2021-05-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Därför att hela samhället har blivit efterblivet? När det sitter tusentals IT nissar och fakturerar hem 65,000 i månaden så tröttnar hantverkare på att bara tjäna 20,000 kr månaden och då höjer man priset precis som med allt annat. Löner har överlag stuckit iväg aldelles för högt för ingenjörer/konsulter och chefer. En mellan chef på mellanstort företag har ju fan 60+ i lön, det är helt orimligt och det går ner i ledet.
Det är inte privatpersoner som betalar för IT tjänster. Svindyra hantverkare är avskum.
Citera
2021-05-16, 10:54
Medlem
Klart att de vill ha betalt för sitt arbete, passar inte priset så får man försöka sig på jobbet själv.

Att däremot gå och klippa sig är sjukt dyrt, betalar runt 400kr för en klippning och det tar i längsta fall 20 minuter att genomföra denna med tvätt och klippning, ofta så tar det 15 minuter för de att bli klar vilket resulterar i ett timpris på 12-1600kr/timme, vilket är mer än vad en hantverkare kostar per timme.

Visst finns det de hantverkare som tar riktiga ockerpriser och är totalt inkompetenta (har råkat ut för de båda). Så se till att läsa omdömen innan man anlitar någon eller gör jobbet själv.

Ps svenska hantverkare är inte bättre än utländska hantverkare bara bra mycket dyrare.
Citera
2021-05-16, 10:55
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju bara hans fantasier att han skulle ha betalat för lunchtimmen, det står ju på fakturan att det handlade om att köra till lagret och hämta/fixa saker till själva jobbet. Att han sen passade på att ta lunchen då betyder ju inte automatiskt att kunden fick betala lunchen eller eller lunchtimmen. Fortfarande hade ju det körts till lagret och grejats och det vill självklart firman ha täckning för på ett eller annat sätt.

Hörru din gubbkuk.
Det är visst en öm tå detta för dig.

På fakturan står antal arbetstimmar. Även restiden specad. Å eftersom jag vet hur många timmar han faktiskt var på plats då jag var med under tiden så ser jag ju själv hur de räknat.

Mellan 07-15 är det 8h. Om du som kund faktureras 8h arbete och vet att killen suttit på kontoret och käkat lunch under den tiden, hur kan du då säga att du INTE betalat hans lunchtid?

Lagret och kontoret är exakt samma byggnad.

Och jag har ett flertal nära vänner som driver egna hantverksfirmor så jag har faktiskt god koll på hur de räknar. Och de använder exakt samma argument som du ”Ska jag betala UR EGEN FICKA för att åka till kunden osv”... som om de skulle ta en hundralapp ur sin plånbok å betala för nån annan, när det i själva verket handlar om minskad marginal vilket ju inte är samma sak.
Senast redigerad av Luxus 2021-05-16 kl. 10:58.
Citera
2021-05-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
...och lustigt nog ger denna superinflation på allt som har med hus att göra till NOLL utslag i statistiken över inflation. Vilket håller nere räntorna och pressar upp hantverkarpriserna ännu mer...

Det är, för mig, inte jättelängesedan jag fick svartartbetare att jobba för 100 kr per timme. Måste varit kring 2008 eller så. Nu får du ingenting under 450 kr/h + MOMS. Med 2000 arbetade timmar ger det en årsomsättning på 1.125.000 kr in kl MOMS per målar-Nisse.
Senaste jobbet var precis som du säger en bit över 450 kr/h + moms. Elektrikern fick fritt planera in jobbet när han hade något jobb i närheten. Det bestod av 1 h timme i form av startkostnad (transport), 0.5 h av att han inte hittade parkeringsplats trots förtida instruktioner om var han kunde parkera, drygt 1,5 h jobb av faktiskt jobb och sedan 1h för påbörjad nästa timme. Sedan fick man betala 500 kr för 2 meter kabel och rör som knappast kunde ha kostat honom ens hälften. Denna elektriker var ändå den billigaste jag kunde hitta. Det finns en firma med kontor 1 minut bort men de skulle ändå ta en startavgift för transport motsvarande mer än en arbetstimme. Systemet är totalt sjukt och hantverkare är den nya adeln, tillsammans med läkare. Det krävs ingen större ansträngning för hantverkare att skaffa kunder och när jag gjorde senaste renoveringen så tackade många nej till att lämna offert då de tyckte att jobbet var för litet då det bara skulle ha hållit dem sysselsatta i 1-2 veckor. De tjänade mer på stora villarenoveringar.
Citera
2021-05-16, 11:03
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
…?

Det pinsamma är att så väldig många svenssons inte verkar fatta att det kostar att driva firma, och att dessa kostnader måste kunna täckas av de intäkter kan får in, och även till alla sociala avgifter etc samt i slutänden räcka till en dräglig lön. Folk verkar tro att när de själva ska köpa nåt så ska det inte kosta nåt att tala om, helst vara gratis.

Det pinsamma är att vissa inte förstår att det gränsar till BEDRÄGERI när hantverkaren i sin faktura skriver ”elkabel 20m : 300kr” när den i själva verket kostade 15kronor på AHLSELLS.

Inte för inte som Ahlsell med sina ”Listpris” hamnat i hetluften. INGEN betalar listpriset utan det är bara för att sen kunna visa att man endast gjort 15% påslag mot kund istället för 300%.

Källa på ahlsells-exemplet är min polare som inom de grejer han jobbar med har över 90% rabatt där på pryttlarna.

På samma sätt som många höjde priserna när ROT infördes.. ”för det märker ju inte kunden”...

https://www.byggahus.se/ahlsell-fors...e-rabattsystem
Senast redigerad av Luxus 2021-05-16 kl. 11:11.
Citera
2021-05-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Jag vet inte i ville ände av landet TS verkar i. Men tar man 2000 spänn timmer går man i kånken tämligen fort. De kan väl funka i STHLM där man kan leva på att skinna folk.

Men företagare behöver behöver fakturera kring 500 sek timmen för att göra en liten vinnst. Sen fattar jag inte hur ni resonerar att man ska bara betala när någon är hos er och gör jobbet. Vem ska betala för tiden personen är och hämtar grejer man behöver? Ska företaget stå för det? Då kanske man får fakturera 2k i timmen för att göra vinnst. De är ändå förutom löner och sociala avgifter, bilar, lokaler, rep av utrustning och massa annat de dör pengarna ska täcka upp.

Men om de var oskäligt, varför ifrågasatte du inte fakturan då? Låter som TS mytar eller så säger han inte allt.

Vidare kan offerten bero på vilken tid på året de är. Har alla fullt med jobb så slänger dem väl in på en offert på chans, dyr. Men om de får den så är de bara å göra jobbet och tjäna pengar. De är så marknadsekonomi funkar.
Tja. jag har då aldrig fått betalt när jag åker till jobbet eller för den delen hem.
Citera
2021-05-16, 11:23
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag tycker att en Steward bara ska ha betalt för den tiden jag ser att de springer i gången på planet. När jag t.ex ser att de sitter ner under start/landning så tycker inte jag att de ska ha betalt. Likaså piloterna. Auto-pilot=utstämplad.

Nu är det ju faktiskt precis så.
Piloterna fick förut betalt föra hela dagen som arbetstid när de flög tur retur gran canaria.
Men nuförtiden räknas det inte som arbetstiden mellan arbetspassen. Vilket fått många att byta jobb.
Men det hade du ju såklart koll på
Citera
2021-05-16, 11:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bas material har dom ju alltid, men sedan när det gäller reparationer där något skall ersättas, är det ju nästan omöjligt ha alla delar hemma, speciellt inom VVS .

Är Termostaten, Ventilen, WC stolen, packningar, pumpar, Blandaren +20 år så är det ju inget man ha hemma, om det inte är delar som är vanligt förekommande att dom går sönder.

Nej men oftast så har man pratat med hantverkaren innan. Ex elektriker om man vill sätta in ett nytt uttag osv. Jag menar alltså att många förklarar bort höga kostnader med en resa på 4 km till K-rauta för att köpa material.

På ca 10 år så har en renovering av ett badrum nästan dubblerats i kostnader om man anlitar hantverkare. Är det för att branschstandard ändrats? material blivit dubbelt så dyrt? hantverkarnas lön ökat mycket vilket innebär högre kostnader för företaget? eller helt enkelt att det är eftertraktat och då kan man sätta högre pris.

Men ser man till andra branscher så har hantverkare helt annorlunda och folk accepterar högre extrakostnader för byte eller renovering. Man skulle inte acceptera att en verkstad, hårfrisören, it-företaget skulle ha samma prisvariation.
Citera
2021-05-16, 11:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Att driva ett företag inom byggbranschen är ytterst komplicerat. Avtal med facket, försäkring med facket, normal försäkring, sjukvårdsavtal, och sen har vi den största kostnaden - skatt. De har verktyg, maskiner, fordon, lokaler osv som skall ingå i priset. Bensin/diesel/vägtullar/Skatt/försäkring/Service/Leasing/revisorer

Allt detta ingår i dina kostnader innan rörisen tar ut sin lön på kanske 250kr/timme.

Du menar som alla andra företag?
Citera
2021-05-16, 12:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Senaste jobbet var precis som du säger en bit över 450 kr/h + moms. Elektrikern fick fritt planera in jobbet när han hade något jobb i närheten. Det bestod av 1 h timme i form av startkostnad (transport), 0.5 h av att han inte hittade parkeringsplats trots förtida instruktioner om var han kunde parkera, drygt 1,5 h jobb av faktiskt jobb och sedan 1h för påbörjad nästa timme. Sedan fick man betala 500 kr för 2 meter kabel och rör som knappast kunde ha kostat honom ens hälften. Denna elektriker var ändå den billigaste jag kunde hitta. Det finns en firma med kontor 1 minut bort men de skulle ändå ta en startavgift för transport motsvarande mer än en arbetstimme. Systemet är totalt sjukt och hantverkare är den nya adeln, tillsammans med läkare. Det krävs ingen större ansträngning för hantverkare att skaffa kunder och när jag gjorde senaste renoveringen så tackade många nej till att lämna offert då de tyckte att jobbet var för litet då det bara skulle ha hållit dem sysselsatta i 1-2 veckor. De tjänade mer på stora villarenoveringar.
Exakt så, mina 4mkr på min villa är i princip enbart storskaliga renoveringar, och hade jag tillkallat en liten hantverkare då och då hade det kostar 10mkr. Dvs mer än att bygga om hela huset. Man kan inte anlita hantverkare för småsaker, om det inte är så jag skrev: att du är en känd storkund hos dem sedan tidigare och de själva är ganska stora. Då kommer de på en gång och fakturerar t.ex 25 minuter eller vad jobbet nu tar. Firmor gillar egentligen småjobb som ger inkomster i pauser mellan större projekt.
Citera
2021-05-16, 12:00
Medlem
Skräckexemplet är en trädgårdsfirma i Bjuv i Skåne som tog 12.180:- för att kratta löv på en gräsyta på ca 700 kvadratmeter.

Fick en faktura på beloppet och att två man sysselsatts, körkostnad (1 mil t o r) och kostnad för frakt av redskap, som var säckar och två krattor, vad jag kan förstå.
Men ingen specifikation på det eller arbetstiden (en hel dag utan avdrag för mat- och kafferaster).
De började med att äta frukost i bilen på gräsmattan.

Mycket tyvärr har jag glömt (förträngt) skurfirmans namn och minns den bara delvis annars kulle jag sätta ut det här. Sannolikt finns den inte kvar för det är 18 år sedan.
Citera
2021-05-16, 12:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det pinsamma är att vissa inte förstår att det gränsar till BEDRÄGERI när hantverkaren i sin faktura skriver ”elkabel 20m : 300kr” när den i själva verket kostade 15kronor på AHLSELLS.

Inte för inte som Ahlsell med sina ”Listpris” hamnat i hetluften. INGEN betalar listpriset utan det är bara för att sen kunna visa att man endast gjort 15% påslag mot kund istället för 300%.

Källa på ahlsells-exemplet är min polare som inom de grejer han jobbar med har över 90% rabatt där på pryttlarna.

På samma sätt som många höjde priserna när ROT infördes.. ”för det märker ju inte kunden”...

https://www.byggahus.se/ahlsell-fors...e-rabattsystem
Ahlsells är en känd bedrägerifirma. Extremt mycket personal som sitter och idlar, fantastisk service mot hantverkare, snäser av privatpersoner. Och om man som jag är dum nog att googla på exakt de priser som t.ex en elekriker/vvs-kille fakturerat för basala varor som rör, kabel eller strömbrytare så hittar man dem för 35% av priset på t.ex byggmax eller bygghemma. Mellanskillnaden 65% delar Ahlsells och byggkillen på, han har extrem rabatt. Att bygga en villa med ahlsells-priser hade kostar 20 mkr.

Även vanliga byggfirmor som privatpersoner går till typ Beijers och Woodys har extrema överpriset. När jag lät bygga ett helt nytt garage från lösvirke så blev jag plötsligt "storkund" efter lite tjat och fick 45% rabatt på varenda vara jag köpte. Den rabatten fick jag sedan för evigt, även på mindre inköp. Vissa varor kan man får 60% rabatt på om man köper tonvis, som byggblock eller puts.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-16 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in