påbörjas? Kontakta eller anlita, är ju inte att det tickar pengar direkt.
Skulle Theo ta betalt - om hans ens har tagit betalt en enda krona - för att Ebba kontaktar honom?
Nej inte direkt.

Jag menar bara att Ebba har kontaktat Theo, anlitat honom för ett skrivuppdrag som kommer efter besiktning/värdering är klar. Sedan hur mycket eller lite Ebba pratat om detta uppdrag, men vore långsökt att tro att de INTE hade ett samtal om vad/hur/när/varför i relation till fastigheten.

Om avtalet
Nja, Binninge har nämnt att det är ovanligt nära band till en mäklare. Så det har iaf varit uppe på tapeten. oavsett - vi diskuterar här, dömer inte enligt lagen så att säga.

Det borde vara helt omöjligt att sälja en fastighet i en mindre stad typ 10000 pers för då lär ju alla vara jäviga.
Hur gör man då? och varför finns det överhuvudtaget mäklare på mindre orter?
Sen kan man tycka vad man vill, men Binninge har inte talat sant eller ens sannolikt speciellt ofta.
Precis som vissa här!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in