2021-05-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Japp. Att "jobba med data" är rena rama långlunchen varje dag. Det är absolut ingen som förväntar sig resultat eller så där. Nej fan. Inte då. Sen däremot så behöver vi i branschen inte gå upp klockan 6 på morgonen om vi nu inte vill.

Men. Att "sitta vid dator" och att "jobba med datorer" är för visso inte samma sak. Men att 90 av 100 ungdomar hellre vill slöa än att jobba, det kan ju omöjligen vara en nyhet för någon. När jag var tonåring så ville alla jobba med "media" och "ingen" ville bli hantverkare.

Det kommer bara bli mer och mer brist på hantverkare för alla ser hur du kan plugga lite på högskola (supa och knulla brudar i 3årstid) och sedan sitta på kontor och tjäna dubbelt så mycket som hantverkare. Det är ju något som är fel kan jag tycka, för det gör ju att vi behöver ta in arbetskraft utomlands för att svenska hantverkare kan ta så mycket betalt och när den vågen slår in från Kina med IT konsult tekniska tjänster (nu görs det redan förvisso i viss mån, men när det exploderar och verkligen blir utbytta) först då kan vi se en mättning på medelmåttors löner i Sverige.
Citera
2021-05-15, 20:05
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Så säger de flesta som är för snåla för att ta in ordentliga hantverkare.

Rätt! sedan när problemen kommer, så måste de ändå anlita en riktig hantverkare.
Citera
2021-05-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Precis! Det är ganska mycket tid ändå(som företagare och hantverkare)som inte går att ta betalt för. Betydligt mer än vad jag tror random anställd på andra jobb skulle acceptera. Exempelvis tycker många privatare att en offert ska vara gratis. Kan vara ett antal timmar bakom att få iväg en offert. På ett jobb som kanske inte blir av.... Obetald arbetstid.
Ja, och löner ska ju betalas!
Absolut, det är mycket gratis arbete som du skriver med offerter ådyl..
Sånt blir oxå inbakat i priset någonstans..
Citera
2021-05-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Har använt ca 50 olika hantverkare till mitt hus 2011-2019, summerade precis, totalt 4 mkr. Så jag kan allt om hantverkare. man måste vara stammis hos någon av de stora företagen på orten när det gäller el, rör, måla, bygga. Då kommer de på en gång, ger normala fakturor, inget tjafs, inga bluffpriser.

I övriga fall så ser man lätt vartåt Sverige går. Det gäller för alla att roffa åt sig och skinna människor så mycket som möjligt. Det är normalt och inbyggt i svensk politik sedan 10-15 år. problemet har accelererat senaste 5 åren, och de extrema höjningarna av värdet på bostäder kan i princip bekosta vilka idiot-hantverkar-priser som helst. De tar bara en liten del av kakan.

Om man är gammal, som min mormor, och begär offert kan samma badrum kosta 100.000 kr till 300.000 kr. När jag själv frågar, kunnig man, så är offerterna bara mellan 100k till 150k dvs 50.000 kr i luft.

Mormors bostadsrättsförening ca 100 lägenheter ville byta stammarna 2019. De tog in 5 offerter från halvstora VVS-firmor. Alla var på 30-40 MILJONER. Sannolikt talade firmorna med varann. Några ville inte ens ge anbud, de hade redan för mycket att göra, de tackade nej till 30Mkr istället för att anställa fler VVS-killar. Kan tänka mig att samma jobb kostade 15Mkr för bara 5 år sedan. Och så kommer det att kosta om 5 år till, när alla bubblor spruckit och folk åter börjar bli glada för den lilla lön de har.
Det var faktiskt redan så i höstas. Jag hade en installation som egentligen skulle göras efter sommaren. Det hade inte varit något problem att få dit hantverkaren snabbt, men arbetet blev uppskjutet. Nu när det skulle göras så fick man ligga på för att han skulle ta det och priset hade gått upp med 25%. Sedan när man fick räkningen så hade det lagts på ytterligare 10%.
Citera
2021-05-15, 21:17
Medlem
Aaronwanbissakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Det kan inte ha kostat 12000 aldrig i livet.

Jag ringde låssmed när jag bodde på söder, var beredd på att bli lurad. det tog 30min från samtal tills jag var hemma igen. Fick byta cylindernkolv för 400kr och sen kostade öppningen 1250 kollar på kvittot nu. För du fick väl också kvitto?

Denna låssmed tog extra för
resa innanför tullarna 80kr
Förbrukningsmaterial 180kr
Assa cylinder 3 nycklar 400kr
Öppning dag 850kr
Servicebil 400kr

Tog honom dessutom bara 2-3 minuter vid dörren.

Jag frågade var förbrukningsmaterial innebar och han visade en dyr borr som förbrukas efter 5-6 dörrar och går på x-hundra kr styck. Så skäligt antar jag.

Blev jag lurad? En tullpassage kostar väl max 45kr? Kanske in+ut jag betalade för? Runt lunchtid hände detta, en vardag.
Vet inte vad jag hittade för hycklare. Bra på att byta lås var dom absolut inte. Lovar att det tog minst en timme vid dörren, kanske mer. Minns att han sa flera gånger ”jätte svårt lås att få upp, det kommer ta tid”. Höll på och borra i låskolven säkert 30 min.
Det kostade 12000kr jag skojar inte. Fick dra av det på rotavdrag har jag för mig.

Vi gjorde inte upp något pris innan utan jag fick en handskriven faktura på plats.
I chock tog jag emot den och betalade skiten. Minns att det var kallt som fan ute och ville bara in i lägenheten.

Han sa även att det går på hemförsäkringen. Saken var bara den att jag inte hade någon giltig vid tidpunkten. Fyfan haha.
Senast redigerad av Aaronwanbissaka 2021-05-15 kl. 21:23.
Citera
2021-05-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Inte undra på att branschen är så efterbliven när man resonerar som dig. Det är DU som ska utföra jobbet. Vart kunden i fråga bor är irrelevant och inget som kunden ska bekosta.

Han har ju faktiskt helt rätt, och det är du som hallucinerar…

Tror du på allvar att det inte skulle skilja i totalpris för exakt samma jobb om kunden bor 5 min bort med bilen eller 5 mil bort…?

Det finns två sätt att täcka kostnaderna för framkörning.

1. Ha ett extra högt timpris så det ackumuleras i täckt för att löpande täcka transportkostnaderna.
Det kommer då att betyda att de som bor nära får smaka ett högre pris än de kunnat få om man separerat framkörningen från själva jobbet.

2. Redovisa och fakturera framkörning/transport separat och då kunna ha ett lägre timpris, och de som bor nära får lägre totalkostnad än de som bor längre bort.

Oavsett vilket så finns det inte em enda firma som vill bekosta transporter/framkörning själva, utan det täcks på något sätt och det är alltid vi kunder som får betala den biten.
Citera
2021-05-15, 22:32
Medlem
Rospigg1s avatar
Därför att hantverkaren kan, för att folk i te kan fixa allt själv. Även om de skulle bli dubbelt så dyrt, så skulle hantverkaren få jobb
Citera
2021-05-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Några ville inte ens ge anbud, de hade redan för mycket att göra, de tackade nej till 30Mkr istället för att anställa fler VVS-killar.

Öh, hur lätt tror du det är att anställa några fler VVS-killar? Det är ett bristyrke! Dagens ungdom vill inte jobba inom bygg utan sitter hellre framför en dator. Gå ut på ett valfritt bygge, en minoritet är svenskar. Och det är inte för att kompetenta svenska byggare sitter hemma arbetslösa, det är brist. VVS:are, elektriker etc. är inte så lätt heller att ersätta med utländsk arbetskraft hur som helst.
Citera
2021-05-15, 22:48
Medlem
AClDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaronwanbissaka
Vet inte vad jag hittade för hycklare. Bra på att byta lås var dom absolut inte. Lovar att det tog minst en timme vid dörren, kanske mer. Minns att han sa flera gånger ”jätte svårt lås att få upp, det kommer ta tid”. Höll på och borra i låskolven säkert 30 min.
Det kostade 12000kr jag skojar inte. Fick dra av det på rotavdrag har jag för mig.

Vi gjorde inte upp något pris innan utan jag fick en handskriven faktura på plats.
I chock tog jag emot den och betalade skiten. Minns att det var kallt som fan ute och ville bara in i lägenheten.

Han sa även att det går på hemförsäkringen. Saken var bara den att jag inte hade någon giltig vid tidpunkten. Fyfan haha.
Tråkigt att läsa. Du blev tyvärr tokblåst.
Viktigt att kolla att låsfirman man kontaktar är anslutna till Svenska Låssmeders Riksförbund (slr.se) för att inte råka hamna hos någon bedragare som köpt högsta sökträffarna på Google.
Citera
2021-05-15, 22:50
Medlem
BestCoast.s avatar
Ekvationen blir jävligt sned när en normalsvensson tjänar 150kr/h och ska betala en hantverkare som tar 500kr/h. Att det ska ta 1/10 del av livet att betala för ett nytt badrum är absurt.
Citera
2021-05-15, 22:55
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Alla hantverkare har fullt med jobb med att renovera bostadsrätter, hus, samt bygga attefallare åt folk som ser det som bergsäkra investeringar.
”Javisst är det dyrt med badrum för 200k, men tänk om det höjer värdet på lägenheten med 500k?”

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Bostadsbristen idagens Sverige, gör så att det inte heller direkt är brist på jobb för gemene hantverkare. Sedan de upptrissade priserna beror ju också en del utifrån hur väl det är upprenoverat, så hantverkarna vill också ha en del av denna kakan. Detta ger bl a till följd att de princip kan välja sina jobb och dyker de inte upp, så har de mer lönande jobb inbokat oavsett hur akut ditt jobb är för dig.

Det här köper jag absolut men en viktig komponent man glömmer bort här jämfört med i princip alla andra tjänster är ju boräntan. Klart man har råd med dessa priser när priset på pengar är under 1% och man lätt kan värdera upp sin bostad för att renovera såväl badrum som kök!
Citera
2021-05-15, 23:31
Medlem
Aaronwanbissakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Tråkigt att läsa. Du blev tyvärr tokblåst.
Viktigt att kolla att låsfirman man kontaktar är anslutna till Svenska Låssmeders Riksförbund (slr.se) för att inte råka hamna hos någon bedragare som köpt högsta sökträffarna på Google.
Ja, det blev en ofattbar dyr läxa. Jag gjorde precis det man inte ska göra - googla första bästa låssmed i närområdet. Blev tokblåst men kom på det alldeles försent och hade varken lust eller energi att bråka om det vid tidpunkten.

Blir att kika SLR nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in