2021-05-18, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ska faktiskt försöka svara dig och jag hoppas lite tränger in nu.

Ebba hade inte uppbackning av någon stureplansbror.
Det var Anticimex som gjorde en utökad överlåtelse besiktning i 2 dar.
Det var minst en värdering och Notars värdering 4.2 milj finns i tråden.
Esbjörn och Ebba kom överens om en köpeskilling baserad på värderingen.
Den blev 3.9 milj då värderingen gällde om fastigheten var tömd och sanerad.
(Det är den inte och den ende som hämtat bort sina prylar är Matz)

Efter detta anlitades en mäklarfirma för ett skrivuppdrag.
Efter efter efter efter efter efter efter.... tror jag blir efterbliven på dig!

Den mäklaren som senare kontaktades när köpet redan var överenskommet, har ett standardiserat kontrakt för skrivuppdrag.
Där finns en paragraf som lyder: parterna är medvetna om att inget mäklaransvar föreligger, då endast ett köpeavtal framtagits i enlighet med parternas vilja.

Man upplever sig väl inte påstressad av att någon oberoende med kunskap sen ordnar med alla papper, kollar fastighetsregister, skriver ett juridiskt korrekt köpeavtal och ser till så rätt uppgifter står med.
Herregud det är ju väldigt avstressande att inte behöva göra det själv, utan få avtalets punkter uppläst, säga till om något ska ändras och bara se till att lämna sina korrekta uppgifter när man själv pratar med den som fixar allt sånt.

Varför skulle Ebba anlita Theo EFTER värdering och besiktning?
Det låter sjukt korkat - Ebba vet att det blir affär, Esbjörn har sagt ok till värdering och besiktning.

Men hon väntar med att prata med om Theo, vet alltså inte om han kan, är på semester eller är jävligt upptagen med fem andra kunder.
Så du menar att Theo skulle blivit kontaktad först kanske så sent som den 10e?

Är Ebba så korkad? Nej.
Självklart frågade hon så fort det började lukta affär - för att vara säker att Theo kunde, eller kunde fördela om tid.
Och då fick hon självklart tips och råd, frågade hon inte Theo då så vore hon också korkad.

Så förmodligen samma dag hon bokade besiktning och värdering, kontaktade hon Theo.

Sedan håller med spakur
"parterna är medvetna om att inget mäklaransvar föreligger, då endast ett köpeavtal framtagits i enlighet med parternas vilja"

Detta är en liten paragraf som inte ger en korrekt bild av vad en mäklare har för krav på sig under ett skrivuppdrag.
Mäklaren skall även under skrivuppdrag följa lagen, och utföra vissa kontroller.

I min värld är det = Mäklaren har ett ansvar.
Så paragrafen är iaf minst missvisande om det stod som ovanstående.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-18 kl. 08:44.
2021-05-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Är Esbjörn oinsatt? Var han stressad? Varför skulle han få för sig att någon som tillhandahåller ett papper, ska vara ansvarig? En person han inte träffat och bara pratat med en gång i telefon?

Var finner du något bevis, eller indicier för att Theo varit med från början? Kontraktsskrivningen är snarare näst sista momentet i affären.

Och av ren nyfikenhet, jag förstår din koppling Stureplan mellan Margot och Ebba. Men jag förstår inte Stureplanskopplingen mellan Margot och Theo. De är syskon och var väl det redan innan de kunde ränna runt på Stureplan?

Ja Esbjörn är inte lika insatt - sannolikheten att Esbjörn är en hemnet-knarkare är nog noll.
Ebba däremot har sålt sitt gamla hus, är insatt i politikernas gång i kommunen och hade iaf två rundor med köp/försäljning i området på mindre än 10år.

Att du ens argumenterar om att Ebba och Esbjörn skulle vara lika insatta i nuvarande fastighetsmarknad?

"stressad" skrev spakur - att Ebba tjatade på honom om försäljning. Det kan upplevas påfrestande av en äldre, långt innan personen i fråga är dement eller har sådana diagnoser.

"Varför skulle han få för sig att någon som tillhandahåller ett papper, ska vara ansvarig?"
Ja varför tror du? En mäklare tror man nog har ett ansvar i en fastighetsaffär, skrivuppdrag eller inte. Att minst att de ser till att det blir korrekta förutsättningar etc. Varför skulle man INTE tro det?

Jättekonstigt, å ena sidan menar du att Esbjörn ÄR insatt, men när det kommer till en mäklare då menar du istället att han skulle vara ej kunnig och tro att en mäklare är mer som vem-som-helst....?
Senast redigerad av Garre74 2021-05-18 kl. 08:54.
2021-05-18, 09:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det låter sjukt korkat - Ebba vet att det blir affär, Esbjörn har sagt ok till värdering och besiktning.

Men hon väntar med att prata med om Theo, vet alltså inte om han kan, är på semester eller är jävligt upptagen med fem andra kunder.

Är Ebba så korkad? Nej.
Självklart frågade hon så fort det började lukta affär - för att vara säker att Theo kunde, eller kunde fördela om tid.
Och då fick hon självklart tips och råd, frågade hon inte Theo då så vore hon också korkad.

Så förmodligen samma dag hon bokade besiktning och värdering, kontaktade hon Theo.

Sedan håller med spakur
"parterna är medvetna om att inget mäklaransvar föreligger, då endast ett köpeavtal framtagits i enlighet med parternas vilja"

Detta är en liten paragraf som inte ger en korrekt bild av vad en mäklare har för krav på sig under ett skrivuppdrag.
Mäklaren skall även under skrivuppdrag följa lagen, och utföra vissa kontroller.

Det finns ingen anledning att anlita en mäklare och beställa ett skrivaruppdrag innan besiktning och värdering är slutförda, ett skrivaruppdrag är långt ifrån gratis.

Ingen av parterna har uttryckt att mäklaren har gjort något fel eller att det skulle vara något fel i avtalet.
2021-05-18, 09:28
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Var så snäll och kommentera den största dyngspridaren i tråden. Visst är han rolig!
Och säg sedan om han tillför kvalitet i mer än 30% av sina inlägg?

Livskvalitet iofs. Humor.

Va!? 🤔
Vill du att vi kommenterar dig ännu mer?
Du kan vara lugn det kommer mera, beroende på din faktaresistens och dina om & kanske.
2021-05-18, 09:37
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Är Ebba så korkad? Nej.

Sedan håller med spakur

Man anlitar en mäklare för ett skrivuppdrag först efter att man gjort upp om affären.
Ingen mäklare gör något på förhand och absolut inte, utan att ha kontakt med säljaren av en fastighet innan köpeavtal skrivs.
Det mäklaransvar som man friskriver sig från är mäklaransvar vid mäklaruppdrag, inte skrivuppdrags ansvaret för det är något annat.

Herrejestsnes också, hur många gånger är det förklarat för dig, sparkabakut, HairyCunt mfl.
2021-05-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det finns ingen anledning att anlita en mäklare och beställa ett skrivaruppdrag innan besiktning och värdering är slutförda, ett skrivaruppdrag är långt ifrån gratis.

Ingen av parterna har uttryckt att mäklaren har gjort något fel eller att det skulle vara något fel i avtalet.

Med samma logik, och betydelse på dina ord, finns ingen anledning att anlita en värderingsman innan besiktningen är gjord - de är inte gratis. Är besiktningen katastrofal, dör ju intresset för huset...

Sedan påstår jag att arbetet påbörjas? Kontakta eller anlita, är ju inte att det tickar pengar direkt.
Skulle Theo ta betalt - om hans ens har tagit betalt en enda krona - för att Ebba kontaktar honom?
Nej inte direkt.

Jag menar bara att Ebba har kontaktat Theo, anlitat honom för ett skrivuppdrag som kommer efter besiktning/värdering är klar. Sedan hur mycket eller lite Ebba pratat om detta uppdrag, men vore långsökt att tro att de INTE hade ett samtal om vad/hur/när/varför i relation till fastigheten.

Om avtalet
Nja, Binninge har nämnt att det är ovanligt nära band till en mäklare. Så det har iaf varit uppe på tapeten. oavsett - vi diskuterar här, dömer inte enligt lagen så att säga.
2021-05-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Man anlitar en mäklare för ett skrivuppdrag först efter att man gjort upp om affären.
Ingen mäklare gör något på förhand och absolut inte, utan att ha kontakt med säljaren av en fastighet innan köpeavtal skrivs.
Det mäklaransvar som man friskriver sig från är mäklaransvar vid mäklaruppdrag, inte skrivuppdrags ansvaret för det är något annat.

Herrejestsnes också, hur många gånger är det förklarat för dig, sparkabakut, HairyCunt mfl.

Som sagt igen, att man måste förklara det igen.
ANLITA - är inte samma sak som att de börjar arbeta direkt efter den kontakten.

Så när du bygger ett hus, då anlitar du varje hantverkare i tur och ordning?
Anlita hantverkare A, Moment A klar -> anlita hanterverkare B, Moment B klar -> Anlita Hantverkare C
Eller antar du alla på en gång, MEN de börjar arbeta efter respektive moment är klart?

Så du tror verkligen att Ebba ringde Theo så sent som den 10e? Kanske inte allt var klart med värdering, förhandling etc innan dess.

Ta sedan Braathas översiktsbild
https://imgur.com/a/sINKSir

Ger att det kan finnas tid för "förberedande av avtal" från den 3e.
Vad är det orimliga i det? Att Theo iallafall kan planera sin tid, att han är tillgänglig från.

Liksom seriöst - måste ni argumentera in absurdum mot allt?
Verkligen allt allt. Där det finns minsta antyda till ... nånting. Då måste det bekämpas...
2021-05-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Va!? 🤔
Vill du att vi kommenterar dig ännu mer?
Du kan vara lugn det kommer mera, beroende på din faktaresistens och dina om & kanske.

Det är ni som fantiserat ihop en rätt fin historia om kursgårdstanter och arv osv.

Att kunna säga "om" och "kanske" är inget fel, pröva det - ni drar ju till med att saker stup i kvarten som sanningar även fast det borde vara ett "om" eller "kanske" framför.
2021-05-18, 09:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja Esbjörn är inte lika insatt - sannolikheten att Esbjörn är en hemnet-knarkare är nog noll.
Ebba däremot har sålt sitt gamla hus, är insatt i politikernas gång i kommunen och hade iaf två rundor med köp/försäljning i området på mindre än 10år.

Att du ens argumenterar om att Ebba och Esbjörn skulle vara lika insatta i nuvarande fastighetsmarknad?

"stressad" skrev spakur - att Ebba tjatade på honom om försäljning. Det kan upplevas påfrestande av en äldre, långt innan personen i fråga är dement eller har sådana diagnoser.

"Varför skulle han få för sig att någon som tillhandahåller ett papper, ska vara ansvarig?"
Ja varför tror du? En mäklare tror man nog har ett ansvar i en fastighetsaffär, skrivuppdrag eller inte. Att minst att de ser till att det blir korrekta förutsättningar etc. Varför skulle man INTE tro det?

Jättekonstigt, å ena sidan menar du att Esbjörn ÄR insatt, men när det kommer till en mäklare då menar du istället att han skulle vara ej kunnig och tro att en mäklare är mer som vem-som-helst....?

Jag har inte argumenterat att Ebba och Esbjörn är lika insatta i fastighetsmarknaden. Det jag ifrågasatte var om Esbjörn inte alls är insatt. Något jag betvivlar. Han har allt koll, men frågan är hur mycket koll han har.

Om någon tjatar på en, är det stressande/påfrestande för de flesta, oavsett ålder och diagnoser. Det håller jag med dig om. Men det är bara hans ord i media. I vittnesmålet han gav så var det en högst frivillig påskrift. Men säg att Ebba tjatade från start, varför slutade han inte bara träffa Ebba då? Han verkar inte ha några problem att sätta hårt mot hårt och han har vänner bakom sig.

Btw, påstressad är inget ord, så jag tolkade det som stressad.

Ja, en mäklare har ansvar i en fastighetsaffär, det vet nog folk och Esbjörn. Men hur kan man få för sig att någon man aldrig hört talas om, träffat, eller pratat med, ska vara ansvarig för den där biten papper som man skriver under på? Det var ingen mäklad affär. Jag har aldrig träffat dig, men du är säkert ansvarig för att jag betalade för mycket för mitt senaste hus :-)
2021-05-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har inte argumenterat att Ebba och Esbjörn är lika insatta i fastighetsmarknaden. Det jag ifrågasatte var om Esbjörn inte alls är insatt. Något jag betvivlar. Han har allt koll, men frågan är hur mycket koll han har.

Om någon tjatar på en, är det stressande/påfrestande för de flesta, oavsett ålder och diagnoser. Det håller jag med dig om. Men det är bara hans ord i media. I vittnesmålet han gav så var det en högst frivillig påskrift. Men säg att Ebba tjatade från start, varför slutade han inte bara träffa Ebba då? Han verkar inte ha några problem att sätta hårt mot hårt och han har vänner bakom sig.

Btw, påstressad är inget ord, så jag tolkade det som stressad.

Ja, en mäklare har ansvar i en fastighetsaffär, det vet nog folk och Esbjörn. Men hur kan man få för sig att någon man aldrig hört talas om, träffat, eller pratat med, ska vara ansvarig för den där biten papper som man skriver under på? Det var ingen mäklad affär. Jag har aldrig träffat dig, men du är säkert ansvarig för att jag betalade för mycket för mitt senaste hus :-)

Tack för ditt svar.
Ok, ja det är rimliga synpunkter.

Tror det kommer att sluta med Esbjörns vittnesmål, vad kommer han säga. Hur verkar han? Klarar han stressen från rättegången utan problem osv. Då är det ju jäkligt svårt att påstå att han var förvirrad då...

MEN... går det inte så "bra" för Esbjörn så kanske han har en chans.
2021-05-18, 10:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Med samma logik, och betydelse på dina ord, finns ingen anledning att anlita en värderingsman innan besiktningen är gjord - de är inte gratis. Är besiktningen katastrofal, dör ju intresset för huset...

Sedan påstår jag att arbetet påbörjas? Kontakta eller anlita, är ju inte att det tickar pengar direkt.
Skulle Theo ta betalt - om hans ens har tagit betalt en enda krona - för att Ebba kontaktar honom?
Nej inte direkt.

Jag menar bara att Ebba har kontaktat Theo, anlitat honom för ett skrivuppdrag som kommer efter besiktning/värdering är klar. Sedan hur mycket eller lite Ebba pratat om detta uppdrag, men vore långsökt att tro att de INTE hade ett samtal om vad/hur/när/varför i relation till fastigheten.

Om avtalet
Nja, Binninge har nämnt att det är ovanligt nära band till en mäklare. Så det har iaf varit uppe på tapeten. oavsett - vi diskuterar här, dömer inte enligt lagen så att säga.

Du kan lika bra spekulera om att EB kompis på eget bevåg har frågat sin bror om han kan vara behjälplig med ett skrivaruppdrag och sedan har förmedlat detta vidare till EB.
EB och mäklaren behöver inte alls ha talats vid, allt kan ha gått via vännen/systern.

Det är fortfarande inte någon av parterna som har klagat på att köpeavtalet har varit felaktigt utformat.
2021-05-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du kan lika bra spekulera om att EB kompis på eget bevåg har frågat sin bror om han kan vara behjälplig med ett skrivaruppdrag och sedan har förmedlat detta vidare till EB.
EB och mäklaren behöver inte alls ha talats vid, allt kan ha gått via vännen/systern.

Det är fortfarande inte någon av parterna som har klagat på att köpeavtalet har varit felaktigt utformat.

Suck, måste det konfronteras över någonting så här simpelt?
Varför skulle hon INTE tagit kontakt med Theo i förväg?

Har hon social fobi? Svårt att planera sin vardag? Några andra diagnoser?

Jag menar inte att Ebba ringt Theo flera veckor innan eller under sommaren, det vet jag inte.
Men att hon ordnade med besiktningsman, värdering och Theo typ samtidigt är mycket rimligt.

"EB och mäklaren behöver inte alls ha talats vid, allt kan ha gått via vännen/systern."
Och varför skulle detta vara rimligt? Ebba bryr sig inte alls om avtalet?
Utan helt plötsligt så har Ebbas kompis ordnat med avtal... Wow. Det låter ju inte alls konstigt. hahahah

Esbjörn ifrågasatte just att Theo var den som ordnade avtalet.

Hade det varit en utomstående mäklare så hade det förekommit kontakter mellan mäklare och säljare respektive köpare som då hade kunnat tagit fram som vittnesmål.
Ebba kan inte göra det nu.

Det kanske har förekommit samtal, isf vore det ju klockrent att presentera dem.
Tänk er en mäklare som vittnar om hur mycket Esbjörn ville sälja, hur de pratade om denna affär....
DET hade dödat detta mål. Helt.
Men nu går inte det - för Ebba hade nåt mischmasch till mäklare som inte kan/vill vittna....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in