2021-05-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Han har ju faktiskt helt rätt, och det är du som hallucinerar…

Tror du på allvar att det inte skulle skilja i totalpris för exakt samma jobb om kunden bor 5 min bort med bilen eller 5 mil bort…?

Det finns två sätt att täcka kostnaderna för framkörning.

1. Ha ett extra högt timpris så det ackumuleras i täckt för att löpande täcka transportkostnaderna.
Det kommer då att betyda att de som bor nära får smaka ett högre pris än de kunnat få om man separerat framkörningen från själva jobbet.

2. Redovisa och fakturera framkörning/transport separat och då kunna ha ett lägre timpris, och de som bor nära får lägre totalkostnad än de som bor längre bort.

Oavsett vilket så finns det inte em enda firma som vill bekosta transporter/framkörning själva, utan det täcks på något sätt och det är alltid vi kunder som får betala den biten.

Oavsett om det inte finns en enda firma som täcker kostnaderna så är det fullständigt ologiskt att kunden ska betala kostnaden för resan.
Citera
2021-05-16, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Ekvationen blir jävligt sned när en normalsvensson tjänar 150kr/h och ska betala en hantverkare som tar 500kr/h. Att det ska ta 1/10 del av livet att betala för ett nytt badrum är absurt.

Det är nog bara i din och andra okunniga skallar som det är blir en sned ekvation, för du/ni helt enkelt inte begriper att för de 150kr/tim som du säger normalsvensson tjänar så betalar ju för fan hans arbetsgivare ungefär lika mycket till i div arbetsgivaravgifter etc, så det landar på ca 300kr/tim eller mer.

Betänk då också att arbetsgivaren tjänar pengar på att sälja tjänster/produkter för att få intäkter som täcker lönerna till sina normalsvensson som man har anställda samt alla andra kostnader, vilka deras kunder får betala vilket garanterat landar på minst lika mycket per tim som en vanlig hantverkare tar.

Som jag redan skrivit tidigare, så är det alldeles för många korkskallar i sådana här ”pristrådar” som sitter och fantiserar för de har ta mig fan noll koll…
Citera
2021-05-16, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Oavsett om det inte finns en enda firma som täcker kostnaderna så är det fullständigt ologiskt att kunden ska betala kostnaden för resan.

Du har fel, det är absolut fullständigt logiskt att kunden ska betala för resan.
Och som jag redan skrivit, så sker det redan då precis alla företag lägger kostnaderna transporter/framkörningar på kunderna.

Eller tror du att ICA, Lidl, Ikea, Karlssons Rör och tak, eller vilken annan firma/företag som helst skulle bjuda på den saken….? Är du frisk karl……?

Hur skulle du själv göra om du hade firma och körde ut till kunder och dessa resor per år skulle utgöra kostnader för din firma på säg 1-2 miljoner kr? Skulle du betala det ur egen ficka? Skulle du låta firman ta den smällen och därmed riskera att firman går back för att kostnaderna riskerar blir högre än intäkterna? Eller skulle du på något sätt se till att denna kostnad fördelas på dina kunder och de tjänster du säljer….?
Citera
2021-05-16, 07:20
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har fel, det är absolut fullständigt logiskt att kunden ska betala för resan.
Och som jag redan skrivit, så sker det redan då precis alla företag lägger kostnaderna transporter/framkörningar på kunderna.

Eller tror du att ICA, Lidl, Ikea, Karlssons Rör och tak, eller vilken annan firma/företag som helst skulle bjuda på den saken….? Är du frisk karl……?

Hur skulle du själv göra om du hade firma och körde ut till kunder och dessa resor per år skulle utgöra kostnader för din firma på säg 1-2 miljoner kr? Skulle du betala det ur egen ficka? Skulle du låta firman ta den smällen och därmed riskera att firman går back för att kostnaderna riskerar blir högre än intäkterna? Eller skulle du på något sätt se till att denna kostnad fördelas på dina kunder och de tjänster du säljer….?

Men såhär då:

Jag hade en elektriker hos mig för ett par år sen. Han skulle ”hämta grejer” på kontoret.
När han va borta kom jag på en fråga och ringde kontoret åfick snacka med hans chef som sa att killen satt och åt lunch å skulle komma ut sen.

På fakturan står specificerat resa till lager, plock å,fix, resa till kund.

Dvs jag fick betala ca 500kr i timmen för att han skulle sitta å käka lunch.

Ingen av mina hantverkspolare tycker det är konstigt. ”Vadårå, man måste ju äta för att orka jobba”.
Jag är rätt säker på att killen kunde tagit med allt han behövde vid start.
Jag har inte betald lunch. Så varför är det självklart att en hantverkare ska ha det?

Å firman ” behöver ju fakturera för full dag” så även om mitt jobb bara tog sex timmar så kan de inte klämma in ett jobb till, å därför ska jag betala.

Fullkomligt självklart för hantverkarna.
Citera
2021-05-16, 08:06
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Men såhär då:

Jag hade en elektriker hos mig för ett par år sen. Han skulle ”hämta grejer” på kontoret.
När han va borta kom jag på en fråga och ringde kontoret åfick snacka med hans chef som sa att killen satt och åt lunch å skulle komma ut sen.

Ingen av mina hantverkspolare tycker det är konstigt. ”Vadårå, man måste ju äta för att orka jobba”.
Jag har inte betald lunch. Så varför är det självklart att en hantverkare ska ha det?

Å firman ” behöver ju fakturera för full dag” så även om mitt jobb bara tog sex timmar så kan de inte klämma in ett jobb till, å därför ska jag betala.

Kan inte svara för andra, men det låter konstigt. Jag jobbar inom betong industrin. Jag är ofta ute hos kunder med diverse olika ändamål. Jag med alla mina kostnader som artbetsavgift, skatt m.m kostar jag ca 470 kr/timmen för firman. Men till kunden tar firman 520 kr/timme om det är längre tid som minst en vecka arbete. Kortare så är kostnaderna 570 kr/timme, vilket det oftast är.

Till detta så tar de en framkörningsavgift på 2,20 kr/km från företaget. Men aldrig har jag hört vi skulle ha betalt för köra "äta". Jag jobbar oftast från kl 8 - 17 på arbetsplatsen, men vi fakturera bara 8 timmar. Skulle vi behöva köra iväg på ett ärende, som är bekräftade av kunden, så faktureras det bara i arbetstid. Men det är inte ofta det händer, det bruka vi delegera till någon annan.

Att du som kund betalar för någon äter lunch låter osannolikt. I så fall hade man bestridit det, normal arbetstid är väl mellan 7- 16 = 9 timmar ? Men då faktureras bara 8 timmar.
Citera
2021-05-16, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Men såhär då:

Du fattar alltså inte att det du fick betala för vad var som stod på fakturan? Resa till/från kund plock och fix…? Du fick inte betala hans 30-60min lunch.
Hur menar du att han skulle kunna hämta och fixa saker som antagligen behövdes för jobbet utan att åka och göra detta…?

Hur kan du vara ”rätt säker” på att han eller andra alltid skulle ha kunnat ta med sig allt som kan tänkas behövas till ditt jobb, eller alla andra jobb…?

Självklart förekommer det att fakturor ”saltas” på olika sätt, eller att det ”stjäls” timmar. Jag har själv jobbat under några år som flyttkarl i Sthlm och vet mycket väl hur lätt det var att salta extra tid om man t ex gjorde jobb åt kommuner eller myndigheter, vi fick t o m order av chefen att vi skulle göra si eller så. Men, det är inte detsamma som att alla firmor alltid myglar, eller att alla hantverkare alltid myglar.

Det pinsamma är att så väldig många svenssons inte verkar fatta att det kostar att driva firma, och att dessa kostnader måste kunna täckas av de intäkter kan får in, och även till alla sociala avgifter etc samt i slutänden räcka till en dräglig lön. Folk verkar tro att när de själva ska köpa nåt så ska det inte kosta nåt att tala om, helst vara gratis.

Som jag redan skrivit så vore det jäkligt intressant att se er gnällkukar göra en kalkyl på en enkel enmansfirma inom nåt hantverk, med allt vad det innebär av utrustning verktyg firmabil etc etc, och hur alla dessa kostnader som det innebär ska täckas av de intäkter man får och vilket timpris ni då skulle mena var ok och ni kan ta ut en dräglig lön och firmans kapital sakta stiger och räcker till investeringar etc. Jag är rätt säker på att inte en enda jäkel av er gnällkukar skulle klara av att ens få till en sådan kalkyl, och skulle ni försöka så skulle ni nog fort inse att ni lever i fantasins värld…
Citera
2021-05-16, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kan inte svara för andra, men det låter konstigt. Jag jobbar inom betong industrin. Jag är ofta ute hos kunder med diverse olika ändamål. Jag med alla mina kostnader som artbetsavgift, skatt m.m kostar jag ca 470 kr/timmen för firman. Men till kunden tar firman 520 kr/timme om det är längre tid som minst en vecka arbete. Kortare så är kostnaderna 570 kr/timme, vilket det oftast är.

Till detta så tar de en framkörningsavgift på 2,20 kr/km från företaget. Men aldrig har jag hört vi skulle ha betalt för köra "äta". Jag jobbar oftast från kl 8 - 17 på arbetsplatsen, men vi fakturera bara 8 timmar. Skulle vi behöva köra iväg på ett ärende, som är bekräftade av kunden, så faktureras det bara i arbetstid. Men det är inte ofta det händer, det bruka vi delegera till någon annan.

Att du som kund betalar för någon äter lunch låter osannolikt. I så fall hade man bestridit det, normal arbetstid är väl mellan 7- 16 = 9 timmar ? Men då faktureras bara 8 timmar.

Det är ju bara hans fantasier att han skulle ha betalat för lunchtimmen, det står ju på fakturan att det handlade om att köra till lagret och hämta/fixa saker till själva jobbet. Att han sen passade på att ta lunchen då betyder ju inte automatiskt att kunden fick betala lunchen eller eller lunchtimmen. Fortfarande hade ju det körts till lagret och grejats och det vill självklart firman ha täckning för på ett eller annat sätt.
Citera
2021-05-16, 08:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Öh, hur lätt tror du det är att anställa några fler VVS-killar? Det är ett bristyrke! Dagens ungdom vill inte jobba inom bygg utan sitter hellre framför en dator. Gå ut på ett valfritt bygge, en minoritet är svenskar. Och det är inte för att kompetenta svenska byggare sitter hemma arbetslösa, det är brist. VVS:are, elektriker etc. är inte så lätt heller att ersätta med utländsk arbetskraft hur som helst.
Så är det, samtliga bygg-yrken är bristyrken. Denna dumhet hos dagens ungdomar, att välja skit som frisör eller DJ istället för VVS-kille är med och driver upp priserna.
Citera
2021-05-16, 09:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det var faktiskt redan så i höstas. Jag hade en installation som egentligen skulle göras efter sommaren. Det hade inte varit något problem att få dit hantverkaren snabbt, men arbetet blev uppskjutet. Nu när det skulle göras så fick man ligga på för att han skulle ta det och priset hade gått upp med 25%. Sedan när man fick räkningen så hade det lagts på ytterligare 10%.
...och lustigt nog ger denna superinflation på allt som har med hus att göra till NOLL utslag i statistiken över inflation. Vilket håller nere räntorna och pressar upp hantverkarpriserna ännu mer...

Det är, för mig, inte jättelängesedan jag fick svartartbetare att jobba för 100 kr per timme. Måste varit kring 2008 eller så. Nu får du ingenting under 450 kr/h + MOMS. Med 2000 arbetade timmar ger det en årsomsättning på 1.125.000 kr in kl MOMS per målar-Nisse.
Citera
2021-05-16, 09:26
Medlem
Allt handlar om skatt, samma jobb kostar minst 3 ggr mer om du gör det vitt än om du gör det svart. Problemet är att skattesystemet inte tar någon som helst hänsyn till utgifterna egenföretagande hantverkare måste bära själva, en hantverkare jag anlitade tog 100.000 kr för ett svartjobb som vitt hade kostat över 400.000 kr. Det svenska skattesystemet är helt åt helvete.
Citera
2021-05-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Allt handlar om skatt, samma jobb kostar minst 3 ggr mer om du gör det vitt än om du gör det svart. Problemet är att skattesystemet inte tar någon som helst hänsyn till utgifterna egenföretagande hantverkare måste bära själva, en hantverkare jag anlitade tog 100.000 kr för ett svartjobb som vitt hade kostat över 400.000 kr. Det svenska skattesystemet är helt åt helvete.

Varför skulle det svenska skattesystemet vara åt helvete…?
Menar du att det är korkat att staten drar in skattepengar för att finansiera vårt samhälles alla utgifter och välfärd etc?

Eller menar du att vi som bor i landet inte får något för skattepengarna….?

Hur ska ska skattesystemet se ut enligt dig? Kan du visa oss en kalkyl på hur skatterna ska se ut och var de ska tas in ifrån, och hur det sen ska fördelas etc etc, så det går ihop och vi klarar välfärden, investeringar i infrastruktur, sociala förmåner, social trygghet, sjukvård etc etc etc
Citera
2021-05-16, 09:57
Medlem
trancass avatar
Att driva ett företag inom byggbranschen är ytterst komplicerat. Avtal med facket, försäkring med facket, normal försäkring, sjukvårdsavtal, och sen har vi den största kostnaden - skatt. De har verktyg, maskiner, fordon, lokaler osv som skall ingå i priset. Bensin/diesel/vägtullar/Skatt/försäkring/Service/Leasing/revisorer

Allt detta ingår i dina kostnader innan rörisen tar ut sin lön på kanske 250kr/timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in