2021-05-15, 17:26
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Varför denna klagan då? Om alla kan lära sig och göra det t.o.m. bättre än hantverkarna?

Vissa saker (som visat) får man inte lov att utföra själv. Exempelvis fasta elinstallationer och våtrum. Andra saker som bärande konstruktioner, tak och putsning är också för lurigt. Men tro mig, jag försöker mitt bästa att undvika alla hantverkare som pesten. Värre yrkesgrupp existerar inte att behöva ha att göra med.
Citera
2021-05-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Vilken jämnförerlse!! Fast tjänar inte mäklarna bra? Även om det är en procent på 2 000 000 så tycker jag det är dyrt! 20 000 för att försälja en lägenhet. fast där ska ingå all tid mäklaren lägger ner på sälja den.

Samma med en rörmokare... Någon måste betala den tiden han lägger ner på åka se på arbetet, bedöma vilka grejor an behöver. Åker i väg handlar det, för sedan upptäckta det kommer upp "dolda" fel. Så han måste åka i väg hämta det också!! Vem ska betala den tiden o körning? Klart han måste få betalt för det!

Det är som stewards, många flygföretag vill de ska endast ha betalt när de är uppe i luften!! Inte när de nere på mark! Men de är inte där på sin fritid! De är på jobbet!

Samma med rörmokare, det är inte deras fritid de åker iväg handlar saker till sin kund som förklarade dåligt vad det gällde om.

Jag tycker att en Steward bara ska ha betalt för den tiden jag ser att de springer i gången på planet. När jag t.ex ser att de sitter ner under start/landning så tycker inte jag att de ska ha betalt. Likaså piloterna. Auto-pilot=utstämplad.
Citera
2021-05-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Hur menar du?? Vem ska betala för resekostnader? Tiden hantverkaren lägger på att leta material samt hämta material, eventuellt anpassa materialet så det passar.
Fakturera..
Så mycket tid som läggs på arbetet som inte sker direkt på plats som snåljåparna med tidtagaruret missar..
Gör det själv eller betala vad det kostar!!

Precis! Det är ganska mycket tid ändå(som företagare och hantverkare)som inte går att ta betalt för. Betydligt mer än vad jag tror random anställd på andra jobb skulle acceptera. Exempelvis tycker många privatare att en offert ska vara gratis. Kan vara ett antal timmar bakom att få iväg en offert. På ett jobb som kanske inte blir av.... Obetald arbetstid.
Citera
2021-05-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hantverkare är nog de mest lömska jävlarna som finnas. Vi snackar värre än riskkapitalister.

Detta är grabbarna som satt längst bak i klassen och kasta snus på tjejerna. De har nu med hjälp utav facket kunna ta betalt för allt, de är lata, de smutsar ner och de har helt sanslösa priser.

Lit aldrig på en hantverkare.

Mysig inställning. Alla negrer klättrar i träd och våldtar barn.....
Citera
2021-05-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Kostnaden för framkörning sker trots att firman är på andra sidan gatan och är ofta så hög att den är att likställa med en advokat som kommer i limousin.
Skulle framkörningen vara gratis? Ska hantverkaren betala för att du bor långt borta? Glöm det.
Citera
2021-05-15, 17:46
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur vore det att ha marknadskonkurrens så att vi kan anlita hantverkare från andra länder med rimliga priser?
Det hade uppskattats!
Då kan vi äntligen få in lite riktiga ingenjörer som faktiskt kan sitt jobb och faktiskt kan jobba 24/7 utan att ta 1500kr/h (samt gnälla).
Citera
2021-05-15, 18:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Offert är bäst. Blir dock nästan alltid dyrare för kund, då man måste ta lite höjd. Men då är det inget jidder sedan om tider hit o dit.
Klyscha. De som har erfarenhet vet hur lång tid saker tar. Givet att ta höjd på några timmar dock.

Citat:
Men annars menar du att det ska vara arbetaren som ska lida om det tar längre tid att fixa dina grejer som du inte klarar av själv? Han ska betala för att arbeta hemma hos dig?
Jajämen . . det är FÖRETAGET man anlitat som förbinder sig att utföra ett jobb. Så är det med allt annat i näringslivet - varför skulle det vara annorlunda med hantverkare?

Och sluta gappa om att göra "dina grejer". Fattar man inte att företag levererar tjänster till kunder och att det är vad hela det ekonomiska systemet går ut på ska man inte vara egen företagare.
Citera
2021-05-15, 18:35
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Vissa saker (som visat) får man inte lov att utföra själv. Exempelvis fasta elinstallationer och våtrum. Andra saker som bärande konstruktioner, tak och putsning är också för lurigt. Men tro mig, jag försöker mitt bästa att undvika alla hantverkare som pesten. Värre yrkesgrupp existerar inte att behöva ha att göra med.

Så säger de flesta som är för snåla för att ta in ordentliga hantverkare.
Citera
2021-05-15, 18:55
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Så säger de flesta som är för snåla för att ta in ordentliga hantverkare.

Problemet är att det knappt existerar "ordentliga" hantverkare.
Citera
2021-05-15, 19:04
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
....Summa, summarum, jag tycker att det ska svida lite, om man inte klarar av/har tid att utföra jobbet själv..
Jag tycker att det kan få svida lite när du handlar potatis, för du pallar inte odla själv. 100 kr/kg låter lagom för dig.
Och jag hoppas att kommunens hemtjänst fakturerar duktigt när du på ålderns höst inte klarar att tvätta dig själv.
Kan väl sägas om hundra andra saker också. Det finns hundratals tjänster och varor som du konsumerar varje dag. Ska allt svida lite extra? Syr du dina egna kläder? Du är säkert skitnöjd med att betala pisslön till sömerskorna i Bangladesh, bara det inte känns för tungt för din plånbok. Tänk om de applicerade samma tänk som du, då skulle du få gå med samma kallingar hela veckan..
Citera
2021-05-15, 19:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Har använt ca 50 olika hantverkare till mitt hus 2011-2019, summerade precis, totalt 4 mkr. Så jag kan allt om hantverkare. man måste vara stammis hos någon av de stora företagen på orten när det gäller el, rör, måla, bygga. Då kommer de på en gång, ger normala fakturor, inget tjafs, inga bluffpriser.

I övriga fall så ser man lätt vartåt Sverige går. Det gäller för alla att roffa åt sig och skinna människor så mycket som möjligt. Det är normalt och inbyggt i svensk politik sedan 10-15 år. problemet har accelererat senaste 5 åren, och de extrema höjningarna av värdet på bostäder kan i princip bekosta vilka idiot-hantverkar-priser som helst. De tar bara en liten del av kakan.

Om man är gammal, som min mormor, och begär offert kan samma badrum kosta 100.000 kr till 300.000 kr. När jag själv frågar, kunnig man, så är offerterna bara mellan 100k till 150k dvs 50.000 kr i luft.

Mormors bostadsrättsförening ca 100 lägenheter ville byta stammarna 2019. De tog in 5 offerter från halvstora VVS-firmor. Alla var på 30-40 MILJONER. Sannolikt talade firmorna med varann. Några ville inte ens ge anbud, de hade redan för mycket att göra, de tackade nej till 30Mkr istället för att anställa fler VVS-killar. Kan tänka mig att samma jobb kostade 15Mkr för bara 5 år sedan. Och så kommer det att kosta om 5 år till, när alla bubblor spruckit och folk åter börjar bli glada för den lilla lön de har.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-15 kl. 19:29.
Citera
2021-05-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
En IT-nisse har ofta 5 års utbildning och studieskulder på en halv miljon. Lönerna för ingenjörer är extremt låga i Sverige. Det finns ingen hantverkare som tjänar 20'. En IT-nisse åker först inte ut till sitt kontor och byter om och startar taxametern. Man åker ut till kund och faktureringen börjar där. Man fakturerar inte heller varje påbörjad timme utan det faktureras faktiskt arbetat tid. Det är väldigt enkelt att skaffa kunder som en hantverkare p g a subventionerna medan bolagen väldigt ofta inte accepterar att man som ingenjör är egenkonsult. Sverige är snedvridet land där vissa yrkesgrupper gynnas p g a subventioner eller att det finns få utbildade.

men snälla, studieskulder i Sverige räknas ju inte som lån ens och förstår inte varför det tas upp överhuvudtaget i diskussioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in